ČD Tdgns a Kils, aneb 2x dražší neznamená 2x lepší
Začíná být trochu zvykem, že Tillig před vánoci dohání resty a snaží se vypustit najednou všechno slíbené a dlouho nevyrobené, čímž se snaží oslovit už tak vyčerpané peněženky českých zákazníků. Tento rok to byly (mimo mnoha dalších) vozy Tdgns a Kils, na jejich “recenzní tupláček” se dneska podívám.
Začnu osvědčenou předlohou, vozem Tdgns. Katalogové číslo 17565, vůz epochy V, správa ČD. Na krabičce stojí “Agrofert”, ale na celém voze není o pronajímateli jediná zmínka. Vůz stojí cca 1000 Kč, což je za tuto řadu vozů cena dnes již (bohužel) běžná.
Tyto vozy se ve správě ČD nebo ČDC neobjevily v TT několik let, snad možná od roku cca 2009, což je opravdu dlouho.
Jsou velmi dobře využitelné pro různé malé sklady ZZN, sýpky nebo nakládku vozů na volné rampě. Zároveň díky malé délce z nich lze sestavit dlouhý vlak na počet vozů, ale nedlouhý na délku. Pro menší kolejiště je to tak ideální vůz.
Podobný vůz, dokonce jako skutečný Agrofert (to to jméno ještě nebylo zprofanované), jsem recenzoval už před 13 roky. Od té doby se na voze vlastně nic nezměnilo, můžete se tedy podívat zde: https://www.mojett.cz/6596
Na voze je nápis Zrniny, určující vůz pro přepravu potravin. Pro sýpky ideální.
Logo ČD je lehce křivě natisknuté.
U mého vozu je dokonce natisknuté logo ČD jen na jednom boku. Měl jsem možnost porovnat celkem 4 ks vozů a logo ČD chybělo pouze na jednom kusu. “Ten problém s logy ČD” považuju za celkem nepříjemný – jedno křivě a jedno chybí.
Předlohu tedy není potřeba dlouze představovat. České vozy se v řadě detailů liší, ale v zásadě lze říci, že vůz odpovídá svými tvary celkem dobře.
Pořád je to ale určitým způsobem “freelance” model.
Vůz má kulaté nárazníky, trochu jiný tvar nádrže i jiný tvar výztuh, otvorů v nich atd atd. Ty nárazníky jsou škoda, protože Tillig evidentně hranaté nárazníky na tyto vozy umí (viz set RailCo CZ z nedávné doby).
Naopak vůz je osazený spoustou detailů, žebříky, páky, takže vypadá pěkně detailně.
Vůz je samozřejmě vybavený kinematikami. Zásadní problém těchto vozů je uložení dvojkolí a nízká hmotnost vozu.
Dvojkolí se neprotáčí vůbec volně, vlastně se neprotáčí vůbec a ihned se zastaví. Vůz tak klade značný jízdní odpor na to, o jak jednoduchý a krátký vůz se jedná.
Na mém kolejišti tyto vozy nesnáší jakýkoliv posun, především, pokud jich je více za sebou. Na IBW výhybkách rády vyskakují, protože malá hmotnost ve spojení s velkým odporem je nemotivují zatáčet.
Do složitých zhlaví nesnáší sunutí, protože jsou příliš lehké. Dá se to eliminovat, když jsou řazeny do soupravy “normálních” vozů, které jim trošku pomůžou.
Pokud jsou vozy provozované jen po směru jízdy, tažené lokomotivou, tak se kolejištěm propletou bez problému.
Další novinkou, a snad očekávanější, bylo uvedení vozu Kils v katalogu výrobce, i když “jen” ve verzi Start. 3D vizualizace mluvila jasně – jedná se o Kils tak, jak ho známe. Katalogové číslo 14860, správa CZ-ČDC, epocha VI. Cena je proti vozu Tdgns doslova poloviční – kolem 500 Kč.
Baleno “jen” v molitanu, ale pro vůz takového typu naprosto dostačující.
Jeden z důvodů, proč spadá vůz do kategorie Start, je jistě jeho stará verze pojezdu bez natáčecích náprav. Přesto je to stále stejný spodek z vozů Gbs nebo vozů Laaps.
Koncepčně je to sice starý pojezd, ale z mých zkušeností na něm nevidím absolutně nic negativního – je spolehlivý, trvanlivý, odolný, jízdní vlastnosti jsou výborné, funkce kinematik bezchybná.
Tyto podvozky mají lisované kulaté nárazníky a tak se logicky tato chyba převedla i do modelu vozu Kils, s tím se prostě nedá nic moc dělat.
Proti tomu zbytek vozu je úplně nový. Na svém místě jsou i spodní tabule, které jsou součástí výlisku skříně.
Zde je i dobře vidět, jak jsou tabule na nápisy umístěné vně pojezdu.
Hned po vybalení mě praštila do očí velmi světlá barva plechového obložení bočnice – měl by to být asi hliník, ale tady je odstín velmi světle šedý, skoro až do bíla.
Na modelu jsou dokonce osazena madla na čelech, což by u Start modelu vlastně ani nikdo nečekal.
Chybí například červenohnědé orámování předělu posuvné střechy.
Naopak výborně jsou naznačené šrouby oplechování i pojízdné ližiny přesuvného mechanismu.
Na čelech chybí ovládací táhlo zajištění posuvných stěn, které vede až na střechu. Jinak je čelo zpracované věrně a dobře.
Celkové provedení skříně, detailnost prolisů i zajišťovacích mechanismů snese srovnání s plnohodnotnými modely a je na voze vše výborně provedené.
Potisky jsou na úrovni plnohodnotného modelu. Nechybí, kromě čelních popisů, snad nic podstatného. Některé vozy měly velká loga ČD nebo ČD Cargo, to lze snadno řešit obtiskovými sadami, které již dlouhou dobu nabízí Rosťopiš – buďto pro Kils, nebo pro dvouvozovou soupravu Laails.
Tím se dá vůz vyšperkovat nebo přeznačit k dokonalosti, i např. pro ty, kdo potřebují vůz do páté epochy a správa CZ-ČDC jim vadí.
Jinak je zde rozdíl mezi V. a VI. epochou vlastně jen změna značky vlastníka z ČD na CZ-ČDC.
Spodní brzdné a rozměrové tabulky jsou potištěné krásně. Jsou zde i kotvičky, jejich natření žlutou je drobnost.
Celkem nedávno Tillig uvedl Start vůz Hbis-tt, což byla vlastně velká fikce. Ani bych se tehdy nedivil, kdyby Tillig natisknul ten Kils na tuto skříň a relativně by to jako vůz s posuvnými stěnami pořád vypadalo. (Foto vypůjčeno od TTmodeláře)
Proti tomu stojí naopak fikce natisknout logo DB Cargo na český vůz Kils. Jsem zvědavý, co na to řeknou Němci. (Foto: Tillig)
Naštěstí to nedošlo tak daleko jako v H0 🙂
Podle článku z Parostroje je vidět, že Tillig vpodstatě vyčerpal možnosti rekonstrukce starších vozů Gbs a že lze v TT pořídit většina typů, i když často s kompromisy nebo ve Start edici, ale s tím si modeláři hravě poradí.
Kdysi jsem si vůz Kils stavěl sám z plastových tabulek a následně se objevila stavebnice od Malé Železnice. Vůž Tillig to samozřejmě kvalitou hladce překonává.
Volil jsem tehdy mnohem tmavší odstín hliníku, vypadá na voze mnohem lépe a Start verze si doslova říká o přestříkání.
Je vidět, že většina detailů je podobně chycená jak na ručním modelu, tak v podání Tilliga.
Vozy jsou stavěné na stejném podvozku – i tehdy jsem použil spodek vozu Gbs, takže jízdní vlastnosti byly už tehdy velkou výhodu. Jen jsem vyměnil nárazníky za správné.
Zde je vidět rozdíl detailů na čelech – u Startky chybějící táhlo, zbytek je i na Start modelu výborný.
Na kolejišti se ta světlá šedá projeví ještě viditelněji.
Vozy se určitě nehodí za sebe a v tuto chvíli je lepší si rukodělný model odložit do vitríny.
Tovární modely Kils totiž žádnou ostudu nedělají, spíše naopak. Nemají si co závidět s modely z vyšší cenové kategorie.
Do takového vozu se dají nakládat především palety (např. stavebniny, hnojiva pytlovaná, hutní výrobky, potraviny) ale i betonové výrobky, dřevěné výrobky, přepravní bedny s autodíly atd., takže ať už máte na kolejišti jakoukoliv vlečku, vždy se dá najít důvod, proč tam vozy přistavovat.
Já plánuji ve vozech Kils odvážet například pivní sudy z pivovaru, kde se vozy budou střídat s jednou starou Gbgkks. Dále můžu k rampě přistavovat vozy s čímkoliv kusovým pro překládku do nákladních automobilů. Nejlépe, když je poblíž paletová ještěrka.
Srovnání dvou novinek vychází velmi zajímavě. Vůz Tdgns nepřináší za tisícovku nic nového a jeho jízdní vlastnosti jsou horší než vozu Kils za polovinu ceny. Vůz Kils odpovídá české předloze mnohem víc. Pokud si mám vybrat z plnohodnotného a start vozu, tak tady vyhrává ve všech směrech vůz Kils. A to je věc, která se moc často říct nedá.
Je mi záhadou, že se Tillig odhodlal jít do tak exotické předlohy, každopádně to nelze jinak, než pochválit jako velmi pozitivní krok pro české modeláře, ať už na to měl vliv kdokoliv.
Když přidám problém kvality (chybějící / křivý potisk) u plnohodnotného modelu Tdgns a naopak téměř kompletní potisky vozu Kils, opět není nad čím váhat.
Tilligu se opravdu povedl model, který se vymyká z běžné Start produkce a směřuje někam k plnohodnotným modelům, stále ale ve Start cenové kategorii.
Zároveň jsem moc rád, že se další výrobce pustil do vozu, který, nutno uznat, není zdaleka tak rozšířený na našich tratích (natož na zahraničních), jako jiné řady vozů. Při spojení dvou vozů vznikne souprava Laails (uměle vytvořené dvojče kvůli nižšímu poplatku za infrastrukturu).
U mě mají každopádně oba modely svoje místo jisté, jejich provozní využití je ideální na jakoukoliv velikost kolejiště.
VoVo, ten sypák je ale zcela mimo realitu, klasická Tilligovská freelance předělávka – toto je fotka předlohy http://parostroj.net/katalog/nv/images/fotografie/Tdgns_421_1a.jpg . Ten vagon má úplně jiný tvar rakve i nosníků, vozy z České Lípy nemají v nosnících otvory. Naopak ta čtyřnápravová vozová jednotka Tdgrrs od Railca, co inzeruješ na Modelbazaru vznikla pevným spojením dvou sypáků výrazně podobnějších tomu Tilligovu (i když taky ne uplně, viz tvar rakve) – té bych se teda určitě nezbavoval, pokud bych dělal V/VI epochu.
Ještě je škoda, že když už ten model Kills dělali, nikdo z nich si nedal tu práci a třeba alespoň z kilometru se nepodíval na střechu, ani Malá železnice, ani Tillig. Žebrováni na vrcholku střechy totiž není. Ale to jen tak pro úplnost, na to že DS model psal o tom, že tento model bude i jako profi, tak pochybuji, že tam ta střecha bude opravena. A to jest škoda, jinak model je to hezký.
Martin: dovolím si nesouhlasit – ani já se sice nedíval na Kils shora, ale podle dostupných fotek si myslím, že ta střecha žebrovaná je:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d2/Kils_Plze%C5%88_2011.jpg
https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Kils_OOS/Kils_OOS.php3 (předposlední fotka)
Jen upozorním, že Laails nevznikne prostým spojením dvou “Kilsů”. I když jde fyzicky o dva vozy, souprava má značení, jakoby se jednalo o vůz jeden – tedy tabulky, nápisy, vše je na dvojici jen jednou (na každé straně). A pak je potřeba dávat pozor, jak jednotku na kolejišti správně složit 🙂
Zlámalík: mám doma komplet 3D model a vše jsem byl ofotit, kdyby alespoň hledali fotky na netu, i tam se dají fotky shora. Mám i bližší fotky na detail střechy, ale nedokážu je sem vložit. Žebrováni končí po vrcholem střechy kde jest zaoblení.
https://www.tosh-railways.com/Wagons/UIC-letter-codes/L/Laails/i-r83gVc8/A
Vozu Kils bude zřejmě více variant. Dívám se v depu Most z onka na spravkárnu, kde právě stojí Kils s žebrováním až na vrchol střechy. Mám nafoceno, ale přílohu též neumím vložit.
Klidně pošlete mailem vovo mojett.cz, vložím (klidně i do článku na konec).
Fotky odeslány mailem
Hánulkářům bych se nesmál, dle foto na parostroji tohle „ČD Cargo” opravdu jezdilo. 🙂
https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Kils_OOS/Kils_OOS.php3