ČD BDs – rychlíkový vůz se služebním oddílem
Dobrá, devět oken by se ještě dalo odpustit, zvláštní rozměry také, ale absence vozu se služebním oddílem, ta se neodpouští. Naštěstí existují lidé, kterým to také vadí. DK-model nabízí přestavbovou sadu pro úpravu obyčejného rychlíkového vozu na vůz se služebním oddílem, dnes značené jako BDs.
Jako základ stavby jsem vybral jídelní vůz, který je sice nejméně vhodný, ale byla ho také nejmenší škoda.
Pří vylamování oken jsem vylomil i kus vozu, což v tomto případě naštěstí nevadí. Bylo to opravdu fest přilepené.
BDs se dělá i v odlitku, ale já jsem zvolil tuhle přestavbovou sadu od DK-modelu.
Rámečky oken.
A samotné bočnice.
Návod je součástí. Dílů je jen pár. Součástí jsou i obtisky ve žluté verzi písma jako ČSD BDa, které samozřejmě nepoužiji.
Jídelní vůz toho má na střeše poměrně dost (nebo BDs příliš málo)? Takže jsem odlamovacím nožíkem odřezával a odřezával…
Nechal jsem jen pár větráků v přibližných místech větráků na novém vozu.
Další problém (a bohužel právě jen u jídeláku) – přechodové dveře jsou čtyřdílné.
Takže trocha té péče nožíkem a jehlovým pilníkem a máme dvojdílné.
Štípačkami jsem začal odlamovat okenní příčky.
Na druhé straně po větším opracování (to je ten kousek, kde chyběl kus bočnice už po vylámání oken.
Na princip lepení jsem se musel zeptat přímo v DK-modelu, kde mi bleskově odpověděli. Lept se lepí na původní bočnici a rámečky oken se do bočnice lepí zevnitř. Proto je v původní skříni nutno vyhlodat dostatečný prostor pod i nad okny, ale zase tolik, aby se dala bočnice přilepit.
No nad okny je to dost nadoraz, zbývá tam cca půl milimetru pro přilepení leptu. Celou skříň jsem hlodal pilníkem a dlabal nožíkem, takže se to dá zvládnout s naprosto minimálními prostředky.
Na jedné straně mi spodek bočnice upadnul, budu ho dolepovat zpátky, protože jsou na něm zámky držící pojezd, které je vhodné zachovat.
Je zde vidět ten kousíček bočnice, na kterou se bude lepit. Tady trochu varuji před ukvapením se v nanášení lepidla, mně se to potom na několika místech rozlepilo 🙁
Na konci bočnice je potřeba také zajet dost ke dveřím.
Připravil jsem si díly na dveře nákladového prostoru.
Slepeno vteřiňákem.
V místě dveří jsem musel bočnici říznout celou.
A už je přilepeno – lepil jsem gelovým vteřiňákem, bočnice zapadne přesně pod okap střechy a na bocích zapadne přesně ke konci dveří.
Hlavní je, když to drží 🙂
Ověření, že to do sebe zapadá.
Další kousek leptíku – mříže do oken a výhledová okna.
Jedno okno naohýbané.
A přilepené.
A schůdky naohýbané, s těmi jsem se trochu popral, tyhle malé tenké snadno praskající věci nemám rád 🙂
Lehce jsem model očistil a přestříknul základovkou. Na Aukru jsem vydražil odlitky větráků, tak jsem jich pár jen tak pro navození atmosféry použil (rozložení nesedí přesně). Zároveň jsem přetmelil a přebrousil na střeše prostory po odřezaných větrácích a krytech.
Odlitky větráků v surovém stavu.
V sadě leptů jsou i madla, pro která jsem musel zvětšit předleptané otvory vrtákem 0.4 mm.
A madla u dveří.
Všechny základní díly osazené.
A druhý pohled.
Vůz to bude do soupravy moc pěkný a hlavně je takovýto vůz potřeba.
Z Prahy do Českých Budějovic jezdí dvouvozové rychlíky ve složení BDs + B (nebo Bdt a podobné). Na jihu Čech jezdí běžně Bmto + BDs… prostě téměř žádný rychlík nebo osobní vlak se bez tohoto vozu neobejdou.
Usazení na pojezdu je ok.
První vrstva zelené od Agamy – C62 Zeleň střední, odstín RAL 6001.
Variantou by dle převodní tabulky mohla být Humbrol 101 MATT nebo Revell 364 SM.
Hlavně, aby to dobře krylo…
Maskování na světle šedou.
Po šedé lesklý lak a obtisky.
Leptané rámečky oken jsou ve stejném odstínu jako skříň.
A takto už vypadá skompletovaný vůz.
Patina je klasicky (aby všechny moje rychlíkáče působily v soupravě podobným vzhledem) pistolí Rzí, podvozky jsou přejeté patinátorem Rez.
Na čelech je ještě trochu Černé také pistolí. Okna jsou zde zasklená (stejně jako na celém vozu) fólií.
Výjimku tvoří jen dveře do vozu, kde jsem použil původní sklíčka a výhledové okno, které je zalité Clearfixem.
Zasklení se myslím povedlo a v soupravě vozů s továrními okny to není téměř poznat.
Vůz tak pěkně zapadne mezi ostatní vozy do soupravy a není třeba se bát rozdílů mezi tovární kastlí a leptanou.
V oknech dveří do služebního oddílu jsou leptané mřížky, všechny nástupní hrany jsou zvýrazněné žlutou.
Udělal jsem i imitaci interiéru, kdy jsem vzal jídelní polovinu z jídeláku, natřel polovinu sedaček (zde pohled “do kupé) a zvýšil příčky mezi oddíly balzou.
Okna WC zevnitř zatřít krémovou. Do služebního oddílu jsem vlepil pár příček také z balzy, která i v nenatřeném stavu slušně imituje obložení stěn.
Zde je vidět, že skrz oddíly je vidět jen omezeně. Vpravo už je okno do služebního oddílu s příčkou.
Mám zkušenost, že patina do pár měsíců vybledne a trochu se “zažere” do vozu. Všechny barvy se pak pěkně slijou a udělají takový pěkný konzistetní celek. Proto dávám barvy spíše více.
Vůz dostal opět upravený pojezd s Peho kinematikami.
Příští rychlíkový vůz bude doufám už na nových kinematikách české výroby, které by se měly objevit v brzké době v prodeji, a na jejichž popis se zde můžete těšit. Příznivá bude především cena při zachování funkčnosti a osaditelnosti bez kompromisů.
Samotná přestavba není náročná a dá se v pohodě zvládnout. Určitě je teď všeobecné očekávání, co vymyslí Kuehn, ale v rámci velkých očekávání si myslím, že než se dostane na všechny verze, které by modeláři chtěli pro sestavení věrných souprav (včetně této), uplyne určitě ještě pár let. Proto tato přestavba dle mě zatím má smysl, pokud vám tento vůz ve vozovém parku citelně chybí a plánujete držet staré rychlíkové vozy i nadále v provozu.
Vůz jsem si pojmenoval intimně “Sirael”, protože jak se na něj v téměř kompletním stavu sáhlo, hrozilo jeho rozplynutí na prvočásti. Bočnice lepené vteřiňákem nebyly nejlepší nápad kvůli křehkosti, doporučuju se poohlédnout po jiném spojovacím prostředku. Ale stavba se dotáhla do zdárného konce a já mám z vozu opět velkou radost, i když by ještě bylo co vylepšovat – ale to je vždy… Dík tedy patří DK-modelu za super nápad a za povedenou realizaci leptíku.
skusíte nekdy udelat 810 z leptu .
dekuji za odpoved
Už teď to vypadá dobře. Až to hodíš do laku, tak to bude určitě ještě lepší. S těmi rychlíky na jihu čech je to přesně jak říkáš, skoro v každé soupravě je tento vůz zapřežen. Já jako Písečák na nádraží celkem često pozoruji jak se zde míjí rychlík Praha-ČB a ČB-Praha. Jezdí tudy BDs + Bdt. Ale častěji BDs + B za Bardotkou. Bmto sem tu ale ještě neviděl.
Na toto jsem dostal chuť.
No už jsem viděl i fotku rychlíku z Prahy do ČB ve složení Bmto + BDs. Asi došly dobytčáky 🙂
Je to možný, já taky nejsem na tom nádraží furt (Bmto asi jezdí jenom když tam nejdem XD).
Jo v Písku jsou hodně časté tyto soupravy za bardou jak říká piiry. Bmto + BDs byla asi vijímka, protože jsem si jich taky nevšiml . 🙂
http://www.zelpage.cz/razeni/09/vlaky/cd-8510
Po tomhle clanku uz nevaham a od DK model si musim co nejdriv objednat bocnice na prestavbu koukal jsem uz na ne minuly tyden a rikal jsem si ze by se mi to nemuselo podarit ale ted kdyz na to koukam tak to vypada docela jednoduse a paradne
fildason: Ona existuje 810 v TT z leptu? Že o tom nevím… A jak to souvisí s BDs? :-O
Když už to chcete tahat hlavně s Bmto tak bych doporučil tenhle nátěr http://zeleznice.e-metro.cz/fotobd/BDsee_2.jpg 🙂
David: Taky jsem se bál ale dalo se to, původně jsem myslel, že se musí celá bočnice s chirurgickou přesností odřezat a místo ní nalepit lept, že se to bude celé kroutit, nebude to držet na pojezdu… a ono ne 🙂
To Vovo: Možná bych měl dvě vychitávky pro příště.
1) myslím že jsi majitelem elektrické frézky, pokud ano mohl jsi veškeré řezání nechat na ní pomocí řezacího kotouče a veškeré odstrańování na nějaké velikostně přiměřené fréze – bude to rychlejší a hlavně čistší.
2) všimnul jsem si to už u patrové čtyřvozové jednotky, při ohýbání leptu ti dělá problém, ohnout ten sloupek mezi okny – doporučuji před ohýbáním z rubové stryn jak je naznačeno místo ohybu vyleptáním v tomto místě například skalpelem nebo torzem žiletkové pilky ještě trochu odstranit kovový materiál – množství kontroluj podle lícové strany, v momentu kdy začneš mít pocit že se začíná an lícové straně objevovat jakoby linka se to už dá vpohodě ohnout – je to jen detail ale vypadá to mnohem lépe a bude se to i lépe zasklívat.
airwar: 1) nejsi první kdo mi to říká, příště to zkusím, byl jsem líný jí vyndavat a taky se mi s tím nechtělo v 8 večer hlučit a prášit 🙁 2) to sis všimnul správně 🙁 díky za radu, tyhle tenké věci jsou můj mor…
to vovo: To hlučení chápu, zvláště pokud bydlíš v paneláku, na druhou stranu je to mnohem pohodlnější, rychlejší a z hlediska opracování čistší. Zvláště pokud potřebuješ nějaký materiál ztenčit, s tím mám zkušenost z modelů letadel, tam při troše šikovnosti šel plast v oblasti kabiny ztenčit na sílu papíru 🙂
Co se týče tenkých ohybů, také jsem s tím teď bojoval u Zamračené, a tohle mě napadlo, pak to šlo podstatně lépe, vyzkoušel jsem to právě i na těchto výhledových oknech a i tam se mě to osvědčilo, na přestavbu patrové soupravy se chystám vzápětí (dle tvého návodu).
Jinak pro tu Zamračenou jsem se rozhodl na základě tvého článku, dneska začnu s barvením, pošlu pak když tak nějaké fotky a chystám se i napsat nějaký článeček na povzbuzení váhavých modeláří, včetně několika postřehů. Pokud budeš mít zájem, pošlu ti ho a můžeš ho dát i sem, často tady píšeš že se není třeba leptů bát, tohle byl můj první lept a myslím že jsem to zvládnul tak na velmi dobrou (řekněme dvojku). Každopádně stavět lokomotivu z leptu je opravdu luxusní práce.
Jeslti říkáš, že to máš na dvojku, tak nám tu všem spadnou čelisti, letadýlkáří jsou vyhlášení pečlivostí 🙂 A článek určitě pošli, co tvůj příspěvek, to nějaký super nápad, takže určitě hlasuju za sepsání do článku a obohacení našich nevědomých železničně-modelářských palic něčím novým a svěžím! Kde jidne se inspirovat než u kitařů, ti už přišli i na nemožné 🙂
Jinak s tím hučením nejde ani tak o vlastnost budovy jako o to, že pracovnu mám v obýváku, kde se přítelkyně dívala na televizi a opět zvítězila lenost, nechtělo se mi zvedat se s tím jinam 😀
to Vovo: dobře tak na trojku 🙂
Ale ne, na to že jsem pájený model dělal poprvé to nedopadlo nejhůř, a hlavně mě to dost nadchlo; jen jsem byl trošku línej a pájecí kapalinu na nikl jsem nanášel přímo tím kapátkem co je na flaštičce, což se mě při pájení střechy k bočnicím trošku vymstilo v oblasti dveří, ale jakš- takš jsem to opravil, na třech dveřích to není vůbec znát, jenom jedny dveře jsou v horních partiích trochu nevýrazné. Taktéž jsem trošku bojoval se závěskama, hádalo se mě to rozměrově s tím mosazným rámem od Hekttora. Ale myslím že jsem vcelku obstál, ještě chybí nástřik podvozku a skříně a dolepení několika detailů.
Suma sumárum se chystám objednat od DK-model další Zamračenou druhé série a pak i Brejlovce – ten má členitější střechu, tak jsem na něho docela zvědavej.
to vovo: jinak železničnímu modelářství se věnuji 14 dní i z cestou, takže se učit musím především já. Takže moc díky za tvé stránky.
to Eda1975: Vidím že se BDs+Bmto opravdu provozují spolu… Ale tohle je osobák z nějakého města na hranicemi Rakouska do ČB.
Jezdí to běžně i kolem Jihlavy i kolem ČB, snad i z Havl. Brodu až do Kolína jsem teď slyšel. Ona je to vcelku super souprava – krátká, lehká, kapacitně velmi dobrá, hytlák to má…
Piiry: byl jsem na služebce na jihu Čech a viděl jsem to i na vlastní oči, ale nevzpomenu si kde – buď Veselí nad Lužnicí, Tábor nebo Jindřichův Hradec.
Eda1975: já bych řekl, že možné jsou snad všechny varianty, je to tam fakt oblíbená souprava 🙂
airwar: ale máš spoustu zkušeností z letadel, to tu nezapřeš! 🙂
Piiry: Je to bezna souprava na vlacich okolo HB, takze Os na Zdar nad Sazavou, Jihlavu, Horni Cerekev, ted uz i Caslav, Kolin. Tahaji to bud plechace 242 nebo v pripade Kolinu esa 362/363. Obcas se s nimi projede i brodska dieselova zaloha 750.144 nebo zdejsi zehlicka.
http://vlacky.brozek.org/image.php?imgid=142
http://vlacky.brozek.org/image.php?imgid=148
http://vlacky.brozek.org/image.php?imgid=154
Souhlasím že je to lehká a kapacitně výhodná souprava ale já dám na kolejišti přednost BDs+B. Jako jezdí přez Písek. Bmto budou jezdit solo.
No na to bacha protože řazení by tam myslím mělo být BDs + Bt (nebo Bdt?) a ne BDs + B, že jezdí Bčka je jen z důvodu nedostatku vozů. Já už začal pro Bdt kuchat další rychlíkáč a bude mít 11 oken 🙂
Snad 10 oken ne ?
Ukaž Bdt s deseti 😉
To VoVo: Ježiš těch typů je nějak moc. Už se v tom začínám ztrácet. 🙁 Já to udělám asi takhle: jeden vůz ponechám v továrním stavu (popřípadě přidělám další okno) a druhý předělám na BDs. Zrovna dneska jsem šel při pátrání po minerálech do školní sbírky okolo nádraží, a co jsem tam neviděl… rychlík z ČB (s nově natřenými vozy) čekající na zpožděný rychlík z prahy. A byl jsem rád že už se mi podařilo vidět rychlíkové vozy v Najbrt nátěru. Hned jsem je okoukl i zevnitř a musím říct že se docela povedli. Už se těším na článek ze stavby Bdt.
Kdo se ztrácí, ať zkusí tohle :
http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/
ahoja,
pět zdravím, hezký modýlek, opravdu jen koukám, jak jsi šikovný.
Čus, tak sem zase jednou koukl co děláš, pěkný přírustky 🙂
Mohl bych přítomné poprosit o nějaké postřehy na vagon Bds od Herr Dvořáčka z Peček? Kdesi kdysy sem našel pár vět, které zněli hodně negativně. Díky za reakce
ježíš a sorry za ty dvě hrubky 🙂 do rána sem psal diiplomku tak mě to totál nemyslí 🙂
Co se BDs od ES týče je to fakt docela nářez. Neříkám ale, že z toho nejde postavit pěkný model. Sám jsem ho před lety dělal, ale hned z výrobní linky přišel sešrotovat a do provozu nikdy nezasáhl : ) Dneska už bych postupoval jinak a některé díly nahradil buď samodomo výrobou, nebo z BTTB vraků. Těžko říct jak to v Pečkách zamýšleli, ve stavebnici jsou všechny součásti potřebné ke stavbě, jsou už předem nabarvené a potištěné (nástřik ujde, potisk dost dobrý), což by mohlo svádět k tomu, že je to určené pro začátečníky, na druhou stranu ale člověk bez zkušeností to podle mého soudu dohromady obstojně nedá. Stavebnice je kombinací plastikových a rezinových dílů (i ty už jsou nabarveny), a co jsou hlavní nedostatky: boky mají dveře naznačené jen zhruba tenkými linkami a dost splývají s okolím. Potom díl ignoruje zůžení představků (je tedy dokonale rovný) což jsem já řešil ohnutím přes nakřátý šroubováček. Střecha je vylisovaná do dosti prasecké formy, což ještě při silných stěnách výlisku způsobuje propadliny a tak vyžaduje dost broušení a tmelení. Okna jsou čirá (ikdyž ne tak jako u Tilliga) a mají jeden nedostatek, který vzhled modelu nejvíc kazí. Středová příčka není veprostřed, což je na první pohled jasné. Doporučuji nahradit okny z BTTB Ypsilonky. Pak je tu jeden výlisek v černé barvě, ketrý jsem měl dost zalitý a jeho opracování vyžaduje jistou znalost sochařiny. Obsahuje mimo jiné návalky, které bych taky vyměnil. Díly interiéru stavebnice neobsahuje. Pak si to chce taky vyhrát s usazením skříně na pojezd, protože zde nejsou žádné “záchytné body”. Abych nebyl jenom negativní, stavebnice má i svoje klady, jako je například pevné provedení čelníků i přes uchycení spřáhla na podvozcích a jiný spodek oproti BTTB vozům, který má jinak rozmístěné bedny. Abych to shrnul: bez úprav z toho dobře vypadající model nesložíte, pokud ale nejste nároční a nebo se chcete vyhnout barvení…. No a pak je tu také možnost (pokud se chcete vyhnout leptu) použít ze stavebnice jenom boky a instalovat je místo leptaných bočnic od DK modelu. Nutno ještě upozornit že celý vůz je o něco kratší než BTTB vozy, bok ale docela sedí. Takže toliko můj krátký postřeh v pár slovech : )
Díky, krásná recenze, stavby se nebojím, stavba ze penízky mě částečně vydělává a čím horší věc, tím větší relax 🙂 Zapoměl sem to předtím definovat, jak je na tom proporčně? Není to nějaký paskvil? Až tedy na ty víše zmiňovaná okna. Jinak model se ted prodává nebarvený a bohužel bez obtisků.
No to těžko říct, protože už vagon dlouho nemám, zůstaly jenom použitelné součásti. Nicméně v soupravě továrních BTTB vozů bude poznat vždycky, záleží jak je člověk náročný. Celý vagon je oproti už tak zkráceným “originálům” ještě o asi 5 mm kratší. Potom odlišná konstrukce čel a doplňků… Já už bych dneska šel určitě cestou leptu od DK, jak to nahoře popisuje VoVo, tenkrát ale k dispozici ještě nebyl. Taky je u stavebnice trochu problém se spřahováním, spřáhlo je totiž umístěné na pevno přímo na podélníku podvozku, takže taky buď úplně překopat, nebo si hodně vyhrát s originálem. Co do proporcí hodně napoví fotka na webu výrobce, nutno ale podotknout, že tam už má model střechu zjevně odlitou právě z BTTB vagonku. Jestli je to nějaká dodatečná úprava, nebo už je to tak i ve stavebnici těžko říct. Každopádně jestli se do toho budeš pouštět, držím palce, chce to pevné nervy.
Chtěl bych se zeptat, zda do rychlíkáče budete osazovat plastová okna z původního rychlíkáče nebo ty vyleptané rámečky a následně to zasklívat.
Zdravím Faulhammer
Zrovna stříkám ty leptané rámečky a podlepené budou fólií 🙂
Výsledek přestavby je výborný… přímo mě to láká zkusit to taky 😉
jen je škoda že ty dveře nejsou otvírací 🙂 u starých Zeuke pošťáků jsou…
Když budeš šikovnej, tak je můžeš udělat klidně otvírací. Místa tam na to je dost 🙂
Piiry: A k cemu ti ty oteviraci dvere popravde jsou? S otevrenyma jezdit stejne nebudes…
JBr: Nevím, to mě jen tak napadlo. Například by se vůz mohl někam odstavit a “narafičit” lidičky, tak jako že ho třeba nakládají. Byl to jen nápad… Ale když už tuto zbytečnost mohl mít Zeuke, tak proč ne tento 😉 To je jako když BTTB Bobina může sbírat proud z pantografu a nový Taurus od Roca ne… (podle mě krok zpět)
Super 😉
Krásná práce a ještě hezčí vůz. Zajímá mě odkud jsou obtisky. Díky 🙂
Část je od p. Slowiaczeka z burzy, část je moje vlastní. Ale pokud by to chtěl mít někdo “bez práce”, komplet obtisky by měl dělat p. Kwasnica za 80 Kč/vůz. A starší ČSD obtisky s žlutým písmem jsou ve stavebnici obsaženy už od DK-modelu.
Zdravím vás a hlavne Vova.Mám takú otázku čo možno ani nieje úplne smerovaná tebe ale proste začal som sa venovať modelárčeniu v okruhu budov a stavieb TT.Proste otázkou je,či sa môžem niekam pridružiť a zverejniť tu svoju stránku,lebo inak neviem ako tam dostanem ludí :D.
Prípadne sem vložiť jeden článok o budovách aby som sa nejak odprezentoval.Vaše stránky sú moc inšpiratívne,známe a bolo by to niečo ako”vystúpiť na pódiu mestského divadla”rozumiete.Ďakujem
No budovy v TT jsme tu ještě neměli 🙂 Odkaz na web mi pošli mailem a přihoď k tomu pár fotek a domluvíme se po mailu!
Dobrý deň,tak už to je všetko poslané dúfam mi dáte vedieť
pánové, měl bych dotaz:
jakej je rozdíl mezi vozy Bds a Bda?
a co obtisky ČSD? dělá je na tyhle vozy někdo?
paráda 🙂