ČD Smmps54 z MojíTT leptané stavebnice
Ještě v době leptané, když neexistovaly plošinové vozy od SDV, jsem vytvořil několik typů leptaných stavebnic typicky českých plošinových vozů – vozy Smmp (Pa) a Smmps (Pao). První fotka vznikla v roce 2018, to jsem leptanou stavebnici dokončil pro prodej. Poslední fotka (a to je velká ostuda) vznikla v roce 2023. No, ale i to se někdy stává…
Pohled na lept stavebnice Pao (stavebnice Pa má kratší rám a jinak zalomené podélníky). Jejich stavba je ale vpodstatě shodná, takže se dá tato ukázka využít pro oba vozy. Součástí jsou čelníky s madly pod nárazníky (pájí se ze 2 vrstev), nájezdy, madla posunovačů, kola ruční brzdy, stupačky, háky, kotvičky a pro Smmps54 zesílené uložení šroubovky.
Kartonové díly dvou tlouštěk – jeden s podlahou a rámem, druhý s podložkami, výztuhami do rámu a naznačením klanic, kdyby někdo nechtěl používat Evergreen profily.
Bočnice je ze dvou vrstev, aby byla správně plastická. Do bočnice se pájí háky pro uchycení nákladu.
Podvozky i nárazníky jsou použity vždy od SDV, a to podle typu vozu – jen Smmps54 má podvozky Y25, jinak mají 26-2.8. Z kartonu jsou naznačené zesílené vnitřní podélníky.
Já jsem se rozhodl stavět verzi Smmps54, tedy rekonstrukci. Kdysi jsem stejný vůz už stavěl od nuly – vzpomeňte na starší článek:
Vůz se liší především použitými podvozky a osazeným madlem pro posunovače na čelech. Přejezdové můstky jsou z vozu odebratelné a je možné je na vůz osadit, nebo ne.
Fotka už v černé barvě dává dobře tušit tvar podélníků.
Díky podvozkům SDV jsou jízdní vlastnosti jisté. Uložení podvozků je na kruhové podložce z hladkého kartonu, aby byla zajištěná dostatečná kluznost a volnost. Plastové čepy od SDV podvozků se natěsno nasouvají do kartonového rámu a drží samovolně, není potřeba lepit.
Na obtisknutí používám (i ke stavebnicím jsou dodávané) obtisky od Fušky.
Obtisknutý vůz s natřenými detaily žlutě. V leptu jsou naznačené i přestavovače, ty jsem ještě zvýraznil. Podlahu jsem zatím barevně neupravoval, vůz je zatím bez patiny – časem zapatinuji do vzhledu staršího zašedlého dřeva.
Pohled zespodu – celý rám je kartonový.
Ke konci stavby jsem na vůz ještě nalepil z Evergreen profilu “I” čelní klanice, vozy s nimi často jezdily a jsou touto konfigurací celkem typické. V kartonovém výpalku je dostatek klanic připravený, jen nemají samozřejmě ten správný I profil, to jde nahradit z Evergreenu.
Poslední práce je osazení kol ruční brzdy.
Kinematiky jsem použil od SDV, kola samozřejmě kovová. Pro dovážení vozu je potřeba použít cca 8-10 gramů závaží, vůz váží asi 22 gramů a při délc 125mm (125 / 4) by měl mít asi 31 gramů. Více o hmotnosti dle normy TT ve starším článku.
Zde jsem tedy nalepil dva pásy olověného plechu pod rám.
Přejezdové můstky jsem natřel žluté, některé jsou žluté celé, některé jen na vrchní straně. Slouží pro umožnění přejezdu vozidel mezi vozy spojenými v delší soupravě.
Pro převoz běžných nákladů by asi osazené nebyly, já jsem chtěl ale vůz “v plné výbavě”, aby mohl občas vozit i nějakou tu techniku, především asi zemědělskou.
Vůz bude na kolejišti sloužit pro převoz techniky do areálu ZZN (např. dodávky nových vozidel) nebo může simulovat nakládku vojenské techniky pro nádraží “kdesi za horizontem”.
Dále bude sloužit na pile k odvozu hotového řeziva (náklad je VERAMO z Trutnova a vypadá opravdu pěkně, i převázaný pásky).
Pro převoz takového nákladu by asi vůz měl osazené boční klanice. No, někdy to ježdění na kolejišti bude o kompromisech.
Vůz připravený na odjezd včetně právě dokončeného hytláku. Hytlák jsem měl rozestavěný od roku cca 2007 nebo 2008, byla to jedna z prvních stavebnic, co jsem stavěl po návratu k modelaření, to ještě web ani neexistoval. Proti tomu je těch 5 let stavby vozu Smmps vlastně rychlá stavba 🙂
Srovnání s vozem vlastní stavby.
Rozdíl jsou především jízdní vlastnosti díky použitým podvozkům SDV (dříve Haišman), tvarová přesnost leptu je samozřemě lepší, detaily detailnější.
SDVčkový jsem bohužel ještě nestavěl, tak nemůžu sloužit srovnáním s plastem.
Tehdy jsem použil jakousi tmavě šedou, aby byly vidět trochu detaily – kdyby byl starší vůz v černé, rozdíl by byl ještě menší.
Na druhou stranu, tvar rámu je znatelně jiný.
V provozu by to vozům evidentně vedle sebe moc vadit nemělo, takže se dají používat oba.
Detailnost laserem řezané podlahy je samozřejmě lepší.
Tehdy prostě byla jiná doba, jediné Pao bylo od Plastikomu, to bylo tvarově katastrofa, nebo lepty od Hekttora.
A vlastní stavba byla tehdy skvělá zábava a možnost, jak si zamodelařit. To byly časy Houmrových vlaků a Domácí Modulovky Dana Urbana – pamatujete to ještě?!
Už zase moc kecám, takže pro navodění atmosféry poslední fotka, kdy jsou dva vozy Smmps připravené u pily na nakládku řeziva.
Vypadá to fakt dobře. Teď je v módě převážet tanky, tak uvažuji o doplnění svého vozového parku o několik těchto vozů.