Hnací vozidla

Úprava pojezdu motorového vozu M152/810 MTB

Pořídil jsem motorák 810 od MTB. Jasně, četl jsem o problémech s vypadáváním na výhybkách způsobeným špatným rozchodem dvojkolí, což je taková známá bolest MTBčka. Ale říkal jsem si, že risknout se to musí, třeba ten můj bude zrovna v pohodě.

Problém je, že dvojkolí bývají nejen špatného rozchodu, ale dlouhodobě jsou u MTB špatného profilu. Prostě MTB si nechává dělat svoje kolečka, ta mají okolky hodně špičaté a odvalovací plochu hodně plochou – není tam takový ten oblý náběh k okolku. Dvojkolí si pak MTB asi lisuje samo, někdy s drobnou odchylkou, která, jak už víme, má kritický vliv na jízdní vlastnosti, přesněji řečeno na přejíždění výhybek – jazyků a srdcovek. U mě se to projevilo tak, že na několika (víc, než bylo akceptovatelné) především obloukových výhybkách docházelo k říznutí výhybky ostrým nákolkem, někdy předním, někdy zadním. Takže se motorák rozjel na dvě koleje a samozřejmě konec jízdy a případně zkrat.

Vlevo “běžné” kolo Modmueller, vpravo kolo MTB – rozdíl je vidět hned, okolek je menší a náběh ostřejší. To je jen pro ilustraci, zkusil jsem 1 kolo dát na osu přípojáku a co myslíte? Problém stejný – přípoják začal okamžitě vypadávat na stejných místech.

Na jednu stranu to odvedlo práci velmi dobře – kde projede tahle 810tka, tam je vše v pořádku. Některé výhybky, kde to vypadávalo, byly vyloženě ty “z těch horších”, co jsem na kolejišti měl, ale doteď vše fungovalo. Na dvou místech mi to pomohlo identifikovat nefungující kontakty (odpadlý drátek a špinavý kontakt jazyk / kolej). Ty výhybky, co se mi povedlo optimalizovat, jsem vlastně vylepšil i pro ostatní lokomotivy, protože tam, kde projede 810tka, projede tutově všechno. Působí to jako zatím nejlepší indikátor kvality položení výhybek, což ale nemusí být nutně chtěné. Na některých netknutých továrních výhybkách to projelo skvěle, na některých ne. Na některých patinovaných bez problému, někde vypadla. Nedalo se na to nijak spolehnout.

Provedl jsem tedy radu č. 1 – Zmenšit rozchod dvojkolí. Dvojkolí ale bylo už předtím nalisované od pohledu velmi přesně. Přesto – průjezd výhybek se velmi zlepšil. Ale ne dokonale. Dejme tomu, že jsem ubral tak 2 desetiny, a průjezd se lepšil o 75 %, což prostě stejně nestačí – jediná možnost pro bezproblémový provoz je 100% spolehlivost. Se zúžením rozchodu začal motorák víc poskakovat na srdcovkách, ale projel, pokud neříznul.

Spolu se zmenšením rozchodu se mi začal objevovat nový problém – zkraty. A to ne na vnitřní straně dvojkolí, ale na vnější. Profil kola je podle mě moc plochý (má moc velkou dosedací plochu k hlavně kolejnice) a pokud je výhybka sebeméně výškově nestejná na sousední kolejnici u srdcovky, došlo k dotyku hrany kola se sousední koleji a ke zkratu. Pravděpodobnost zkratu se zvýšila na cca 50 %, což je neakceptovatelné. Nutno poznamenat, že předtím ke zkratům vlastně nedocházelo.

Pak jsem to celé konzultoval s kamarádem a měl pravdu, že profil kol je u všech modelů MTB stejný, tak proč to dělá jen 810tka? Jenže tady je něco kolem 7 mm, takže kontaktní plocha s kolejnicí teoreticky větší. Ale jakýkoliv jiný model MTB mi projíždí při stejném rozchodu všude, a nikde nezkratuje. Jediný rozdíl je dvounápravový podvozek, větší průměr kol a samozřejmě nekyvná náprava. Ta kyvná náprava u 810tky v tom celém může hrát taky svojí roli. Zkoušel jsem víc napružit sběrací plíšky, že by se omezil volný kyv náprav, ale beze změny. Ještě mě napadlo model víc zatížit, ale k tomu jsem se nedostal.

Měl jsem to rozebrané asi 10x, už mi docházely nápady a zoufalství z velmi nepovedeného modelu s neřešitelnou závadou se stupňovalo. Už jsem model skoro balil do krabičky zpět k vrácení (ne reklamaci, ale k vrácení – toto nemělo evidentně řešení). Jak jsem zkoušel zmenšovat a zvětšovat rozchod dvojkolí, což jde mimochodem snadno i v ruce pomalým kroucením a tahem / tlakem, zůstalo mi kolečko občas v ruce ven z osky. A protože mi přišlo, že oska je celkem běžná (někde někdo psal, že oska je asi 2,8 mm, což mi přišlo jako nesmysl), napadla mě ještě jedna myšlenka.

Posbíral jsem 4 dvojkolí Modmueller z přípojáků Baafx, tedy se stejným průměrem 7 mm, a zkusil jsem stáhnout jedno izolované kolo. A? No ono to pasuje, šlo to normálně se stejnou vůli nasadit na MTB osu, jako originální kolo. Takže postahovat 4 izolovaná kolečka, natlačit na MTB osu k ozubeným kolům, vychytat rozchod podle jiných továrních dvojkolí, a otestovat.

Vše jsem udělal se 2 kleštemi na stažení z původní osy, a nasadit to šlo rukou – žádné přípravky netřeba, jde to udělat vyloženě v kuchyni a zvládne to každý, kdo dokáže rozebrat zespodu převodovku (odpáčit jeden plastový kryt).

Šlo to dobře díky tomu, že všechna kola mají středy plastové izolované, takže žádný kov na kov a odpor při nasazování a sundávání je přiměřený. Jen je pak potřeba hlídat zpět uložení – boční domky vedle ozubeného kola na ose nejsou symetrické, nejplošší část domků na ose musí být směrem ven, a zakrýt rovným krytem zespodu podvozku.

A výsledek? ONO TO FUNGUJE. Nevypadlo mi to od té doby na žádné výhybce a zkraty zmizely. Řešení za 80 Kč max, kdo sežene oboustranně izolované tak za 40 Kč.

Pokud po sestavení slyšíte při jízdě “svištění” závislé na otáčkách, tak jen zboku tře ozubené kolo o spodní kryt převodovky. Je potřeba vycentrovat kryt nebo dvojkolí, aby nedocházelo k dotyku.

Je správně, že jsem musel toto absolvovat u nového modelu a riskoval jsem porušení záruky? Určitě ne, to teda ani náhodou!!! MTB by mělo pro příště přemýšlet, jestli nevzít ověřená kola, než metodou pokus-omyl riskovat ztrátu důvěry těch, kteří mu stále dokola dávají šanci. Ale problém jako takový jsem vyřešil, a to pro mě bylo v tu chvíli hlavní, protože s motorákem už jsem počítal do provozu… Takže ke každé budoucí 810 automaticky dvojkolí na výměnu 🙂

16 komentářů: „Úprava pojezdu motorového vozu M152/810 MTB

  • Super vychytávka. Hlavně, aby si tento článek přečetl pan Báňa a podle toho začal jednat.

  • GRATULUJI!!!! Jednoduché a účinné, jen na to přijít. Špatné je to, když někdo si nechce nechat přiznat svou chybu. Já mám “Kufr” od P. Nováka u N. Jičína zatím v analogu J. vlastnosti nemohu posoudit je to dlouho co nebyl na kolejích. Ale co pamatuji na upravených EW1 bez problémů. Milan

  • Díky za popis. Mám objednány M152 a přihodil bych k objednávce pro sichr i dvojkolí. Prosím, kolik je to “něco kolem 7mm”? (dodává se 7 – 7,5 – 7,7mm). Kdybych nesehnal třeba 7mm, “vešlo by se” i 7,5mm? Díky a ať model slouží!

  • Vidím, že už odpověděli kolegové na fóru 🙂 Já to neměřil, proto to “zhruba” – pokud je šance, radši bych neriskoval 7.5. Snažím se sehnat 7.0 oboustranná, aby byla za slušnou cenu – ale bude to pár týdnů trvat….

  • I já jsem si prošel “školením” spolehlivého ježdění Olchestrionu. Jak model došel, vyzkoušel jsem ho na zkušební koleji v analogu. Oba směry v pohodě, překvapivě tichý. A tak jsem ho hned ozvučil, vybavil magnetickými vodivými spřáhly, dolepil figurky, polepil příčky (staženo z recenze od Jacka), dolepil všechny doplňky.
    A opět vyzkoušel na zkušební koleji, tentokrát už v digitálu. Vše fungovalo. A tak se šel motorák projet po kolejišti. První výhybka, letěl ven, druhá, to stejné. Třetí dal, ale čtvrtá zase ven. Otočil jsem ho a vše projel. Projel celé kolejiště. Ale cesta zpátky, první vekls, opět šel hned ven. Několik pokusů a už mě jímala hrůza. Model jsem dost upravil, tak mi bylo jasné, že reklamace nebude možná. Proběhla několikrát rozborka a sborka náprav. Stav setrvalý. A pak mě napadlo, přeměřit rozchod. A bylo to jasné. Stačilo zmenšit rozchod na té “neposlušné” nápravě o 0,4mm a už jezdí naprosto spolehlivě.
    A díky luxusnímu zvuku od Jacka, toho už stihl dost najezdit.
    A když mi došel druhý kus, tentokráte osmsetdesítka, bál jsem se ji postavit na koleje, ale ta byla naprosto v pořádku. Hurá!!! A pak že to nejde.

    Problém různých rozchodů jsem řešil i dvou vozů 043. Teď poučen, než půjde něco nového od MTB na koleje, budou tomu přeměřena kolečka.

  • Tak jsem se těšil, že podle tohoto skvělého a jednoduchého návodu uvedu model M152.0044 (polomáčenka) do pojízdného stavu. Profily kol jsou totiž evidentně MTB a nikoli NEM 311. Pohledal jsem dvojkolí 7 mm od MM, rozebral převodovku, vyjmul dvojkolí s ozubeným kolem a už jsem viděl, že je něco špatně. Dvojkolí nemá kovovou osu, na které by byla nalisována obě izolovaná kola a kolo ozubené včetně zesílení osy po stranách pro kluzné uložení! Je to jeden výlisek z plastu!!! Kola mají otvor cca 2,8 mm a jsou přímo nalisována na tento díl! Kola MM po vylisování izolace mají otvor cca 2,4 mm. Návod je na jinou sérii…. Bohužel. Takže teď nevím, zda poskládat dvojkolí zcela znovu včetně ozubeného kola od ALS, či upravit otvory v kolech výstružníkem. Hodinářský soustruh nějak k dispozici nemám a stočit ve vtračce ten plast odvahu taky ne.

  • Doplněk předešlého komentáře
    Takže kola MM jsem nakonec převrtal na 2,8 mm, po stažení původních kol jsem je nalisoval na MTB sdruženou osu s ozubeným kolem na obou nápravách a je hotovo. Vůz jezdí jedna radost a ze skokana je kliďas. Ještě jeda douška, převrtávejte velmi pečlivě vystředěné kolo !
    Díky VoVo za původní návod! Ten mi vlastně řekl kde je zakopaný pes a kudy vede cesta – ve tvaru kol MTB a jejich výměně za přesná a přesně převrtaná kola MM…..

  • Super, gratuluju! Zrovna dneska jsem v Pečkách koukal na M152 “druhou sérii” a už má taky kola s tenkými osami, takže to byl případ jen té první dávky.

  • S kamarádem jsme si zakoupili každý jednu M 152, ale bohužel hned při první jízdě obě padávaly hned na první výhybce. Další jízdy jen potvrdily že se něco nepovedlo no a po vyřízené reklamaci se stav nezměnil. prosím o radu kde a jaké dvojkolí použít ke svépomocné opravě, modely jinak na trati jezdí pěkně , ale výhybky jsou pro ně konečná. Díky předem za radu.

  • Dota: kde a od koho se dají sehnat vhodná dvojkolí. Jsem tu prvně.

  • Dole na této stránce je tlačítkový panel “Kam dál” a tam jsou hned dva prodejci co je nabízejí, otázkou je zda jsou “dvojkolí 7,00 mm oboustranně izolovaná” s okolkem NEM skladem, jednostranně izolovaná budou asi spíš. Určitě bych nebral dvojkolí se sníženým okolkem RP25.

  • Pardon předešlé, nákolkem, ne okolkem :-))))

  • Ok, díky za radu, jsme holt v česku kde u hodně věcí platí a měla by být zkratka dodo – dodělej doma.

  • Také děkuji za návod. S originálními kolečky katastrofa, po výměně projede vše, i na starých plechových výhybkách. Díky!

  • Chtěl bych se přidat k ostatním a ještě jednou poděkovat za tento návod. I mi spadl kámen ze srdce, když po jednoduché výměně kol přestal motorák vykolejovat na každé druhé výhybce. Budu se těšit na další přínosné články!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..