Laaps Tillig – překvapivě dobrá Startka
Moc jsem Tilligovy novinky v poslední době nesledoval, o to víc mě překvapilo nenápadné uvedení novinky v sérii Start, tedy zjednodušených modelů, vozu Laaps. Netrvalo dlouho abych usoudil, že tyhle vozy nutně potřebuju.
Jak u zjednodušených modelů bývá zvykem, cena je zhruba poloviční proti běžným vozům. A navíc, Tillig tyhle vozy vůbec v nabídce dosud neměl, tzn. že musel vyvinout novou formu na nástavbu. O to větší překvapení to celé bylo. Výsledkem je jeden dvounápravový vůz na přepravu dřeva řady Laaps v provedení šesté epochy D-DB za zhruba čtyři stovky.
Dříve jsme se těmto vozům věnovali všelijak – ze stavebnic Malé Železnice, z leptu, nebo i svépomocí z plastových destiček.
Je nutné říct, že ta zelená je strašná. Jedovatá žabičková zelená není zrovna to, co by běžný modelář na kolejišti potřeboval. Ale reálnou předlohu to má (zde).
U nás záleží, co má být cílem. Laaps je dvouvozová jednotka složená ze dvou shodných vozů, u nás značené jako Kbps. Pokud si tedy koupím jeden, budu mít Kbps, pokud si koupím dva, budu mít buďto dva Kbps, nebo jednu jednotku Laaps. Obojí je i v rámci ČD možné. Já koupil dva, přeci jen za tu cenu se s tím bude dát kouzlit a je úplně hřích nekoupit.
Pro šestou epochu, pro kterou jsou tyto vozy určené, je celkem jedno, že jsou DB. Dnes se na našich kolejích pohybuje leccos, obzvláště v součansé kůrovcové kalamitě. Schválně to píšu, protože tenhle článek, až si budeme číst třeba v roce 2030, tak může být dávno neaktuální a budeme na nějakou kalamitu leda vzpomínat.
Podvozky jsou léty ověřené “zetkové” spodky. Dnes už Tillig tyhle podvozky nahradil novějšími (jiné kinematiky, otočné podvozky), ale pro potřeby provozu se tyhle pojezdy osvědčily bezproblémovými jízdními vlastnostmi. Kdysi jsem stavěl na tomhle spodku třeba Kils, jde použít i pro upgrade Zetek z Peček, kdo hledá tovární vlastnosti.
Celá skříň je tedy úplně nová a až na pár odlišností jí lze považovat za tvarově velmi podobnou našim vozům Laaps (může se lišit jiný počet klanic a jejich uchycení).
Opět, jak je u Tiliga zvykem (a vychází to z již existujícího rámu), jsou přítomné kulaté nárazníky, které ani na skutečné předloze nejsou.
Podlaha je hladká se zvýrazněním výztuh.
Pojezd je celý černý, dvojkolí samozřejmě kovová a jízdní vlastnosti výborné.
Klanice jsou relativně bytelné, takže ani malý modelář by je neměl být schopen na první pokus zlikvidovat.
Celkově na modelu chybí jakékoliv jemné díly, takže odolnost bude slušná. První půjdou pryč jako obvykle nárazníky (velmi tenké talíře), druhé odejde spíš spřáhlo než klanice, a pak už je to u nepojízdného vozu celkem nepodstatné.
Vůz má jen základní sadu popisků – číslo, řada a hmotnostní tabulky.
Potisk je velmi kvalitní. Kotvičky jsou z plastu, jen nejsou natřené.
Na straně je i madlo. Chybí drobnosti jako stupačky, což lze snadno doplnit z leptu.
Při zapojení do soupravy se jedná o vzhledově velmi atraktivní vůz pro přepravu dřeva z jakéhokoliv druhu nakládky – každé volné skládky nebo zvýšené nádražní rampy. Běžně se klády nakládají přímo z automobilů rukou.
Dva vozy pak už dělají pěknou “soupravu”.
Co s takovými vozy? Já bych rád zkusil je přestříkat na červenohnědou (obyčejný sprej postačí) a s Fuškou dáváme dohromady sadu obtisků pro přeznačení na ČD. K tomu se dosadí stupačky, natřou kotvičky a je z toho vůz jak víno.
Výsledkem tak snad budou vozy, které lze velmi dobře použít pro epochu V. i VI. jako české.
Za tohle překvapení má Tíllig jednoznačně palec nahoru, nechat jak jsou nebo jako základ pro nějakou přestavbu je to výborná volba a výborně doplňuje již dlouho existující “uhláky” Es, ze kterých se dá také výborně tvořit pro naše železnice za rozumnou cenu. Po dnešním uvedení novinek 2020 se budou dát tyto vozy sehnat i v modré variantě PKP také v provedení start, takže komu neladí zelená, možná bude ladit modrá.
Dobrý, opravdu pěkné překvapení. S trochou modelářské invence a práce z toho bude opravdu pěkný kousek, s dobrými jízdními vlastnostmi. Já tuto epochu nedělám, ale snad dojde i na něco za starších časů, při cenách, které bohužel neustále až ” raketově” rostou to potěší. Pokud si pamatuji tak tzv. malé uhláky dělala firma Loco, také jako start vozy, byla to III. – IV. epocha.
Na tuto novinku jsem se taky těšil a původně jsem měl v plánu je též předělat na ČD. Když jsem si ale prohlížel fotky reálných vozů, zjistil jsem, že by to byla docela řezničina dělat z toho vůz s jiným počtem klanic, popruhů atd. Ale je fakt, že se vozy Tilligu povedly, takže je možné, že časem taky nějaký pořídím.
S mašinou OKD-D to i dává smysl. U Viamontu/OKD-D/AWT jsme je měli před cca 10ti lety v nájmu. Byly taky žabičkově zelené a měly natřené vršky klanic na žluto, vypadalo to dost prďácky. Byly to dvojičky Laaps z parku Railtrans (francouzská firma, ne Railtransport ze Sokolova, předchůdce dnešního Metransu) – popisy byly vždy jen na jednom voze na levé straně (číslo vozu) a vlevo pod rámem (rastr). Ruční brzda byla jen na jednom voze. Určitě by se mělo v modelu podchytit spojení obou dílů pevnou spojkou. Důvod, proč se dvounápravové vozy spojují do nedělitelných dvojiček (v praxi je to tím, že se u druhého vozu přepíše se číslo vozu sousedního a zavaří se kuple tak, aby nešla rozpojit) je ten, že někteří vlečkaři fakturují přístavbu za vagon bez ohledu na to, jestli má vagon dvě nápravy nebo čtyři, tzn. za zboží ložené ve dvou dvounápravých vozech se platilo dvojnásobné vlečkovné proti vozům čtyřosým. Rozdíl býval okolo 20 Eur za vagon bez DPH, což při pendlu 20 vozů navíc krát dva obraty týden x celý rok už dělal poměrně slušnou sumu.
Trochu jsem zkusil googlovat, vypadá to, že dnes už neexistuje ani původní francouzská firma Railtrans, ani zelené vozy Laaps. Ten čas strašně rychle letí. Spousta pronajímatelů za poslední dobou sfůzovala a na trhu zůstalo jen pár opravdu velkých hráčů (NACCO, VTG, AAE, Wascosa). Laapsy jsou dnes u VTG, žabičkový nátěr jim zůstal. Výkres a aktuální popisy jsou ke stažení zde: https://www.vtg.de/fileadmin/vtg/dokumente/waggon-datenblaetter/Flachwagen-Laaps-F12.255D.pdf. Viel spass při modelování a hoďte sem fotky, ať je na co koukat. Pozor, nesažte se z toho udělat vagon Laaps ČD Carga, má úplně jiné rozměry a jinak rozložené klanice!
Po přeznačení (jak říká Petr, pozor – je to úplně jiný vůz): http://fuska.mojett.cz/?p=1143