Rybák a podvozek jako novinky od SDV
Mezi letošními novinkami, které nejsou prozatím jen v katalogu, zveřejnila firma SDV hned několik novinek, které jistě zaujmou nejednoho modeláře.
Mezi ně patří nová verze osobního vozu rybák, nově v sedmiokenné verzi, která přichází na trh ve variantě s obtiskem po roce 1968, a je tak možné tento vůz zařadit do soupravy k dříve dostupným osmiokenným rybákům. Další, doslova horkou novinkou, jsou podvozky typů 26-2.4 a 26-2.8, které se hodí pro většinu nákladní vozů provozovaných od roku 1947. Typ 26-2.8 se nachází v hojném počtu na nákladních vozech dodnes. Neváhal jsem a obě novinky jsem na zkoušku zakoupil.
První se zmíním o podvozcích z nové formy. Výlisek umožní sestavit hned dva typy podvozků. Horní, typ 26-2.4, a spodní s kulatým otvorem – klasický 26-2.8. Stavebnice tedy obsahuje dvě volitelné bočnice podvozků, rám, čep, plastová dvojkolí a osičky, kde jedna je náhradní. Použití plastových dvojkolí pro provoz je diskutabilní, ovšem pro vitrínový model jsou dodávaná dvojkolí plně dostačující.
Zpracováním podvozků jsem byl velmi mile překvapen. Jsou velmi detailní a zároveň dobře vylisované, bez propadlin a otřepů, což ušetří práci při sestavení, které je naprosto nenáročné. Do nosného rámu naneseme lepidlo na plastové modely a spojíme s bočnicemi. Bočnice mají výstupky, které zajišťují jednoznačnou orientaci. Občas na internetu zahlédnu otázky na to, jakým lepidlem tyto stavebnice lepit. Plastové díly je mezi sebou vhodné lepit lepidlem na plastové modely, běžně používám lepidla od Agamy nebo Revellu, záleží co mám zrovna po ruce. Pokud lepidlo nemáte, lze rozpustit zbytky stavebnice v toluenové směsi, kterou lze běžně sehnat v drogérii. Vteřinové lepidlo není pro tyto účely vhodné, jelikož výsledný spoj bývá křehký.
Byl jsem zvědav, proč SDV šlo do výroby vlastní formy pro tento typ podvozku, když na trhu již existuje od LPH. Obrázek vám možná napoví – oproti LPH je podvozek výrazně užší. Jičínské podvozky mají šířku středové části 18,76 mm, novinka od SDV je o 1,16 mm užší, tedy s šířkou 17,60 mm. Což je výhoda pro vozy typů Gags, Hadgs, Taes i Falls, kde si široké podvozky vyžadovaly zásahy do konstrukce karoserie modelů, občas i samotných podvozků, abychom docílili bezproblémového chodu na malých poloměrech oblouků.
Zúžení ovšem není to jediné, co nové podvozky přinesly.
Opravily i mnoho proporčních chyb předchůdce a navíc přinesly další detaily. Po srovnání s podvozkem LPH jsem narazil na několik dalších odlišností. Stačí si jen povšimnou jiného tvaru okrajů bočnic, ložiskových domků, které mají svůj otvor pro pohyb a v neposlední řadě elipsovitého zakulacení bočnic nad pružnicemi.
Oproti předchůdci vypadá plastičtěji a realističtěji. Jedinou vadou na kráse, které si možná ani nevšimnete, je hrubší provedení samostatných listů v pružnici, v porovnání s LPH, respektive chybějící náznak listu mezi znázorněnými, který by tento optický nešvar snadno odstranil…
Zkusil jsem osadit dvojkolí a byl jsem mile překvapen. Na skutečných podvozcích jsem vždy viděl obruč dvojkolí těsně za podvozkem, a snažil jsem se tohoto efektu dosáhnout vypilováním otvorů podvozků, ale bohužel jsem nikdy nebyl úplně spokojen. Právě zde SDV odebralo zbytečný materiál a docílilo tak pro mě důležitého efektu. Abych mohl vůbec vsadit dvojkolí je u podvozků náběžná prohlubeň, bez které by bylo prakticky nemožné dvojkolí, bez poškození podvozků, osadit.
Pro možnost snadného porovnání jsem přidal i fotku skutečného podvozku, kde lze vidět nákolek těsně za bočnicí podvozku.
Osazené podvozky pod vozem Eas. Patina podvozkům jistě prospěje a posune je ještě blíže realitě.
I pod vozem Faccs vypadá mnohem lépe.
Další novinkou na trhu je nová verze sedmiokenného rybáku. Ten přichází ve variantě s obtiskem po roce 1968, a bude tak doplňovat stávající vozový park rybáků s osmi okny. Stavba se nijak neliší od stavby osmiokenného vozu, jen zde přibylo několik vylepšení, o kterých se zmíním dále.
Novou součástí v krabičce je černá nálepka na podlahu, která usnadní osazování stěn kupé do modelu. Nově jsou dodávány ke všem modifikacím stavebnic rybáků.
V praxi to vypadá následovně. Sedačky jsou nalepeny přímo, na samolepkou vymezený pozinkovaný plech. Černý vodič od osvětlení je tedy lépe maskovaný a navíc zbytečně neruší pozinkované závaží jakožto podlaha. Jednoduché a elegantní zjednodušení stavby.
Dalším vylepšením je zvýraznění hrany na bočnici pod okny. Rozsochy konečně také prošly úpravami, a tak je lze nově snadno zasunout přímo do rámu podvozku bez nutnosti hrubé síly a sprostých slov.
Drobná vylepšení mi zpříjemnila stavbu.
Model jsem pojal jako zkušební, a tak jsem vyzkoušel solnou metodu na střeše. Na střechu jsem nejprve nastříkal několik odstínů rezavé, mírně navlhčil, nasypal klasickou kuchyňskou sůl, nechal uschnout a přelakoval vrstvou šedé. S výsledkem nejsem úplně spokojen, příště vyzkouším hrubší sůl a zalakování vrstvev rezavé barvy.
Samozřejmě u mých modelů nesmí chybět osvětlení. 🙂
Novinky mě velmi mile překvapily a potěšily. Po delší době mě opět něco zaujalo a vytrhlo z denní rutiny, dokonce jsem si u stavby odpočinul což se u prvních rybáků říci rozhodně nedalo. Postupně na svých modelech převážu podvozky na nové od SDV, které oproti leptaným podvozků, od různých výrobců, získávají body nejen v cenové kategorii, ale také ve snadnosti sestavení. A sedmiokeňák? Jistě se bude hodit na nostalgickou jízdu po bok jeho víceokenných bratříčků. 🙂
Stavebnici Rybáků můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici podvozků můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Mohl bych se zeptat jestli se na pozinkovaný plech lepí lépe jako na normální plech?
Myslím, že s tím lepením to vyjde nastejno. Ale nejsem si jistý, jestli jsem měl ve své stavebnici zrovna pozinkovaný plech..Tento model se opravdu skládá lépe, než původní osmiokenní verze. Už aby byl i pošťák a služebák.
Ty podvozky vypadají taky perfektně a to zúžení o cca 1 mm hodně pomůže, zvláště u Wap – ek. Ale nedovedu si představit, že bych měl převázat celý svůj vozový park.
Pozink to není, to by mělo na povrchu charakteristické “šupinky”, je to nějaký obyčejný plech bez povrchové úpravy. Já na to sedačky lepím normálním vteřiňákem a drží to. A stejné úpravy už mají i osmiokeňáky, opravy se týkaly společných dílů.
Lepí se to pořád stejně. Pozink to asi opravdu nebude, protože mi rezaví v ploše, což by pozink neudělal.
Rezaví v ploše? Aspoň to nemusíš natírat – vozy v muzejní soupravě (otvírání muzejní dráhy v Nýřanech 2015) měly podlahu natřenou jakousi hnědočervenou barvou, která byla jen mírně červenější, než stará rez.