Úprava motoráku M152/810 MTB (opět) – visící spřáhlo
Další věc, která se nepovedla na motorácích 810 od MTB, je občasný problém visícího spřáhla. Všimlo si toho už více modelářů a to i v momentu, kdy si fotky fotí sám obchod, tzn. že to už dorazí vadné od výrobce. Buďto jde o poškození při přepravě, nebo o nějaký problém ve výrobě….
Já jsem obdržel motorák na jedné straně v pořádku, na druhé straně naopak problém visícího spřáhla “jak se patří” – spřáhlo je spadlé k zemi, nevrací se do středové polohy a při pokusu o nápravu se povede ho “zacvaknout” do původní pozice, kde vydrží jen do prvního pohybu a opět spadne.
Při pokusech pohybem rukou vše ukazuje na chybu pružení – spřáhlo nemá dostatečný odpor, aby se vracelo. Připomnělo mi to situaci, kdy se zkříží kinematika u vozů Bmto Kuehn, když dojde k vykolejení – kinematika vypadne z vodících drážek a zapadne podobným způsobem. Říkal jsem si tedy, že zkusím motorák rozebrat a třeba bude problém nějaká drobnost.
Jdu do toho naslepo, takže se pokusím popsat postup rozborky a identifikace problému krok za krokem. Nejprve je potřeba rozebrat skříň, což je krok nutný i pro digitalizaci, takže žádnou záruku neporušujete.
První rozborka je celkem zlo. Kdo kdy stavěl LPH 810tku, tak podobný pohyb by nutně znamenal prasknutí v rozích, takže se do toho člověku podvědomě nechce.
Zámečky jsou hodně hluboké a je potřeba opravdu hodně roztáhnout skříň v okolí zámků.
Provedl jsem to hrotem nože a trošku zapáčit tak, aby už zámečky nezapadly zpět – 4x ,v každém rohu.
Pak už jde pojezd celkem volně vysunout.
Pojezd komplet. Pro přístup ke kinematice bude potřeba kompletní rozborka.
Dekodér je zespodu desky a jemně zasahuje do průhledu, i tak je ale průhled velmi dobrý.
Pohled na čelní část – zdá se, že po odšroubování desky plošného spoje dojde k odpadnutí interiéru a k získání přístupu k čelním deskám.
Takže 4 šroubky pryč.
Zespodu desky je konektor k pojezdu. To mi přijde jako výborné řešení – žádné dráty a je to rozebíratelné.
Sundáno. Čelní desky drží přes vodiče u hlavní desky, interiéry odpadnou samy.
Ty je možné teď barevně upravit, kdo má zájem. Já jen žil dodnes v tom, že dveře do kabiny jsou uprostřed?!
Pohled na odkrytý interiér – sedačky jsou naznačené poloplasticky, zbytek zabírá těžké závaží, které dává vozu velmi dobré jízdní vlastnosti.
Chce to určitě nějaký mini křížák, závaží drží na 4 šroubech – dva na krajích a 2 uprostřed. Takže povolit.
Sedačky jsou plast nalepený na závaží. Opět lze nyní barevně upravit.
Konečně se dostávám ke spodku. Šroubky jsem si chytnul pod elektromotor magnetickou silou.
A pohled na pojezd. Vše je schováno pod podlahou.
U některých vozů byly problémy s drhnutím setrvačníku o rám, to by se řešilo zde.
Kardany na obě strany, solidní setrvačník a jednoduchý konektor do vyšších pater. Alespoň se podívám, jak pojezd vlastně vypadá. A musím říct “všechna čest”. Může mít skříň drobné nedostatky nebo tvarové nepřesnosti, ale vyrobit takto komplexní pojezd, kde do sebe tolik dílů tak chytře zapadá, to samo o sobě je konstruktérská “vejška”. Člověk si musí říct, že by to takhle dokonale prostě nevymyslel…
Ještě jsou plíšky překryté kartonovou izolací. Tady už jsem větřil, jestli nemůže mít na pohyb kinematik vliv izolační pásek, protože nebyl usazený na obě strany rovnoměrně a navíc byl od pružinek lehce zdeformovaný.
Pohled zepředu, kinematika má tendenci se centrovat správně, ale takto v odkrytém stavu opět nedrží podobně jako na začátku při vybalení z krabičky.
Pohled opět na dvě pružinky jako u Zamračených – robustní řešení. Jezdec zde nikde nedrhne, nemá ale zároveň možnost se tu moc zapřít nebo držet jakoukoliv dráhu pohybu. Pohybem rukou je znát, že by fungoval dobře, pokud by byl shora optimálně přidržený v kulise.
Na jezdci jsou shora i zdola malé výstupky. Ty mají zajišťovat zespoda pohyb po dané dráze, a shora zajišťovat vzdálenost od vrchního krytí. Vrchním krytím je zde závaží.
Obrousil jsem drobné nálitky na závaží v prostoru otvorů pro šrouby. Asi to nepomohlo, ale třeba to umožní našroubovat šroub hlouběji a tím lépe spojit závaží s rámem. Říkal jsem si, že třeba nedosedá závaží k rámu a že tam může vznikat vůle.
Nepomohlo to, jen se to při dotažení trošku zlepšilo. Bylo mi divné, že na jedné straně je to v pořádku a na druhé ne, přitom na jezdcích problém nebyl. Indicie směřovaly na nějakou vůli, že jezdec není přitlačený správně v dráze. A hle – máme vítěze – rám je z výroby zkroucený.
Je to relativně tenký plast, ale toto je nesrovnatelné a pro tak jemnou součást, jako je kinematiky, je to kritický problém – jezdec kinematiky prostě na prohnuté (nebo méně došroubované) straně plave, protože má moc velkou vůli.
Zkusil jsem tedy opět dotáhnout šrouby, tentokrát o něco víc ve snaze, že bych přitáhnul plastový rám více k odlitému závaží.
Střední šroubky na to nemají vliv, kamarád měl ale mezitím nápad podložit střední šroubky a tím kompenzovat pnutí rámu nejen na čelech, ale proti tomu i uprostřed.
Ale zásadní vliv na to má šroub na čele, který jde celkem hodně dotáhnout a tím stáhnout rám k závaží, čímž se zmenší prostor pro jezdec kinematiky v nechtěném pohybu. Pro tuto opravu není vůbec potřeba rozebírat celý motorák, stačí prostě dotáhnout dva čelní šrouby a doufat.
A výsledek? Ne ideální, ale 80 % zlepšení. Spřáhlo přestalo viset – má sice stále vůli trošku spadnout, ale snadno se vrátí do správné polohy. Pružení do stran je v pořádku a spřahování bezproblémové.
Jedno dotažení jsem přetáhnul a plast mi pod šroubkem prasknul – takže dotahovat fest, ale s citem, ale natolik, aby to bylo zase k něčemu dobré. Také by mohlo dojít ke stržení závitu v odlitku. Nedá se to jinak, než to risknout.
Před samotným zpětným sestavením určitě doporučuji, pokud nehodláte hned motorák reklamovat, obrousit zobáčky cca na polovinu, aby příští rozebírání nebyl takový porod…
A může se zapojit do provozu. Spřahuje v pořádku, drobná vůle tam sice znát je, ale už není na závadu a nemá vliv na funkčnost. Opět se tedy celkem snadno dá vyřešit v domácích podmínkách.
Opět musím říct – špatná kvalita výroby, špatná výstupní kontrola. Nejlepší by bylo reklamovat a od českého výrobce mít do pár dnů problém vyřešený výměnou za jiný rám. To by se dělo v ideálním světě. Ale v dnešní době, kdy nic není, a co je, to je drahé, mám opravdu obavu dát cokoliv z ruky, co relativně funguje, nebo se dá doma opravit. Proto jsem zvolil raději jistotu, že mi motorák zůstane za cenu, že si ho trošku dobastlím, než riskovat reklamaci vyřešenou vrácením peněz. Kdo ví, jestli tenhle nátěr v příštích 3 letech ještě bude třeba vyrobený?!
Pro mě (a určitě pro mnoho dalších modelářů) je totiž prostě 810tka tak klíčová pro provoz malých domácích kolejišť, že její dlouhodobá absence se doteď řešila porůznu. A nyní, když ta šance zaplnit / doplnit provoz existuje, by byla hrozná smůla, kdyby se to kvůli takovým věcem zaseklo. Proto jsem pořád rád, že se mi povedlo vyřešit problém spřáhla i předtím dvojkolí, protože já prostě tyhle motoráky na kolejišti chci a potřebuju.
Dvojkolí 7.0 mm 2-stranně izolovaná můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>
Já jsem měl asi štěstí. Spřáhlo na jedné straně bylo taky svěšené a zablokované, ale dalo se to opravit mírným potlačením a už si nevzpomínám jestli jsem nebrousil něco na pluhu. Mi jezdí mašinka bez problémů na obě strany, tahá 2 přívěšáky, co jsem dělal tak před 15 léty a uvažuju, jestli jí nedám ještě třetí, i když v reálu by asi 3 netahala. Jediné, co mi vadí je rychlost (dělám jen analog) a světlo na stanovišti fíry, asi ho začerním, až se zase odhodlám oddělat kastli, bo to jde fakt blbě, přesně jak píšeš.
Mám verzi M152 ČSD, ale to by na jízdní vlastnosti nemělo mít vliv.
Mám radu na sejmutí karoserie.Staci použít 4 kusy párátek a zasunout do míst zámku karoserie.Potom již jde lehce vysunout.Hlavne nedojde k prasknutí karoserie.
Šroubky se zápustnou hlavou jsem také pár plastů roztrhl, takže když to jde, nahrazuji je preventivně o maličko delšími s válcovou či půlkulatou hlavičkou, případně i s podložkou. Nepomohlo by to i tady?
Dvojkolí 7.0 mm 2-stranně izolované jsem přidal do e-shopu, dostanete se kliknutím na konci článku.
Šrouby s půlkulatou hlavou – možná, pokud by nebyly moc vysoké, aby to pak nedrhlo o výhybky 🙂