Z vývoje vozů UIC-Y pro pokročilé – odvozené vozy
V minulých dílech jsme si představili většinu vozů Y tak, jak vyjely z výroby. Vynechali jsme všechny vozy ze Studénky – vozy Bt, Bdt a Bp již na těchto stránkách byly popsány dostatečně a vozy přípojné a poštovní mají tak odlišnou skříň (hlavně střechu), že pro jejich stavbu jsou vozy Tillig a Roco nepoužitelné. Přípojné vozy je možné vytvořit z vozů MTB, jejich stavba zde již byla rovněž popsána.
Čemu jsme se doposud věnovali jen velice okrajově, jsou řady vzniklé různým přeznačováním a rekonstrukcemi – a to právě dnes napravíme. Spousta upravených vozů se již rovněž objevila na těchto stránkách – tyto vozy budou probrány pouze ve zkratce, případně doplníme nějaké údaje, které nezazněly. Co zde úplně vynechám, jsou slovenské vozy – k nim je podstatně méně zdrojů.
Přeznačené vozy
Začneme u vozů, které vznikly pouhým přeznačením vozů na jinou řadu. Rád bych podotkl, že indexy se u vozů před rokem 2001 fyzicky na vozech nevyznačovaly, takže vozy indexů 252, 254, 257 a 258 byly vždy označeny pouze řadovým označením. Pokud není zmíněn opak, tak u vozů nedocházelo ke změně inventárních čísel. Pro stavby těchto vozů lze použít obtisky z místního e-shopu – zelená varianta nátěru z 90. let a zeleno-šedá z 00. let.
A150 (ex AB350)
Tyto vozy již byly zlehka načnuty v minulém díle – takže pouze ve zkratce. Někdy kolem roku 1990 byly čtyři odporové vozy AB přeznačeny na vozy A. Vývoj označování odpovídá vozům A150. Vozy dostaly nová inventární čísla 126-129, u vozů 126, 127 a 129 šlo o vozy poslední série z roku 1973, vůz 128 byl ze starší série z roku 1970. Z modelářského hlediska jsou tyto vozy zajímavé především tím, že díky nim je možné postavit vůz čistě 1. třídy z poslední série – z výroby v tomto roce přišly jen vozy AB a B. Vozy 128 a 129 byly zrušeny již v roce 1994, vozy 126 a 127 sloužily do let 2015 a 2013, dojezdily v zeleno-šedém nátěru.
B252 (ex A150) + B257 a 258 (ex AB350)
V letech 1994-1996 došlo k přeznačení části odporových vozů A na vozy 2. třídy, u vozů z let 1967 až 1968 byly dokonce degradovány téměř všechny vozy. U vozů ze série z let 1970-1971 je doloženo přeznačení 6 vozů (034, 036, 041, 080, 088 a 118). Starší série byla označena intervaly 29-88 a 29-80, nejpozději v roce 2000 byla buď vyřazena, nebo přeznačena zpět na první třídu, všechny vozy z novější série byly označeny intervalem 29-10 a do roku 2000 rovnou vyřazeny. Je velmi pravděpodobné, že všechny tyto vozy sloužily v zeleném nátěru. Zajímavé hlavně pro modeláře, kteří modelují 90. léta a mají přebytečný vůz s málo okny.
Za krátkou zmínku stojí ještě začátkem 90. let přeznačení pěti vozů AB na vozy B intervalu 29-10. Jednalo se o jeden vůz z roku 1965 a čtyři vozy z let 1969-1970, jsou známa pouze inventární čísla 168 a 216. Vozy byly zrušeny nejpozději v roce 1999.
Jediná mě známá fotka vozu B252… (foto z knihy Osobní vozy ČSD II. 1939-1992)
B244 (B249)
V roce 2005 došlo k vyčlenění zbylých kuřáckých vozů B249 pod novou řadu B244. Všechny tyto vozy měly 8.-10. oddíl kuřácký, počítám, že hlavní vzhledová změna byl jiný piktogram u dveří a index u řadového označení – tento vůz je tedy spíše pro dobrý pocit milovníků tabáku, na voze to poznat téměř nebude ani pro znalce. Navíc jsou vozy velmi specifické z časového hlediska – v roce 2007 bylo kouření ve vlacích zakázáno úplně a vozy přešly zpět pod řadu B249. Jak naznačuje index, vozy stále měly RIC režim. Pod tuto řadu přešly jen vozy z let 1977-1985, prvních vozů z roku 1974 se tato změna nedotkla. Seznam inventárních čísel, která pod řadu přešly, naleznete u Nastoupila.
B255 (ex Bc842) + B254 (ex Bc663)
V letech 1993-1996 došlo k přeznačení všech nyní již přebytečných lehátkových vozů na obyčejnou 2. třídu. K úpravě kupé pro průvodce nedošlo – pouze bylo zamčeno a dále neudržováno. Bývalé odporové vozy se v provozu dlouho neudržely – byly vyřazeny z veřejné přepravy nejpozději v roce 1998, pravděpodobně v zeleném nátěru. Většina vozů přešla zpět pod řadu Bc a byly vyhrazeny pro zvláštní účely, zbytek byl vyřazen nebo přestavěn na řadu Bee272. Interval těchto vozů byl 29-48, inventární čísla byla 001-026, pořadí vozů nemuselo odpovídat stáří – pro zjištění, ze kterého vozu Bc (a tím pádem ze které série) lze použít tabulku u Alana Butscheka.
Vozy vzniklé z teplovzdušných Bc byly ve dvou intervalech, a to 29-41 a 29-48. Některé vozy prošly okolo roku 2003 výměnou sedaček za plyšové z vozů BDbmsee. Opět nedošlo k žádným podstatným vizuálním změnám – oproti klasickým vozům B těmto vozům pouze přebývá jeden větrač na střeše a kupé č. 10 (tzn. úplně vlevo při pohledu na vůz od uličky) je vybaveno neprůhlednou stěnou. Všechny tyto vozy pocházely z let 1975 a 1978.
Vozům v intervalu 29-41 zůstaly původní inventární čísla (tj. 006, 041-043, 045-052, 054, 055, 057-061 a 065-068), vozy z intervalu 29-48 pak dostaly nová inventární čísla (050-053 a 055-065). Většinu provozu vozy měly zeleno-šedý nátěr, ale například vůz 29-48 061 měl ještě v roce 2006 celozelený nátěr. V provozu byly vozy běžně do roku 2012, poslední kusy dojezdily v roce 2014.
Vůz B255 29-41 046-5 v roce 2012, původ vozu z Bc je patrný neprůhlednému kupé úplně vpravo a větráčku na střeše navíc. (zdroj: Nastoupil)
B251 (ex A151)
V roce 2016 bylo posledních 12 ne-RIC vozů A151 degradováno na 2. třídu – byl odstraněn žlutý pruh a pozměněny nápisy, jinak vozy zůstaly beze změn. Vozům byl důsledně odstraněn žlutý pruh, všechny byly v Najbrtu (verze 1 i 2) a dojezdily v roce 2021. Inventární čísla vozů byla 001-003, 006, 015, 019-021, 023, 026, 028 a 030, interval vozů byl 29-42. Index byl již použit dříve pro oddílové vozy z Maďarska, ale mohl být znovu použit, jelikož všechny maďarské vozy byly dávno vyřazeny.
Vůz 020 v září 2016, zhruba měsíc po degradaci na 2. třídu. (zdroj: alanbutschek.cz)
B209 (ex A149)
V roce 2021 začaly být degradovány na 2. třídu i vozy A149, tj. vozy v RIC režimu. Vzhledem k tomu, že jim tento režim zůstal, byly vozy označeny indexem 209 a dostaly interval 29-41. Vozům zůstala původní inventární čísla 069-070, 079, 081-091, 094-097, 099-102, 105 a 107-110, pravděpodobně všechny vozy mají nátěr Najbrt 2. Vozy jsou stále v provozu a to bohužel i na elitních mezinárodních spojích. Za zmínku stojí, že s vozy B251 se tyto v provozu nepotkaly – poslední B251 a první B209 se v provozu s cestujícími minuly zhruba o měsíc.
Dva vozy B209 za sebou – za zmínku stojí překrytí žlutého pruhu tmavou modrou místo světle modré. V popředí vůz 090. (zdroj: vagonweb.cz)
Bc663/841 vyčleněné
Mnoho vozů Bc bylo v průběhu let vyčleněno pro zvláštní účely pod kódy 663 a 841 – jednalo se o vozy určené pro vojenské přepravy, zájezdy železničářů, doprovody nadměrných nákladů apod. Tyto vozy nejpozději okolo roku 2008 přešly pod ČD Cargo. Z hlediska použití na kolejišti jsou poměrně univerzální – zájezdové vozy se přepravovaly připojené k běžným vlakům, vojenské lze připojit k ucelené soupravě (ať už vozů Res s nákladem vojenské techniky, nebo krytých vozů), doprovod nadměrného nákladu je rovněž vděčné téma. Zájemcům o tyto vozy doporučuji opět stránky Alana Butscheka – postup přeznačování nebyl jednotný a rozsah tohoto článku neumožňuje kompletní analýzu. Vozy se již v provozu prakticky neobjevují, na drtivou většinu potřeb postačují modernizované vozy Bcee, kterým se budeme věnovat níže. Odporové vozy občas můžeme dodnes potkat na nostalgických jízdách.
Vůz Bc663 59-80 085-7 v korporátních barvách ČDC. (zdroj: nastoupil.com)
Bt-k(662)
V letech 2001-2005 bylo 25 vozů Bt277 vyčleněno pro zvláštní účely, především pro vojenské přepravy. Vozy byly upraveny dosazením kamen na tuhá paliva do většího oddílu, což se zvenku projevilo komínkem místo příslušného větráčku. Označení bylo změněno na Bt-k(662) 60 54 21-18 a všechny vozy až na jednu výjimku obdržely zelený zátěr s logem ČD. Zmíněnou výjimku tvoří vůz 916, který v nové roli zřejmě vůbec nezasáhl do provozu a až do likvidace zůstal v zeleno-šedém schématu, přičemž zelená na tomto voze vybledla tak, že vůz vypadal žlutě – pamětníci si ho můžou pamatovat ze stanice Pardubice hl.n., kde trávil svá poslední léta.
Na tuto řadu byly upraveny vozy obou provedení, staršího provedení byly vozy 050, 078, 103, 222, 313 a 334, novějšího provedení pak vozy 366, 419, 431, 465, 502, 525, 554, 790, 796, 797, 801, 813, 848, 863, 866, 888, 912, 913 a 916. Minimálně vozy 078, 366, 465, 863 a 866 se dožily roku 2016, kdy byly převedeny pod DHV Lužná, již předtím se příležitostně účastnily historických akcí. Navzdory převzetí pěti vozů pod DHV byly všechny nejpozději do roku 2020 zlikvidovány.
Bc Györ
Jste milovníci obskurních záležitostí, osobních vozů z Maďarska, V. epochy a trápí vás, že se oddílové vozy z Györu V. epochy nedožily? Máme pro vás dobrou zprávu – několik vozů bylo přestavěno na vyčleněné lehátkové vozy a jeden z těchto vozů se v dom.st. Brno dožil roku 2007. Měl označení 51 54 55-40 043-9, byl novějšího provedení s půlenými okny WC a maximální rychlost 140km/h.
Zmíněný vůz v roce 2005. (zdroj: alanbutschek.cz)
Vozy upravené dosazením CZE
Bcee
V roce 2012 došlo u 8 teplovzdušných vozů Bc ČDC k menší modernizaci, při které bylo dosazeno CZE (tj. odstranění alternátoru) a byl mírně zmodernizován interiér. Sedm vozů (062-064, 135 a 137-139) patří pod řadu Bcee663 a mají interval 59-41, vůz 013 dostal řadu Bcee841 a interval 59-72. Tento konkrétní vůz má maximální rychlost 160km/h, dieselagregát na výrobu elektřiny a s ním související nádrž na naftu, navíc má vybouranou příčku mezi oddíly č. 2 a 3. Všechny vozy mají nátěr ČDC a jsou používány na stejné výkony jako předtím Bc.
Vůz Bcee663 59-41 063-2 v nátěru ČDC. (zdroj: nastoupil.com)
BDsee454
Druhým případem, kdy bylo do základních vozů nainstalováno CZE bez nějaké větší modernizace je řada BDsee. Tyto vozy vznikly v letech 2009-2012 a zastoupeny byly všechny tři verze původních BDs – inventární čísla vozů byla 128, 133, 135 a 138 u nejstarší dvouschodové verze, čísla 167, 253, 254, 258, 259 a 267 byla prostřední verze a z poslední série byly pouze vozy 391 a 392. Vozy byly dodány v netradičním nátěru odpovídajícímu vozům Bmto, se kterými také byly většinu doby provozovány. Některé vozy poměrně brzy dostaly i nátěr Najbrt obou verzí. V roce 2013 byl interval vozů změněn na 82-46.
Do roku 2023 byly všechny vozy v provozu v dom.st. Havlíčkův Brod, kde ale byly nahrazeny jednotkami Regiopanter – vozy 128, 133, 135 a 254 byly převedeny do Českých Budějovic, kde do provozu stále zasahují, zbytek vozů byl odstaven. Pro zájemce místní e-shop nabízí obtisk vozu 258.
Vůz BDsee 167 v roce 2011, tedy ještě se starým intervalem 82-40. (zdroj: nastoupil.com)
Btee289
V letech 2008-2009 bylo 9 vozů Bdt279 modernizováno dosazením CZE, šlo o vozy inventárních čísel 053, 056, 057, 059, 088, 132, 135, 188 a 193. Vzhledově se tyto vozy liší pouze absencí alternátoru. V roce 2024 jsou ještě v provozu vozy 056, 059, 135 a 193. Vozy je možné postavit s pomocí přestavbové sady zde, je potřeba myslet na to, že vozy mají podvozky GP200.
WLABee824
Tato řada byla včetně fotografie již popsána na konci minulého článku, takže pouze ve zkratce – doplněno CZE, renovován interiér, interval zůstal 70-40. Abychom si zde řekli alespoň nějakou novou informaci, tak zde uvedu, které vozy měly obyčejný a které reklamní nátěr společně s rokem modernizace.
Klasický nátěr – 136, 157, 160, 162, 167 (2006), 156 a 163 (2007)
Reklamní nátěr – 150, 155 (2006), 138, 147 (2007), 142, 152, 158, 166, 170, 171 a 173 (2008)
Všechny vozy byly v prosinci 2010 odstaveny, v roce 2012 se ještě tři vozy (138, 156 a 166) dočkaly dočasného zprovoznění, poslední vozy 156 a 166 do provozu zasahovaly ještě v roce 2013. Vozy 136, 150, 152, 155 a 157 potkal zajímavý osud – po vyřazení v roce 2013 byly převezeny do Němčic u Kolína, kde bylo možno se v nich ubytovat. Kromě vozu 155 se všechny čtyři v roce 2021 vrátily na koleje pod Gepard Expressem.
Vozy po úpravě oddílů
Bg260 (ex B250)
U celkem 80 vozů B250 došlo v letech 2000-2010 k vyhrazení 10. oddílu (tzn. nejblíž k mřížce na střeše) pro vlakovou četu. Hlavní vizuální rozdíl je označení oddílu nápisem zvenku. Vozy pocházely ze všech sérií odporáků a číselné označení vozu zůstalo původní – je potřeba si pohlídat vnější znaky podle série, ze které vůz pochází. U těchto vozů bylo přeznačení často poměrně divočina – nejeden vůz byl přeznačen tím, že místo písmene g byla nalepena číslice 9 a index na voze zůstal 250. O stavbě vozu zde vyšel článek a v místním e-shopu jsou k dispozici obtisky. Zájemce o konkrétní inventární čísla opět odkážu na Nastoupila.
Tyto vozy jsou podobně univerzální jako vozy BDs – je možné je řadit do téměř jakéhokoliv vlaku složeného z vozů Y. Vozy vždy nesly šedo-zelený nátěr, Najbrta se nedožily, je možný zelený nátěr na prvních vozech z prvních sérií, ale to nemám doloženo. Vozy dožívaly zhruba o rok až dva později než vozy B250 ze stejných sérií, z provozu definitivně zmizely okolo roku 2012.
Příklad kreativního přeznačení z řady B250. (zdroj: alanbutschek.cz)
Bd264 (ex B249)
V letech 2009-2011 bylo 50 vozů B256 upraveno vybouráním 1. oddílu a přilehlého WC pro přepravu jízdních kol. S výjimkou prototypového vozu 907 všechny vozy pocházely z let 1975-1979 a dostaly interval 29-41, prototypový vůz zůstal v původním intervalu 20-41. Prototypový vůz měl oddíl pro cyklisty menší – bylo vybouráno pouze WC. Všechny vozy jsou na rozdíl od klasických „dvojek“ ve vnitrostátním režimu.
Většina vozů této řady je v provozu dodnes, prototypový vůz byl již zlikvidován. Některé vozy měly po rekonstrukci ještě zeleno-šedý nátěr, ale samozřejmě postupně všechny přešly do Najbrta obou verzí. Na vozech obvykle nalezneme zvenku velký piktogram s kolem, obvyklejší spíše u přípojných vozů. Vůz této řady vyráběl Tillig a tento model v rámci možností formy odpovídá předloze – interiér u modelu samozřejmě upravený není. Inventární čísla přestavěných vozů u Nastoupila. Cyklooddíl vozu Bd264. (zdroj: alanbutschek.cz)
Bt278 odvozeniny
Z vozů Bt278 bylo odvozeno dalších 9 řad – tyto uvedu pouze zkratkovitě. Budu uvádět pouze znaky, které vozy odlišují oproti základním vozům Bt278, pokud tedy například není uveden interval, tak vozům zůstal původní 21-19. Inventární čísla byla zachována kromě vozů Bt288. Pro všechny tyto vozy je k dispozici přestavbová sada.
Bdt252 – jeden vůz (085), interval 28-19, ve větším oddílu vozu odebrána většina sedaček (cyklooddíl) a WC, v provozu 2002-2017 (DKV Ostrava), zeleno-šedý nátěr. Fotky vozu včetně interiéru u Nastoupila.
Bdt261 – jeden vůz (234), interval 20-19, v menším oddílu odebrány dvě řady sedaček (cyklooddíl) a WC, v provozu 2008-2012 (poté přešel pod kód 262, DKV Ostrava, zeleno-šedý nátěr.
Bdt262 – devatenáct vozů (103, 173, 179, 183-184, 186, 234, 315, 317, 319-323, 478-481 a 493), interval 20-19, shodné s kódem 261, akorát ještě navíc vyčleněna jedna umývárna pro vlakovou četu, v provozu 2007-2024 (tedy dlouho po vyřazení původních vozů Bt278), na rozdíl od původních vozů se tyto dočkaly i nátěru Najbrt 2, provozovány byly v Bohumíně, Děčíně a Ostravě. Obtisky k dispozici zde. Cyklooddíl vozu Bt262, stejné provedení cyklooddílu bylo i u ostatních řad v této sekci kromě Bt252.
Na druhé straně byly sedačky zachovány. (zdroj: nastoupil.com)
Bt283 – 137 vozů (čísla zde), vyčlenění jedné umývárny pro vlakovou četu, nápis Služební oddíl nad oknem, v provozu 2004-2015, část vozů se dožila Najbrta 1
Btee284 – 2 vozy (191 a 192), dosazeno CZE (chybí tedy alternátor), vyčlenění jedné umývárny pro vlakovou četu, nápis Služební oddíl nad oknem, v provozu 2005-2013 (DKV Brno), zeleno-šedý nátěr
Btee285 – 9 vozů (325, 338, 345, 353, 355, 357-358 a 363-364), dosazeno CZE (chybí tedy alternátor), v provozu od roku 2005 do 2008 (325), 2012 (338, 357 a 363), 2013 (355) a 2022 (345, 353 a 364). Vozy, které vydržely do roku 2022, obdržely nátěr Najbrt 1.
Bdtee286 – 12 vozů (187, 191-192, 222, 324, 339, 344, 350-351, 358, 360 a 362), interval 20-19, dosazeno CZE (chybí tedy alternátor), vyčlenění jedné umývárny pro vlakovou četu, nápis Služební oddíl nad oknem, v menším oddílu odebrány dvě řady sedaček (cyklooddíl) a WC. V provozu od roku 2007, v současnosti (září 2024) je v provozu posledních pět vozů (191, 222, 324, 358 a 360), což z nich dělá poslední vozy původní řady Bt278 v pravidelném provozu, přirozeně v nátěru Najbrt 2.
Bdtee287 – 8 vozů (206, 325, 338, 351, 355, 357, 363 a 370), interval 20-19, dosazeno CZE (chybí tedy alternátor), v menším oddílu odebrány dvě řady sedaček (cyklooddíl) a WC. Vozy 206, 325, 351 a 370 modernizovány v letech 2007-2008, vozy 338, 355 a 363 přešly z kódu 285 v roce 2012. Vozy dojezdily začátkem roku 2023 v nátěru Najbrt 2.
Bt288 – 4 vozy (001-004), interval 21-17, úprava na elektrické topení 1500V pro provoz na trati Tábor – Bechyně, vizuální změny žádné, vůz 001 pocházel z vozu Bt283, úprava vozu zůstala, ale nebyl odlišen jinou řadou. Vozy byly v provozu pouze v letech 2008-2012, dokud osobní dopravu na Bechyňce nepřebraly Regionovy. Vozy 001 a 002 dojezdily v zeleno-šedém nátěru, vozy 003 a 004 v Najbrtu 1. Vůz 003 byl převzat DHV Lužná.
Celkové modernizace středního rozsahu
Všechny vozy v této skupině již měly vlastní články – Aee/Bee/Beer a Bvt453. Zaměříme se tedy především na rozdíly mezi jednotlivými vozy.
Aee152/145
Vozy Aee152 19-38 vznikly ve dvou skupinách – nejdříve v roce 1996 vzniklo prvních 12 vozů z teplovzdušných vozů, dalších 6 kusů vzniklo následně v letech 1998-2001 rekonstrukcí odporových vozů AB. Vozy dostaly CZE, nová okna, nové kulaté větrače, byl modernizován interiér. U vozů 013-018 původem z odporáků došlo i k zaslepení mřížky na střeše, výměně dveří (menší okno – aktuálně je jediné rozumné řešení toto přehlédnout), kapes na čelech a madla byla u všech vozů sjednocena na vystouplá. Malá kapsa na čele u původně teplovzdušných vozů zůstala, u odporových se zase setkáme pouze se dvěma nástupními schody. Přestavbová sada k dispozici zde.
Vozy 001-012 prošly v letech 2000-2006 opětovnou modernizací, při které byla do vozů dosazena klimatizace. Vzhledově se na vozech příliš nezměnilo, ale obdržely mezinárodní režim a vzhledem ke klimatizaci se změnil i režim vozu, celé označení vozů je tedy Aee145 61 54 19-51 xxx-x. V roce 2016 byly do těchto vozů dosazeny sedačky z vozů Apee141. Vozy bez klimatizace dostaly v roce 2004 index 152.
Vozy z první skupiny po modernizaci obdržely nátěr s polomáčenými bočními a červenými čelními dveřmi, který některým vozům vydržel nezvykle dlouho – např. vůz 010 takto jezdil určitě ještě v roce 2008. Všechny vozy jsou stále v provozu.
Vůz Aee145 010 v roce 2008 – za povšimnutí stojí především polomáčené dveře. (zdroj: alanbutschek.cz)
Bee272
Tyto vozy vznikly v roce 1996 (prototyp 1992) z nadbytečných odporových vozů B a Bc různých sérií. Interiér byl kombinovaný – polovina vozu velkoprostorová a polovina zůstala oddílová. Mřížka na střeše byla zaplátována, často viditelně, vozům bylo doplněno CZE. Vozům zůstaly dva schody, všechny vozy mají vystouplá madla. Kromě prototypu 001 všechny dostaly nové dveře s menším oknem. Kapsy na čelech jsou těchto vozů kus od kusu podle toho, ze které série vycházel původní vůz před přestavbou. Níže vypíšu vozy, které by měly mít velké a malé kapsy, ale seznam je potřeba brát s rezervou, při modernizacích zřejmě docházelo k čachrům s čísly – nemusí tím pádem odpovídat, nejlepší je sehnat si fotografie konkrétního vozu. Vozy jsou v intervalu 20-38, akorát prototyp byl cca do roku 1996 označen intervalem 20-78 a řadou Beer. Index vozy dostaly až v roce 2009. Přestavbová sada k dispozici zde.
Velké kapsy – 002-004, 006, 009, 010, 012, 013, 015, 017-019, 028, 029, 031, 033 a 034
Malé kapsy – 001, 005, 007, 008, 011, 014, 016, 020-027, 030 a 032
Tyto vozy jsou dodnes v provozu, vyřazeny byly zatím pouze vozy 001 (atypičnost), 009, 012, 021 a 024 (násilné poškození). Vůz 001 byl po modernizaci v zajímavém modrém nátěru, který mu vydržel nejméně do roku 2001, zbytek vozů byl dodán v zeleno-šedém nátěru s polomáčenými dveřmi a červenými čelními dveřmi, vůz 016 byl v této verzi nátěru zachycen ještě v roce 2009.
Bee(r)273, ABeer
Tyto vozy, známé též jako „Humberto“ podle výrazného nátěru nebo „piváky“ podle řadového označení, vznikaly v letech 1992-1995 modernizací teplovzdušných vozů B a v případě tří vozů dokonce BDs. Vozy byly zařazeny pod označením Beer s intervalem 20-38 a inventárními čísly 101-134, dnešní vůz 103 byl několik měsíců po rekonstrukci označen řadou ABeer 30-78 s inventárním číslem 101. Prvních šest vozů bylo do roku 1995 označeno intervalem 20-78. Písmeno „r“ bylo z řadového označení vypuštěno na konci roku 2010, o něco málo dříve se na vozech začal objevovat index.
Vnější znaky u těchto vozů odpovídají vozům, ze kterých byly tyto vozy přestavěny – neměnil se ani počet větráků na střeše. Vůz 101 byl původně z roku 1974, má tedy pouze dva schody; vozy postavené z BDs (103, 114 a 115) postrádají malou kapsu na čelech. I tyto vozy dostaly nové dveře s menším oknem, tentokrát všechny. Opět platí, že ideální je mít před sebou fotky skutečného vozu. Vozy 101-103, 106-108, 111, 114, 116, 119, 121, 123-128, 130 a 132 by měly mít pět větračů nad uličkou, zbytek pouze nad WC. Vozy tohoto typu vyráběl Tillig, samozřejmě ani zdálky neodpovídá interiér, dveře a okna, zda sedí inventární čísla se střechami jsem nezkoumal. Opět je k dispozici přestavbová sada zde. Pro vozy od Tilliga lze zakoupit i samostatný interiér.
Vozy se v provozu vyskytují do dneška, již v nátěru Najbrt. Zeleno-šedý nátěr tyto vozy nikdy nenesly, zajímavostí ale je, že minimálně první vůz po modernizaci ještě nesl „stadion“ ČSD. Zatím byly zrušeny vozy 106, 120, 121 a 124.
K těmto vozům byl jeden vůz BDs přelakován do stejného schématu, ale k žádné modernizaci nedošlo. Číslo vozu bylo 338, přelakován zpět byl okolo roku 2000, je doložen provoz i s obyčejnými soupravami. I tento model vyráběl Tillig.
Bvt453
Zajímavá přestavba dvou vozů BDs na velkoprostorové vozy pro přepravu kol. K vozu je na těchto stránkách článek o stavbě, k dispozici je přestavbová sada zde. Zopakuji tedy pouze informaci již zmíněnou v článku – vůz 001 měl dva schůdky a vůz 002 schůdky tři, oba vozy měly pět větračů nad bývalou chodbičkou. Index vozy obdržely až v roce 2009.
Vozy byly v provozu od roku 2007 do poloviny roku 2016, sešrotovány byly v roce 2024.
Kompletní modernizace skříně MOVO/DVJ Dunakeszi
V polovině 90. si ČD objednaly pro dálkový provoz celkovou modernizaci 100 přebytečných vozů Bh a B251, která byla provedena konsorciem firem MOVO Plzeň a DVJ Dunakeszi. Díky tomu nyní dochází k paradoxní situaci, kdy jsou na elitní spoje ČD nasazovány nejstarší vozy ve vozovém parku – některé vozy pochází z roku 1966, tzn. 58 let staré vozy. 12 z těchto vozů dokonce ještě přišlo k ČSD s číslem ve starém ne-UIC formátu. Vozy nicméně byly zrekonstruovány k nepoznání – z původních vozů zbyly pouze upravené podvozky, rám, střecha a částečně čela. Vozům byla vyrobena nová bočnice, kompletní interiér, obdržely CZE, posuvné dveře a kotoučové brzdy. Protože vozům nebyla dosazena klimatizace, byly všechny v letech 2006-2011 opětovně modernizovány jejím dosazením. Vizuálně lze zdálky odlišit velkoprostorové vozy od oddílových podle oken, která jsou u oddílových vozů zhruba v původních rozměrech, zatímco velkoprostorové vozy dostaly okna výrazně menší. Budu se zabývat pouze modelářsky relevantními změnami – to, že všechny vozy před modernizací na „červené“ vozy měly gravitační WC, naštěstí v modelu znázornit nelze.
Všechny vozy po modernizaci mohou jet rychlostí 160km/h. Intervaly a inventární čísla se v průběhu modernizací neměnily, ale je nutné připomenout, že vozy s klimatizací dostaly režim (první dvojčíslí) 61. Ze všech 100 vozů byl zatím vyřazen pouze jediný, a to vůz Bpee 004 v roce 2008 po nehodě ve Studénce. U všech řad platí, že vozy v zeleno-šedém nátěru jsme na kolejích mohli potkat naposledy v roce 2011.
Tyto řady mají některé společné charakteristiky – všechny pochází z maďarských vozů a mají tím pádem výše položená světla a pozvolnější rohy skříně a střechy. Vozy byly dodány v netypické verzi tehdejšího zeleno-šedého nátěru – jednak bílý pruh pod okny pokračoval i přes čela a druhak byla střecha nalakována jakousi šedo-hnědou barvou – to znamená, že se zde Tillig výjimečně trefil s barvou střechy, není tedy na rozdíl od ostatních Y žádoucí lakovat střechu na světle šedou.
Aee(147)/142/140 (do 2001 Aeel)
První řada, na kterou se zaměříme, jsou vozy původní řady Aeel. Těchto vozů bylo dodáno 15 a obdržely interval 19-70. Písmeno L na konci řady vozy obdržely kvůli odlišení od ostatních řad v tehdejším rezervačním systému. Vozy byly dodány s velkými spouštěcími okny – tyto byly v letech 2008 a 2011 nahrazeny kombinací oken pevných a malých větraček. V roce 2008 prošlo šest vozů (001-005 a 015) první modernizací na řadu Aee142, při které byla dosazena nová okna a klimatizace, vozy zároveň dostaly nový červeno-šedý nátěr s logem ING. Olivová střecha patrně vozům zůstala. V roce 2011 bylo poté zbylých 9 vozů modernizováno podobným způsobem, ale navíc byl dosazen informační systém a vozy šly rovnou do Najbrta 1. V letech 2017-2019 pak byl informační systém dosazen i do dříve modernizovaných vozů, které tímto také přešly pod řadu Aee140.
Tillig tyto vozy vyráběl ve třech variantách – vůz katalogového čísla 16669 je vůz v původní zelené variantě se stahovacími okny. Tento vůz v rámci možností poměrně odpovídá, nesedí pouze stahovací úzká okna u představků. Vůz již má vyznačený index, což ho časově řadí mezi roky 2009-2011. Druhá varianta je na tom již hůře – vůz k.č. 16685 je v červeném nátěru, ale má neodpovídající stahovací okna a neodpovídající index 147 – tyto vozy dojezdily zelené. Vozu indexu 147 neodpovídá ani režim vozu 61 – ten náleží vozům s klimatizací. Nakonec vůz k.č. 16680 v nátěru Najbrt 1 opět poměrně odpovídá, a to až na okna, která jsou u modelu opět stahovací.
Řada | Počet kusů | Období provozu | Barva vozů | Okna | Informační systém | Klimatizace |
Aee(147) | 15 | 1997-2011 | Zelená | Spouštěcí | Ne | Ne |
Aee142 | 6 | 2008-2019 | Červená (ING)
Najbrt 2 (001) |
Pevná/malé větračky | Ne | Ano |
Aee140 | 9 (2011)
15 (2019) |
2011- | Najbrt 1/2 | Pevná/malé větračky | Ano | Ano |
Vůz Aee 005 v roce 2007. (zdroj: alanbutschek.cz)
Bee246/240/238 (do 2001 Beel)
Dalších 40 vozů bylo modernizováno na řadu Beel s intervalem 20-70 a netypickými inventárními čísly 501-540. Jako jediné vozy z této skupiny měly tyto vozy index již od roku 2001. Vývoj zhruba kopíruje vozy Aee147 – v roce 2008 byla polovina vozů (501-512 a 533-540) vybavena novými okny, klimatizací a červeno-šedým nátěrem a tyto vozy dostaly řadu Bee240. V letech 2010-2011 pak bylo zbylých 20 vozů modernizováno podobným způsobem s informačním systémem navíc a dostaly řadu Bee238, tyto vozy šly rovnou do Najbrtu. Následně v letech 2015-2017 pod tuto řadu přešly i vozy Bee240, u těchto vozů nezřídka došlo k zachování červeno-šedého nátěru, naopak některé vozy Bee240 stihly nátěr Najbrt 2 ještě před dosazením informačního systému.
Tillig tyto vozy vyráběl v několika provedeních – k.č. 16670 a 16671 jsou v původním zeleno-šedém nátěru a předloze (opět až úzká okna) poměrně odpovídají, oba vozy mají index, ale na rozdíl od vozů Aee těmto vozům index přísluší již od roku 2001. Další dva modely k.č. 16686 a 16687 poté znázorňují vozy Bee240 v červeno-šedém nátěru – odpovídá označení vozu a nátěr, chybí znak leasingovky ING, který by na těchto vozech měl být. Tyto vozy vyšly ve dvou variantách pod stejným katalogovým číslem – dřívější varianty měly neodpovídající stahovací okna, pozdější modely dostaly okna nová – strana oddílů odpovídá skutečným vozům, ze strany chodbičky jsou ve skutečnosti plná okna pouze úzká u nástupních oddílů a vždy první okno, které s nimi sousedí, ostatní okna jsou s malou větračkou. Stejně jako u vozů Aee byly vyrobeny i varianty v Najbrtu 1 s k.č. 16681 a 16682 – oba opět nejdříve s neodpovídajícími stahovacími okny.
Řada | Počet kusů | Období provozu | Barva vozů | Okna | Informační systém | Klimatizace |
Bee246 | 40 | 1997-2011 | Zelená | Spouštěcí | Ne | Ne |
Bee240 | 20 | 2008-2017 | Červená (ING)
Najbrt 2 |
Pevná/malé větračky | Ne | Ano |
Bee238 | 40 | 2010- | Červená (ING)
Najbrt 1/2 |
Pevná/malé větračky | Ano | Ano |
Apee(148)/144/141/139 (do 2001 Ahee)
Další skupinou vozů bylo 10 vozů řady Ahee s intervalem 10-70. Po dodání došlo k jisté komplikaci – sedadla ve vozech neodpovídala vyhlášce UIC, vozy tedy první rok svého provozu strávily bez RIC režimu na vnitrostátních výkonech, v průběhu roku 1998 byla situace vyřešena a vozy dostaly režim 51 – RIC. Na rozdíl od oddílových vozů mají tyto vozy celou dobu provozu stejná okna – již z „výroby“ mají okna s malou větračkou.
První modernizace u těchto vozů proběhla již v roce 2006, kdy byla do vozů 003 a 005 dosazena klimatizace, vozy dostaly řadu Apee144 a prozatím jim byl ponechán zeleno-šedý nátěr. Následně byly zbylé vozy v roce 2008 modernizovány na řadu Apee141 – tím pádem se na původních vozech nikdy neobjevil index – v roce 2009 již žádný původní vůz v provozu nebyl. Vozy Apee141 se od svých předchůdců lišily nejen červeným nátěrem a odlišnými sedačkami, ale pro nás je nejzajímavější zaslepení úzkých oken vedle nástupních prostorů (naproti WC). Nakonec tradičně v letech 2011-2013 byly všechny (tzn. i vozy Apee144) vozy opět modernizovány mj. dosazením informačního systému a přeznačeny na řadu Apee139. Minimálně vůz 010 se dožil řady Apee139 ještě v červeném nátěru.
Pro zájemce o stavbu odkážu na přestavbovou sadu od Rosťopiše (zde), bohužel sada zachycuje vůz již po zaslepení oken, zelené vozy Apee/Apee144 z ní tím pádem bohužel nepostavíme.
Řada | Počet kusů | Období provozu | Barva vozů | Okna | Informační systém | Klimatizace |
Apee | 10 | 1997-2008 | Zelená | Malé větračky | Ne | Ne |
Apee144 | 2 | 2006-2011 | Zelená | Malé větračky | Ne | Ano |
Apee141 | 8 | 2008-2013 | Červená (ING)
Najbrt 1 |
Malé větračky | Ne | Ano |
Apee139 | 10 | 2011- | Červená (ING)
Najbrt 1/2 |
Malé větračky | Ano | Ano |
Neznámý vůz řady Apee v roce 2003 – vzácný pohled na dosud nezaslepená boční úzká okna naproti WC. (zdroj: nastoupil.com)
Bpee(247)/242/239/237 (do 2001 Bhee)
Poslední skupinou vozů z DVJ Dunakeszi je 35 vozů původní řady Bhee s intervalem 20-70. Stejně jako vozy Ahee mají tyto vozy bočnice s malými okny, na rozdíl od nich byly v mezinárodním režimu hned od zařazení.
První modernizace vozů proběhla v roce 2006, kdy byla vozům 018, 024 a 032 dosazena klimatizace, tyto vozy byly označeny řadou Bpee242. V roce 2008 bylo modernizováno dalších 7 vozů (016, 017 a 019-023), kromě dosazení klimatizace vozy nové řady Bpee239 obdržely červený nátěr a opět byla zaslepena úzká okna na straně bez WC. Stejně jako u vozů Apee byly všechny vozy Bpee242 a Bpee239 v letech 2010-2012 opět modernizovány dosazením informačního systému na řadu Bpee237. Jak již bylo zmíněno, vůz 004 byl při nehodě ve Studénce 8.8.2008 zničen k nepoznání – k jeho modernizaci již tím pádem samozřejmě nedošlo.
Ke stavbě tohoto vozu je možné použít stejnou sadu jako u vozů Apee. Stejně jako u vozů Apee zde platí, že kvůli chybějícím oknům z této sady nelze vytvořit odpovídající zelené vozy Bpee(247) a Bpee242. O stavbě tohoto vozu zde vyšel dvojčlánek.
Řada | Počet kusů | Období provozu | Barva vozů | Okna | Informační systém | Klimatizace |
Bpee(247) | 35 | 1997-2011 | Zelená | Malé větračky | Ne | Ne |
Bpee242 | 3 | 2006-2011 | Zelená | Malé větračky | Ne | Ano |
Bpee239 | 7 | 2008-2012 | Červená (ING) | Malé větračky | Ne | Ano |
Bpee237 | 34 | 2011- | Červená
Najbrt 1/2 |
Malé větračky | Ano | Ano |
Ostatní modernizace vozů Bdt a Bp
V letech 2014-2016 vznikly tři řady vozů hloubkovou modernizací vozů Bdt279 a Bp282 – řada Bp282 tímto zanikla, poněvadž byly rekonstruovány všechny vozy této řady. Všechny tři řady disponují podvozky GP200, na což je potřeba myslet. Vzhledem k době vzniku mají všechny tyto vozy nátěr Najbrt 2. Vozy ABpee347 a Bdpee231 zde mají čerstvý společný článek.
Bdtee276 (ex Bdt279)
V roce 2014 bylo 26 vozů Bdt279 modernizováno úpravou interiéru, dosazením CZE, 18žilového kabelu, předsuvných dveří a zvýšením maximální rychlosti na 140km/h. Vozy obdržely interval 20-46 a řadu Bdtee276. Vozy inventárních čísel 001-015 byly dodány do Brna, vozy 016-026 do Plzně. Zdá se, že ani po 10 letech provozu nedošlo k žádným změnám v dislokaci ani vzhledu vozů.
Jako již mnohé jiné vozy v tomto článku má i tato řada vlastní článek a přestavbovou sadu.
ABpee347 (ex Bdt279)
Dalších 15 vozů Bdt279 bylo přestavěno v PESA Bydgoszcz na vozy 1./2. třídy řady ABpee347 intervalu 30-30. V průběhu modernizace byly vozy změněny k nepoznání – obdržely nová okna (pravděpodobně celé bočnice), předsuvné dveře, byl doplněn informační systém, CZE, klimatizace a zvýšena maximální rychlost na 140km/h. Vozy též disponují 18žilovým kabelem pro provoz s řidícími vozy, čehož je v provozu také často využíváno, často ve spojení s vozy Bdtee276. Vozy byly zařazovány do provozu v druhé polovině roku 2014. Pro zájemce je zde již tradičně k dispozici přestavbová sada.
Vůz ABpee347 007 krátce po zařazení. (zdroj: alanbutschek.cz)
Bdpee231 (ex Bp)
Všech 62 vozů Bp282, které ČD vlastnily, bylo v letech 2015-2016 přestavěno na velkoprostorové vozy Bdpee231 pro dálkovou dopravu. Rekonstrukce byla opět „zgruntu“ – byly kompletně přestavěny bočnice, dveře vyměněny za posuvné, doplněno CZE, klimatizace a informační systém, rychlost byla zvýšena dokonce na 160km/h. Vozy obdržely interval 20-71 a inventární čísla 041-102. Tyto vozy jsou nasazovány i na vlaky vyšších kategorií (EC,IC).
I tato řada se dá postavit za pomocí místní přestavbové sady.
První dodaný vůz 041 krátce po zařazení. (zdroj: alanbutschek.com)
Salónní vozy
Velmi okrajově se zde zmíním i o snad poslední ještě nezmíněné skupině vozů – tou jsou vozy salonní a společenské. Tyto vozy jsou velmi různorodou skupinou a prakticky každý vůz je originál, nebudu zde tedy popisovat každý vůz zvlášť – nejlepší místo k jejich studiu jsou stránky Alana Butscheka.
Každý vůz z této skupiny je specifický a přesné ztvárnění vozů může být poněkud komplikované – většina vozů má na čelech rozměrné kapsy, které na továrních vozech nenaleznete a jejich dotvoření může být poněkud náročné. Rovněž vymyslet vozům provozní využití na kolejišti může být záludné – každá přeprava byla mimořádná, někdy vozy cestovaly připojené k vlaku osobní přepravy, ale častěji zřejmě jezdily ve zvláštních vlacích, obvykle více vozů pohromadě.
Zdrojový model je potřeba vybrat dle konkrétní předlohy – vhodné jsou odporové Y/B s deseti okny, vozy WLAB obou karoserií, BDs a v případě, že by někdo vyloženě chtěl, tak jsou i vozy se základem ve vozech WR a Bt278. Všechny vozy sdílely celomodrý nátěr, od roku 2010 je u některých vozů možný tmavěmodrý nátěr s šedým pruhem pod okny. Zajímavá jsou u některých vozů výklopná okna ve dveřích, která se u ČD/ČSD jinak nevyskytla (ale vyskytují se např. u většiny modelů typu B od Tilliga). Některé vozy měly některá okna zaslepená, je potřeba věnovat pozornost fotkám skutečných vozů.
Foto vozu SR809 51 54 89-40 033-0. Za povšimnutí stojí zvláštní kapsy na čelech a dvířka uprostřed vozu. (zdroj: nastoupil.com)
Tímto naše putování po vozech typové řady Y zakončím, každému, kdo sérii dočetl až sem upřímně gratuluji, snad přehled alespoň někomu pomůže.
Ten B252 je taky jeden z mála vozů, co jsme našli, že má v éře ČD celozelené čelo – pro modely docela podstatný detail, že “to existovalo”.
Určitě to existovalo u více vozů, ale pořád je to spíše anomálie než pravidlo, docela častý výskyt tohoto řešení jsem zaznamenal u vozů Bc – obzvláště těch, co později přešly k ČDC. Když už jsme u těch možných neobvyklých kombinací – narazil jsem i na polomáčený vůz se stříbrnými rámy oken – https://www.alanbutschek.cz/fotobd/BDs450_02.jpg 🙂