LD Benešov u Prahy (1)
Po patnáctileté pauze se opět vracím k modelařině a ve mně se vařila touha něco vytvořit něco malého – prostě miniprojekt ve velikosti TT, který by šel uložit do skříně. Vyvstala otázka „Ale co?“ a vzpomněl jsem si, že v mládí jsem neustále motal kolem točny a depa v Benešově u Prahy.
Měl jsem tři kolejiště do cca 1,5 m2, u kterých byla tendence mít malé depo s točnou i přes to, že na kolejištích bylo málo místa. Kromě toho jsem jako malý kluk jsme s rodinou často chodili na Konopiště a vždy kolem zmiňovaného depa. Bingo!
Je to sice malý projekt, neznamená to však, že do roka bude hotov. Velkým oříškem bude podoba kulisy a skrytých výjezdů, umístění centrály. Na malém kolejišti je třeba bojovat o každý centimetr ve prospěch krajiny, popř. modelové části depa. Má představa je taková, že má být lehce skladovatelný – dvě části se od sebe oddělí a při uložení se pak získá prostor 55*35*25(30) cm.
Nástřel plánu:
Mikroprojekt LD Benešov bych situoval do pozdního léta až časného podzimu 70.-80. let, kdy ještě stál zauhlovací jednokomorový výtah, a dosluhovaly lokomotivy do roku 1975, kdy byla trať do D. Kralovic zrušena. Sice moc fotografií z téže doby kolem benešovské stanice a depa moc není, zejména v okolí zauhlování (počet a schéma kolejí pro vozíky). Mám sice nákres od pamětníka, ale je to trochu v rozporu s fotografiemi, které mám – tady je spíš problém v tom, že je foceno v jiných pohledech a ty nejsou zárukou jistoty, že to tak či tak bylo. [Ing. Svatopluk Šlechta, rok 1972, soukromý archiv]
[zdroj: HERACEK Ilona Jirka. [parní lokomotivy] In: Facebook[online]. 29. dubna 2021 11:32 [cit. 2021-06-02]. Dostupné z: https://www.facebook.com/groups/236021420935]
Velkou pomůckou je kniha „Železnice na Podblanicku“ a pomohla mi vyřešit pár nejasností, hlavně fasády týkajících budov.
Došlo na prostorového uspořádání depa rozloženého na dvě desky o rozměrech 55*35 cm, jejich složení vznikne plocha 110*35 cm. Je to malé, skladovatelné a narážím na limity – geometrie kolejiva tillig. Tak tady bude třeba přivřít oči…. [zdroj: www.mapy.cz]
Ale bude třeba vytvořit kompromis tak, aby byl zachován “bohatý” provoz lokomotiv po všech kolejích – tzn. aby se lokomotiva dostala na všechny úseky bez zásahu rukou.
Délka modelového depa, aby se lokomotiva mohla dostat na další koleje, přesahuje celkovou délku kolejiště. Další upravený plán.
Proto bude nutné vytvořit segmentovou točnu, ale takovou jakou bych chtěl, na trhu není. Ve výsledku bude třeba vytvořit dvě točny – jednu o délce 160 mm s mělkou jámou a druhou výše zmiňovanou točnu. Zvažoval jsem možnost položení kolejí dle skutečnosti, ale provoz by byl natolik chudší a navíc ze segmentové točny není návaznost na všechny úseky. Druhá část panelu, úprava kulisy a ještě se třemi výjezdy ze SN.
Díky přirozenosti provozu (lokomotiva zmizí a objeví se jiná) bude nutné vytvořit kulisu s výjezdy k segmentové točně. Aby kulisa byla funkční, je třeba rozložit její funkčnost a dám tomu prostorovou hloubku – na překladišti vyskládat kulatiny dle novější mapy z mapy.cz a části stromů na straně druhé. Na kulise bude vektorová malba benešovské stanice z éry 70.-80. let. Je plánu umístění jednoho stožáru trakčního vedení, který by měl více podpořit hloubku prostoru a maskovat tak „lámání“ použité perspektivy na kulise. Hrubý nákres bernešovské stanice bez lávky, je třeba zjistit kdy došlo k demontáži lávky pro pěší.
Provoz chystám vytvořit v digitálním režimu, i když se jedná o poměrně malé kolejiště a centrálou bude digikeijs DR5000 s Multimausem. Její umístění bude oříšek, neboť prostor je malý a potřebuji každý centimetr využít ve prospěch modelové krajiny. Ono se dá centrálu připevnit pod kolejiště, ale není to optimální už kvůli plnohodnotné kontrole a tlačítku proti zkratu. Sice pro mě coby analogistu bude oříšek to celé zapojit, ale díky tomu, že na diskuzích je spousta rad, jak to celé zapojit a zprovoznit. Současně na kolejišti bude programovací kolej, která je jaksi „mimo“ úsek lokomotivního depa.
Plány
K zauhlování: je připravena leptaná stavebnice od třmínků a kolejivo na vozíky bude použito kolejivo ve velikosti “Z”, bude nutno upravit vzdálenost pražců. Schéma kolejové sestavy bylo na základě jednoho nejmenovaného pamětníka a doufám, že odpovídá, i když na starých fotkách by mělo být o jednu kolej míň.
K pásovému dopravníku: plánuje se jehož realizace, ale je třeba vyřešit jeho účel přítomnosti v LD.
K depu: Budovu o dvou stáních a administrativní části jsem koupil u resinovemodely.cz a bude třeba ji značně upravit – ubrat stání, předělat štuky a otvory oken. Kromě toho vrata vyměním za plechová a v plánu je jejich funkčnost přes serva a jejichž dekodérem bude DR4024. Levý roh a zadní stěna depa nejspíš budou obětovány – je třeba vyřešit podobu oken tam, kde stěna „nebude“.
K popelové jámě: je připravena leptaná stavebnice od třmínků a projde úpravou, zejména bude zkrácena o cca 2 cm.
K naftovému zbrojení: ve skutečnosti je před stavědlem na pražském zhlaví, takže se s tím nepočítá.
Lokomotivy: Aby toho nebylo málo, v plánu je stavba lokomotiv 433.014, 433.041, 434.267, M131.1298, T435.0107, M152.0116.
Realizace
Základní kostra je sestavena z dubového masivního dřeva a vrchní část z dubové překližky. Spojení dvou částí kolejiště je přes dva kolíkové čepy a připevnění je provedeno šrouby o závitu M8 s křídlovou maticí a je tak zachováno jejich oddělení. Podložení kolejí je korkové a základ krajiny je z dřevité lepenky.
Během realizace zákulisí a pozice výjezdů u segmentové točny doznaly změn. Z plánovaných tří výjezdů byly realizovány jen dva a před kulisou místo výjezdu jsou dva koleje s částí výhybky – výjezd jsem ze segmentové točny zrušil, ale jedna kolej je programovací. Touto cestou jsem se trochu přiblížil realitě. Stěna kulisy je vytvořena dubovou překližkou a výjezdový prostor je nově zastropován (dále SN), díky němu je pak možné na vrchní desku SN umístit centrálu (díky tomu bylo nutno výšku stěny kulisy zvětšit). Funkce kulisy se během tvorby kolejiště bude ještě ladit – ať už výškou a umístěním složených kulatin, časně podzimní flóry a perspektivou benešovské stanice.
Pohled z vjezdové části do LD.
„Letecký snímek“ na budovu depa a točny.
Segmentová točna je vlastní výroby z mosazných materiálů a posun mostovky je pečlivě oměřen (měl by přesně navazovat na všechny výjezdy). Nyní se ladí pohyb osičky mostovky za použití miniaturního ložiska. Pohyb mostovky bude manuální přes čelní ozubená kola a ovládán otočným kolíkem s regulací umístěným vedle centrály.
Další změnou je pozice angličana, jehož konec byl zkrácen o cca 20 mm a o tuto délku byla prodloužena kolej s popelovou jámou.
Příště bude o zapojení a zprovoznění 1. dílu se segmentovou točnou – možná na snímcích se objeví jedna zrealizovaných lokomotiv během zkušebních jízd.
Jak jsem si to prohlížel, tak úplně super nápad. Zaklidí se to, snadno se to udržuje, prostřídá se spousta lokomotiv a ještě s příběhem…
Držím palce, projekty s nádychom reality sa mi páčia . Ináč roboty ako na kostole
Vypadá to na velmi zajímavý projekt. Také jsem zvažoval nad stavbou malého depa, ale po zkušenostech z provozu “posunovacího hlavolamu” nyní spíše uvažuji nad moduly. Ale tohle budu určitě sledovat a těším se na další popis postupu prací.