Hnací vozidla

810 Viamont

Jednoho podzimního dne jsem se rozhodl navštívit Trutnov. Po procházce městem a návštěvě modelářského obchodu mě zahnalo náhlé kručení břicha na vlakové nádraží na něco dobrého na zub. Při pojídání jídla z rychlého občerstvení jsem sledoval nákladní i osobní vlaky. A kde se vzal tu se vzal… motorový vůz spol. Viamont.

Říkal jsem si, to by byl model. Jedním z důvodů, který mě utvrdil pro stavbu motoráku v neobvyklých barvách byl, že se nevyrábí seriově a hlavně se mi moc líbil 🙂 Pokusím se tedy zhotovit co nejvěrnější model motoráku, tedy model pro radost, jak to máme my smrtelníci rádi 🙂 Hnací jednotku jsem použil ze staré BTTB start lokomotivy.

viamonty na mojett (19)

Čela pojezdu jsem ořezal, aby pojezd šel lehce do kastle motoráku vložit a zároveň držel.

viamonty na mojett (20)

Jestli jste poznali, že jsou masky podvozků také z LPH stavebnice, jako je motorák, tak jste tušili správně 🙂 Musel jsem ho dost ořezat. Přilepeno vteřiňákem. Pojezd mám připravený.

viamonty na mojett (21)

Stavebnice od bývalé LPH určitě všichni znáte.

Části stavebnice potřebné k postavení kastle jsem oddělil nožem na koberce. Je to rychlé, ale musel jsem dát pozor, abych nožem ,, nezajel,, tam, kam nemám.

Díly jsem zabrousil jemným brusným papírem.

Díly stavebnice jsem pro jistotu ještě zkontroloval. Nepřesnosti by pokazily celkový vzhled motorového vozu, což by mě moc mrzelo.

Před lepením kastle motoráku jsem zvažoval, zda budu lepit i se střechou. Možností je střechu nalepit dodatečně.

Zatím kusy plastu, uvidím jak to půjde dál.

Rozhodnul jsem…….střechu nalepím. Někde jsem se dočetl, že při pozdějším lepení střechy by mohla vzninout nehezká spára. To nechci 🙂

Slepená kastle motoráku. Slepeno pomocí lepidla od Humbrolu “Liquid Poly”. Lepidlo mám odzkoušené, drží dobře. Mám od začátku na mysli vpasování pojezdu do kastle motoráku, musí být opravdu pevně slepená.

Dva dny jsem kastli motoráku nechal proschnout, aby lepené spoje byly opravdu pevné. Nejdříve následuje nástřik žlutou barvou Humbrol matnou. Nechal jsem barvu dva dny proschnout. Poté nasledovalo maskování maskovací páskou pro nástřik černých pruhů a proužků. Bohužel se mi fota někam vytratila, což mě moc mrzí a zároveň se omlouvám.

Po dvou dnech jsem odlepil maskovací pásku. Výsledek je celkem dobrý, ale ještě to není to pravé.

viamonty na mojett (8)

Příště při stříkání černou barvou musím být opatrnější, místy mi “podfoukla” pod pásku. Proto jsem musel maskovat ještě jednou, abych opravil na motoráku nepřesnosti.

viamonty na mojett (9)

Začínám maskovat vždy na čelech. Někdy vymaskovaný prostor přeměřím i posuvkou.

viamonty na mojett (7)

Čelo motoráku Viamont vymaskováno.

viamonty na mojett (5)

Důkladně jsem zakryl části motoráku, které již nejsou potřeba stříkat žlutou barvou. Byl jsem zvědavý na výsledek. Opět jsem čekal dva dny na zaschnutí žluté barvy. Při stříkání žlutou barvou na černou to chce trpělivost, neustále černá prosvítala.

viamonty na mojett (6)

Výsledek je dobrý. Některé malé nepřesnosti opravím párátkem 🙂

viamonty na mojett (12)

Vynechaný prostor v pravé části jsem vyměřil přesně na obtisk loga Viamont, které má průhledné písmo (moje vlastní výroba). Barva písma i nástřiku je pak stejná, což jsem chtěl. Vyrobil jsem i obtisky s barevným písmem. Odhadnout barevnou podobnost žluté na motoráku a obtisku je skoro nemožné.

viamonty na mojett (13)

Nejhorší je hotové, to maskování je zdlouhavé.

viamonty na mojett (14)

Měl jsem radost z povedého tenkého černého pruhu, který končí v polovině motoráku. Část malého pruhu jsem musel při maskování vyříznout žiletkou. Řezal jsem podle přiloženého pravítka a jedním řezem.

viamonty na mojett (15)

Těším se na obtisky.

viamonty na mojett (16)

Další pohled z boku.

viamonty na mojett (17)

Obtisky připraveny. Písmena nápisu jsou průhledná.

Na střechu použita středně šedá barva Humbrol. Obtisky na svém místě. Vytisknu si foto skutečného motoráku, abych nemusel neustále odbíhat k PC.

Malé logo ČD na čele motoráku.

Obtisk se mi nepodařilo dokonale ustřihnout. Nepřesnost opravím černou barvou pomocí párátka. Dále naneseny obtisky znázorňující druhou třídu, logo ČD a nápis neodrážet-nespouštět. Přestříkano matným lakem.

Okna šedou, opět párátkem. Pro lepší efekt jsem vymaskoval přední okno motoráku a pak natřel párátkem žlutou barvou.

Nejlépe se mi okna “párátkovala” při denním světle.

Motorák Viamont zasklen. Použil jsem dětskou transparentní barvu na sklo od f. Amos. Po zaschnutí okna pěkně drží.

viamonty na mojett (2)

Při lepení bočních oken jsem zmačkal několik papírových ubrousků a vycpal celý motorák, aby okna byla na svém místě. Okna byla totiž dost prohnutá. Světla natřena stříbrnou fixou a zalepena opět transparentní barvou Amos. Na pojezd jsem přilepil bedny, nemohou tam chybět, po malé úpravě šly nalepit. Vím, jejich umístění není správné, ale lepší než nic:-)

viamonty na mojett (1)

Nárazníky nalepeny vteřiňákem.

viamonty na mojett

Na bok Viamontu přilepeny leptané tabulky od f. Detail. Číslo nesouhlasí, použil jsem takové, které jsem mě l:-)

viamonty na mojett (3)

Málem bych zapomněl na WC 🙂 Okno podlepeno lepící papírovou páskou.

viamonty na mojett (22)

Viamont hotový, teď za sklo vitríny. Časem na kolejiště (Malá Úpa-Trutnov), ale to si počkám.

viamonty na mojett (24)

Cejnarxx

cejnarxx@seznam.cz

56 komentářů: „810 Viamont

  • to se opravdu povedlo a to je z lph.

  • clovece to teda cucim,tak peknej motorak jsem v modelu uz dlouho nevidel:)

  • Je to divný ale ja jsem musel ten pojezd ze startky celej předělat hlavně zběr proudu jakto že nikdo jinej to predelavat nemusí sakra 😀

  • fildason, matej : Díky za pochvalu.
    Pavel : Hlavně, že se pojezd podařilo zdárně předělat:-)

  • ahoj kdes koupil tu stavebnicu a maji je i v měřitku ho

  • Cejnarxx: ještě chytam sem tam nějakou tu mouchu,ale spíš to bude kolejivem plechovím si myslím. Sem tam nějaká nerovnost asi budu muset přidělat plíšky na zběr proudu i do přípojného vozu.

  • Jo a ještě něco to lepidlo od Humbrolu doporučuji taky 810 mě spadla už několikrát nechtěně na zem z 1m a nic.

  • Souhlasím rozpuštěcí lepidlo od Humbrolu je excelentní.

  • veloz : Stavebnici jsem koupil ve Veramu v Trutnově. V H0 stavebnici motoráku asi mít nebudou. Ale malinko jsem hledal a našel stavebnici motoráku ve velikosti H0 na stránkách http://www.vlacky.biz
    Pavel : S pevností spojů lepených Humrol lepidlem jsem spokojen také:-) Rád bych s pojezdem poradil, ale nevím. Nestačilo by vůz dostatečně zatížit? Napiš mi klidně na e-mail, cejnarxx@seznam.cz
    Geni : Také jsem s lepidlem spokojen.

  • ale ten pojazd na posledných fotkách nieje ten čo ste ukazovali na úvod(BTTB)ten má medzi kolesami menšie medzery a kolesá sú tam tiež iné.ja som použil tiež pojazd zo starej štartky ale nepáčilo sa mi to…chce to doladiť,obrúsiť tie konce aby kolesá sedeli tam kde majú a predĺžiť to proste.

  • Kubiak : Rozdíl proti ,,normálnímu,, umístění kol i masek podvozků je cca 4mm směrem ke středu motoráku a u modelu, který je dělaný pro radost bych to neviděl jako zásadní 🙂 Prodlužovat pojezd nebudu 🙂

  • 810 v HO se dělá v leptu f.Dk Model nebo odlitek od p.Číže

  • No teda ta stavebnice M152 + Baafx je teda hódně předražená na to že v ní skoro nic není.

  • Cejnarxx : díky kdyžtak se ozvu popřípadě pošlu foto pojezdu jak jsem to předělal a přidal jsem tam 4 matky jako zátěž tak nevim možná je to fakt tím kolejivem kdyžtak moje stránky jsou zde mam vyfocenej panel atd. http://www.pavlovovlacky.websnadno.cz

  • Geni: Nejlepší z finačního hlediska bude asi odlitek od p. Číže, jak píše Vladsed.

  • Tak co, kdy se tento vůz objeví na Aukru, příp. modelbazaru ? 🙂

  • x :Zátím nic takového neplánuji. Tento model jsem si vyrobil pro vlastní sbírku. Později bude jezdit na mém kolejišti 🙂

  • x: A proč by se neobjevil? Nějak nevidím smysl tohohle “pošťuchování” – prodávat si může každý co chce jak chce a jestli jsou lidi tak hloupí, že koupí i chcíplou krysu (nebo 810 v provedení, které nemá ani natřené rámečky oken, protože těch 5 ušetřených minut by asi snížilo zisk)… Leda že by se někdo bál konkurence?!

  • Tak tak, a ti oklamaní kupující si myslí jak dobrý věrný model si koupili, kvalitní nástřik, který je znehodnocen špatným umístěním obtisků a ještě zalakovaných. Před koupí modelu by si měl každý prohlédnout vzor na skutečné železnici.
    pro Pavel,Cejnar,Kubiak-zabývám se pohonem v TT dobrých 15 let a START tam z hlediska funkčnosti, modelovosti a pracnosti patří.Na výše uvedené recenzi pohonů je rozpitváno 6 typů v cenách od 600,-do 1600,-Kč avšechny jsou oproti STARTCE skvělé,prosím neraďte začínajícím modelářům jít na slepou kolej.
    Propagují se tady nové techniky nátěrů, použití obtisků,patinování modelů,používáme KKK, stavíme modely z leptů a na druhou stranu nevadí 4mm v rozvoru náprav a nemodelové znázornění detailu podvozku, bedny,klimatizace vytápění. Model by měl být trochu více modelem,ať je do vitrínky nebo do kolejiště.
    Pavel

  • x :Motivoval jste mě, udělám pár kusů motoráků na prodej 🙂
    S kolegou VoVo naprosto souhlasím.
    Pavel : Podobnou zkušenost mám a věřte, že šok po vybalení olámaného modelu a ještě jiného než byl na fotu není příjemný. Dnes si dávám také pozor od koho kupuji.
    Doufám, že jsem nikoho se ,,Startkou,, na slepou kolej neposlal, to by mě moc mrzelo. V dnešní době internetu určitě každý zná širokou nabídku pojezdů, které předčí ,,Starku,, několikanásobně po všech stránkách a cenově jsou pojezdy dostupné. Na druhou stranu, někdo, kdo studuje a nemá moc peněz je asi tento levný pojezd řešením a věřím, že radost udělá také. Nedostatků ve spodní částo motoráku jsem si vědom. Proto jsem také na neduhy (bedny) oproti skutečnému stroji upozornil v článku, abych nikoho nepletl. Prostě model pro radost. Každý menší detail dělá model lepším, to máte pravdu.Děkuji za komentář.

  • To x: Nojo, rejpalové se najdou všude…
    To Cejnarxx-pěkná práce! A pro zajímavost-jak dloho ti trvalo namaskování, asi to byl pěknej pakec, co?
    Jinak se musím přiznat-rámečky oken taky nenatírám (nějak se mi to nelíbí, ale až vyzkouším nějakou techniku, která mi sedne, snad se polepším 🙂 )
    Jo a obtisky taky lakuju (proti poškození při manipulaci) ale jelikož vím, že některé z nich nejsou úplně takové, jaké mají být, zalakovávám jen vodou rozpustnou směsí, takže jdou kdykoliv odstranit bez poškození laku.

  • Ty detaily jsou u mne k dispozici, ještě jsem nikoho neodmítl.
    Pavel

  • Cejnarxx: máte naprostou pravdu,že kdo studuje a nemá zrovna moc peněz a nikdo ho nesponzoruje tak mu uděla radost i startka takže od rejpalů nas..t nenechám!! Když má někdo penez tři pr…. tak to se to kecá. Až seženu dobrou práci tak to bude poznat i na modelech.

  • a navíc nezajímam se jen o železnici,ale i o rc modely a ty taky nejsou zrovna levné.

  • Geni: tak to je husťárna! Bohužel bych v tomhle životě rád postavil ještě něco jiného než jen jednu 810, tak to flákám 😀

    Pavel B.: není třeba se rozčilovat, žejo? 🙂 Zkusil jsem jednou pojezd ze Startky, jezdilo to, ale nebylo to ono. Osobně bych si to už taky nedal a radši ušetřím na jeden pojezd dražší, ale lepší (proto jsem taky třeba udělal jednu 810 nehnanou)… Časem třeba budeš rád za něco lepšího i když teď to nejde, a pak bys možná od těch “rejpalů” rád něco koupil, tak bych si je tu být tebou neznepřátelil hned na začátku… 🙂

  • Naštěstí znám majitele Modeltrain v Plzni takže to neřeším,kdyžtak se obrátím na něj 🙂

  • VoVo: Tak já stavbu docela flákám, když se chce tak to de. Například střechu jsem teď přilepil a vytmelil za dva dny, což bych normálně dělal tak týden.

  • JM: Díky za pochvalu, potěší:-)
    Maskování je opravdu pakec, jak píšete. Před nástřikem černé maskování trvalo asi dvě hodiny. Po sundání mask.pásky znovu maskování, abych opravil nepovedené a pruhy byly co nejvíc ostré. Takže tři hodinky celkem.
    Natírání rámečků jde pěkně, a celkovému vzhledu to dost přidá, určitě zkuste. Natírám je při denním světle a u okna:-)
    S obtisky si dost hraji, aby byly co nejlepší.
    vojtěch suchan : Jsem rád, že se líbí:-)
    Pavel B. : Určitě je lepší si připlatit a mít dobrý pojezd než BTTBstart. Pojezd ze ,,Startky,, řešením je, motorák jezdí, ale jizdní vlasnosti nic moc. Časem se k tomu dopracuješ:-) Já ten pojezd dostal od kolegy z práce, chtěl Startloko vyhodit. Tak jsem si řekl, že ho použiju. Jinak bych asi taky koupil jiný:-) Každý musí vedět sám, co od modelu chce:-)

  • Když mluvíme o tom barvení rámečků oken-jak to kdo děláte (štěteček, párátko, nebo nějaký fix ?) a jakou barvou? Mám nějakou stříbrnou Revellku a ta ten plast dost blbě kryla…

  • K těm rámečkům, já to budu asi stříkat. Buď přeš šablonku přímo na model a nebo přes šablonku na lepicí pásku a potom to přenesu. Uvidím co z toho půjde a taky jestli dokážu vytvořit tu šablonku. Pokud nic z toho nepůjde, tak použiju nařezané proužky z barvy nastříkané na lepicí pásku (nebo cokoli hladkého).

  • Jo, o leptech vím, ale jde mi o metodu barvení.
    To Geni: ta šablonka je dost drsnej nápad, vzhledem k tenkosti těch okrajů okýnek…to bude pěkná nimračka, pokud to vůbec půjde…

  • Já rámečky dělal párátkem nanesl jsem si trochu barvy na párátko a obtáhl. Pozor když dáte moc barvy bude vám stýkat do oken. 🙂

  • JM : Používám na barvení rámečků oken barvu Humbrol světle šedou. Níže popisuje Vojta 🙂

    Geni : Výroba šablony na rámečky oken bude asi dost obtížná a pracná. Zkus a uvidíš, ale myslím, že to nepujde.

    maskr : Leptové doplňky od f. Detail jsou super, zvažuji jejich použití někdy v budoucnu.
    Díky za upřesnění tratě Viamontu do ,,Úpy,,.

  • VoVo:Startka zatím stačí časem pořídím novej pojezd ,až vymením kolejivo za profilové. 🙂

  • myslím si že fajn riešenie na farbenie rámečkov je si natrieť farbu na niečo hladké a do nej len rámy otlačiť a vyčnievajúce časti sa zafarbia.Mne osobne sa to celkom podarilo.

  • se koukni na jednu fotku cejnarxx jich dělal 3 takže ta poslední fotka nemusí být motorák s pojezdem ze startky

  • vojtěch suchan : Upřesnění jsem už psal, ohledně ,, nesprávného,, rozměru kol, se dotazoval Kubiak….Rozdíl je 4mm. Jinak jsem zastánce mosazného pojezdu, ,,Startku,, jsem dostal. Přesně jak píše Vojta, dělal jsem celkem tři a na pojezdu ze ,,Startky,, vypadá Viamont prakticky stejně. Na druhém a třetím fotu jsou upravené masky podvozků z LPH stavebnice přilepeny na pojezdu ,,Startky,,.

  • Parádní skříně na M 152 z leptu má pan Kubíček – odkaz na lepty Kubr

  • moc pěkný taky si ho možná udělám škoda že to není H0

  • mohu se zeptat kde jste koupil LPH stavebnici 810 ČD?

  • Prosím vás tam medzi úvodnými fotkami máte komentár”od bývalé lph” ako viem že lph už sa nevyrába ale vyrába to vôbec niekto ešte v TT? stavebnice tých 810?.

  • Já bych řekl, že spíše ty Lisovny (dříve LPH) nebo možná zaměstnanci sami pro někoho po směně bez vědomí majitele.

  • Mně se to moc líbí. Je to zajímavé řešení.Možná rozvor o pár mm neodpovídá,ale kdo mně to na kolejišti bude se šuplerou měřit? Během jízdy nebo stání na kolejišti to nebude k poznání V dnešní době, kdy je vše drahé a každý nemá na drahé pojezdy je to dobré řešení, zejména pro záčátečníky. Pokud se dál budou věnovat modelařině, jistě časem přejdou na lepší a odpovídající pojezdy,ale do začátku je to dobré.

  • Geni… masakr.. 😀 no hele, já už jsem se s ním i párkrát projel… jako když je narvanej a jede sám, tak jízda není příjemná, ovšem jelikož bylo narváno, tak nás s kamarádem vzaj fíra do kabiny. A to byla pane pak jízda.. 😉 no Konec konců, už obědnávám stavebnici LPH a pustím se do viamontu taky, protože se mi moc líbí, a jelikož jsem s ním už dlouho nejel, tak sem na něj zapoměl. Díky za pěkný připomenutí.. 😉

  • Barvy HUMBROL jsou syntetika, lih nebo akryl

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..