Recenze

Pár zbytných slov k T478.1002 TT MTB

Jedna z posledních novinek od MTB v TT – T478.1002, tedy druhý prototyp Zamračené, a to v nejznámějším nátěru z veletrhu Brno 1965. Na sítích rozdmýchala nějaké ty emoce, částečně oprávněné, částečně možná zbytečné nebo přehnané.

Když se objevila fotka na webu MTB jako “připravujeme”, byl jsem nadšený. První sérii T478.1002 v celočerveném nátěru s 30cm žlutým pruhem na čelech jsem vynechal, čekal jsem na ten nejtypičtější modrý nátěr, který dělá tuto lokomotivu legendární. Ta se objevila celkem zanedlouho, a tak jsem měl obrovskou radost. (Zdroj: https://mtb-model.com/)

První fotky na netu mě z radosti dost vyvedly – odstíny špatně, potisk hvězdy s nesmyslnou bílou linkou uprostřed. Opravdu největší nátěrové zklamání za poslední dobu, a to jsem tu MTBčko v poslední době celkem chválil.

“Dvojka” je asi nejkopírovanější unikátní nátěr. Dva sériové stroje se dočkaly repliky jejích nátěrů, toho by ostatně mohlo MTB využít a opatřit tímto nátěrem i sériové lokomotivy. Alespoň je čeho se chytit, když člověk nahlíží do historie v průběhu minulých desetiletí.

Popis výrobce říká: Výrobní nátěr loko. Ne, nejedná se o výrobní nátěr, jedná se o výstavní nátěr na brněnský veletrh. Výrobní nátěr byl podobný nátěru lokomotivy 752.068-7. (Zdroj: http://www.strojvedouciplzen.cz/)

Fotka ve výrobním nátěru, všem fanouškům řady snad známá. (Zdroj: https://www.parostroj.net/vozidla/T478/T478.htm)

Fotka nátěru veletržního, který T478.1002 získala poměrně brzy jako svůj druhý kabát. Tehdy byly jiné nejen odstíny, ale i kvalita barevné fotografie. Takže určit přesný odstín není snadné. Zde by ta tmavá sváděla k černé pro oko neznalého. (Zdroj: https://www.auktiva.cz/)

Fotka stažená někde z Facebooku, už muzejní provedení z konce 80. let (zdroj rád doplním, pokud mi pošlete). Je vidět, že kontrast odstínů modré už je jiný, čelní hvězda je úplně jiného provedení, dokonce světle šedý pojezd a tak dále…

A teď to nejhorší, co se mohlo stát – většina modelářů model v provedení 60. let srovnává se současnou podobou skutečného stroje, kde ale evidentně obě modré jsou úplně jiné, jak současný vývoj odstínů umožnil – střecha je mnohem světlejší, naopak rám je tmavší. Celá lokomotiva na mě působí “víc modřejší”. Přesto se stále může jednat víceméně o stejný RAL/ČSN odstín, ale v dnešní technologii barev prostě některé odstíny vycházejí jinak. (Zdroj: https://www.zeleznicnipoklady.cz/produkt/t478-1002-751-002-7/)

Srovnání odstínů modelu s bleskovým Brejlovcem řady 754 – je hned vidět, že světlá je moc světlá a tmavá je moc tmavá. Ta vzdálenost odstínů od sebe je opravdu moc velká, než by člověk čekal.

Až setkání na vlastní oči s modelem ukáže, že tmavá modrá není modrá, ale že je to ČERNÁ!!! Pojďme se podívat na nějaké spojovací prvky, které by vysvětlovaly takový úlet.

Nátěr modelu je téměř jistě obšlehnutý od H0 modelu 751 229 stejného výrobce, kde jsou odstíny použity shodné. I tam je to samozřejmě špatně, ale to je tak, když se chyby kupí na sebe. Více napoví fotky na webu ostravských modelářů na přiloženém odkazu (foto odtamtéž).

Lokomotiva 751.229-6

Zajímavá fotka z roku 1994, Čerčany – skutečný stroj 751 229 v replice nátěru 751 002. Tehdy poměrně čerstvě lakovaná. Je vidět, že modrá světlá je relativně světlá a modelu stroje 751 229 odpovídá – odstín tmavě modré není moc poznat, ale tmavý je dost. Zajímavostí, která se málo vidí, jsou i vozy za lokomotivou. Je totiž řazen Baim a Bn (devítiokenný) ještě v polomáčeném nátěru a vše ještě bez nových ČD log, jen s umazaným S z ČSD. Viz nedávná přestavba. (Zdroj foto: https://www.k-report.net/)

ČD Bn Bnp 054 053.2 Bn751 – devět oken z Vindobony u ČD

Zde je vidět opět pěkně odstín světlé modré a kontrast s tmavou. Další velmi zajímavá souprava 751 229 + 751 230, OS 92002, 20.4.1997, Lštění, vozy 3x AB (!!!) a vzadu to vypadá dokonce na Baafx + 810 + Baafx. Budeme-li uvažovat, že tento nátěr vycházel z původních odstínů, jistou logiku by to vše dávalo. (Zdroj: https://www.k-report.net/)

Ono to na některých fotkách skutečně svádí k tomu, že ta tmavá skoro vypadá jako černá. Je to ale pořád tmavě modrá – v 60. letech oblíbená “pařížská modř”, která byla shodná snad i s Hektory T435.0 nebo T434.0, dále například s autobusy Československé Pošty. A vždy je vidět, že odstín byl opravdu hodně tmavý. (Zdroj: https://www.parostroj.net/vozidla/T436/T436.htm)

Co vydá Google na dotaz “pařížská modř” se také poměrně liší.

Jak by se vám místo černé líbila pařížská modř, která se teď nedávno objevila na Bobině? Z doslechu mám, že lakování se provádělo úplně jinde, než inkriminovaná Zamračená. Za mě velmi dobře chycený dobový odstín, i když pro měřítko 1:120 v reálu stále dost tmavý, působící skoro černě. Kdyby to byla taky tato tmavě modrá, dalo by se říct, že se MTB opět jen netrefilo v odstínu. Černá je ale prostě něco jiného. Téma zesvětlení dle měřítka už je jiná pohádka a většina výrobců ho neuplatňuje, nelze se tedy na nikoho zlobit… (Zdroj: https://www.itvlaky.cz/tt-el-lok/e4990015/)

Nyní, když jste si nakoukali fotky 751 229, můžeme se na model podívat znovu. Odpovídá? Docela ano, rozdíl mezi správnou pařížskou modří a černou není tak velký, jako na současném muzejním stroji.

Model má kulaté nárazníky, které se na stroj vrátily až v současné době (ještě dlouho jezdila muzejní 751 002 s velkými obdélníkovými nárazníky). Jsou bohužel celé červené, měly by být červené jen talíře (lépe by řešilo vylisování modrou a potisk talířů červenou). Není to nic, co by se nedalo opravit, ale chytat odstín modré může být problém, ta modrá rozhodně není nic ze základní řady modelářských odstínů.

Co se rozumně vysvětlit nedá je kvalita potisku hvězdy. 

Na skutečných strojích nikdy žádný bílý proužek jistě nebyl (pouze chyba soutisku dvou půlek). Tvar modré hvězdy i velikost pěticípé hvězdy je ve srovnání s výstavním nátěrem docela v pořádku, současný muzejní stroj má hvězdu menší.

Model má už z výroby osazené stupačky na šikmých čelech rámu, což současný muzejní stroj už nemá.

Podle výše uvedených fotek bych si netroufl tipovat, jestli byl pojezd z výroby černý nebo tmavě šedý – tehdy se používalo obojí.

Původní stroje měly výlezové žebříky na střechu, v doplňcích nic takového přibalené není.

Pohled na stroj zboku – vypadá to bohužel spíše jako pokus začínajícího modeláře o barevné provedení odpovídající skutečnosti a v několika případech chybí opravdu typické doplňky a detaily.

Samozřejmě není problém si model přestříkat do odstínů podle vlastního požadavku, protože skříň je, co se týče “dvojky” odpovídající ve většině rozdílností.

Například jiné žaluzie nebo dva větráky na střeše jsou typický rozdíl druhého prototypu proti ověřovací sérii.

Fotka bez blesku možná více ilustruje skutečné odstíny, než přesvícené fotky. Zde to nepůsobí tak špatně.

Zde stejné místo, ale s bleskem. Ta světlá hodně vyleze.

Nutno i přes tyto fotky říct, že na kolejišti vypadá model lépe než na fotkách.

Kdo se těšil na dvojku a chtěl jí třeba do epochy V nebo VI, tedy do současnosti jako muzejní stroj, věřím, že tento model jeho požadavky absolutně nesplní.

Kdo chce model do končící epochy III, tedy období začátku motorové trakce, ten může spekulovat, zda jsou odstíny úplně špatně, nebo to už jen dnes nedokážeme objektivně posoudit.

Že černá na model nepatří, to se shodneme. Že tam ale patří hodně tmavá modrá, která na skutečném stroji dnes už není, to se asi také shodneme.

Pokud však vezmeme v úvahu, že stroj T478.1229 přebral odstíny z původního barevného provedení, některé věci by to vysvětlovalo. Respektive jinak – jak dnes dokážeme říct, jakým způsobem byly odstíny na stroj T478.1229 vybrané a jak velká inspirace byla z původní T478.1002?

Po tom, co jsem i tak zklamán z .1002, bych nyní právě do toho Posázavského pacifiku snad i uvítal tu .1229 v provedení ČD v těchto odstínech, a černá by mi na takovém modelu tolik nevadila, než u té .1002, kde je to hodně sporné provedení odstínů.

Trochu doufám, že se v TT dočkáme jednou i T478.1001, aby byla řada kompletní – ta je totiž tak specifická, že se nedá vyrobit přestřikem jakékoliv jiné Zamračené.

Každopádně, kdo nekoupil, už nekoupí.

Výrobce se na základě negativní zpětné vazby rozhodl výrobu po dvou sériích ukončit a příště se zřejmě do podobného nápadu nepohrne. A byla by škoda, pokud by to byl konec verze .1002 v TT.

Za mě by byla lepší varianta nyní udělat 751 229, černou vyměnit za pařížskou modř, a výsledek by mohl být lepší.

10 komentářů: „Pár zbytných slov k T478.1002 TT MTB

  • Díky výrobci za naprosto unikátní a kultovní stroj, co mi jezdil neúnavně den co den pod okny naší základky. A díky autorovi za recenzi včetně srovnání současných i minulých nátěrů. Mašina má jedno čelo vyráběné znovu právě v období v druhé půlce osmdesátek mezi celočerveným a prvním muzejním lakem, mašina tehdy projela někde na vlárské dráze stůj a s něčím se čelně srazila, vypadalo to s ní bledě, ale nakonec šla do opravy. Ovšem největší bizár s touhle mašinou byla její krádež někdy okolo roku 1995 opilcem, kterému ujel ve Starém Městě poslední spoj a tak šel na nádraží, vloupal se do první odstavené mašiny, nastartoval jí a odjel směrem do Uh. Hradiště, naštěstí se ho železničářům a policajtům povedlo zastavit bez vážnějších následků pro mašinu – odneslo to jenom vybité okno, kterým se ten dotyčný vloupal do stanoviště. Model je stejně zralý na přelakování už kvůli přebroušení přelisů v místě spojů formy na přechodu bočnice-střecha, bočnice-čelo a čelo-střecha okolo reflektorů. Dobrý postřeh s tou pařížskou modří na Bobinách. Tu “jinak tvarovanou” čtyřcípou hvězdu z doby epochy IV, tedy z doby mezi celočervenou a současným muzejním lakem, tak tu mají namalovanou a na požádání vytisknou výrobci obtisků Lhotis a Zejmi.

  • Paradní článek jako vždy, taky sem se rozhodoval o koupi, ale když sem viděl ty odstíny tak sem to vzdal a koupil si odlitek. Neví prosím někdo kde bych sehnal obtisky na tuhle mašinku? Ideaálně muzejní verze

  • Lhotis a Zejmi je měli v nabídce a to jak starší provedení z osmdesátých let, tak to současné.

  • Model je zatím stále běžně ke koupi, u prodejců jsou skladem. Moc jsem ho chtěl, ale odstíny a další detaily lakování mě zklamaly. 002 mi dělá radost v unifiku, i přes drobné nedostatky jsem spokojený.

  • Ferys : A kde? Já už ho nenašel?

  • V Pragomodelu jsem taky ještě jednu viděl ve vitrínce.

  • Nějaké zbytky se sice koupit ještě dají, ale moc toho není.. já chápu věcnou kritiku MTBčka, ale to věčné pitchování na všecko fakt ne…

  • Ja som sa na tú Barču tešil. Bez ohľadu na náter, či sú tam správne odtiene. Zásielka došla, krabička bola dotlčená, mal som obavy o celistvosť. Rušeň bol bez poškodenia. Spravil som pár kôl na koľaji s podložím na podlahe, oblúky 396mm. Lenže mám obavy s použitím v ostrejších oblúkoch a na nerovinnej trati. Tie nešťastne tuhé podvozky. To fakt tam nemôže byt “lokel”, musí byť tuhé ???

  • Někde jsem o tom četl, že jsou jen moc napružené sběrací kontakty, nebo něco takového? Vyzkoušet, prohýbat, sundat kastli, kouknout. Mám MTB lokomotiv víc a zatím jsem problémy nezaznamenal.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..