ČSD DFsa říká, jakých bude příštích 10 let v TT
Máme tu relativně čerstvou novinku pro milovníky ČSD – služební vůz Dfsa od Tilliga. Pro ty, kteří čekali posun proti dobám BTTB, to bude zklamání nebo i šok. Kromě dohnání současného standardu ostatních Ypsilonek totiž k žádné změně nedošlo, a vlastně to podle mě reflektuje to, co nás i do budoucna v TT čeká.
Foto skutečného vozu jsem si vypůjčíl z Parostroje. Rozdílů je tam tolik, že se ani nedá říct, že to je stejný či podobný vůz. Dveře jinak, nákladové dveře dvojdílné, přechody mezi vozy, výhledové okno. Prostě “všechno špatně”. (foto převzato z Parostroje)
Proti tomu by snad bylo lépe takový model vydávat za Postmw. Nemá přechody, aspoň jedny dveře jednodílné, žádné výhledové okno. Naopak má tento vůz ze Studénky typickou sníženou střechu, podvozky GP200 oproti Görlitzům atd. a hlavně je sám o sobě delší (foto opět z Parostroje).
Já jsem se sám kdysi takové přestavbě věnoval, pohledově z toho byl nakonec v rámci nulových zásahů do skříně pěkný vůz.
Před úpravou jako “šrot”.
A po úpravě na modrou.
A teď už k současnosti. Tillig vzal stejnou předlohu, jen jí posunul do současného tvaru Ypsilonek, aby vůz zapadal do souprav. Tilligovi nelze v tomto mít nic za zlé. Tyto vozy se v Německu vyskytovaly. Problém je, že u nás ne. A tak cokoliv, co se objeví ve verzi ČSD a ČD bude špatně.
V tomto ohledu tedy je jasné, že se našich Ds nikdy nedočkáme, pokud si je sami nevyrobíme.
Co se týče modelu samotného, nejde mu nic vytknout co se týče kvality zpracování, potisků a dalších detailů.
V jednom rohu (není na fotce) chybí na představku jedny dveře. Vůz má tedy troje dveře, pokud by někdo plánoval přestavbu na Ds, nemá to smysl. Lepší je vzít klasické kupátkové “Béčko” a udělat Ds z něj.
Pohled na bočnici vozu z úhlu. Takto to vypadá relativně “akceptovatelně” když budeme říkat, že je to prostě nějakej “služebák”.
Nemá mezivozové přechody, má jednodílné nakládací dveře a oken má pomálu. Za mě osobně, kdyby vůz měl na čelech klasické čelo s přechodem a návalky, dalo by se to v soupravě přežít. Mezera mezi vozy bije takto do očí až moc.
Na podvozcích stará dynama. Je vidět, že u Tilliga existují variabilní a různé formy nejen na podvozky, ale i na samotné skříně. Výrobce umí dva (starší) nebo tři (novější) schůdky. Tím se snaží situovat vozy do určité výrobní série, což se přenáší celou řadou Ypsilonek a díky tomu je potřeba dávat pozor na výběr “dárce” pro přestavbu, abyste nestavěli nové vozy ze starých podvozků.
Zajímavost ke všimnutí – střešní větráky má Tillig u všech Ypsilonek lepené dodatečně, je tam znát malá škvírka. Díky tomu dokáže věrně znázornit všechny varianty rozložení na různých typech vozů (za toto palec nahoru). Také se dají větráky při kutění přesouvat. Dělal to u svých vozů i TT-model, ale kvalita lepení byla mnohem horší.
Čelo se velmi zhruba blíží vozům Postw, takže až jednou Tillig udělá modrou verzi, možná to bude odpovídat víc.
Popisy jsou samozřejmě bez výhrady, co se týče kvality.
Vůz patří Československé poště, takže patří asi do spěšninových vlaků a ne jako součást osobního vlaku. V “raketě” třeba s vozy Gbqs se bude hodit skvěle.
Tyhle německé vozy mají i ty vtipné poštovní schránky, kdy se snad dalo vhazovat dopisy rovnou na nádraží z peronu. Pro ČSD verzi jen není zvýrazněná, aby nebila do očí.
Tillig se v rámci možností snaží z dostupných dílů vytěžit maximum. Pokud by tedy bylo možné na tento služebák naroubovat například čela s přechody, už by to nebylo tak hrozné. Nedokážu říct, jak moc mají formy výměnné části, ale u jiných skříní to buďto umí, nebo má spoustu forem – například jeden typ vozu má bouchací i předsuvné dveře a další rozdíly.
V tomto stavu ale vůz reflektuje jednu nemilou skutečnost. Tillig věnoval úsilí a finance do předělávky, ale nikam jsme se u ČSD / ČD neposunuli. To znamená, že se asi v brzké době ani nikam dál u ČD/ČSD neposuneme. Je to jen další freelance model. Vývoj nových lisovacích forem je poměrně velká investice a výrobce si dobře rozmyslí, jestli se mu vyplatí nebo ne. S touto filozofií bude český trh i nadále muset “přežít” vozy, které jsou univerzální. Je to vidět i u ostatních Ypsilonek, je to hodně vidět tady, je to vidět i u spousty nákladních vozů. Pořád musí stačit, že je to Ypsilonka bez ohledu na detaily.
Trošku odbočím, ale k tématu to je. Zní to sice divně, možná trochu rezignovaně, ale jakákoliv snaha o “recenzování” modelů, snaha vypíchnout nepřesnosti nebo chyby, je z velké části jen pláčem do prázdna. Výrobce nebude měnit formu kvůli rozdílu kulaté / hranaté nárazníky, protože v poměru ceny a pracnosti by takovou změnu skoro nikdo neocenil, a hlavně nezaplatil. A už vůbec ne kvůli jednotlivým recenzím. Dejme tomu, že by stejný vůz s hranatými nárazníky stál o 100 Kč víc. Většina zákazníků chce levnější model, než věrnější.
Pokud hodnotíme kvalitu potisku u jednoho modelu, je dost velká šance, že pokud výrobce tiskne přímo “u sebe”, že bude kvalita potisku u jiných modelů konstantní. U Tilliga to platí, nenarazil jsem v poslední době na vůz, který by měl popisky jakkoliv nekvalitní.
Českému modeláři tak nezbývá, než tohle všechno z velké části akceptovat jako fakt. Na tuhle větu už jsou mnozí alergičtí, ale “Musíme být rádi za modely, které tak nějak odpovídají”. Tlak na zahraniční výrobce vytvořit lze, ale zatím si nejsem vědom, že by to až na výjimky neslo nějaké zásadní výsledky. Dá se tedy očekávat, že se během příštího desetiletí dočkáme nějaké zásadní změny – nejen u DFsa, ale obecně? Pokud se nezmění technologické možnosti, tak dost určitě ne. Možná bude pár nových modelů, možná pár předělávek nebo vylepšení, ale nedá se očekávat, že se nějak zásadně odliší jednotlivé konkrétní modely než jen nátěrem.
A tak je to vlastně trochu dobře – pořád bude potřeba doma modelařit a předělávat si obyčejné vagóny na typy podle našich představ, jako se to dělalo posledních několik desetiletí 🙂 V tomto trošku váhám, jestli TT příští desetiletí přežije. Jsou jiná měřítka, kde je trh větší a atraktivnější, tím pádem se víc vyplatí investovat do inovací a různorodost typů začíná být z pohledu továrních modelů propastný rozdíl. Pokud bude v TT nutné všechny “hračky” předělávat na modely, tak se okruh fanoušků bude zužovat, tím pádem budou odpadat prodejci a pak i výrobci. Je to pomalý proces, nebude to hned, ale nastat to může.
Tím končí půlroční “seriál” o rychlíkových vozech a podobných freelance zvěrstvech, déle nemá smysl se v tom plácat, pokud se nevydá nějaká extra bomba. Na nějaké další modely se ještě chci výhledově zaměřit, ale pokusím se vybrat jinou, odlišnou kategorii modelů.
Oslím můstkem ale uzavřu opět pozitivně – Rosťopiš právě finišuje předělávkovou sadu Ypsilonky na vůz Bpee, tak se těšte, že zase bude co rozřezávat 🙂
Kdyby byl modrý, tak si ho koupím.
A že umej dělat modrý, i když tmavší, to předvedl Tillig na veletržním “modelu”.
Dobrý den, ked už sme u tilliga, trošku off ale čo sa stalo s rosničkami t334 ? neviem nikde zohnat. DAKUJEM za odpovede
No, z katalogu zmizela před pár roky – tipuju, že už ta věčná vylepšení nebyla ustojitelná. Nejdřív nový motor, pak rozhraní na digi – ale světla tam nenacpali, tak jí radši zrušili 😀
off topic:
…a ja som start-set s Rosničkou v nepoužívanom stave dal do second hand predaja, a cena 50€ bola “vraj drahá”…
Rosničku doporučuju koupit na ebay za 50 Eur i s poštovným a vytunit si jí letpty na požadovaný kus dle výrobce (ČKD, Ringhoffer-Tatra, TSM). K poštovnímu vozu DFsa jen tolik, že původní předloha pro DR je ve skutečnosti RÁBA Györ. Tomu modelu nesedí střecha ani v provedení DR – měla by být jako u vozů Bai/Bh. Každopádně je to hrůza, jakým směrem se Tillig na svůj druhý největší trh vydal. Ještě, že máme všechny ty letpy, resiny, odlitky, lasercuty, plastikové stavebnice a vůbec všechny domácí výrobce. Drahá výroba formy je jen dokola omílaná výmluva – však jde v tomto případě jen o dvě bočnice. Zbytek se dá seskládat z už existujících forem. Kdyby ta výroba forem byla tak strašně drahá, tak by jich Zeuke a další tilligovi předchůdci nenechali vyrobit tolik (a že se některé používají v Sebnitz dodnes – V 200, NOHAB). Nebo například MTB – každý rok několik nových forem v TT. Dále třeba Kühn, Piko, Hädl, Karsei a další výrobci – ti všichni na nové formy mají a Tillig na ně nemá? Nevěřte tomu, že 3 km od hranice s námi platí Tillig za formu dvoj- a více násobek toho, co u nás platí naši výrobci nebo jiná německá konurence. Výmluva a kašlání na platící zákazníky s přístupem “klidně si držkuj, stejně nakonec vezmeš, co je a vypadneš”, nic víc.
Tak já už se s Tilligem, až na výjimky, rozloučil. O freelance hračky a rádoby kořistní vozidla zájem nemám. Jinak je to opravdu škoda, firma potenciál má.
Tak nejde říct, že by Tillig nevyráběl nové formy. Každý rok je několik modelů kompletně z nových forem. Akorát to nejsou vždycky modely známé z našich kolejí. Prostě se vyplatí víc udělat nový neokoukaný vůz, než bočnici na služebák, který by koupilo možná tak stejně lidí, jako tuhle omalovánku, s tím je třeba se smířit. A že by se na nás zcela prdělo se nedá říct, z poslední doby třeba ty modernizované Bee, dodatečně i se správnými okny, komplet 742, blíží se uhláky Vte a straší dřevěné, prostě jakási snaha tu je, ale nejsme středem zájmu firmy.
Rosnička je sice tak trochu model nemodel, ale myslím, že se do nabídky vrátí. I spousta Německých mašin v současném katalogu není, při tak široké nabídce nejde vyrábět pořád všechno. Pár let se počká až obecenstvo vyhladoví, a pak budem zase rádi i za nesvítící 🙂
Podobný paskvil udělal Tillig v H0. Prostě jsem ho nekoupil.
Nechybí ta Rosnička proto, že skončila výroba motorků Maschima? při poslední inovaci do ní zabudovali 1015 a teď ji nemaj kde vzít. Některé lokomotivy mají kvůli záměnám motorů už třetí verzi rámů.
Pavel
A kdy se můžeme těšit na článek o přestavbě na Bpee?
Bpee vypadá výborně, už se na něj těším. Jedno maďarské Aee mi doma zbylo po darování oken jiným vozům, takže z něj bude vytěženo maximum 🙂
K variabilním formám – formy variabilní nejsou, ale díky koncepci vozu jako skládačce (narozdíl od Kuehna, který má celý spodek jako jeden díl, kastli taktéž) se dají zaměňovat výlisky schodů, střech, podvozků, beden na spodku.. Výlisek podvozku Görlitz V je jen jeden a na vylisované výstupky se pak lepí buď toto velké dynamo, menší z novějších vozů nebo nic. Stejně tak schody – existuje výlisek trojstupňových, dvojstupňových a takových těch robustních z WLABee “ruského typu”, vše záměnné a objednatelné jako náhradní díl.
Verzí DFsa a jim podobným bylo několik a každá měla jinak rozmístěná okna, dveře, velké dveře.. Tento spadá podle označení do řady DFsa z roku 1976, označení se časem ještě vyvíjelo, dnes je to Ds953. Skutečně má mít tedy čtvery dveře, což o dva roky starší série dnes označená Ds952 nemá – ta má jen jeden pár na jednom konci. Schody jsou na modelu zrovna špatně – 953 má tři, 952 jen dva. Stejně tak dynamo, toto velké se dávalo na vozy s odporovým topením, které tento už nemá, mělo by zde být na jednom podvozku to malé, jako na obyč Béčku. Ale vzhledem k freelance modelu je toto celkem zbytečné řešit… 😉
Tento konkrétní vůz jezdil až do roku 2014, pak převezen do Třebové. Foto pod ČD – shorturl.at/dlwSY.
Pro pořádek, i Kuehn umí vůz poskládat značně variabilně, jednotlivé kusy formy se dají prohazovat. Jsou k mání spodky s dvěmi i třemi schůdky, bedny pod vozem jsou nacvakávací podle verze, i 3 různé střechy se dají vysledovat… Akorát neseká tolik typů, vždy se jedná o teplovzdušné Y/B.
Ta záměnnost dílů formy funguje u Tilliga podobně bych řekl, ale má to vždy něco společného, mění se jenom část formy. To ale u tohohle služebáku padá, protože kvůli čelům bez přechodů je i jiné jádro formy a tudíž hádám, že tenhle pošťák má prostě na kastli extra formu a nejde to jen tak pokřížit s už existující produkcí. Udělat míň kompromisnější výlisek by tedy nešlo…
No co, co k tomu říct? Nechápu že si to někdo koupí. Nejsem detailista, ale tohle není ani podobné.
Ještě že máme dnes spoustu stavebnic echt českých vozů, jen mít na to ten čas…
I imagine those models are freelance/imaginary