ČD Aee a Bee – rekonstrukce ŽOS České Velenice (+bonus)
V 90. letech se ukázalo, že ze západu začaly přijíždět vlaky vyšší kategorie a naší odpovědí byly často vozy typu Y. Logicky tak začaly vznikat snahy vylepšit vozový park ČSD a ČD různými způsoby. První prototyp vozu Bee vznikl v roce 1992 a jednalo se na dlouho o jediný kus. Až mezi roky 1995 až 2000 byla vyrobena série vozů Aee a Bee rekonstrukcí starších vozů B a Bc.
Celkem bylo vyrobeno 33 vozů druhé třídy a 20 vozů první třídy. Zůstala zachovaná velká část skříně včetně všech typických znaků, naopak velké obměny se dočkal interiér změnou sedaček, obložení atd. Prototyp byl v unikátní modro-šedé. (Zdroj foto a více info: https://www.parostroj.net/katalog/ov/formular.php3?ind=181)
Vozy se nejprve vyskytovaly v nátěru typickém pro svou dobu – polomáčené schéma včetně polomáčených dveří, střecha “asi” šedohnědá. Později byly vozy přelakovány do novějšího schématu s dveřmi zelenými, jak dokládá i tento výstřižek z videa. Raritou byly červené přechodové dveře i zvenku.
Celé video, odkud je výstřižek, je k vidění na youtube. Z dnešního pohledu už neobvykle řazené soupravy a velká historie 🙂
Pro vůz Aee je vhodné (nutné) vybrat vůz první třídy, aby se dal použít původní interiér. Pro vůz Bee se dá část interiéru druhé třídy také použít.
Leptané sady jako obvykle – rámečky zvlášť, a z kartonu nové střešní větračky a další potřebné díly.
Část vozů byla rekonstruovaná ze starších “odporáků” (mřížky na střeše byly viditelně zavařené kusem plechu) se dvěma schůdky a dvěma kapsami na čelech. Další část vozů byla upravená z vozů Bc (lehátkové) už v typu Y/B70 (tři schůdky a bez mřížek). Lze tedy vybrat od Tilliga kterýkoliv z typů a podle toho pokračovat ve stavbě.
Pro reko z novějších vozů musí pryč klasický tilligův neduh – dvě velké kapsy pro kabely na čelech
Měly by v tom případě jít pryč i úhlopříčné výztuhy na přechodových dveřích.
Vyřezání bočnice je podobné jako u maďarských Bh – musí se ubrat opravdu hodně z vrchní hrany. Mělo by zůstat max 0.5 mm materiálu a chce to zkoušet a ubírat dál. Problém je, že Tillig asi měřil velikost okenních otvorů na odstrojeném voze. Pak vyrobil okenní rámy, aby pasovaly do otvorů. Proto jsou tak tenké, protože mu půlka šířky logicky chybí. Okno u skutečného vozu je jak zárubně u dveří – rámy objímají otvor i zvenku. Takže okna u leptaných bočnic Bee (i u ostatních našich leptů) jsou vlastně větší než u Tilliga, protože se do nich vkládá celý rám více odpovídající svými rozměry.
Když se podíváte na nějaké fotky vozů Y první třídy, tak žlutý pruh značící první třídu má 100 mm. A pasuje přesně mezi střechu a okna. Od toho se snadno vezme míra, kterou má prostor nad rámem.
Zpět ke stavbě, to bylo jen tak na vysvětlení toho, proč ta okna “zase” nesedí k Tilligovi. Nalepené jsou obě bočnice.
Střecha vozů Aee má nové kulaté větrací výdechy nad chodbou. Přesunuté jsou také 3 kuckuck větračky o něco výš.
Bočnice opět nejdříve šedo-bílou.
Pak vymaskovat jen spodní pruh a opět celovozový nástřik zelenou.
Pro rohy se výborně osvědčila maskovací páska Model Craft šířky 3 mm – pasuje tam přesně.
Zelená Agama, RAL6001.
Rohy skříně díky pásce pěkné čisté a rovné.
Žluté obtiskové pruhy první vozové třídy urychlí stavbu, protože se nemusí nic znovu maskovat, a navíc v tenkém prostoru oken, kde by se s maskou nebylo kde chytit. Obtisknul jsem vůz bez střechy a hranu obtisku jsem schoval pod budoucí střechu.
Obtisky pro oba vozy – každý si vybere, co potřebuje. Pro Aee se používají spodní popisy se 160 km/h a RIC režimem, pro Bee jen 140 bez RIC. Vozy Aee mají nad číslem vozu značku ČD (používaná při vozech pro mezinárodní provoz), Bee je bez ČD značící určení pro vnitrostátní provoz.
Obtisknuto a vlepené okenní rámečky. U rámečků jsem musel zase selektivně ustřihávat místa, kde to nepasovalo.
A dveře natřené štětcem červenou agamou.
Nyní je potřeba trocha práce na spodku.
Pro interiér Bee je potřeba uříznout původní interiér za šestým oddílem a dodělat velkoprostorovou část.
Na to jsem si udělal jen polovinu interiéru.
Díky čtveřici zámků na rámu drží každá polovina interiéru spolehlivě na dvou místech, takže se nebude kroutit ani hýbat.
Původní oddíly jsem natřel hala-bala štětcem na šest sedaček místo osmi, což bylo součásti rekonstrukce.
Na spodcích jsem proházel bedny tak nějak podle fotek. Využil jsem jen ty původní a podle jejich velikosti jsem je proházel.
Jen z kartonu jsem dolepil pohledové čelo jedné bedny jako výparník klimatizace.
Z vozů jsem odebral všechna dynama – vozy mají opět CZE (centrální zásobování energie pomocí kabelu). Jde to ukroutit z náboje a náboj se zatře černou. Taková dynama zbydou třeba pro příští stavbu vozu WR, kde je jich potřeba víc.
Původně jsem žil v tom, že z vozů půjdou opět pryč zdrže – že vůz má kotoučové brzdy. Díky za opravu v komentářích – na vozy zdrže patří. Jako vždy je možné odstranit i přebývající výstupky na rámu podvozku, na které Tillig osazuje dynama nebo alternátory.
Zkušebně sestaveno, nic tomu asi neschází, může se jít kompletovat.
Vůz Bee má ve velkoprostorové části všechna okna výklopná.
Zbývá odvrtat otvory pro madla a zasklít vůz – zde už na místě původní okno dveří. Tady je další chyták, že vozy Bee mají mít okna ve dveřích menší než tyto. Pohledejte fotky, ale upravovat toto by znamenalo celé nové dveře… A není to zrovna detail, který by stál za nutnou úpravu. Zvláštní je, že vozy Aee mají okna původní.
Madla jen stříknout bílou základovkou.
Na místě osazené zpět topné kabely, natřené schůdky, natřená madla dveří, návalky a čelní zasklení.
Tady je už zaskleno a je tu vidět, jak mělko je fólie – to je právě důvod, proč radši udělám celou bočnici znovu, než nějak zasklívat okna samostatně. Takto se to může zařadit za tovární model od Tilliga a ten rozdíl v zasklení prostě poznat není.
Hotový vůz Bee – koukněte na ten dělený interiér, jakou parádu to udělá.
Poslední prací před skompletováním bylo zmatnění skel na WC.
Hotový vůz Aee – jen méně oken a žlutý pruh.
Jinak rozložená střecha a bedny proti vozu Bee.
Celkem pohodová a jednoduchá přestavba, k úpravě tam moc věcí skutečně není. Jen chytit tu horní hranu při řezání chce trochu chladnokrevnosti. Ono to takhle na fotkách vypadá jako nuda, ale ve skutečnosti tam je ten rozdíl proti spouštěcím oknům vidět opravdu dost.
Oba vozy se využijí především v IC/EC, i když vypadají klasicky jako obyčejná Béčka.
Opět platí podobně jako u vozů Bpee237 – kdo nepozná rozdíl, ten efekt přestavby neocení.
Kdo se ale ve vozech trochu orientuje, pro toho to můžou být cenné kousky do sbírky.
Opět se vrátím k např. IC Jože Plečnik, který měl 4 vozy běžně (i když jiné typy), nebo expresy Praha – Luhačovice, které jezdí ve své slovácké části dodnes v motorové trakci pětivozové. Našlo by se jistě příkladů dost, kde čtyřvozový expres s těmito vozy může kroužit i po vedlejší trati (neříkám úplně po lokálce).
Ono vlastně ani to běžné B není na osobní vlaky úplně dělané – bylo určené na rychlíky, pro delší cestování. A tyto vozy to jen pozvedly o něco větším komfortem pro cestující.
Vozy dodnes jezdí v Najbrtu 2, takže kdo si chce udělat jejich novější verzi, obtisky na to jsem také připravil.
Ještě jsem zapomněl na jeden detail – kolem dveří je skříň správně bílá, zelené jsou jen dveře, takže dotřít.
Oba vozy v kolejišti – ta okna dělají opravdu hodně a na vozech je hned znát, že jsou něčím jiné.
Takže super, další položka ze seznamu odškrtnutá.
Na závěr jeden bonus (lidi mají rádi bonusy, žejo?!). Pokud jste to dočetli až sem, zdá se, že jste nadšenci do moderních rychlíků, takže za odměnu jeden “pivák” Beer, kód KOV 273, později Bee273. Vozy rekonstruované od roku 1993 v ŽOS České Velenice navázaly na prototypovou rekonstrukci Bee a díky jejich nezaměnitelnému nátěru si vysloužily přezdívku Humberto (že je to barevný jako cirkus – chápeme?). Po dokončení série (x)eer pak teprve začala právě rekonstrukce Aee a Bee.
Proč Beer, když existuje od Tilliga/DSmodelu? Tillig neumí plná okna (respektive asi by uměl, ale prostě neumí) a neumí specifický interiér.
A opět jako u předchozích vozů – lepší udělat celou bočnici znova jen kvůli oknům, než to nějak flikovat do původních otvorů. A já si radši udělám vůz sice kvalitou třeba horší, ale poseru si to podle svého uvážení.
Bočnice je víceméně shodná s vozy B, jen jsou samozřejmě jiné rámy oken.
Vůz je na bočnici bílý (ne šedo-bílý RAL7035 jak bylo později obvyklé). Ale pozor – střecha jen RAL7035. Rozdíl neznatelný. Tady se v praxi ukazuje, jak velký význam (ne)má stříkat vozy odpovídajícím odstínem. Nevím jak vy, ale mně oči sice umí rozeznat odstíny bílé, když jsou vedle sebe, ale do mozku posílají vždy zjednodušenou informaci “bílá”. A tak, jestli nastříkám něco RALem 9010 nebo RALem 7035 nebo RALem 9002 je pro mozek úplně jedno, dokud nemá naprosto blízké srovnání. A ani tady to 95 % diváků nerozezná, dokud jim to neřeknu
Tady jsem chtěl zkusit jednu velkou partyzánštinu – celovozový obtisk. Bylo jasné, že to nemůže dopadnout perfektně, ale stačilo by, když to dopadne dobře. Ale trefovat tu růžovou se mi nechtělo, maskovat ty hokejky se mi taky nechtělo. Tiskl jsem na čirý papír kvůli nižší ceně. Šlo by tisknout i s bílým podtiskem, ale cena by byla nezajímavá a bylo by lepší to radši stříknout.
Na čelech, kde je nutné složit růžovou z více kusů, je samozřejmě nutná retuš, což zajistila míchaná bílá s červenou. Tam, kde se dvě růžové překrývají, vznikne kvůli chybějícímu podtisku “tmavá dvouvrstvá růžová”, což je nežádoucí. Ona to mimochodem vůbec není růžová, ona je to RAL4003 Fialová vřesová. Modrá je pak RAL5003, což je odstín stejný, jako na Najbrtu.
Po drobné korekci se to nakonec povedlo úspěšně.
Vůz má jen dvě větračky nad WC.
Rámy oken byly rozhodně šedé, takže v mém podání jsem to odhadl na něco kolem RAL7005 (šední středá). Příště bych je ale určitě udělal světlejší.
Co je zásadní, je interiér. Ten sice nese znaky oddílového uspořádání, ale úplně zvláštního a ještě v tak rozkošných devadesátkových odstínech, které by byla velká škoda nenapodobit.
Takže tady je nový interiér nutnost. Interiér lze zakoupit na eshopu i samostatně a dosadit si ho prostou výměnou i do továrních vozů Beer Tillig.
Zvláštností jsou různě velké malé-velkoprostorové oddíly.
V prostoru uličky jsou pak 4 dvojice sedaček sklopných.
Byl vyroben i jeden vůz ABeer, což byl jen Beer doplněný o žlutý pruh nad 4 oddíly a jiné polstrování sedaček. Interiér je tedy možné použít i tam.
Chyták je odstín obložení – taková světle tyrkysová. Namíchal jsem ze zelené, modré a bílé (pro zesvětlení). Dopadlo to obstojně.
Sedačky byly dříve tmavě hnědé nebo až černé, ty jsem natřel barvou Frame Dirt, ale může to být cokoliv v tomto tónu.
Pak se vyřádila červená permanentní fixa – obtáhnout rohy a dveře – všude, kde byly krycí lišty, byly červené.
Prostor hliníkových rámů oken a dveří byl také vždy červený.
Stejně tak stolky byly červené.
U vozu jsem opět proházel spodní výbavu dle fotek. Vozy Beer mají ještě špalíkové brzdy, takže podvozky není potřeba zbavovat zdrží.
A sesadit dohromady.
Nejproblémovější prostor obtisků kolem čelních přechodů zamaskují návalky a můstek.
No řekněte – poznali byste, že je to z obtisku?
Pak už jen zatřít okno WC, dosadit madlo, natřít kliky a schůdky, a sesadit.
Hotový vlastnoruční Beer – o tomhle voze jsem vždycky snil, takže další ze splněných přání.
Strana chodby je hlavní důvod, proč si Beer přestavět doma – plná okna a všimněte si toho průhledu do interiéru – je to paráda.
Strana oddílů odpovídá víceméně vozu Tillig, až na vyklápěcí okna WC. Takže vlastně taky neodpovídá.
Úplně si nedokážu představit, že z vozů Beer (a ABeer a BDeer) bude mít někdo nosnou řadu na kolejišti, ale jeden vůz do zamíchání do soupravy se jistě hodí.
Při koupi bočnice budou součástí klasické obtisky černé / bílé. Celovozové pruhy je možno dodat na dotaz (a na vlastní nebezpečí). Rozhodně to není nějaká “nálepka” jak občas nezasvěcení říkají, která se plácne na vagón a ono se to udělá samo. Potřebuje to klidnou ruku a velkou retuš.
Při připojení vozu se služebním oddílem a případně jídelního vozu je z toho komplet souprava vlaku vyšší kategorie.
Tak, na závěr e-shopový seznam položek k povšimnutí. Kdyby chtěl někdo obtisky na Aee/Bee samostatně, tak jsem je vytvořil jako samostatnou položku, ale lepší je to rovnou se správnými bočnicemi (kde už je obtisk součástí). První série je už rozebraná, další přestavbové sady budou skladem v první půlce února.
Velmi pěkné, do budoucna určitě zauvažuji, jen klasicky chybí čas.
Mám k tomu malou poznámku – oba vozy Aee a Bee v zelené mají ponechané špalíkové brzdy, stejně jako Beer, kotouče mají pouze rekonstrukce s předsuvnými dveřmi.
U jedné z předchozích přestaveb byl řešen počet schodů – zde je v tom také jistá zapeklitost. 😉
– Beer mají tři schody kromě vozu čísla 101 (prototyp, je na něm víc odlišností)
– Bee zelené z tohoto článku mají všechny dva schody
– Aee z tohoto článku můžou mít jak dva, tak tři schody. Jde o dvě série, vozy 001-012 aktuálně stále mohou za hranice a mají tři schody (a klimatizaci), vozy 013-018 jsou jen pro vnitrostátní provoz a mají schody dva. Jednoduše řečeno, ty tříschodové pocházejí z “novějších” béček jako třeba Beery, zatímco ty dvojschodové pocházejí ze starších stejně jako Bee z tohoto článku.
Ten Beer je fakt skvělý! Parádní práce, dotažená do detailu.
Jen mám vážné obavy, že Bee272 i Aee145/152 mají normální podvozky Gorlitz V, maximálně s rekonstrukcí 2. stupně vypružení. Takže brzdové zdrže neodstraňovat.
Navíc Aee152 jsou z odporáků a nemají klimu, 145 mají klimatizaci a dokonce dva kusy vznikly z nejnovějších typů Y/B70 s podvozky Gorlitz Va.
Je ale faktem, že ty nové interiéry na těch modelech dělají hodně z celkově skvělého dojmu. Ty “piváky” (Beer) si přímo říkají o osvětlení.
V téčku teď nyní chybí asi jen Ds, že?
Ds také nechybí, již delší dobu bočnici nabízí DK model (obě novější verze), maximálně mě napadá DsPost, ten nejstarší typ s neprůchozím čelem a oknem v prostoru, kde jsou normálně dveře 🙂
Díky moc za všechny poznámky. Není pro mě novinka, že se zrovna vy, pánové, ve vozech Y vyznáte a těší mě, že jste reagovali 🙂
Postupně
– o zdržích, opravím/upravím – teď jsem to zkoumal, a jediný zdroj to má špatně, a na ten jsem zrovna dal… 🙁
– dva schůdky na Bee – teď to taky vidím, že jsou všude dva – netuším, kde jsem vzal tři 🙁
– Ds (952 i 953) dělá DK-model, bočnice mám nakoupené a určitě se o nich chci zmínit/porovnat + rád bych k nim dodělal správné interiéry. Podle mě chybí opravdu jen to DsPost (a Postw), o jiných Y už asi nevím. Pomíjím rozdíly třeba jako WR810/WR811, kde se to liší v sadě v detailech a jen je na to potřeba použít přednostně jiný model. A dalo by se ještě říct, že chybí např. vozy typu Apee144, tedy starší verze ještě se všemi okny (ne se zaslepenými). Pokud stihnu stavět, tak do jara zvládnu vše ostatní dokončit do prodeje 🙂
Poštovních vozů se skříní tvaru Y jsou dva druhy: Buď s podvozky VÚKV 803 (podobné jako pod Bt278) nebo s podvozky Gp200 ale se špalíkovou brzdou. Kromě WR se spolu s Coltem přimlouvám ještě za neprůchozí půlpoštu DFa, ty taky kdysi dělala firma modely mašinek, ale už několik let nekomunikují. No, a pak se dá ještě pustit do vozů WLAB a pro úplné fajnšmekry i do vládních salonů, tam je toho taky spoustu k objevování. Jen ještě malý detail: to sundané z podvozku není dynamo, ale alternátor. Má to co dočinění s palubní sítí a systémem topení topnými odpory nebo teplým vzuchem. Stejnosměrné dynamo u odporáků visí šikmo přes podvozek a má pohon kardanem, střídavý alternátor u teplovzudšných vozů je hnaný převodovkou přímo na ložiskovém domku jednoho dvojkolí.
Některé vládní salony se dají získat přelakováním klasického továrního WLAB od Tilliga, mělo by jít o čísla SR 013 a 014. Zrovna 014 je dodnes provozní, hýčkají si ho v Praze, koncem minulého roku se mi ho povedlo zdokumentovat a na modelu už dělám 🙂 Výrazněji nesedí snad jen interiér (6 spacích kupátek+salonek+kupátko pro doprovod+kuchyňka), dál umístění větráků a výdechu bufíku, ale to jde všechno celkem snadno předělat. Potom jsem někde viděl i salon nápadně podobný obyčejnému BDs, ale dopodrobna jsem ho nezkoumal.
Co se týče vozů co zatím chybí, tak mě napadá třeba ABpee347, ale to je taky taková specialitka pro pár fajnšmekrů.
Ty vládní BDsky taky nebyly úplně ganz BDs. Měly navíc malá dvířka na bočnicích jako třeba vozy WR a taky měly navíc zásuvky na čelech.
Jednu z nich jsem si totiž prohlížel v depu NTM v Chomutově.
Prezidentský salon se od WR/WLAB pozná na první pohled tím, že prostřední okno v bočnici je vcelku a dá se spustit skoro celé.
Stavět Husákův vládní vlak mám v zítřejším plánu jako bod č.34 hned po “Naučit se portugalsky”.
A pak snad ještě dynamometr VÚŽ, měřící vůz Škoda, a doprovodné vozy jaderných elektráren, jakož i vozy z baucuků a nehodových vlaků.
WLAB beru, že od Tilliga jsou v dobré kvalitě. To by pak člověk mohl pohlížet i na obyčejné A, že má horší rámy než lept, a že by stálo za to ho předělat do leptaných bočnic 🙂 Mrkněte do eshopu, už jsou tam “ohlášené” některé novinky, které jsou před dokončením. ABpee tam je, je tam i Bpee, z delších vozů je Bdmtee a je tam i WRab. Zrovna včera večer se na fóru DMZ objevily fotky WRabu z 3D tisku, zrovna půl dne po tom, co jsem ho ohlásil já, tak asi náhoda 🙂 A budou určitě verze WRRm, i WRmee. Když to tak půjde dál, tak další meta je WRmz a pak už fakt nevím. Těch 10 rekonstrukcí rakouských …mz mě moc nezajímá 🙂 DsPost by přišel na řadu jako poslední až po tom, co si postavím ty DK-modelovské Ds.
Paráda. U Bymee bych si dovolil poprosit o verzi konce IV.epochy, tedy z předrevoluční dodávky čísel 001-055.
Kolega pracoval na WRab a variáciách už dávno v minulom roku, len má popri práci málo času sa venovať projektom. Nebol to žiadny “konkurenčný” počin.
Pošťáky viacerých verzií sú taktiež v príprave.
https://ibb.co/6yJ3QYC
Konkurenční bych určitě neřekl, je to úplně něco jiného, jen najednou jsou tu za jeden den dva WRaby 🙂
Je to perfektné, som rád že ste sa do toho pustili a spolu s predajom dielov aj pre ostatných. Na WRRm sa teším taktiež. Potom už bude chýbať ale len nejaké BDmee prípadne A/Bmee, keď už sa dostaneme k nízkym strechám..
S těma schodama u vozů Aee, Bee a Beer mě šla hlava kolem. A ještě z jedné věci, který z vozů je z odporáku a který ne. Obecně platí, že je důležité vědět, z kterého vozu konkrétní kousek pochází. Hodně v tomhle pomohou stránky Alana Butscheka https://www.alanbutschek.cz/
Pídil jsem se hlavně po vozech z odporáků, protože těch je teď na trhu habakuk. Nevystopoval jsem asi nic objevnýho, ale co má dva schody u Aee a Bee, je z odporáku. U těchto vozů jsou po žaluziích na střeše viditelné záplaty. Je to vidět i z peronu. Bohužel u Aee verze z odporáku pochází z té pozdější série, takže v soupravě z roku 1997, 1998 by se nemohl objevit. Bee vznikaly postupně a od třeba vůz s číslem 004 je z odporáku. Otázka je, kdy proběhla rekonstrukce.
U vozů Beer je situace jednoduchá. Z odporáku nebyl ani jeden, byť některé mohou mít dva schody. Je to způsobeno tím, že vozy Beer se dělaly i z vozů BDs. Ty měly všechny teplovzdušné topení, ale až do čísla 340 schůdky 2. A úplná rošáda jsou podvozky. V Železničním magazínu 5/98 a 6/98 jsou přehledné tabulky s výbavou. Podle toho se dá orientovat. Moje údaje nemusí být zcela přesné, protože jsem nezkoumal všechny vozy jednotlivě, ale snad poskytují nějaké vodítko.