Kolik stojí malé kolejiště?
Okurková sezóna se blíží, tak jsem dnes vypotil na papír jednu mojí úvahu nad tím, na kolik vlastně vyjde malé kolejiště. Ono se to na začátku často rádo podceňuje, člověk si to nechce připustit. Tak dnes něco pro ty, co nás sledují a zatím teprve plánují, uvažují, kreslí a počítají.
Ti zkušení prominou silnou teoretičnost tohoto pojednání, stejně jako snad prominete nepřesnosti. Celé téma mě napadlo, když jsem si už po sté prohlížel knihy Milana Ferdiána a zastavil jsem se u plánku s názvem Pševes (z 1. dílu hned na začátku). Když ho převedeme do TT, je to krásný “metr na metr”, tedy 100 x 100 cm. Klasické malé domácí “dětské” kolejiště s možností střídání souprav a trochu posunu. Ač zde není nádraží, pořád se budeme u podobných plánků třeba s nádražíčkem pohybovat ve stejných “relacích”.
Omluvte i případné nepřesnosti ve výpočtech nebo v rozdílném pohledu na provedení. Šlo by takové kolejiště vytvořit za půlku s recyklací starých dílů, s velkým množstvím dodatečné práce, nebo dvakrát tolik, uděláné v top provedení. Vybral jsem zhruba materiály tak, aby kolejiště bylo vyrobené v současném standardu a ceny zaokrouhlil do přibližných relací, aby výsledkem byla určitá suma. Ta se může snadno lišit o 10 – 25 % na obě strany, ale pořád se budeme bavit v rámci desetitisíců.
Zároveň předpokládám, že modelář začíná vyloženě od nuly a doma nemáte nic.
- Základ kolejiště
- Deska, hranoly, spojovací materiál = 500 Kč
- Fasádní polystyren na základ krajiny, lepidlo, hnědý balakryl na základ krajiny a koleje, drobný materiál = 500 Kč
(tady si všimněte skutečně toho, co jsem říkal kdysi – že ušetřit 100 Kč na desce a pak si rvát vlasy, že se to rozpadá, není vhodná chvíle k šetření)
- Kolejivo
- Cca 7 metrů flexi kolejí, nějaké kusové koleje, kolejové spojky = 1000 Kč
- 3 výhybky běžné a 2 trojcestné = 3000 Kč
- Přestavníky 7 ks (střední cenová hladina, třeba MP1 od MTB) = 2000 Kč
- Ovládání (protože se vejdou 4 soupravy, považuju DCC za dnes už standard)
- Základní sada Roco (myš + centrála) ze setu (lze koupit po bazarech) = 2500 Kč
- Dekodér výhybek 1 ks, beru ten nejlevnější třeba z DCCdoma (na 8 výhybek) = 500 Kč
- Drobnosti jako dráty, konektory a přepínače nepočítám, ale můžou to být stovky až tisícovka
- Vlaky zhruba dle plánku (aby byl provoz zajímavý)
- Kocour 742 + dekodér = 4750 Kč
- 810 + dekodér (budoucí Kuehn) = 4750 Kč
- 010 (budoucí Kuehn) = 2000 Kč
- 3x Faccs = 3000 Kč
- 5 vozů ze stavebnic SDV, ať je v tom trocha modelaření = 2500 Kč
Tak, to máme mezisoučet 10 000 Kč za sjízdné kolejiště. Dalších 17 000 Kč za vozidla s trochou ruční práce, případně 20 000 Kč za všechna vozidla hotová. Takže cca 30 000 Kč za takové pidikolejiště, aby vůbec jezdilo.
A teď můžeme začít dělat krajinu.
- Budovy (stavebnice z kartonu)
- Násypka štěrku s příslušenství = 1000 Kč
- Staniční budova se skladištěm = 1000 Kč
- Drobné stavby (zastávka, buňka, propustek) = 1000 Kč
- Zeleň (kombinace foliáží a statiky – flokovačku nepočítám)
- Foliáže (aby nebylo celé kolejiště jednotné) = 2000 Kč
- Statická tráva (aby bylo z čeho kombinovat) = 1000 Kč
- Stromy (podle plánku)
- 20 pěkných samostatných stromů = 3000 Kč
- 50 stromů jednodušších “do lesa” = 3000 Kč
Takže aby to nějak vypadalo, tak to je “třeba” 12 000 Kč za polotovary k sestavení. Krajinu beru tak, aby to nebyl monotónní koberec, ale potřebujeme krajinu v dnešním standardu nějak rozbít, kombinovat, nějaké pole, křoviny, louky atd. Takže nelze koupit podle plochy 6 foliáží, ale bude toho určitě víc. Stejně tak nejde všude použít jen foliáž, chce to statiku. Stromy se dají vyrobit svépomocí, nebo koupit všechny exkluziv. Beru to tak, že stromy se koupí ve střední cenové relaci, něco zjednodušeného na bastlení a pár výstavních kusů jako solitérů.
Celé to máme asi za 40 000 Kč za malé dětské kolejiště a několik vozidel.
Pokud je 1 x 1 metr málo, použiju kolejiště “normální” cca 2 x 1 metr. Kolejišě Darkovičky opět od Milana Ferdiána. Skryté nádraží, větší nádraží a malá “výhybna”, malá vlečky.
Uvedení do sjízdného stavu bude stát cca 20 000 Kč (rám, kolejivo, přestavníky), vozidla cca 50 000 Kč (5 lokomotiv a vlaky po 5 vozech). Bez stromů bude stát krajina cca 10 000 Kč (foliáže a tráva), takže jsme cca na 80 000 Kč za sjízdné kolejiště včetně vozidel. A to počítám velmi odhadem.
Třetí vzorek v podání Drsné stěny od stejného autora. Cca 4m2 kolejiště – 40 výhybek, úvraťové nádraží stoupající do třetího nádraží, skryťák “dle libosti”. Náklady na stavbu cca 50 000 Kč vč. zeleně bez stromů, vozidla (10 souprav) cca 100 000 Kč. Digitálního řízení tu už bude víc, cca za 7000 Kč a nějaká drobotina… Tedy cca 160 000 Kč.
Že by se nám tu rodila jakási přímá úměrnost “1 m2 = 40 000 Kč”? Nevím, pokud máte v plánu větší kolejiště, zkuste to rozpočítat a dejte vědět… Ale pokud by to tak zhruba vycházelo, je to nakonec docela drahý koníček. Zkuste případně tuto domněnku vyvrátit – jestli někdo umí 1m2 s vozidly za 5000 Kč, pak by to byl znatelný rozdíl. Zároveň je jasné, že vozidla jsou evidentně ze všeho nejdražší. Nemá ale přesto smysl mít velké kolejiště bez souprav, takže se tomu poměru nedá vyhnout.
K tomuto soupisu mě trochu přiměl i rozhovor s kamarádem, který prodával podobné “metrové” kolejiště v podobné kvalitě asi za 15 000 Kč a dostal nabídky “za pět” a podobné, že prý za 15 tisíc je to drahé (prodával to použité, ne nové). Tady je vidět, že bez započítání práce je to pořád pod náklady (bez vozidel a ovládání).
Do detailů ohledně časové náročnosti se pouštět nebudu, protože to je věc neměřitelná, ale desítky hodin bude trvat, než bude kolejiště sjízdné. Další stovky hodin bude trvat uvést ho do finálního stavu, vše hotové, napatinované, sestavené.
Teď bychom tu mohli rozvinout debatu, že vozidla nestojí tolik, nebo že se dá spousta věcí vyrobit doma. Rozhodně ano, proto říkám, že se dá tenhle rozpočet hýbat nahoru i dolu, a to o hodně. Ale v určitém průměru mi to vychází snadnými počty právě takto.
Aniž bych chtěl někoho odrazovat, je potřeba zauvažovat, jestli není lepší koupit za 2000 Kč dětem na hraní autodráhu, která je postavená za 15 minut, než stavět dětské kolejiště, někdy i jako “alibi”, aby si tatínek postavil kolejiště s tím ,že to je pro děti”. Kolejiště není hračka, železniční modelářství je dlouhodobý koníček vyžadující spoustu času, výsledky práce nejsou vhodné “na hraní” ale spíš na vystavování. A tak je k tomu potřeba přistupovat.
Zastavil bych se u bodu 3 – centrála + ovládání:
Teď je cena skoro dvojnásobná, pokud se počítá koupě nového produktu. Otázkou je však jestli provoz bude řízen přes MM nebo aplikaci z21 v mobilu či v PC.
Do úvahy je třeba brát i analogový provoz, pro některé je “zlatá střední” pouze za předpokladu použiti jen trafa a zdroje (přerušení kolejí, a ruční ovládání světel či návěstidel).
Samozřejmě z druhé ruky se dá koupit MM, ale není tam taková záruka jako u oficiálního prodejce.
Myslím si, že tady je asi skryta odpověď, proč modeláři na západě se pouštějí do nudlových miniprojektů (když nepočítám problém s místem).
Ahoj Vojto,
Tak nahrubo to vychází, já bych z úvahy vypustil centrálu a vozidla. Centrála je jen jedna, vozidel může mít člověk málo na velkém kolejišťi, nebo hodně na malém.
Moje mini 1.3 m2 vyjde hrubým odhadem 25.000 Kč plus centrála plus vozidla. Takže to tak nějak bude odpovídat. Pravda, mám 14 výhybek , složitější skrytak dle logiky kruhu.
Takže řekněme že 15-20 tisíc za m2 je reálná cena za slušnější kolejiště bez centrály a vozidel. Jde to stačit dolů více krajinou samodomo (použíji foliáže), ale na to nemám čas…
Za mne, pokud mohu přidat názor, jsem u svých mikrokolejišť dost přesně v rozmezí 20 – 25 tis.Kč/m² bez ovládání a vozidel, to ovšem nepočítám jako náklad jednotlivých projektů, používám stále stejné pro všechna…
Hodně věcí sháním v Číně. Bohužel kolejiště, vláčky jsem v nabídce neobjevil. Ovšem co se týče příslušenství, tak se nechá nalézt dost. A ceny jsou úplně jinde.
Ale vždyť o peníze vůbec nejde. Je to zábava a koníček. Jestli někdo staví modelovou železnici a nadává, že je to drahý, tak není normální.
F.K. – mezi modeláři jsou i mladší (ano, je nás méně a méně, ale pořád ještě přicházejí noví) a mě v 15 se moc nechce nechat 20k v kolejišti… Bohudík existují KMŽ a domácí kolejiště se staví několik let, ale stejně to nic nemění na tom, že je to dost peněz.
Mě v 15 ti taky přišlo 20 tis jako hodně peněz. Dnes jsem rád, když za to pořídím pár dní lyžování v Alpách pro mě a pro moje děti.
To bych chtěl vědět, v jaké knize byly Darkovičky?
Jaroslav Fiala: jednoduchá odpověď: v žádné.
Milan to kreslil jako svůj návrh na diskuzním fóru k jednomu kolejišti…
Kluci, myslím, že v každém vašem příspěvku je pravda ;).
Ceny: H0 kochací kroužek 1×1 m – okruh ze startsetu z druhé ruky s jednou výhybkou ručně ovládanou přes bowden, většinou recyklovaných porostů a dvěma novými stavbami jen na bloku polystyrénu vyšel před šesti lety na cca 6000,-. Před cca 15 lety jsem se pustil do H0e (150×90, 8 výhybek) – začal jsem digitálním startsetem ROCO a postupně (cca dva roky, museljsem začít s kolejema dřív, než propadla záruka na digi startset)) hromadil jednotlivé prvky a pak rychle (asi půl roku) stavěl a potom počítal – náklady se pohybovaly v relaci cca 80000,-. V segmentovce Líny (TT, dvě stanice a mezikus s vlečkou, výhybky přes bowdeny) už těch 20000,- taky bude a ještě tomu chybí tuny detailů.
Tady je nejen natvrdo spočítáno to, že a proč je naše hobby pro bohaté, ale je tu naznačena i jediná rozumně schůdná cesta pro nemajetné, jak se k němu dostat – přes kluby. A od těch anglosaských klubů bychom si měli vzít jeden zásadní příklad – jejich bohaté aktivity zapojující formou vnitroklubových soutěží a přehršle veřejných výstav všechny členy i spoustu nečlenů.
Ne příliš vhodný komentář. Pro současné ceny, či zboží snad ano, ale pokud chce např. otec svému synovi postavit malé, domácí modelové kolejiště, naprosto nevhodný článek. Já sám jsem, jako malý kluk, vyrostl na modelové železnici BTTB, či Zeuke, Také jsem před léty postavil svému synovi malé, domácí kolejiště, o rozměrech cca 140×90, ( a to v něm nádraží mám), a bylo v ceně cca do 20000,-. Tyto věci jsou stále dostupné, za rozumné ceny. Pokud by ale někdo chtěl být náročný, je to pouze jeho věc. D.
Ještě chci dopsat, že v tom kolejišti, o rozměrech cca 140×90, má syn i odstavnou kolej, dále kolej k pile, i vedlejší kolej k čerpací/tankovací stanici. Celkem na kolejišti cca 10 výhybek. Most i tunel. Ale, jak jsem dříve zmínil, současné ceny jsou jinde, ale kdo chce sobě, či potomkům, postavit nenáročné kolejiště, ceny uvedené v článku jsou příliš vysoké. Odradí to jakékoliv případné budoucí malé modeláře, železniční fandy. D.
Anonym:
“Tyto věci jsou stále dostupné, za rozumné ceny.”
Tak jistě, na aukru se dá sehnat za pusu například kvantum použitého plechového kolejiva BTTB nebo dokonce ještě i Zeuke a modelů starých 30 – 60 let od stejných výrobců. Většinou jde o dědictví (nebo to prodávají profíci živící se vyklízením půd a sklepů jako tzv. “půdní nálezy”) v různém stadiu zrezavění a bez jakékoli záruky provozuschopnosti, nemluvě o absenci modelů podle československých/českých předloh.
“Také jsem před léty postavil svému synovi malé, domácí kolejiště…” Před jakými léty?
Koneckonců autor článku dost podrobně uvádí, jaký rozptyl můžou jeho odhady mít. Například lze dle mého názoru doma celkem snadno oželet DCC nebo zvuk. Dost peněz lze ušetřit návratem k reálně socialistickým technologiím tvorby krajiny nebo stavby modelů budov. Použitelné jsou i některé klasické elektrické/elektronické součástky a obvody považované dnes za předpotopní. V těch dobách nebylo v obchodech skoro nic, tak jsme si museli některé postupy vymýšlet od nuly a improvizovat. Dnes coby nepříliš finančně podezděný důchodce jako když najdu ty staré vychytávky, nad nimiž leckdo ohrnuje nos. Nicméně autorův odhad je realistický a když ho úplní začátečníci (nebo jejich zákonní zástupci, kteří to budou financovat) vezmou v úvahu, ušetří sobě i potomkům nejedno zklamání. A jak už bylo řečeno, v klubech se uplatní i ti, kdo mají hluboko do kapes. Věř tomu, že ta přehršel především anglosaských klubových i individuálních blogů s návody na stavbu různých mikro/mini/pidikolejišť nemá jiný důvod než tento, tj. snahu o zpřístupnění našeho hobby i těm, kdo počítají od braní do braní.
Anonym : hank to hezky shrnul. Myslím si, že článek je opravdu prospěšný mnoha začátečníkům, vlastně na obdobný jsem nikde nenarazil. Taky jsem úplně původně chtěl stavět něco levnějšího, ale člověku to nedá a stokoruna ke stokoruně… nasčítá se to. Každý si musí najít cestu a může ušetřit dle svých preferencí.
Taky ještě chci říct, že 20.000 už taky nejsou zas tak mega peníze . Někdo si za ně koupí mobil, někdo je za rok prokouří, někdo si postaví kolejiště.
1) Žádám vás o stažení tohoto článku. Za žádných okolností se o něm nesmí dozvědět má žena. (to byl vtip)
2) Naštěstí náklady není třeba vynaložit najednou a není zde většinou problém zpomalit stavbu, když se financí nedostává.
3) Jak píše hank a jiní, část nákladů se dá nahradit vlastním časem, prací a vynalézavostí.
4) Článek je o kolejišti, ale jak mnozí píší, dát se dohromady s nějakým klubem a podílet se na společném, nebo třeba stavět moduly a s nimi se podílet na společném může být cesta, jak dosáhnout částečně uspokojivého stavu v kratším čase a za méně peněz. Navíc klub přidává ještě onen sociální aspekt setkávání, různých názorů a zkušeností.
5) Dovolím si otázku: Jak dlouho vás baví provozovat hotové kolejiště? Já nikdy žádné nedostavěl do stavu, kdy bych si řekl “konec, hotovo, padla”. Abych pravdu řekl, cesta k němu mi přijde velmi zábavná a dokončení jednotlivých částí uspokojující, ale nejsem si jistý, jak to je s hotovým celkem.
A tos nezminil cenu za navrh vzhledem k celkove cene kolejiste. Ze si blazni vymysli glajziste na 5m2+, 50 vyhybek, nemaji absolutni predstavu, co je to vsechno kolem vyjde, je jim lito zaplatit zlomek ceny kolejiste profikovi, co je schopny provest komplexni navrh, vyplodi totalni zmatky, plati, plati, plati a pak zjisti, ze to nechteji, nebavi je to a nikdo to nechce pomalu ani za cenu koleji.
Prcek Veliký: 2) …není zde většinou problém zpomalit stavbu RODINNÉHO DOMU, když se financí NA STAVBU KOLEJIŠTĚ nedostává – tak jsi to myslel? 😀
Pred par rokama sem daval cca 2.500 mesicne za cigara. Po infarktu sem ze dne na den skoncil. Misto toho sem si zacal vylepsovat naradi v dilne takze jsem za 3 roky vrazil do naradi peknejch par tisic. (na druhou stranu sem usetril na kuchynske lince atd.) Takze ted to prozmenu vrazim zase do vlacku a misto staryho BTTB/Zeuke inovuju vozovej park a davam pomalu dohromady veci na kolejiste. Zena chtela porad nejakou pracovni mistnost v podkrovi na siti do ktere se mne nechtelo az mne rekla ze ji tam vlastne staci jeden rohovej stul a 2/3 mistnosti si muzu nechat na vlacky. Takze vlacky misto cigaret a misto se obcas najde takovym nejakym kompromisem. 🙂
Zlámalík: Já si myslím že Prcek Veliký to myslel tak že v případě nedostatku financí se může stopnout stavba KOLEJIŠTĚ, o stavbě rodinného domu nepadla ani zmínka.
Jinak pěkný článek, ale docela dost odrazuje od nějaké stavby kolejiště když vidím ty ceny rozepsané.