ČD Gbgs – spěšninový vůz z odlitku
V pátém článku o odlitcích jsem se zmiňoval o nových vozech Gbgkks od p. Bártka s potiskem České pošty. Nyní je na burze k dostání už i stavebnice vozu, což je jistě potěšující zpráva pro všechny, kteří si vůz raději postaví dle vlastních představ.
Pojďme se tedy podívat nejdříve podrobněji na samotnou stavebnici.
Hotový vůz stojí 550 Kč, jen nevím, zda jsou ještě k sehnání. Za ty peníze každopádně vůbec nejde o špatný kup.
Já mám v ruce předvýrobní prototyp, který má ještě nějaké ty neduhy, které jsou už v sérii odstraněný – neláká mě totiž verze poštovní, ale verze pro spěšniny v zeleném provedení. Tento vůz se v 90. letech vyskytoval na vlacích z Masaryčky na Rakovník nebo na Kralupy (teď nevím, ale stávalo jich na Masaryčce vždycky pár odstavených) a hlavně si ho pamatuji (pokud mě tedy moje lehce zastřená paměť neklame) na rekreačních vlacích na Posázavském pacifiku, kde v řazení osobního vlaku naložil vodákům lodě a už se jelo sjíždět Sázavu.
Odlitek je jako vždy vysoké kvality, tady bych se opravdu nebál.
Jsou vidět sesazení jednotlivých částí – hlavně na čele je to vidět. Všimněte si spár mezi bočnicí a čelem a také spáry mezi střechou a čelem.
Dosavadní problém předvýrobní fáze – jedna bočnice má posunuté okno nalevo od dveří o jedno pole, čímž je to šptaně.
Budu si muset trochu zařezat, abych se to pokusil napravit.
Na střeše jsou ještě znát drobné (ale opravdu drobné) nepravidelnosti povrchu.
Opět “problém” známý už z jednotky 460 – odlití je tak kvalitní, že dokáže zachovat rozdíl mezi hladkým a hrubým povrchem mustru.
Ale po přestřiku to nebude vidět.
Vnitřní stěny jsou v pohodě.
Bočnice jsou prý skládané z leptu – při velmi podrobném pohledu jsou poznat lepené spoje vrstvených dílů.
Co je vidět při pohledu odspodu (což je směr, odkud budete model na kolejišti sledovat málokdy) je hrana, kde byla bočnice lepená ke střeše.
Odlitý pojezd.
Laserem řezaný plech jako závaží pasuje perfektně – prostě 100% příprava modelu se vším všudy.
Vůz je připraven pro uchycení spřáhla na strunku.
Pro instalaci kinematik stačí, stejně jako u továrních vozů, odfrézovat šachtičku pro spřáhlo na strunku. Do budoucna by měla být dostupná i verze s plochým spodkem pro snadnou instalaci kinematiky.
Zpřístupnění vozu jako stavebnice velmi vítám.
Je to paráda 🙂
Uložení dvojkolí je plastové, stačí vsadit kovové dvojkolí. Jízdní vlastnosti jsou špičkové, ovšem s instalací Peho ložisek by byl zřejmě problém – rozsochy nejsou moc hluboké. Leda při využití dvojkolí s kratší osou.
Prostě se do sebe obě části usadí a vůz je téměř hotový 🙂
Zde je vidět špatné umístění větracího okna – vlevo je to dobře, vpravo špatně. Sám bych si toho všiml asi až po dlouhém zkoumání.
Ještě jeden pohled.
Mám dva “zmetky”, ze kterých bych měl dát dohromady jeden vůz “v pořádku”, který bude mít na obou stranách okna správně. Na druhém kousku jsou vyznačené všechny chyby, které by se měly do “sériové” produkce ještě opravit, takže fakt nekecám, když říkám, že je to nějaký prototyp 🙂
S chutí a žiletkovou pilkou jsem se pustil do odřezání jedné bočnice na každém voze.
A za chvíli je hotovo, jde to dobře díky ponechaným spárám mezi jednotlivými díly.
A vlepeno na své pravé místo.
Spára se v pohodě přetmelí.
Surfacerem 500…
Stejně tak v lehké spáře na boku.
Od pár nálitků jsem zbavil pojezd a vsadil ho. Bude nutné ho ve finále přilepit, žádný zacvakávací mechanismus tam není.
Vzhledově to bude povedené…
Přebroušené spáry na čelech.
A ještě jednou pohled na bočnice.
Do pojezdu prostě stačí vsadit dvojkolí.
Dle skutečné předlohy bych měl dát 7.7 mm, ale tyhle pojezdy jsou zřejmě dělané na 8.0, tak jsem dal 8.0.
Výška nárazníků pak sedí s okolními vozy.
No není to krasavec?
Můžeme doufat, že budou časem dostupné i nějaké doplňkové sady pro úpravu na Gbgkks s násypkami na střeše a nějaké ty doplňky z leptů “na míru” – lávka, žebřík…
Nakonec mi bylo líto i toho zbytkového kousku, tak jsem přilepil bočnici místo té původní – vznikl tak vůz, který ma na obou stranách špatně umístěná okna, ale říkal jsem si, že to je jedno.
Druhý den už mi to jedno nebylo, tak jsem vzal pilku a obě špatně umístěné plochy prohodil.
V nové podobě to vypadá snesitelně 🙂
A mám klid – mám připravené dva kompletní vozy.
Ještě mě štvalo dělení dveří. Tento vůz má jedno (takové vozy se skutečně vyráběly v Jugoslávii), ale spěšninové mají výztuhy dvě. Takže s jednou pryč pomocí skalpelu a brusky.
A udělat dvě z nejtenčího Evergreenu 0.25 x 0.5.
Celkem to tam zapadlo.
Další věc, kterou jsem se rozhodl upravit – čelo. Na všech fotkách co mám nejsou výztuhy až pod střechu, tak jsem je odřezal – viz rozdíl před úpravou (vlevo) a po (vpravo).
Taaak a dva vozy připravené na doplňky.
Uvidíme, co tomu řekne pan Surfacer.
Ale problém by být neměl.
Po základovce jsem se rozhodl ještě odstranit původní mřížky na dokumenty skalpelem.
Nalepil jsem naohýbaný drát, který imituje průběžný kabel el. vytápění.
A koncové přípojky.
Připraveno na barvení.
Zeleň vagónová od Agamy. Přibyla ještě madla na rozích čel vozu.
Žluté kotvičky a černé kabely.
Výztuhy zapadly do modelu dobře.
Vymaskovat a šedou střechu.
A po odmaskování.
Šedě jsem vzal i “okap” nad pojezdem dveří. Pak už jen lesklý lak pod obtisky.
Obtisky jsou neupravené Gags od Detailu za 15 Kč, logo ČD ze sady Faccs.
Patina je Umbrou pálenou do koutů a poté bílou suchým štětcem naznačené stékání na větších plochách včetně “rozpouštění” barvy popisů – je to dle skutečnosti, ty nové nátěry už dneska nic nevydrží…
Pojezd jsem nakonec sehnal jiný – u Krále železnic v Praze měli za pár korun samotné pojezdy z Gbs Tillig, které do modelu pasují a byly včetně závaží.
Pojezdy mají kovové plíšky pro uložení náprav, což zajišťuje dokonalé jízdní vlastnosti.
Pojezdům jsem jen odřezal kulaté nárazníky.
A nalepil hranaté talíře.
U Krále měli rovnou i kinematiky Tillig, které se do pojezdu zacvaknou a je hotovo. Stály 75 Kč jedna, to už mi srdce trochu krvácelo, ale budu mít díky tomu doma dělaný vůz s továrními jízdními vlastnostmi bez kompromisů, což za to stojí.
Podvozek jsem stříknul lehce Rzí, slepil s kastlí, a je hotovo.
Každý vůz jsem patinoval lehce jinou intenzitou.
Stavba byla jednoduchá a doporučuju ji i začínajícím modelářům.
Svou premiéru si odbyl vůz na neformálním zababovském setkání v Černožicích.
To obdržel ještě červená leptaná kola ruční brzdy a schránky na dokumenty také z leptu.
Cena není nikterak závratná a pohybuje se někde kolem stovky, i když nevím, co všechno v sobě ta stovka obsahuje. Na příští burze zkuste pohledat sami, víc nevím.
Na závěr ještě dvě fotky kolegy JBr (vlacky.brozek.org), který chytil stavebnici za opačný konec a pomocí leptů od Detailu na vůz Gags vytvořil z odlitku téměř čistokrévné Gbgkks. Moje inspirace na příště. A ještě mi jeden kolega ze Zababova poradil dobrý tip na násypná víka na střechu – vzít je z “cibulí” Uacs / Raj.
Super ,v září jdu nakupovat 😉
Jéé, tak to bude dlouhý čekání do září 🙁
Podle fotek velice jednoduchá a přitom velice dobře zpracovaná stavebnice. Chválím výrobce že jde cestou kvality. A také chválím VoVa za to jak se s tím popral.
kde sa da tento model kupit? inak pekna praca
na pražské burse
A ta bude až v září 🙁 Vovo mě těma fotkama pěkně namlsal, ještě že jsem přestavbu BTTB vozu dostatečně dlouho odkládal 😀
Ahoj VoVo, na pozadí jedné z fotek (kontrétně 100_6983.jpg) jsem si všiml rychlíkového vozu v “Najbrt” nátěru, nemýlím-li se. Bude o něm také nějaký ten článeček 🙂 ?
Ne-e nebude, protože to není nic nového a závratného. Udělal jsem to takto: http://www.mojett.cz/?p=4811 a barvy jsou tyto: http://www.mojett.cz/?p=4206 🙂
Je fakt, že článek sám o sobě by byl už o ničem. Ale aktualizovat tento článek: http://www.mojett.cz/?p=4811 fotkou hotového vozu by možná nebylo naškodu. Jako inspirace…
Dear VoVo,
is the dark green version same like TILLIG BAHN article number 17159?
Hi, it is hard to say, more or less it should match, but Tillig never has exact color which match to color pallette used in CD/CSD in the past. So there can be some slight difference.
Absolutely right! I realized that about Tillig, they tend to screw up a lot.
Can I share something with you? I like to modify my models by adding extra details to them if possible. On all my Tillig and former BTTB models I have added bars (round rods) made of plastic or styrene for the breaking system. Measure inside – inside areas where the brake pads are, cut to length, need 4 per wagen, handle rods with tweezers, add 1 drop of glue on both open ends and align one end at a time with the center of the brake pads holder then bond both ends in place, let dry then hand paint with proper color. Or spray paint long strips (stick one end inside a sponge), let dry, measure and cut to length, then apply to underbody. Careful if you have to replace the wheels!
By the way, nice models!