Vozíme spěšniny (1) – vozy Gbqs a Gbs od SDV
Nedávno uvedlo SDVčko novinku v podobě spěšninového vozu Gbqs ve verzi ČSD. No a protože zrovna u Gbqs je k verzi ČD opravdu kousek, pustil jsem se do nich a rozhodl se nečekat na vydání verze ČD.
Tento vůz byl vyroben už s určením pro dopravu spěšnin, která byla tehdy ještě běžná a objemná. Hezký článek o dopravě spěšnin s názvem “10 let od ukončení přepravy spěšnin u ČD” je například zde: https://www.strojvedouciplzen.cz/index.php?page=menu&id=163. Takový vlak sestával z osobního, nebo lépe služebního vozu (ten je potřeba v zimě vytápět, aby obsluha nemrzla) a proto mají i tyto nákladní vozy, podobně jako poštovní sourozenci, průběžný kabel topení, aby od lokomotivy mohly přenášet napájení pro osobní vozy.
Já si tyhle vozy pamatuju hlavně odstavené v Praze – Braníku, kde jich byly jeden čas snad desítky. A možná snad i v Praze – Modřanech?! Proto chci mít vždy dva ve svém vozovém parku, protože ty vozy prostě k Pacifiku tak nějak patří. Nerad bych lhal, možná mám jen nějakou vlčí mlhu, ale klidně bych si matně vzpomněl, že v případě nutnosti jezdily na osobních vlacích a sloužily pro přepravu lodí pro vodáky například v úsecích Pikovice – Týnec. Může to někdo upřesnit nebo vyvrátit? (Zdroj: https://www.pacifikem.cz/?inc=210_bra_foto&foto_id=3)
Za novým mostem pak stála další řada těchto nepoužívaných vozů. (Výřez z původní fotky https://www.pacifikem.cz/?inc=210_bra_foto&foto_id=3)
Už jsem těchto vozů měl taky několik. Třeba ze starého odlitku.
Asi nejlépe na tom byl vůz od Tilliga. Kdo si chce blbnou s otevíracími dveřmi, je to pořád nejlepší varianta – i když ten vůz neodpovídá například tvarem střechy a provedením detailů.
Rosťopiš stavěl ze stavebnice ES Pečky.
Jak je u SDV zvykem, určitě ČD “jednou” bude, ale většinou je to až minimálně za 1-2 roky, a to se mi čekat nechtělo. Takže jsem vzal verzi ČSD s plánem přeznačení.
Díly jsou téměř shodné s vozem Gbkkqs, který jsem stavěl v zimě. Hlavním rozdílem je zde hladká střecha (poštovní verze měla prolisy). Na stavbu poštovní verze se můžete podívat ve starším článku.
Díly jsou lisované tentokrát samozřejmě v zelené, která opět dost dobře odpovídá.
Zbytek dílů je také shodný, přítomný je opět topný kabel.
Tahle zelená je trošku citlivá na ohyb – všimněte si v místech spojů s rámečkem, jak se při odstřihování plast trochu prohnul a zesvětlal. Předpokládám, že většina bude vůz lakovat, ale kdo by ho chtěl nechat v barvě plastu, doporučuju na to dávat pozor.
Posledně jsem chválil, že na dílech nejsou téměř žádné blanky na začištění. Pokud by to ale někdo pochopil tak, že se hrany nemusí začišťovat, byl by to velký omyl. Jsou totiž i na styčných plochách, a ty je všechny potřeba přejet nožíkem nebo pilníkem, aby se strhnuly všechny jemné blanky. Kdo to neudělá, vozy od SDV samozřejmě složí, ale bude to někde odstávat nebo nedosedat.
V tomto případě mi zůstalo něco málo pod střechou, a je vidět, jak tam bočnice lehce odstává.
Není to ale nic, co by se neztratilo pod lakem nebo by v průběhu lakování nešlo zaretušovat něčím řídkým pro zatečení do spáry.
Kdo by chtěl tentokrát nelakovat, upozorňuji alespoň v mých exemplářích na dveře v tmavé zelené – to by bylo dost nehezké. Co na voze přebývá je lišta pro posuv cca 30 cm nad spodní kolejnicí. Možná je to nějaké zajištění vrat – ta na novějších zetkách už není a ukazuje, že bočnice je převzatá z “hnědých” zetek.
Opět je potřeba si trochu zvětšit otvor pro vsazení vrat – vrata nejdou do otvoru vsadit, po hranách otvoru jsou opět jemné nálitky.
Velkou pozornost je potřeba věnovat podélníkům rámu – na těch jsou nálitky také a jejich pečlivé odstranění je zásadní v dobrém sesazení pojezdu.
Toto jsou vše piliny a hoblinky z očištění dvou vozů – není toho tedy zrovna málo.
Vše vždy lepím už s dvojkolími, abych správě vymezil vůle v rozsochách.
A kontrola kolmosti dvojkolí je nejlepší způsob ověření, že je vše na svém místě.
Sestavení dvou vozů je otázka půl hodinky.
Minule jsem trochu nadával na lepty, tentokrát jsem měl asi lepší den a pracovalo se mi s nimi dobře. Zásadní je ale oddělit je co nejjemnějším způsobem a na to jsou ideální jemné rovné nůžky. Rozhodně na škodu jsou naopak nůžky zahnuté – ty lepty kroutí.
Osazení leptů je otázkou další maximálně půl hodinky – vše zapadá na své místo, nic se nemusí dovrtávat. Stejná pozitiva jako u poštovní verze – stejné lepty, stejná práce s nimi.
S barvou není co řešit – vozy vyjely z továrny zelené a tak své působení i zakončily. RAL6005 a RAL7005. Opět je podle mě lepší stříknout střechu a pak boky, protože šedá je i stříška nad pojezdem bočních vrat.
Pak vymaskovat střechu a okap, a dát zelenou.
Potom už se jen dotřou čelníky a schůdky černou.
Obtisky obsahují ČSD popisy v barvě bílé, a (!) barvě žluté. Prý (“prý”) se s žlutými popisy vozy výjimečně vyskytovaly. Za mě je žlutý aršík ve stavebnici naprosto zbytečný a jen prodražuje celou stavebnici o 3 Kč, protože přesně tohle “kdysi jsem slyšel v tramvaji někoho, že zná někoho, kdo ten vůz viděl se žlutými popisy” by měli řešit malosérioví výrobci obtisků pro fajnšmekry. Takto to hrozí tím, že to modeláři začnou na vozy dávat hromadně a nadělá to víc škody, než užitku. Přijde mi, že se jednou za pár let vždycky někdo probudí a snaží se československé modelářské obci (opět) vnutit myšlenku, že žluté popisy na nákladních vozech se “sice nevyskytovaly, ale existují fotky v kvalitě “vytaženo z popelnice”, na kterých je jasně vidět, že popisy jsou na voze žluté”. A pak se zase zeptáte znalců popisů, a 11 z 10ti se shodne, že žluté popisy se na vozech nevyskytovaly, a celé se to opakuje stále dokola. Můj osobní názor je, že všechny žluté popisy jsou způsobené 1) nekvalitní barvou, která na světle žloutne, 2) polétavou rzí a stékáním špíny bílé nápisy získávají patinu do žluta. Pokud na to není dostatečně veřejně známý důkaz, tak bych se do osazování žlutých popisů (v žádné epoše) experimentálně vůbec nepouštěl a raději se držel jistoty bílých popisů.
Abych z té ČSD verze vyrobil ČD verzi, je potřeba změnit jen pár popisů. Samozřejmě, šlo by to vyřezat “po staru”, ale když tisk je dnes tak snadné zařídit, nemá cenu se s tím zdržovat. Vytvořil jsem tedy malý doplňkový aršík obsahující loga ČD, dvě čísla, údaj o ložném objemu a dokonce dvě verze – jedna z nich je pro vozy bez topného kabelu a s popisem “vůz není určen do vlaku s přepravou osob”. Dom. st. Pardubice (Gbs) nebo Hradec Králové (Gbqs). To proto, aby se pak někdo nedivil, že vůz zařazený za lokomotivou neumí přenést napětí k vytápění soupravy. Pokud je vůz řazen na konci soupravy, pak na tom nezáleží. Pokud se do budoucna zrovna nepotkáme se SDV na stejném čísle vozu, bude možné použít obtisk i pro rozšíření číselné řady.
Zde dodatečné nápisy v detailu, je vidět, že do původního aršíku zapadají bez problému.
Obtisknuty obě verze.
Žlutě jsou dotřené kotvičky a na jednom voze jsou na rozích skříně žluté rohové brzdové značky. Značky byly zrušeny v 70. letech, ale nějakou záhadou se dostaly na vozy dodané jako nové v 80. letech – asi tradici jen tak nezrušíš 🙂
Z leptíků jsem si předem naohýbal brzdové ovladače.
A vlepení za podélník. Dosazené jsou kinematiky se spřáhly.
A samozřejmě nezbytné závaží.
Pak zbývá už jen přilepit na sestavené vozy naohýbaný průběžný topný kabel.
Po dotření spodních ovladačů a ruční brzdy jsou vozy hotové.
Jsou to opět opravdu krásné vozy s jednoduchou stavbou, platí u nich to stejné jako u Gbgkkqs České Pošty.
Posunutím na ČD verzi mám tedy konečně základ pro odstavnou kolej 🙂
Vozy jsem chtěl opět napatinovat, pro což jsem použil do pistole barvy Frame Dirt a Corroded Rust. Z tekutých patinátorů jsem použil skoro všechny ze setu pro železniční vozidla – světlou Rail Dust na bočnici, černý Smoke na střechu, na zdrže Brake Dust a na zbytek Frame Dirt.
Rám je nastříkaný barvou Frame Dirt (trochu s rozstřikem na spodek skříně). Rám je pak napuštěný ještě Frame Dirt patinátorem.
Střecha je kombinace přestřiku obou rzí a tekutých patinátorů roztíraných ve směru stékání špíny. Jediné, co se mi opravdu nepovedlo, bylo nějak zvýraznit sváry plechů na střeše. Šlo by to snad metodou suchého štětce, ale sváry jsou na modelu zvýrazněné opravdu jemně a špatně se to bude vychytávat. Střechy mi nakonec vyšly asi víc špinavé, než jsem plánoval, ale vypadá to dobře.
S bočnicí je potřeba pracovat úplně jinak než u poštovní modré verze. Na tmavé zelené tolik nevyniká hnědá nebo obecně tmavá špína, je potřeba se zaměřit spíš na zesvětlení než ztmavení. Záhyby jsou napuštěné patinátorem Frame Dirt (což nemělo velký vliv na vzhled, jen to trošku zvýraznilo hrany) a plochy jsem pak selektivně na plochách otřel právě patinátorem Rail Dust – tedy do bíla / světla. Nejvíce stékají i na skutečných vozech nápisy z nekvalitní barvy.
Dalo by se s tím samozřejmě ještě vyhrát zesvětlení výztuh, ale za mě už je to takto “až až” a vozy, byť často odstavené, téměř nikdy nedospěly do stavu vyloženě odporného. Spíš barva bledla, než že by vozy vyloženě hnily. (Zdroj: https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/G/Gbqs)
A naopak vůz hodně napadený polétavou rzí. Ale pozor, toto není rezavý vůz, to je špinavý vůz. Obzvláště u vozů odstavených dlouho na vjezdech do stanic, kde každý vlak brzdí, se polétavá rez zachytává na všem – jde to hezky vidět například v kolejovém loži, kde u stanic jsou i pražce víc rezavé. (Zdroj: https://www.tosh-railways.com/Wagons/Country/56-slovakia-ZSSK/Wooden-van/i-hhHXszB/A)
Toto tedy považuju za takový kompromis vozu už starého, “jetého” ale použitelného do provozu.
Opět ukázka v kolejišti, kde patina trošku zapadne do prostoru a vypadá to lépe.
Srovnání s poštovní verzí.
Vozy u mě budou sloužit především jako dekorace někde v kopřivách, ale určitě se občas do provozu dostanou.
Prozatím může jezdit zkrácená improvizovaná verze spěšninového vlaku s Rybákem.
A na příště plánuji stavbu vozů Ds a DsPost.
Dnes již hodnotná fotodokumentace dalších vozů (odkud jsem taky čerpal pro obtisky) je u Jacka:
Obtisk je k zakoupení zde:
A stavebnice ČSD případně zde:
Kdyby šlo udělat vůz s otevřenými dveřmim a umístit ho někde na rampu nebo nakládací kolej bylo by to perfektní.
Jako všechno jde, když se chce. Trochu pilotní, frézování. Ale bylo by to užitečnější, než žluté obtisky