Recenze

Z historie patrových vozů Bp/Bmo/Bmto/Bdmteeo

K napsání tohoto článku mě přiměla novinka roku 2022 od Kuehna, a to patrový vůz v provedení Bdmteeo v barevném provedení Najbrt “1” (tedy s šedou střechou). Toto provedení je totiž tak trochu past na modeláře a sestavit z něj soupravu odpovídající skutečnému provozu není tak snadné, jak se zdá.

O historii skutečných vozů bylo napsáno dost od Ing. Mahela zde – https://www.parostroj.net/katalog/ov/clanky/vozy_Bap/vozy_Bap.php3. Z tohoto zdroje lze také dobře vycházet a rozhodně jsem ho ocenil. Pro mě vždy tyto patrové vozy symbolizovaly ty známé a typické rekreační soupravy, tedy vlaky složené čistě z patrových vozů. Ono tomu v historii často tak nebylo (a není), o čemž bude pojednávat tento článek spolu s vývojem nátěrů. Pro lepší orientaci jsem milníky v nátěrech v článku očísloval.

  1. Vozy se zabydlely na Posázavském pacifiku, kde ve složení lokomotiva + 2x – 4x Bp ovládly rekreační dopravu, dá se říct, na desetiletí. Nejprve ve verzi ČSD z výroby, se známými “fousy” pod horní řadou oken. Tady nejde udělat chybu, vozy byly tehdy všechny stejné a delší vlak se z nich sestavit dá.

Někde v této době se několik vozů zřejmě dostalo na Lipenku (trať Rybník – Lipno), podle článku i na Bechyňku. Na jedné fotografii z výše uvedeného článku je zachycen vlak alespoň ze dvou vozů v provedení “s fousy” ve Vyšším Brodě, což krásně potvrzuje možnost provozovat vozy i mimo Pacifik v éře ČSD.

Kdo by rád tento vůz vyrobil sám, protože tato varianta už dlouho nebyla od výrobce dostupná, obtisky máme na e-shopu.

Obtisk vozu ČSD Bmo “s fousy”

2. V době zrodu ČD byly vozy celomodré, již bez fousů. Původní nápis ČSD byl zkrácen na ČD a zůstal v horní části středu skříně. (foto ze článku ing. Mahela)

3. Později se nové logo ČD přesunulo na své nejběžnější místo – na levou spodní stranu bočnice. Zde souprava Bds + Bmto na Vyšočině (vpředu Laminátka). (Zdroj: https://www.alanbutschek.cz/)

Tato kapitola je zatím ze strany Kuehna nepopsaná, obtisky na přestřiky jsou k sehnání od Fušky na e-shopu a obsahují jak stará loga, tak nová loga:

Obtisk vozu ČD Bmo (ep. V – modrý)

Zde jeden vůz ve vozovém parku Fušky.

4. Další variantou už byla jistá unifikace příměstských vozidel, včetně třeba elektrických jednotek 451 nebo 460, do modro-šedého nátěru. Nejdříve s dveřmi modrými, symbolizujíc druhou polovinu 90. let. Nutno dodat, že tyto tři předchozí varianty se objevovaly v průniku tak krátkého časového úseku, že pokud někdo nemodeluje vyloženě rok 1995, tak se bez nich obejde. (Zdroj: https://www.alanbutschek.cz/)

Zajímavý dokument z roku 2000 o stavu vozů Bmto na Pacifiku. Tehdy byly spojené vlaky vpředu na Čerčany a vzadu na Dobříš (rozpojovaly se ve Vraném) opravdu běžným úkazem.

Ve druhém videu ze stejné doby jde naopak vidět legendární “kočkopes” z motoráku řady 853 a jednoho vozu Bmto. Je zde ale také vidět tehdejší směs nátěrů v provozu společně.

5. Až někdy kolem roku 2000 se začaly objevovat vozy s dveřmi červenými podle tehdejších standardů, protože někdo asi usoudil, že podprůměrně zdatný cestující nemůže dveře najít a je potřeba je zvýraznit. To je asi varianta, kterou má nejvíce lidí zažitou jako typickou, protože přetrvala cca 20 let.

Toto je provedení, které kdysi Kuehn uvedl jako první, původně s dveřmi červenými, ze kterých se později staly (těžko říct, proč?) dveře oranžové (což lze přisoudit jedině tak fotkám s vybledlou červenou).

6. Další změna přišla s nátěrem Najbrt první verze (s šedou střechou). Rekonstrukce a změny nátěrů se týkaly jen vozů na Vysočině a Jižních Čechách. Vozy prošly rekonstrukcí interiéru a obdržely (po nějakých peripetiích s pokusy Bdmteeo290 a Bdmteeo293) označení Bdmteeo294.

Na Havlíčkobrodsku, kam se vozy dostaly zřejmě někde na přelomu tisíciletí, kdy je z Pacifiku začaly vytlačovat tehdy oblíbené soupravy 714 + 56krát Baafx, se pak ustálily soupravy ve spojení s vozy BDsee. Najbrt 1 se Vršovicím vyhnul a nejsem si vědom, že by se na Pacifik kdy dostal vůz Bdmteeo294 v nátěru Najbrt 1. Vozy Bdmteeo294 se vyskytovaly v naprosté většině pouze ve spojení s vozem BDs (od nátěrů zeleno-šedých přes unifikované BDsee s nátěrem vozů Bmto až po Najbrt), a to na trase Kolín – Havlíčkův Brod nebo České Budějovice – Černý Kříž (případně i Rybník – Lipno).

Vidět je dvojmo je spíše výjimkou zapříčiněnou zvýšenou provozní poptávkou. Zde je možno kombinovat hlavně s předchozím nátěrem.

V žádné takové soupravě ale nikdy nechybělo BDs, nebo na Jihu Ds. Mimochodem, pro tratě na Vysočině a na Lipno jsou soupravy řazeny výhradně s elektrickými lokomotivami (většinou řada 363).

Obtisky na BDsee v původním nátěru máme v e-shopu. Několik vozů BDs bylo rekonstruováno právě pro ustálené spojení s vozy Bmteeo, kde vydržely v provozu vpodstatě dodnes.

Obtisk služebního vozu ČD Bdsee

Ukázka jedné takové běžné soupravy s lokomotivou řady 363. (Zdroj: https://www.zelpage.cz/zpravy/8207?oddil=2)

A to stejné v modelu.

7. Velkou změnu znamenal Najbrt 2, tedy s modrou střechou. Vozy jezdící v okolí Prahy ho dostávaly nejprve v původním stavu jako Bmto, později při rekonstrukci na Bdmteeo jako Bdmteeo296 s informačním systémem na bočnici.

Tyto vozy jezdily na Pacifiku nejprve řazeny jako “směs” starých a nových vozů (některé ještě šedo-modré s červenými dveřmi a jiné vozy v soupravě již jako nový lak nebo rekonstrukce), postupně samozřejmě ovládly Pacifik kompletně rekonstruované vozy řady Bdmteeo296.

Obtisky na Bdmteeo296 jsou také na e-shopu.

Obtisk vozu ČD Bdmteeo296 Najbrt

A kdo by chtěl původní řadu Bmto před rekonstrukcí, ale v nátěru Najbrt II, tak taky máme.

Obtisk vozu Bmto292 ČD Najbrt

Souprava Bdmteeo294 (nemá informační systém) s vozem BDs v nátěru polomáčeného Najbrtu II. Toto BDs vydal nedávno Tillig také. Vpředu je elektrická Žehlička na trati Lipno – Rybník. (Zdroj: https://www.facebook.com/)

V okolí Prahy kolem roku 2020 běžné soupravy Bdmteeo296 + Bfhpvee295 (řídící vůz Sysel), které v pracovní dny zajišťují vozbu osobních vlaků na příměstských tratích. Vozy Bdmteeo pak na víkend míří zpět na Pacifik. (Zdroj: https://www.k-report.net/)

A tím vlastně končí výčet použití těchto patrových vozů. Kromě Pacifiku a okolí Prahy jezdí (a vždy jezdily) většinou solo s vozy BDs (kvůli přepravě jízdních kol) a to, až na trať České Budějovice – Černý Kříž, dokonce v elektrické trakci.

Zároveň se nesetkávají vozy s šedou střechou (Bdmteeo294) s vozy s informačním systémem s modrou střechou (Bdmteeo296). V polovině roku 2024 doplňuji, že došlo k přesunu vozů Bdmteeo294 z Vysočiny do Prahy a nyní se setkávají vozy 294 a 296 na jednom vlaku, ale všechny Bdmteeo294 jsou už v Najbrtu 2. Tedy se zvenku vozy liší mezi sebou vlastně jen přítomností informačního systému.

Některé méně významné milníky jsem vypustil, protože pro vývoj řady, a obzvláště pro modely, nemají velký význam.

Budu moc rád, když pošlete nějaké fotky dokazující opak. Jednu jsem kdysi našel, byl na ní 2x Bmteeo Najbrt 1, ale tam bylo vyloženě napsáno, že to byl posilový vlak z důvodu nějaké akce. Za mě tedy není důvod řadit vozy Bmteeo/Bdmteeo v nátěru Najbrt 1 jakkoliv do souprav za sebou.

Samozřejmě dodám, že si každý může na kolejišti provozovat, co se mu líbí – bez této korektnosti by to dnes už nešlo 🙂 Ale kdo chce napodobit věrné soupravy, tak je lepší zvolit správný nátěr nebo řazení.

A že patrové vozy ještě rozhodně neřekly své poslední slovo – do nabídky je chystá i Tillig (výstřižek z katalogu 2023). Nás samozřejmě zajímají ty spodní (zelené). Uvidíme, co za nátěry postupně přinese a jaký bude rozdíl ve vzhledu a provedení proti Kuehnovi. (Zdroj: https://www.tillig.com/)

6 komentářů: „Z historie patrových vozů Bp/Bmo/Bmto/Bdmteeo

  • Jenom dodám že na Vysočině donedávna jezdily pravidelně i s motorovou trakcí – ráno jela směska dvou „běžných” vozů a dvou pater z Jihlavy do Brna, večer se vracela zpět. Vpředu byl „velký kůň” v podobě řady 754, nebo 750.7. Pamatuju je i z počátku svého studia na SŠ že se v čele občas objevila i 750.022 (okolo roku 2009).
    Mezi záplavou „kočkopsů” 842+954 a souprav 854+„něco” to byla po mnoho let příjemná změna jak pro oko, tak pro pocit z jízdy.

  • Skvělý článek!

    Doplnil bych pár poznámek:

    – existovaly Bmto i se zeleným potahem sedadel, jen netuším od kdy. Inv. číslo 103 takto bylo předáno do Budějovic v roce 2001. Může to být pěkné zpestření soupravy pro pozorného diváka.

    – Železniční Magazín v článku o nátěrech vozů (číslo jsem si nepoznamenal, mám jen fotku článku) zmiňuje, že RAL odstín 7001 (šeď stříbrná) nahradil Kuehn za RAL 7038 šeď achátová. Takové světlejší vozy skutečně existovaly, dle fotek se jeví, že nejméně inv. čísla 117 a 142. Hledal jsem, jestli se takový vůz objevil i v Budějovicích, ale nenašel.

  • Jak již bylo zmíněno, na Vysočině se objevovaly dvojmo s vozy BDs, na střídačku, ale občas i to prostřední BDs chybělo, navíc v nezávislé trakci, viz galerie na lokomotivy.net (trať CZ/240, řada 754)

  • Hezký článek i video, díky Vojto! Už jsem zapomněl, jak ten svršek tenkrát vypadal šíleně, Vovo to hezky trefil na kolejišti.
    Kočkopes s hydrou je vtipný, určitě si to někdy sestavím na kolejišti, jen to na těch mých poloměrech bude vypadat šíleně.

    V Praze došly sloni, tak jezdí, jak píše Vojta, ve spojení se syslem. Vcelku zajímá byla ještě situace, kdy buď došly sysly, nebo spíše byly na opravě a jezdily tak moderní vratné soupravy 363+2-3Bdmteeo+363, alias moderní ČD-Duplex.
    Mimochodem, patra čistotou moc neoplývají a když se začaly objevovat od Černošic, jezdily primárně spoje s navozem školáků do Prahy. No proč asi…

  • Malé doplnění:
    -“Zároveň se nesetkávají vozy s šedou střechou (Bdmteeo294) s vozy s informačním systémem (Bdmteeo296).”
    Toto doposud skutečně striktně platí, ale od nového grafikonu bude několik Bdmteeo294 z Havlíčkova Brodu převedeno do Prahy, kde Bdmteeo296 jsou, takže se to může stát. Plánováno to není, ale provozní situace někdy přináší zajímavé věci.

    -“Za mě tedy není důvod řadit vozy Bmteeo/Bdmteeo v nátěru Najbrt 1 jakkoliv do souprav za sebou.”
    Na trati 194 (ČB-Č.Kříž-N.Údolí) byly soupravy leckdy velmi barevné, míchaly se vozy Bmto, Bdmteeo, BDs, Ds, B a Bdt v různém počtu, jediné ctěné pravidlo snad bylo, že bylo Ds nebo BDs vždy maximálně jedno – takže lze nakombinovat skoro cokoliv do délky čtyř vozů, a to jak v obou najbrtech, tak v zelenobílém laku. V létě byly soupravy (B)Ds+2 patra velmi běžné, a to jak dvě Bdmteeo294 v Najbrtu 1 se šedou střechou, tak kombinace Bdmteeo+Bmto, a to ať už Bmto v modrošedé, tak v Najbrtu 2 s modrou střechou. Výjimečně, dříve i méně výjimečně, pak dvě Bmto v obou lacích.

    Na trati 195 (Rybník-Lipno) se pár dní zpátky začaly objevovat vozy BDsee454 v Najbrtu 2 (modrošedý lak “vzor Bmto” už nemá žádný) – několik jich bylo převedeno z Havlíčkova Brodu, a ukazují se výhradně v kombinaci s Bdmteeo294 Najbrt 2. Tzn. máte-li někdo najbrtovou nebo červenožlutou žehličku 210, je i takováto možnost.

    Jinak pěkný článek, díky za něj.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..