Aktivity pro kolejiště

Aktivity pro modelová kolejiště – úvod

S posledním dnem roku 2020 se sice dnes rozloučíme, ale třeba někoho potěším mým plánem na rok 2021. Chci představit něco jako inspiraci pro provoz modelového domácího kolejiště.

Každý měsíc uveřejním jeden “scénář” nebo snad “aktivitu” pro provoz na modelovém kolejišti, který budu ten měsíc jezdit. Můžete se inspirovat a zajezdit si taky.

Za poslední dobu jsem mluvil s pár kamarády, co provozuschopná kolejiště mají, a všichni se shodli na tom, že není čas a vlastně není ani chuť, když už je trocha času. Tento miniseriál bych chtěl tedy pojmout jako “hec” pro to, abyste chytli slinu na ježdění a věnovali daný měsíc alespoň třeba 3-4 směny jízdě na kolejišti v daných podmínkách. Další měsíc vydám aktivitu novou, se zadanými základními parametry aktivity, kterou se můžete snažit nasimulovat.

Na domácím kolejišti se snadno upadne do rutiny, když není motivace dělat věci jinak. Toto by mohl být hnací motor tomu, abyste vyndali z vitríny (stejně jako já) nějaké jiné vozy, dokonce i jiné epochy, a vše alespoň občas protáhli po kolejích. Předpokládám, že asi málokdo si doma maluje vlastní grafikon vlakové dopravy. Takže se jezdí “dle chuti” a bez řádu. A možná právě (alespoň u mě to někdy platí) když člověk jezdí dle chuti, tak vlastně nemá motivaci jezdit pořádně a jezdí nesmysly.

Každý první den v měsíci v roce 2021 se budu snažit uveřejnit jednu aktivitu, která bude platná pro daný měsíc. Způsob, jakým jí splníte, je čistě na vás. Jak moc jí budete dodržovat nebo si jí upravíte je také čistě na vás. Ale budete mít “úkol” a sám vím, že když mám někdy dané zadání, lépe se to realizuje, než “od nuly”. Pokud budete chtít sdělit zpětnou vazbu nebo poslat fotky, rád se na ně podívám nebo je uveřejním! Můžete psát samozřejmě i do komentářů. Pokud budou mít aktivity úspěch, rád se jim budu věnovat i dále, pokud to budu zvládat dál vymýšlet a komponovat.

Každá aktivita bude co nejvíc neutrální – tedy nebude omezená ani trakcí (až na výjimky), ani velikostí kolejiště, ani epochou, a koneckonců ani nutně provozem nebo vozovým parkem kromě obecného “vozíme lidi” nebo “vozíme náklad”. Proto by měla vyhovět pro ta velká i nejmenší kolejiště. Některé aktivity budou reflektovat například aktuální roční období, přepravní špičky, rozdílné požadavky na přepravu, opravy infrastruktury a další.

Základem, který bude pro tyto aktivity potřeba, je kolejiště “větší než ovál” – alespoň jedno nádraží nebo výhybna, kde se můžou střídat vlaky. Určitě se hodí možnost objíždění souprav, dále bude potřeba nakládková kolej, kde bude možné nakládat / vykládat komodity a zboží. Pokud na kolejišti máte továrny nebo zpracovatelské závody, postupně je využijeme. Kdo má skryťák, dokáže aktivity “rozbalit” do bohatšího provozu, ale nutnost to není. Kdo má 2 nádraží, opět získá na bohatosti provozu. Kdo má nádraží víc, může si pak samozřejmě aktivitu přizpůsobovat libovolně třeba jednomu nebo více nádražím.

Co se týče vozového parku, nikdo nemáme vše, co bychom mít chtěli. Začneme tedy improvizovat, vždy si vlaky skládejte z dostupných vozů, jak říká Babica – když nemáte Ypsilonku, tak tam dejte Rybáka. Když nemáte Rybáka, nedávejte tam nic.

Mě osobně to i donutí si některé věci během daného měsíce dokončit, aby se daly využít do provozu, digitalizovat třeba některé dosud analogové lokomotivy, opravit některé “dočasně nepojízdné” vozy atd. Takže vlastně po ročním ohlédnutí možná udělám (alespoň to tak očekávám) nějakou užitečnou práci.

Celé mě to inspirovalo opět v Transport Tycoonu, jak už jsem ho zmiňoval. Vozit něco odněkud někam, vytěžovat kapacitu tratě a “hrát si” smysluplně.

Tak zítra začneme s první aktivitou, snad do února něco zase stvořím 🙂

6 komentářů: „Aktivity pro modelová kolejiště – úvod

  • No, tak to abych do 1.1.2021 udělal kolejiště

  • Skvělý nápad! Kolejiště mi více méně leží po většinu času mrtvé a bez provozu, protože, jak si výstižně napsal, chybí motivace……

  • Výborný nápad! Mě většinou motivuje nějaký nový přírůstek, či snění o tom, co si dalšího pořídit. Případně nějaká ta návštěva, či nějaký zajímavý článek, příspěvek na fóru.

  • Je na čase vytahnout a oprášit naše kolejiště a prohnat mašinky.

  • Šoupaliště čistě pro posun se dá postavit za tejden, ale je to v zásadě o přestavování vozů z koleje na kolej (stavba pak o schnutí lepidla). Mám dva díly 30×80 v H0, jeden se dvěma a jeden s jednou výhybkou – viz mikro-mini-pidi na diskuze.modely.biz. Veškerá elektrika je omezená na napájení kolejí, soupravy jsou jen z lokomotivy a dvou krátkých (nebo ještě kratších) vozů. Kolejivo Peco, výhybky vedou proud jen tam, kam jsou přehozené (přehazují se ručně táhly), takže lze případně provozovat dvě vozidla, nebo jedno, ale až osm vozů. Šíbování vlečka – sklad, čelní rampy celkem zabaví – hlavně při krátkých výtažných kolejích. Prohodit dva vozy za jiné dva vozy tak, aby na vlečce byly v patřičném pořadí (zetka u skladu a uhlák u uhelny, je docela honička, když všechny tři koleje kolem výhybky mají stejnou délku právě na mašinu a dva krátké vozy (pokud člověk “dovádí” na té jednodušší půlce).
    Jako celé kolejiště (ovál s větším a menším nádražíčkem a vlečkama) mám jen v H0e a tři roky visí na zdi. Lze na něm střídat manipuláky (továrna, sklad, pila), osobáky a lokomotivní vlaky (tedy samotné lokomotivy – třeba z vlečky na pile na údržbu do výtopny). Je v digitálu a na obsluhu spíš pro dva.

  • Mate dobre napady a preju at se jezdeni dari. Ja jsem rad ze na kolejisti ani po 6 letech se nenudim a stale me jezdeni vadi. Mam provoz z bodu A do bodu B, zadne ovaly a skryte nadrazi. Kazda stanice ma vlecky a napodobuji realny nakladni provoz. Vymena prazdnych vozu za nalozene. Vymena nekterych nakladu napr. vyndani dreva z vozu pri vykladce. A dale jezdim podle zjednoduseneho jizdniho radu. Provoz krasne funguje. Pro inspiraci mam na fb stranku: Modelovy svet z Hradce Kralove.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..