Patina vozu Es barvami a patinátory Lifecolor
Nedávno jsem ukazoval moje první pokusy s patinou za pomoci barev a patinátorů Lifecolor, dneska tomu chci věnovat samostatný článek při jednoduché a rychlé patině vozu Es ze stavebnice SDV. Tím ho i dokončím a uvedu do provozu, což mi od začátku stavby trvalo asi 2 roky.
Rovnou říkám, že ty barvy neprodávám a nemám důvod je vychvalovat – jen se chci podělit o moje zkušenosti a postupy. Ale už víckrát jsem narazil na práci s nimi a přišlo mi, že na ně je relativně dost ohlasů a dost se používají právě na patinu, takže jsem je chtěl vyzkoušet. Po prvních, víceméně úspěšných testech, jsem jich nakoupil takovou větší startovací sadu. Bylo na čase, moje staleté zásoby Agam se tenčily, vysychaly, srážely se – prostě už nebylo kde brát. Navíc jsem se chtěl trochu posunout o těch 15 let dopředu, najít barvy, které by kryly i při štětcování, protože hodně často člověk potřebuje dotřít nějaké detaily, a kde by nebylo potřeba je při štětcování nějak extra ředit (což je třeba problém u akrylovek Tamiya, které na mě jinak působily vždy dobře).
Takže – vůz Es SDV, hotový, nastříkaný matným lakem ze spreje. Neskompletovaný, což se hodí. Ale nutnost to není.
První, co potřebuje pořešit, je dřevěná podlaha. Připravil jsem si postup na patinu, no, jak se ukáže, bylo to zbytečné. Ale o tom později. První jsem použil barvu Wood Cold Base Color – tedy “studená základová barva dřeva”. Jmenuje se to tak, protože existuje ještě verze “Warm” a ta je spíš do červenohnědá.
Natřel jsem jednou vrstvou štětcem hala bala, ani jsem nedodržoval směr prken. Barvu neředím.
Další bude špína od uhlí. Barva “prostě černá, matná”. Do pistole, víc naředit, a stříkat.
Aha, tak to máme asi podlahu hotovou. Přiznám se, nepovedlo se mi barvu dobře naředit a srážela se mi na povrchu do kapek – s tím vždycky bojuju u akrylových “vodou ředitelných” barev už od dob uvedení akrylových Agam. Tohle syntetika nezná, ta drží skoro na všem. Takže kapičkovala – no pro vzhled uhelného prachu vlastně asi dobře, ale ideální to není. Podlaha chytila nepravidelný odstín šmouru a mně se to takto líbí.
Na bocích se barva shlukovala do mokrých loužiček taky – vlastně je to neúmyslně super, je to místo washe a někde zůstaly kapky vyloženě na ploše, takže je to taková ta opršená špína uhelného prachu.
Ještě černá pod vrata, tudy odtéká asi pryč voda s uhelným prachem při dešti a vykládce. Černou jsem nastříkal taky na horní hranu korby.
Když jsem měl tu černou, přestříkal jsem i plastové uhlí od SDV. Tady se asi 1000 modelářů neshodne na jediném správném názoru. Někdo uhlí preferuje matné, někdo pololesklé, někdo bez ručně drceného uhlí nepustí vůz do provozu, někdo to neřeší. Mně se struktura toho SDVčkového uhlí líbí, ale trochu zmatnit to snese.
Pohled na podlahu, u hran s bočnicí se černá rozpustila a rozutekla, což vytvořilo neúmyslně takovou hezkou strukturu dřeva.
Ale musím říct, že ta podkladová barva vypadá super a je to opravdu dobrý odstín.
Teď přijde na řadu Frame Dirt pro patinu a zaprášení zvenku. Nastříkat pistolí, víc dole, nahoře méně – trochu přes popisy, ať zajdou a “zareznou” od polétavého prachu, který tyhle vozy hodně trápí.
Stejným odstínem nastříkaný i rám, opět jen trochu.
Na rámu nejprve napustit brzdové zdrže světlou rzí. Nechám zavzlínat a utřu uchošťourem.
Pak jsem celý rám napustil patinátorem Frame Dirt. Snad je to trochu vidět, patinátor napouštím na hrany, hlavně na ty spodní.
Stejným způsobem jsem napustil i čela kolem nárazníků a stupaček.
A hned setřít – zůstane jen to, co není v ploše.
Černým patinátorem “Smoke” jsem natřel trochu ještě uhlí. Asi to nebude mít už valného efektu, ale pro ten pocit, když to tady ukazuju…
Napustil jsem všechna vázací oka – rámovou barvou na bočnici a černou pod dveřmi. Později bude vidět, jaký efekt to zanechalo.
Pak jsem natřel čela nárazníků normální černou, ale tady nejsem úplně spokojený, to asi rozšířím na celý talíř.
Pohled na celek – chytilo to takovou tu polétavou rez, přitom vůz nemá žádné stékance ani velké rozdíly v odstínech.
To bylo vlastně vše. Mohl bych si pohrát s napuštěním zesilujících profilů, ale nechtěl jsem vůz úplně špinavý.
S vnitřkem jsem spokojený. Ona ta špína, co tam jednou napadá, se podruhé spláchne deštěm a ošoupe novým loženým materiálem, takže není moc důvod, aby se tam nějak vrstvila špína půl metru vysoko.
Samozřejmě na fotkách se ztratí půlka efektu, ale chtěl jsem vůz tak nějak středně špinavý, žádný humus. Na to bude ještě příležitost jindy…
Upozorním extra na provedení rámu a zdrží – je to celé pěkně sjednocené, žádná divočina, a navazuje to na skříň. Také je tu vidět ztmavení kolem vázacích ok. Ono patinovat “hnědou na hnědou” samozřejmě nebude nikdy extra vidět, ale pro ten pocit, že jsem tomu dal relativně maximum, to stojí.
Ještě jednou jsem vůz přestříkal matným lakem, a pak už kinematiky.
Působí to suprově, ten zmatňující efekt udělá víc, než nějaké výraznější jednotlivé stékance. To ale fotka nedokáže ukázat.
Ve voze se bude vozit především uhlí, ale občas se v něm může vyskytnout nějaké kusové zboží nebo dřevo.
Uhlí a jeho výsledný efekt. Je prostě matnější.
Do vozu zapadá výborně.
Je matnější, ale jsou tam i lesklá místa, takže snad každý si najde to své. Je pravda, že na lomu to uhlí prostě lesklé bývá.
Ještě jeden bližší pohled na podvozek – i ty zdrže vypadají skvěle.
Pořád jsem na to koukal a přemýšlel, co bych ještě udělal, ale pak jsem si řekl, že to nebudu přeplácávat.
I ta barva Frame Dirt udělala na povrchu pár kapek. Sice to vůbec neuškodí, ale chovat by se to takto nemělo.
Asi se jen musím naučit s barvami víc pracovat, chvílemi si přijdu, že začínám modelařit znovu od začátku – zatím můžu říct, že odstíny a natírání jsou výborné, ale na stříkání s nimi bojuju.
Přitom ředidlo mám originál, ale chová se to, jak kdyby to byla čistá voda… Jestli máte tip / zkušenost, sem s ní!
Je to vlastně ta z jednodušších patin, použil jsem “jen” 4 přípravky. Ale trvalo to celé maximálně hodinu i s čištěním pistole. Jednoduchá patina tedy nemusí být nic složitého.
A o tom to je, za málo peněz hodně muziky. Je z toho skvělý vůz do uhelných skladů.
Na kolejišti bude mít úkol zásobovat vlečku skláren nebo pivovaru uhlím do kotelen.
Ve společnosti dalšího patinovaného vozu – Da (bez kamen) ze stavebnice LPH.
K dobru dávám jeden zajímavě ložený Es dřevem z roku 2006, když vozy Laaps byly ještě v plenkách. (Zdroj výstřižku a foto v plném rozlišení: https://www.railtrains.sk/modules/AMS/article.php?storyid=925)
Příště se chci určitě zaměřit na další vozy, čeká tu třeba Sklmmp – a to bude určitě špinavější vůz…