Chlaďák Ibbhps – poslední pro novější epochy
Jak končila éra chladicích / mrazicích vozů na železnici a jejich výkony přebíraly automobily, tak postupně z kolejí mizely i chlaďáky. Do páté a šesté epochy zůstal v reprezentativním vzorku jen jediný – Ibbhps Tillig, na který se dneska podrobněji mrknu.
Jedná se o dvounápravový chladicí (správně spíše izotermický) vůz, jehož provozovatelem u nás byly ČD a ČDC, takže se v něm může vozit “cokoliv” na rozdíl od speciálních vozů s reklamou pivovarů nebo masného průmyslu, jak tomu bývalo dřív. Já ho potřebuju na přepravu piva z místního pivovaru. Je to tento vůz, dodávky realizovány přitom už kolem roku 1970, v provozu vydržel až do 21. století.
Tentokrát jsem neměl štěstí na období, ve kterém bych sehnal přesně co jsem potřeboval, a tak jsem pořídil “DR” verzi. Nápisy jsou tak nenápadné, že ve vlaku se to pohodlně ztratí a časem dojde na přeznačení. Byla sice dostupná verze ČDC, ale logo tolik “řvalo” šestou epochu, že jsem radši sehnal něco neutrálnějšího.
Celý vůz je moderní konstrukce, jestli se nepletu, je to už cca 8 let, co byl uvedený na trh jako úplně nová forma a jako první měl dnes již běžnější pojezd s otočnými podvozky.
Pozor na to, že existují verze s vyššími dveřmi zasahujícími až do střechy – ty se u nás, pokud vím, nevyskytovaly a při nákupu se člověk snadno sekne.
Lávky, byť jsou plastové, tak jak je známo – černá zeštíhluje, takže vypadají jemně a dobře.
Opět jsou zde kulaté nárazníky, což vychází z koncepce sdíleného pojezdu a nikdy se to asi už nezlepší.
Na spodku je opět naznačená nějaká výbava, vše je shodné se “zetkami”, takže nelze čekat žádné novinky.
Potisk je i na čelech velmi pěkný a čitelný.
Nahoře na čelech je otvor pro vkládání ledu, jestli se nepletu, který se dřív používal jako zdroj chlazení.
Potisky jsou precizní, tady se opravdu postupně kvalita zlepšovala až je výborná (už několik let), takže všechny nové modely, co mám, jsou opravdu pěkně udělané.
Mechanismy zámku dveří jsou dobře natřené nebo potisknuté (asi spíš potisknuté).
A zbytek bočnice nijak nevybočuje. Pro ČD to samozřejmě bude vyžadovat komplet přestřik, ale je mi těch popisků úplně líto.
Ukázka kinematiky zabudované již v pojezdu oproti dříve nacvakávané verzi.
A vlevo je vidět maximální vytočení podvozku.
Ve společnosti další varianty na Zetku, vlastnoručně stavěného vozu Kils na továrním pojezdu. Vozy sdílí stejný pojezd, takže lze tenhle chlaďák brát jako bílou “zetku”, co se týká skladby vlaku. Už není nejkratší a na vlečce nějaké místo zabere, což může být jeho nevýhoda proti starších chladicím vozům.
Tenhle chlaďák mi před pár roky chyběl, takže jsem rád, že se v nabídce objevil. Je to vůz, který možná víc než jakýkoliv jiný chladicí vůz přežíval epochy až do dneška a jeho provedení odpovídá dnešním standardům.
Na kolejišti už si střihnul premiérový posun na svou domovskou vlečku. Do pivovaru už jsem nakoupil stavebnici skladiště i komín z kotelny, takže vlečka pivovaru začne možná nabírat tvary jako první.
Už už, aby byly další články ze stavby, nebo články o vlečkách. Tady se toho člověk nemůže nabažit. Den co den kontroluji web a slídím po nových článcích 😀
Tak snad zase v úterý Všechno chce čas, a některé články trvají týdny, než je dám dohromady a po pátém předělání jsem spokojený.
Nevím, zda výrobce modelu nebyl uveden záměrně, ale pro ty, kteří se neorientují bych jen doplnil, že se jedná o Tillig.
Jinak též děkuji za každý inspirativní článek.
Díky, doplněno!