Maketový pojezd lokomotivy
Dlouho jsem měl kastli Brejlovce a Pomeranče v krabici a nic se s nimi nedělo. Vždycky, když jsem si je prohlížel, tak jsem si říkal: “Kdy už konečně udělám ten pojezd.” Vůbec nevadí, že není pohybuschopný, protože jsem si aspoň vyzkoušel, jak udělat pojezd, aby nebyl upevněn přes střechu šroubem, jako to mám u Pomeranče. Nakonec jsem to nějak vymyslel a to se dozvíte níž i se srovnáním s Pomerančem…
Vyzkoušel jsem pojezd “na sucho” a i podle výkresu to sedělo docela dobře.Celkový dojem byl dobrý, a tak už jsem nic neupravoval. Akorát jsem musel podkládat podvozky, kůli naklonění skříně na stranu, ale to se po delší alchymii taky podařilo.Pak jsem začal vymýšlet, jak na to, co bylo nejdůležitější: Uchycení zespoda…
Pomohla mi k tomu PVC destička tloušťky 1 mm. Podle pojezdu jsem si označil výšku a pozice pro příčníky, ve kterých byly díry s matkami zalepenými vteřiňákem. Nakonec se vše zdařilo.
Pojezd má v sobě jen čtyři díry,a jak je vidět na obrázku, jsou čepy podvozků podloženy, aby se mašina nekymácela.
Pak zbývalo akorát dodělat vzduchové jímky. Podle výkresu seděla úplně náhodou “tloušťka” jímky s průměrem 2-ky kulatého štětce. Tyčku jsem nařezal, na koncích (v rámci možností) zakulatil. Uchycení je provedeno drátky nalepenými na jímky.
Už jsem si myslel, že je uprostřed budu muset vyříznout, kůli přístupu ke šroubům, ale vyšlo to nádherně…
Pojezd u Pomeranče jsem stavěl dřív, a podle toho to taky vypadá. Šroub “prohnaný” střechou je velký rušivý element, i když má v průměru jen 2mm. V tu chvíli to bylo jediné řešení. Jak to vypadá se můžete podívat sami…
Rozebraný pojezd prozradí princip uchycení…
A nakonec srovnání s pojezdem brejlovce.
Uvítám všechny rady, tipy a jiné návody. Vím, že to jediné řešení rozhodně není. Takže pište, komentujte, kritizujte, budu jen rád.
S pozdravem Lukáš Osmančík
Co třeba šoupnout do křoví za depo jako vrak?
víš co mirdo23 co si na kolejisty postavyt železniční muzeum a tam to šupnout ja jedno na svem kolejisty mam a mam tam např. jsem si z odlitku postevil parní loko a mam ji tam jako ČSD
Zajímavé návrhy, ale já to spíše beru, jako mezikrok k provozuschpné mašině. Zkušenosti s maketovým pojezdem využiju ke stavbě plnohodnotného pojezdu…
No, mě se to vůbec nelíbí, dokomalej není nikdo, ale preferuju pečlivost, ona se vyplácí… Příště to bude lepší, držím palce
Marku raději piš srozumitelně a bez hrubek, nezlob se na mě, ale ta Tvoje reakce nemá hlavu ani patu 🙂
Reseni je to zajimave, lec clanek mi bohuzel prijde jako kdyby zacinal v pulce. Mozna dokonce vic nez to co je prezentovano by me zajimal napriklad zpusob jakym jsou vyreseny samotne podvozky atp. To mi tu dost chybi.
…také uvažuji o několika maketách než vyrobím pojezdy.Mám nové skříně na modely tak je už nechci válet po šuplíkách.Ale vůbec se mi nelíbí ten šroub propraný střechou toho Pomeranče.Šlo by to jako u Brejlovce a nebo ho alespoň zamaskovat.
…já vlastně opakuji to co se už píše v článku.Já ho četl až po napsání reakce.Ale ještě k tématu, i když se jedná o dočasný pojezd měl by být barvený, protože může prosvítat, třeba okny.K takovému provizoriu používám černý lihový fix zdůvodu úspory drahé barvy
Podle mě jsou ty podvozky z bobiny(zkrácené do brejlovce) a z nohabky protože My NOHAB má stejný rozvor jako pomeranč. 😀
JBr: Podvozky jsou z nohabky pod pomerančem a pod brejlovcem je taková malá prasečina z nouze. Podvozky z ragulina upravené na 2 nápravy…
Mimochodem, je to můj první článek, tak omluvte kvylitu zpracování, příště to snad bude lepší 🙂
Nejsem tolik bohatý ,abych si mohl nakoupit několik kompletních pojezdů na Bardotku, Brejlovce,Pomeranč. Od každého typu mám postavenu jednu až dvě imitace a při jízdě po kolejišti je používám jako přípřežní lokomotivy . I “odstavená imitace ” ve šturcu nebo v depu vypadá dobře. Není kam spěchat, časem třeba některé “imitace” dostanou nové pojezdy.