Vozy Laaps – české klaničáky levně a rychle
Na konci minulého roku potěšil Tillig nejednoho téčkaře zajímavou novinkou – zelenými Start vozy Laaps. Ač vůz plně neodpovídá českým vozům Laaps, s přihmouřením obou očí se dá přelakováním získat pěkný vůz do V. i VI. epochy s továrním pojezdem a kinematikami, což za cenu kolem 400 korun za vůz není vůbec špatné.
Vozy už popsal VoVo ve svém článku z ledna. Už tehdy vznikl nápad na přelakování, takže jsem objednal dva vozy (Laaps je dvouvozová jednotka, její jednovozový bratříček má označení Kbps), nakreslil si obtisky a nechal je vytisknout.
Pro německé kolegy jsem navrhl i potisky na vůz Railtrans. Předloha je modelu mnohem podobnější, na českých kolejích bychom ji ale potkali mnohem vzácněji a spíše v pohraničí.
Vůz jsem ani nedokumentoval, rovnou jsem se vrhl do kuchání. Nejjednodušší je sundat pojezd a stříkat ho odděleně od kastle, protože odpadne práce s maskováním. Sundal jsem tedy dvojkolí…
…hned potom i kinematiky a přišla chvíle oddělit očesaný spodek. Drží za čtyři zobáčky (na každé straně takovéto dva) a drží jako čert. Když jsem po deseti minutách vzdal úsilí, vzal jsem šroubek a prostě je strhl. Po přestřiku se ale ukázalo, že zároveň celý spodek fixovaly ve srovnané poloze, samotný se totiž dost kroutí. Následovníkům tedy radím vydržet a zkoušet, ono to nějak nakonec dolů půjde 🙂
Z modelu ještě vypadne závaží.
Jak kastle odpadla od zbytku, tak jsem ji dal odmastit do lihu. Poslední dobou s odmašťováním dost laboruju, některý jar funguje, jiný ne, líh je sázka do loterie.
Po osušení jsem kastli nastříkal červenohnědou. Barva moc chytat nechtěla, určitě by to příště sneslo vrstvičku surfaceru.
Kdo dělá vkuse víc takových přestaveb, určitě přijde vhod sprej. Já osobně je nepoužívám, mnohem hůř se dávkují. Chvíle nepozornosti a půlka detailů zalitá, výhodou je zas mnohem kratší lakování – netřeba míchat barvu, čistit pistoli…
Po lesklém laku přišly na řadu obtisky. Motivy odpovídají skutečné jednotce, jejich rozmístění je ale přizpůsobené odlišným popisovým tabulím.
Při nanášení obtisků je dobré se držet přiloženého návodu, nebo aspoň okoukat z fotek, kde se přibližně nachází jaký popisek.
Zalakovaná a sestavená jednotka nasazená na svém prvním manipuláku, vedeném čerčanskou špindírou 751.229.
Rozhodně bych s takovým modelem nelezl mezi fajnšmekry, ale pro nás pohodáře to je perfektní způsob, jak na kolejiště dostat levně pár klanicových vozů. Dodnes po vznikajícím kolejišti proháním přestavěné vozy BTTB a nijak mi to žíly netrhá. Ostatně, děláme to pro zábavu 😉
Potkat je na skutečných tratích můžeme hlavně plné dřeva, ale možná je i přeprava trubek a kusových předmětů.
Vozy jsou momentálně u Tilliga nedostupné, ale plánuje se další série. Za Bárou, pár Easy a Resy loženými dřevem to bude parádní posázavský manipuláček. Obtisky můžete objednat na e-shopu MojeTT.
Převzato z webu fuska.mojett.cz.
Už jsem to vícekrát radil, jar nepoužívat, jsou v něm rucešetřící přísady. Já myji v teplé vodě pomocí zubního kartáčku a Cifu, je v něm soda. Od té doby nemám problém. Pak řádně opláchnout vodou.
Pavel
chcel by som vediet aku farbu spreju ste pouzili najlepsia by bola fotka a kde sa da zohnat inak pekna praca
zkusil jsem to, jednoduse, jsou to skvele prirustky do vozoveho parku. jeste jsem uriznul tabulky, ktere nejsou na konci vozu v cd variante, zebrik mi delal strasne problemy, tak jsem od nej nakonec upustil. barvu jsem byl liny redit, ale nasel sel jeden primer od valia, ktery se az tak nelisi, trochu slite detaily:) i stetcem, ale nakonec fajn. nejvetsi prace je drivi, ktereho se kupodivu na vuz vejde neuveritelne, porad jeste rezu spejle:)a mam plny jen jeden.posilam link na detailnejsi dokumentaci a ma podkadove foto:
https://www.parostroj.net/katalog/nv/clanky/Laaps/Laaps.php