Tárovák podruhé – tentokrát z kartonu
Původní tárovací vůz už odsud určitě znáte. Byla to jedna z mých prvních stavebnic, a je to už skoro 6 let. Za tu dobu se technologie trošku posunuly, a tak přišel čas na změnu.
Původní sestavený vůz z leptané stavebnice je zobrazený vpravo. Protože je to ale jen budka a nic na ní, napadlo mě vyrobit to stejné z kartonu. Což sice nebude tak přesné, ale bude to o dost levnější, a bude to snadnější (snad) na skládání.
Stavebnice tedy nyní obsahuje stejné díly, ale z jiného materiálu. Čtyři příčky z kartonu 1.0 mm pro zpevnění, a skříň z tenčího lakovaného kartonu cca síly 0.3 mm s gravírovanými sváry a dveřmi.
Sestavení je jednoduché, stačí hlavní díl naohýbat podle vygravírovaných drážek, zpevnit příčkami a na čelní příčky nalepit pohledovou vrstvu čela.
Nejlépe zalít vteřiňákem, ale dá se i disperzním lepidlem.
Trošku je potřeba pohlídat rovnost, ale dá se to.
A sestavená nástavba je za chvilku na světě.
Napuštěná vteřiňákem je jednak pevnější a jednak se dá lehce přebrousit.
Barva dodávané verze se liší podle zrovna dostupné barvy kartonu, jinak se neliší.
Stavbu jsem tedy začal sestavením nástavby, kterou jsem popravdě na dost dlouhé měsíce odložil a až teď se k ní vrátil.
Vzdálenost příček je úplně jedno, budou sedět sice na podlaze vozu, ale je jedno kde přesně.
Bohužel se mezitím stala nemilá skutečnost, a to ta, že SDV přestalo vyrábět odlité stavebnice vozů Smmp, které jsou na tento účel naprosto ideální. Mají sice navíc vázací oka, ale zbytek vozu je perfektně vhodný.
A aby toho nebylo málo, přestali vyrábět i odlité lichoběžníhové rámy na “rajky”, ze kterých se to dalo také provizorně postavit.
Naštěstí jsem doma měl ještě nějaké zásoby, které jsem si šetřil právě pro tento účel. Nová alternativa dnes vpodstatě neexistuje kromě dražších leptů od TTjeníka, je to škoda, tenhle vůz teď bude v nabídce určitě chybět, protože sloužil jako základ pro více druhů vozů.
Já jsem ke stavebnici vyzkoušel nové podvozky 26-2.6 s hranatými otvory v rámu.
Ty kulaté známe všichni ze stavebnic LPH, tak jsem chtěl něco nového.
Jejich provedení je výrazně detailnější a hlavně umožňují větší rejd pod vozy právě s převislými bočnicemi, kde se starší podvozky už horko těžko otáčely.
Hned jsem osadil kovová dvojkolí, protože dvojkolí se vsazují do slepených podvozků složitěji (je to celé víc natěsno).
Spodek vozu jsem začistil, nalepil na něj nástavbu (pasuje téměř přesně) vteřinovým lepidlem, všechny místa spojů ještě prolil, a stříknul základovkou, abych se podíval, kde bude potřeba tmelit. Šlo to dobře a rychle, a tak jsem hned osadil i leptané stupačky a jednu uraženou kotvičku.
Pak jsem stříkl spodek černou, vymaskoval, a vršek béžovou.
Vše je to dělané sprejem. Jen málokdy teď už rozbaluju pistoli a kompresor, a spíš jen v případech, kdy nemám vhodný odstín ve spreji.
Nástavba oproti původní leptané ztratila znatelně sváry na všech dílech.
I když vygravírované jsou, pod vrstvou laku skoro zaniknou.
Pak už jsem mohl natřít detaily jako kotvičky a kola ruční brzdy. Obtisky jsem využil převážně ze stavebnice SDV, i když ke stavebnicím běžně dodávám obtisky vlastní. Je to docela jedno, hlavně že tam nějaké bílé značky jsou, a číst to nikdo nebude.
Patinu jsem udělal jen patinátorem velmi jemně na vršku střechy – vůz ještě není úplně starý.
Pak už stačí do připravených prostorů vlepit kinematiky SDV, do nich spřáhla Kuehn, a může se jezdit. Vše už tu bylo popsáno tolikrát, že je škoda to opakovat.
S novými podvozky je pohyb podvozků skutečně znatelně volnější s větším rejdem, čep nového podvozku pasuje do původního otvoru stejně dobře jako ten starší.
Celé jsem to zastříknul matným lakem a pro dnešek bude hotovo, nechtěl jsem to moc komplikovat.
Ani na skříň jsem tentokrát nevyužil malou sadu obtisků přikládaných ke stavebnici.
Vůz je hmotnostně sám o sobě bez závaží relativně v toleranci, i když případné dovážení mu neuškodí a na podlaze plošinového vozu je místa dost.
Tím je tedy hotovo. Cenu za nástavbu se povedlo snížit skoro na polovinu, což je snad dobrý argument pro změnu a snad vyváží menší detailnost bočnic. I tak není problém na poptávku vyrobit stále i starou leptanou verzi. Je to vůz vyloženě okrajový a do kopřiv, a když je teď problém s dostupností plošinových vozů jako základů, tak uvidíme, jak se to vůbec celé vyvine dál…
Je to dost dobrý pro nás začátečníky. Hned jak to bude na trhu tak koupím.
Pěkná práce, taky mi přijde škoda, že plošiňáky již nedělají, bohužel jsem nestihl žádný koupit.. Asi postavím ten leptaný Px od hekttora.
Mohu se VoVo ještě zeptat, jaký je použitý matný lak? Mám teď postavené prvně 3 modely (Es, Kbkks, Hadgs) a jsem ve fázi lesklého sidoluxu před obtiskama :-). Původně jsem myslel, že zkusím matovací bázi Tamiya do sidoluxu, ale rád si nechám poradit, bude-li něco jednoduššího ve spreji. Díky.
IM_TT:
Ono je v podstatě jedno jaký lak použiješ. Já pod obtisky dávám místo sidoluxu “Mr.Super Clear Gloss” od Gunze – Mr.Color. A na obtisky “Mr.Super Clear Flat”. Jsou to oba spreje o obsahu 170ml.