Minikolejiště – metr kolejí na cm2
Milana Ferdiána určitě není třeba představovat, jeho plánky kolejišť jsou veleznámé. Že i já se dočkám návrhu na kolejiště jsem ani nečekal, ale je to pro mě především velká pocta. Návrh mě ovšem velmi nadchnul a nyní budete mít šanci ho vidět i vy.
Minule jsme skončili mým plánkem, kde jsem se snažil vymáčknout z prostoru maximum, ale jen v jedné rovině.
Ani mě nenapadlo, že by se tomu dala přidat další dimenze, ale dala…
Milan se snažil zachovat co nejvíce mých požadavků. Jediné, v čem bych se musel uskromnit, by byla délka kolejí v nádraží: kolej 1 – 710mm, kolej 2 – 410mm, kolej 4 – 482mm (nelekejte se číslování, jde to odspodu nahoru, takto se to prostě v reálá čísluje, na jednu stranu od průjezdné koleje se používají sudá čísla a na druhou líchá). Co je ovšem zajímavější, že ve skryté části je další “nádraží” s délkami kolejí: kolej 11 – 815mm, kolej 12 – 654mm. A tam už se vejde téměř cokoliv a náramně to obohatí provoz, protože bude možné bohatší střídání vlaků. Dalším ústupkem je využití poloměru pod R310, přesněji jde o R300 v části koleje 1 v nádraží, na čemž bych chtěl zkusit ve WinTracku ještě zapracovat.
Problémem bude zřejmě velmi ostré stoupání (cca 6 cm na metr), což je opravdu dost a budu muset to ještě promyslet a vyzkoušet. Na druhou stranu je plánek naprosto dokonalý v ohledu, že souprava prostě opravdu odjede z kolejiště a úplně jinudy vyjede, to vše s dlouhými jízdními dobami, prostě by to nebylo jen obyčejně ježdění dokola – je to v mém případě něco za něco…
Plánek určitě hodím do WinTracku, jakmile budu mít chvíli čas a vystavím ho zde. Chci zkusit i nějaké drobné úravy vedení kolejí a případně přidání nějaké kusé koleje do skryté části (z důvodu napojení na cokoliv externího, nebo jen z důvodu rovné koleje pro spojování a nakolejování souprav.
Nebýt mých přiblblých (a na daný prostor naprosto předimenzovaných – což přiznávám) požadavků, tak se jedná o plánek naprosto dokonalý a využívající každý centimetr miniaturního prostoru, takže na závěr snad jen ještě jedna velká pochvala pro autora plánku a velké díky! Určitě by mohl plánek nadchnout nejen mě, ale každého, kdo bojuje s každým centimetrem a “minikolejiště” 1,25 x 1,25 jsou pro něj i tak moc (ač už je to opět úplně jiná liga). Další práce Milana Ferdiána jsou ke shlédnutí například v Hekttorově Výtopně a hlavně na fóru modely biz, doporučuji shlédnout minimálně pro pokochání a inspiraci.
Nazdar VoVo, máš pravdu, Milan je jednoznačne numero uno, aj mne navrhoval kolajisko, je k nahliadnutiu na fóre modely.biz…:)
Nemožem si pomôcť, zbožňujem tieto minikoľajiská… Takže gratulujem k návrhu, uži si stavbu…
Byl by plánek ve WinTracku (pokud není tajný) ? Zajímala by mě délka staničních kolejí. Taky bojuju s místem.
Tak jsem si přečetl článek ještě jednou….. 🙂
kiski: No zatím řeším všechna pro a proti – nemáte někd nápady na snadnou signalizaci obsazení alespoň zhlaví ve skryťáku? Abych věděl, že vlak minul zhlaví? Zatím jsem jako nejvhodnější našel (i díky konzultaci s jedním kolegou) optosnímače – na ovládacím panelu by byla ledka – vlak je nad snímačem = ledka svítí, vlak minul snímač (a tedy i zhlaví) = ledka nesvítí. Svítí ledka na druhém konci koleje = vlak přejel kolej a vjel do dalšího zhlaví.
Kedysi dávno vyšla jedna schéma v Amatérskom Rádiu, kde sa riešila klasická optozávora, a bol to len jednoduchý princíp “generátor svetla – snímač svetla”, a keď do toho vošla prekážka, tak zasvietila signalizácia… Už ani neviem, kde ju mám, ale pomocou toho by sa to dalo…
Tých schém je veľa, tuším aj na Masinky2003 je nejaká jednoduchá schéma…
Jojo to je přesně ono – na mtbbus.cz prodávají hotové moduly, to by bylo asi tak akorát pro mě 🙂 Začal jsem plánek překreslovat do Wintracku a poupravil lehce trasování kolejí, podařilo se mi prodloužit staniční koleje, které vyhovují mému limitu 🙂 A dokonce do skryťáku se vyšly tři koleje, i když “jen” kolem 70 cm. Vyšlo mi stoupání cca 5,2 cm na metr, což je hodně moc a budu muset v další fázi zkoušet, zda je to vůbec pro plánované vlaky sjízdné…
velmi zaujimave kolajisko ale s tym stupanim 6 cm na meter je brutalne vela, teda ked som zistoval max. stupanie vsade sa uvadzalo ze na 1 meter max stupanie 3 cm, a toto je 2x viac kto vie ci by to bolo slo.
Co se týče stoupání, záleží na kvalitě a výkonu pojezdu, pojezdy které budou tahat vagóny by měl mít bandáže, atd.
Já počítám z maximem 3 cm na metr a soupravama s délkou 1-1,2 metru + lokomotiva, pokud ty budeš mít lokomotivu a 2-3 “Ýčkový” vagóny bude to podobná zátěž. Chce to ale rozhodně vyzkoušet, stačilo by sehnat nějakou desku či profil cca. 2-3 metry dlouhý, přidělat na to 2-3 metry kolejí, nasvahovat to, dát tam mašinku, vagónek – ten dovážit na požadovanou délku a zkoušet.
Já mám velkou stanici tím pádem to nehrozí. Hrozí to jen v prípade horské stanice jezdí tam motorák a má to moc težký, mám tam stoupání 9cm na metr ale to jen na 1,5metrovom úseku.
Ríšo ze Slovenska
signalizace zhlavi jde vyresit spinaci koleji a az se ta kolej sepne tak se rozsviti dioda
Jenže to bych musel všechny dvojkolí natřít odporovým lakem a pokud by to nebylo úplně nutné tak bych se tomu při počtu vozidel vyhnul a vyřešil to nějakou efektivnější formou…
Masinky 2003 /tipy triky navody /indikace obsazeni useku /OBR.2
Ahoj.Prosim tě kdo ti navrhl to kolejiště?Mohl bych se taky nějak zkontaktovat s tím chlapíkem?Potřeboval bych taky návrch kolejiště.Nevím si s tím rady.Prosím dej vědět.
Ondra
Ahoj Ondro,kontaktovat mě můžeš,ale musím tě upozornit, že rok 2010 již mám plný.Jsem ,ale ochoten si udělat chvilku a mrknout se na to.Jestli je ,ale kolejiště v samostatné místnosti,tak to se skutečně jen mrknu ;-)))Reaguj zde.
Ještě dovětek k tomu stoupání .1:20 se sice zdá hodně,ale již jsem kolegovi VoVovi psal,že pro velikost TT/1:120 je dokonce doporučené stoupání 1:17 !!!!Zdroj MŽ.
Milan F.
Ahoj Milane, mohl bys nám tu prosím osvětlit, jak se počítá stoupání ve tvaru 1:20? Chápu to tak, že na 20 cm délky trať vystoupá 1 cm? Jinak se neflákám, včera jsem opět upravoval plánek ve Wintracku, jsem pro něj už téměř rozhodnutý (i když stále ještě řeším drobnosti) i když v lehce upravené (a rozšířené) podobě, určitě zde časem vystavím plánky. Pozitivní je, že se mi povedlo zmenšit stoupání pod 5 cm na metr ve vnitřním stoupání a pod 4 cm na metr ve vnějším. Ale počítač toho snese hodně… Dělal jsem jízdní testy a do 5 cm na metr plánované soupravy v naprosté většině případů v pohodě vyjedou, proto to stále tlačím do minima co to dá 🙂
Ahoj ,správně na délku dráhy 20cm ,stoupání 1cm Já toto stoupání nepíši ani v promilech,protože by někteří modeláři ,by se dostali do infarktového stavu :-))) .Pohlídej si též přestavníky , aby nebyli příčinou srážka soupravy v podzemí. Na tvoji úpravu jsem zvědavý.Držím palce. Milan
Nazdar VoVo, trochu som sa mrkol po tých zapojeniach optosnímačov. Možnože si to už videl, ale našiel som toto:
http://www.mtbbus.cz/basic/infra1-el.htm
Síce sa tam píše, že tie zapojenia sú skôr iba také informačné a že v reflexnom zapojení by detekovali len na krátku vzdialenosť, ale keby sa použili v zapojení “optozávora (proti sebe)”, možnože by to v skrytých častiach šlo vcelku ok. Stojí to za vyskúšanie…
Možno pomôže 🙂
Ahoj Milane. No určitě bych potřeboval nějak poradit.Sice si stavím kolejiště podle reálu ale je to taková modulovka ale ne zas až tak malá a já si nedávno řekl že tohle budu mít postavené za docela dlouho a že bych si chtěl postavit nějaký okruh kde bych si mohl kroužit.Mám představu o nějaké lokálce s 2-3 stanicemi z toho jedna by mohla mít tak 3-4 koleje a ty ostatní tak 2-3.Kolik by to stálo kdyby ses přišel podívat?Bylo by to kolejiště v samostatné místosti.Zatím ahoj Ondra
Podívat kam ? Víš co Ondro ,napiš mi na tento email fmodel@centrum.cz ,ať zbytečně nezahltíme našim povídaním.No jelikož se jedna o místnost ,tak fakt jen mrknu,protože to by mě ostatní kluci ukamenovali,někteří čekají již skoro rok,ale to se jedná o obrovské kolejiště.Milan
kiski: U přejezdů to funguje, tak předpokládám, že odraz od spodku vozu by mohl být dostatečný a naopak výhoda, že by se to neodráželo od stropu skryťáku (který bude dost nízko). S tou závorou je zase potíž, že je třeba jí umístit do přesné výšky, aby detekovala i plošinové vozy. A místa tam na to asi moc nebude… Budu to pak muset probrat ještě přímo s výrobcem, až na to přijde řada. Co se týče stoupání, tak výsledky vpodstatě nepřekvapily – testoval jsem V100, ta by utáhla do 6 cm na metr téměř cokoliv, u mosazi záleží na hmotnosti pojezdu (lehčí Brejlovec měl problém sám se sebou, těžší Zamračená od Pletichy neměla problém se třemi rychl. vozy). Čili to vidím tak, že až se to postaví, tak se dle toho bude stavět GVD nebo upravovat lokomotivy, případně dojde postupně k výměně pojezdů tam, kde to bude třeba. V tomto ohledu jsem třeba rád, že jsem začal dělat 853 na V100, je jistota, že vytáhne sebe i přípojáky.
Ano, je to pravda, nastaviť ju na presnú výšku kvôli detekcii plošiniakov, by bolo asi trochu pracné, ale myslím,že pri troche snahy by to šlo…:) Ja to asi budem riešiť týmto spôsobom, aj preto, že plošiniaky nebudem používať…
Inak som celkom rád, že svoju Bardotku som začal stavať na komponentoch V100. Rámov mám už dostatok, cca 6ks, aj odliatkov samotných loko, takže možem stavať…:)
Vidím tam jiný drobný háček. Bude ve spodním patře dost místa pro vlak při použití přestavníků montovaných pod výhybky v “horním” nádraží?
Plán je ideálně “garsonkový”. Vrtá mi hlavou varianta, ve které bude jedna z kolejí slepá (jako v zastávce “Hřebeny” na kraslické lokálce). Osazení – baráčky převážně z ABC, možná něco MŽ, styl “sudety”, ovládání analog…. Provoz klasicky lokálkový. Vagóny staré dvouosé, parní provoz. Bohužel mám jen německé typy třístřežek – jednu od Jatt a jednu od PMT, ale bylo to nejpodobnější našim typům.
No to záleží… Ve viditelné části je vidět, že minimálně tři přestavníky by mohly být povrchové schované (jeden za opěrnou zdí u tunelu a dva v domcích na zhlaví) a ten čtvrtý, pro ten by se místo našlo. V případě podpovrchových motorických je to už horší, jedno zhlaví by mělo být osaditelné, pod druhým bohužel prochází spodní patro a tam by to záleželo na stoupání atd. Já jsem návrh předělal a upravil a počítám s kombinací podpovrchových a krytých povrchových. Je to (jako celé kolejiště) o kompromisech… Pojednání o úpravách je v přípravě 🙂
Přestavník pod povrchem se umístí jinde a použije se táhlo.
Dlouhá táhla a převody mají své vady. Čím víc dílů, tím větší riziko poruchy. Navíc nemusí být použité objekty dost prostorné, aby se do nich povrchový přestavník vešel. Umístění ve svahu za opěrnou zdí by mohlo být bez problémů. Do skrytého nádraží by se daly zrecyklovat staré výhybky (u-profil, pevný přestavník; ostatní kolejivo bude moderní). Samozřejmě to není nejlepší nápad, ale mám pár kousků ve slušném stavu a spolehlivě fungují. Čert ví, jak to bude vypadat s mýma financema příští rok…. Základní deska čeká ve sklepě, většina staveb a detailů se zrecykluje ze starého kolejiště, flrxi koleje se tetelí v bedně, jenom novou výhybku mám zatím jednu (“motorovou”). Letos stavím H0e a to sežere většinu rezerv.
VoVo ,tak jsem projektoval a projektoval až vyprojektoval kolejiště 115 krát 80 cm ,asi řekneš že je to pro tebe moc velké,ale je i s tou tvoji lokálkou do konc. stanice. 😀
Dobře řešené kolejiště.Není to žádné hřiště na mašinky. Motivem bych ho přiřadil ke krásné lokálce, kde jezdí motorové vozy a krátké manipuláky. Možná bych věnoval pozornost ještě přírodě na kolejišti, detail dělá i malé kolejiště velkým.
Tohle je typická klasika, která je nej. Konkrétně Plány kolejišť 1 (ŽM), Plány kolejišť 2 (ŽM), Stavba kolejišť (ŽM) a pak několik dalších časopisů tenhle podobný plánek zveřejnilo
Mám už třetí kolejiště na rozměru cca 120 x 80 v paneláku a první dvě byla taky uzavřený okruh. Nikdy mě ale provoz na nich nebavil. Až to třetí jsem postavil tak, že jsem opustil klasický uzavřený kruh. Mám tam jen kusé a to jedna hlavní trať vycházející z tunelu (zde končí, ale je to jakoby širá trať někam do dáli) a ta vede na předávací místo vlečky. Dále je tu samotná vlečka do nákladového prostoru a ještě s odbočkou do továrny (nebo pily apod). Vše jsou kusé. Na předávacím místě, kam vozí lokomotiva z hlavní tratě k přistavení prázdné vagony a odváží plné, je také několik kusých odstavných kolejí pro vozy, ale i pro údržbu vlečkových lokomotiv. Na tomto kolejišti je tak pestrý provoz, že ho někdy ani neobsáhnu do konce (s přiváženíím a odvážením zaměstnanců motorákem taktéž od “někud” (druhá kusá kolej v tunelu). Je to mnohem zajímavější provoz, protože vlaky opravdu jezdí od někud někam a pracují. Vlastně jsou v provozu až 4 soupravy (motorák který doveze a na závěr odveze zaměstnance, sergej nebo brejlovec který doveze z hlavní trati klaničáky a odveze plné, hektor který ty prázdné převezme a odveze k nakládce a rosnička nebo druhý hektor patřící pile, který si sám odváží prázdné vozy na nakládku a plné ke zpracování na pilu). Jiný typ kolejiště už nechci, ovály byť různě deformované nakonec vždy působí jako vláčkodráha či lochnesska a svádí nechat vlaky nesmyslně kroužit. Ale je to jen můj názor.
Zkusil jsem vyprojektovat kolejiště na plochu 100x80cm z kolejiva Kuehn (ze dvou startsetů) a není to žádná sláva. Dostupný kolejivo umožňuje buď upravenou variantu Sněžný (nahoře dvě koleje průjezdný a jedna slepá, v tunelu z výhybny jedna kolej “ven”), nebo lokálku s koncákem nahoře a buďto výhybnou, nebo trojicí dost nepraktickejch slepejch kolejí ve skryťáku. U tratě s koncákem by navíc soupravy neměly víc jak tři delší, nebo čtyři hodně krátké vozy (použitelná délka koleje kolem 40 cm). V obou případech je stoupání jako tady.
Kde se můžu zeptat aby mi zkusil udělat návrch kolejiště 77cm x 77cm
Asi nikde, moc lidí na to čas nemá. Stáhni si Wintrack a nakresli si plán sám dle kolejiva, které budeš používat. Na tento rozměr to bude ovál možná se dvěma obloukovými výhybkami (dvoukolejné nádraží), na tom se víc nevymyslí.
Nemá někdo spojení na Standu, co psal výše –
9. 2. 2012 (21:46)
,,Mám už třetí kolejiště na rozměru cca 120 x 80 v paneláku ,, …
Moc by mne zajímal plánek takového kolejiště, přesně toto bych chtěl.