Nákladní vozy

Cisterny – první pokusy a jak to bylo dál…

image238Při mých pokusech se stavbami a předělávkami jsem si umanul, že kromě cisteren z produkce LPH Jičín nemám žádnou cisternu, tak že se ji pokusím vyrobit si sám.Našel jsem pár fotek velkých cisteren na plyn, bohužel rozměry se mi na ně nepodařilo najít a tak jsem vše odhadoval podle fotek.

Hledal jsem vhodný materiál ke stavbě, v hobby marketu jsem našel potřebné trubky na kotel a boky kotle jsou z ochrany nohou židlí.

image001

image003

image005

image007

image009

image011

image013

image015

Slepením dvou trubek k sobě a boků, nám vznikne tělo cisterny. V současné době jsem narazil na lepší a levnější variantu celistvé plastové trubky, z níž je trup v jednom kuse. Současně jsem dělal cisterny dvě, ta první byla spíše taková zkušební, boky jsem zkoušel udělat z plastové destičky, nakonec se dočkala finální podoby, jak bude vidět později. Z rajek mi zbyli boky rámu záměnou za rámy lomené a tak jsem nevyužité použil na stavbu rámu pro cisterny. Použil jsem z rajek i střední díly rámu, které jsem rozřízl a nastavil spolu s boky na potřebnou délku.

image017

image019

image021

image023

Po té jsem zkoušel výšku celé cisterny a vyrobil na jednom boku z plastové destičky síly 1 mm podpěru kotle.

image025

image027

image029

Slepený rám jsem zatížil a nechal raději proschnout do druhého dne, aby se mi nezkroutil, přeci jen je delší než většina jiných modelů. Pak jsem přilepil slabou destičku jako přechodovou lávku, kousek jsem nalepil i na zadní část, ta ve finále poslouží pro přilepení kinematik SDV. Z mosazného drátku jsem si vyrobil naohýbáním a sletováním ruční brzdy,zábradlí na přechodvou lávku i zadní zábradlí nad stupačky. Na boky rámu přibyli kotvičky na podkladu z kousku destiček a schůdky z produkce DH-loko. Samozřejmě nesměly chybět ani leptané stupačky.image033

image035

image037

image039

image041

image043

image045

image047

image049

image051

image053

image055

image057

image059

image061

image063

image065

image067

Na spodek rámu byla přilepena vzduchová souprava.

image069

image071

Z platového profilu evergreen profilu půlkruhu jsem na kotel nalepil proužky, které jsou podle fota po celé délce kotle a zasahují kousek až na čela kotle. Zkušebně posazené na rámu.

image073

image075

image077

image079

image081

image083

image085

image087

image089

image091

image093

image095

image097

Aby nebyli oba kotle hladké, nařezal jsem z tenkých desek které jsme používali třeba na vysvědčení úzké proužky a po rozměření je nalepil na kotel.

image099

image101

image103

image105

image107

image109

image111

image113

Na spodek rámu jsem si vyrobil z mosazných trubiček imitaci ventilů k napouštění a vypouštění obsahu kotle, ze zbytku leptových rámečků jsem si vyrobil přestavovače.

image115

image117

image119

image121

image123

image127

image129

image131

image133

To by bylo tak z hrubé stavby vše a hurá na základní nástřik, pak přišel nástřik podvozků černou, jeden kotel bílou a druhý stříknutý stříbrně.

image135

image137

image139

image141

image143

Po proschnutí barvy přišlo na řadu dobarvení přestavovačů, madel ručních brzd, uzávěrů ventilů a taky částečně natřená zábradlí na žluto.

image147

image149

image151

image153

image155

image157

image159

image163

image165

Pak přišly na řadu obtisky. Ty jsou od Rostopiše ze sady Zakgs a Zaces na stavebnice cisteren LPH, jejiž stavby zde popsal VoVo. Na bílou cisternu jsem musel použít oranžový pruh i z druhé sady obtisku Zakgs,jeden byl bohužel kratký, možná by bylo lepší pruh vymaskovat a stříknout, ale to se mi tentokrát nechtělo, obtisky byli usazeny na svá místa za pomoci vodiček agama, jen u stříbrné cisterny se trochu narušil stříbrný nástřik, ale podařilo se trochu zamaskovat a ve skutečnosti to tak znát není. Cedule s popisy byly nalepeny na svá místa a když bylo hotovo přišel na řadu přestřik bezbarvým lakem. Jako poslední krok bylo finální slepení kotlů s rámem. Podvozky u bílé cisterny jsem líznul žlutou barvou ve stylu novějších podvozků.

image168

image171

image173

image175

image179

image181

image183

image187

image189

Pro srovnání velikosti oproti Ludmile.

image191

Pár fotek jsem vložil i pro srovnání velikosti s jinými vagony, cisterny jsou stejně vysoké jako výška kotlů na rajce. Oba modely jsou osazeny kovovými dvojkolími Tillig, průměr 7,7 mm a běhají v mosazných ložiskách. Stavba byla zábava a konečně mám velké cisterny, které jsem si vyrobil sám, na místo toho abych si je jen koupil. Tímto bych tento článek uzavřel, rád přivítám rady nebo i kritiku a snad zas někdy u dalších článků 🙂

image238

image240

image242

image244

image248

image250

image252

image254

image256

image258

image260

image264

image270

image272

image274

image276

image280

image282

image284

image286

image288

image290

image300

image302

image304

image306

image308

image310

image312

image314

image316

image318

image320

image324

image326

24 komentářů: „Cisterny – první pokusy a jak to bylo dál…

  • mistrovské dílo!…vozy vskutku vypadají jako tovární…i tady lze vidět jak se některé zbylé díly dají ještě využít!…než je člověk vyhodí…palec nahoru

  • Ahoj, jdou nějak vyčíslit celkové náklady?

  • Inu,další šikula,co umí!Tomuhle říkám modelařina,zbytky a improvizace!I když nějaké rozměry se jistě na netu sehnat dají,třeba na Parostroji je informací hromada.V každým případě velice slušná práce! 😉

  • Děkuji za ocenění. Náklady po spočítání na jeden vagon z toho co si pamatuji, by měli vycházet cca někde kolem 400-450kc, dají se snížit i podle toho za jakou cenu seženete trubku, nebo stavebnice rajky že které je použit střed rámu a podvozky nebo si udělat mustr a odlít si rámy pro více kusů, o čemž jsem také uvazoval, ale zatím jsem odložil stranou, schůdky jsou od dh Loko které mi zbyli,na jednom leptu jsou myslím 4 páry s cenou někde okolo 50 Kč, zbytek je už jen drát a co se týče nástřiku, používám barvy ze sprejů od dupli collor art což se taky cena prodraží,jeden sprej je za 170 Kč , což není nejlevnější,ale dobře se s nimi pracuje a je celkem rychle suchý na dotyk. Možná si někdo řekne, že nemá cenu je za cenu kolem 500 Kč si vyrábět, ale při záměru udelat si soupravu a nemuset mít tovární model (určitě v lepší kvalitě) asi lepší počin , který vyjde levněji a pro mne o to zajímavější a radostnější, že si modely můžu postavit sám.

  • Vozy vypadají opravdu moc pěkně, parádní práce. Jaký je prosím vnější průměr trubky tvořící kotel?

  • Trubka je průměr 25mm, dá se použít i 20mm, ty co jsem použil jsem koupil v obi mezi věcmi na televizní kabely, vyjdou na dva vozy a jeden kousek zbyde , nebo je lepší koupit bílou plastovou elektrikarskou trubku v délce cca 2 metrů , že kterých nasekate daleko víc kotlů a při ceně 50 – 100kc za trubku je výhodnější a odpadá nutnost zbroušení středového spoje,navic je v cele délce rovny, což trubičky z hobby marketu jsou lehounce do konusu.

  • Ahoj Pavle,
    úžasná práce. Kus staré, poctivé modelařiny. Sice je to mimo moji modelovou dobu, ale vždy si tvé články s chutí pročtu, protože tohle se dnes už moc nevidí. Kde ty duplicolorky kupuješ? Za 170 Kč jsem je viděl v nějakým OBI, nebo v něčem podobně předraženým. Já je kupuju v normálních barvách-lakách u nás v Hořicích za 110Kč kus. A to už je celkem rozdíl. Jinak souhlasím s tebou, že se s nimi pracuje výborně. Musí se stříkat několik slaboučkých vrstev, protože naleptává některé plasty. Dřeváky od LPH by mohli vyprávět. 🙂
    Jiřik.

  • Ahoj, děkuji za pochvalu,kupuji je právě v OBI a tam jsou takhle předražené,zkousel jsem se poprat i v barvach-lakach, ale mají tam od jiných firem, ale nejvíc mi vyhovují tyto aerosol Art, jen je akorát odstriknu do skleničky a ještě náředim ředidlem 6000 nitroredidlo 2:1 ve prospěch barvy a stříkané airbrush pistolí ,sice už je letitá ,ale zatím drží.

  • Perfektní práce, pečlivě zpracováno, a fantastický nápad. Jen se mi zdají cisterny dost velké. chtělo by to tak asi o pět milimetrů v průměru menší. Ale to je věc názoru a nemusím mít pravdu .

  • No kotel by mohl být určitě o něco menší, to máš pravdu,ale tady se mi hodil průměr a boky které na sebe pasovali, průměr 20mm kotle je ve stavbě. Ten průměr 25mm kotle je tak už na hraně, ale myslím si , že když by byla souprava jen takto velkých cisteren ,nemuselo by to vypadat špatně, další kotle mám připravené,meli by být i s překrytím kotle a trochu odlišné, no až bude něco víc hotovo, určitě něco sesmolim a pošlu Vojtovi k uveřejnění, za čez mu tímto taky moc děkuji za zveřejnění mých pokusů. S porovnáním se stavebnicí cisterny Ra od lph je rozdíl hodně velký, ale co jsem viděl při jízdách do chemicek, tak tam byli i takto velké cisterny, keře byli o něco vyšší jak mašiny ,které je táhli a kotel byl poradne velký. Je jasný, že podle rozměrů skutečných nemusí vůbec sedět po přepočítání na model, já to jen tak odhadl podle fotky,tak jako většinu jiných modelů,asi to není tak správný přístup, ale pokud to beru jako modelareni pro radost a jako pokusy něco zkusit vyrobit, tak to oko občas primhourim ikdyz se snažím , aby model vypadal aspoň trochu věrohodně.

  • No hlavně já děkuju, že zde může taková krásná modelařina být 🙂 Je to zase kus poctivé práce! Já ty DupliColorky kupuju tady https://pemi.cz/hledat/dupli%20color (výhoda je, že se to dá i přes internet), ale spíš tam kupuju ty levnější spreje od Barvy a Laky. Velikost kotlů je na hraně, ale podle mě ještě v pořádku, ony opravdu některé cisterny využívají ten průjezdný profil dost naplno, to naopak ta LPH cisterna je proti většině běžných druhů výjimečně malinká.

  • Díky Vovo za odkaz, zkoušel jsem i dva spreje od barvy laky Hostivař, cena je poloviční než u těch duplicollor které jsem kupoval za draho, pracovalo se mi s nimi taky dobře , akorát se mi na jednom modelu povedlo barvu strhnout při odstraňování maskovací pásky, ale možná jsem to blbě odmastil, nebo špatně chytl základ, nez že by to bylo barvou a nejspíš přejdu na tyto levnější varianty, kvalita je srovnatelná s duplicollor, tak se uvidí časem jak se s nimi bude pracovat dál, několik barev jsem koupil na další zkoušení. Na tu stavebnici lph, chci zkusit použít vyrobený kotel o průměru 18 mm, který by měl pasovat na původní držáky kotle s minimální úpravou, tak uvidíme co se z toho vyklube. Projektu a nápadů je spousta, jenom toho času je pomálu

  • Podle katalogu ČD Cargo mají moderní cisterny průměr 2600-2930 mm (většina 2800), čili 21,7 – 24,4 mm v TT (většina 23,3).
    Tak 25 je jen o trošku víc, než by bylo potřeba 🙂

  • Tak to se dá to oko ještě primhourit za těch pár desetiletí.

  • Pardon, oprava (za pár desetinek)

  • V každém případě se mi líbí perfektní zpracování a jak jsem psal i dobrý nápad. Pro nás ostatní je to dobrá inspirace, a přínos pro tento web .

  • Modely jsou sice řemeslně moc pěkně propracované, ale jsou bohužel zcela mimo realitu. U takhle velké plynovky (můj odhad je okolo 70 m3 objemu 30 tun vlastní hmotnosti) je předpoklad přepravy lehčího zboží pod vyšším tlakem (např propan), než např. ta cisterna na chlor od LPH tj. měla by vypadat na čelech víc jako “bomba”. Cisterna na sírovku je naprostý paskvil. Na první pohled ve srovnání s Herkulem vypadá jako velmi lehké (vl. hmotost cca 20 tun) jumbo (objem 80-95 m3) na lehké zboží (jako např. benzín, líh, petrolej, kerosín, nafta) a to včetně typického žebrování. Do plnohodnotného Jumba jí ale chybí vrchní plnění, spodní ventil, gaspendl a moderní podvozky. Zobrazený popis přepravy kyseliny sírové je bohužel zcela mimo realitu – sírovka se neloží spodním ventilem a sama o sobě je dost těžká, cca 1,8., takže jumbo plné sírovky by vážilo tak 180 tun. Ostatně právě proto se sírovka vozí v malých (cca 35 m3) ale těžkých tlustostěnných cisternách (např. LPH, jak píše Pavelk) Závěrem: hezky zpracováno, ale výsledek je zcela nemodelový. Přitom na internetu je tolik dostupných prospektů a třípohleďáků. Namátkou třeba zde: http://www.legios.eu/cisternove-vozy-legios/

  • Ahoj Petře, určitě tvoji kritiku beru v potaz, cisternu jsem dělal podle fotky na kterou jsem náhodou narazil při prohlížení internetu a rozhodl se jí vyzkoušet vyrobit z toho co jsem měl doma, je jasné, že je to zjednodušení, ale co se čel týče jsou tvarově stejný jako byli na fotce, které jsem našel a tak to samé plnění nahoře nebylo vůbec, bylo jen zespodu a čela byli hladké, navíc i některé měli i přes vrch cisterny prekryti kotle a takhle jsem je i potkával v chemičce kam jsem občas s kamionem zajížděl a měl jsem možnost je tam vidět. Ty cisterny co máš na mysli jsem taky viděl a ty měli čela jako bomby, ale ty jsem nedělal a ani ty na které jsi poslal odkaz. Co se týče cisterny stříbrné, to byl takový úplně první pokus něco vytvořit a měl zůstat nedokončený, nakonec jsem si jej dokončil spíš pro radost, nejsem úplný počítač nýtů, tak nemusím mít do šroubků přesně podle předlohy a někdy se to vše ani v menších měřítkách nedá, pokud nekreslis lepty atd. Je to spíš takový nápad zjednodušení pro ty, kteří si něco chtějí zkusit vytvořit sami. Netvrdil že se doma, takzvaně na koleně nedají udělat modely lepší než tovární , ale záleží na každém co si z toho každý vezme, každopádně za kritiku díky. Pokud tu fotku najdu, určitě se pokusím dát odkaz podle čeho jsem se tak nějak řídil.

  • Pavle, já teda čumím, co se dá z kusu trubky vytvořit, palec nahoru! Vždycky jsem se bál, jak udělat čela a rám, toto vypadá uvěřitelně. Jasně, jak píše Petr, je to modelově mimo, vždycky je potřeba počítat co se veze, co to váží a jak to tedy může být velké, ale pro ověření technologie je to výborný počin. Když se podívám na zvěrstva, co produkuje Tillig za 1000 Kč/ks, byl bych v klidu 😉

    Pro inspiraci posílám link na kotle všech druhů: http://www.goederenwagens.nl/index.php?cat=8 – černé nadpisy kategorií jsou klikatelné a hodí tě na fotogalerie příslušné řady. Obdobně na těchto stránkách najdeš i jiné druhy nákladních vozů. Držím palce do dalších pokusů a těším se na lomené kotle 🙂

  • Zlámalik: Děkuji za pochvalu, dělal jsem pár zkoušek na Ra od lph, ale chtě bych zkusit vyrobit i ty lomené cisterny a rám bych tentokrát chtěl zkusit udělat z mosazných profilů, tak uvidíme jestli z toho něco přijatelného vyleze, určitě bych něco sesmolil a poslal Vojtovi k uveřejnění. Děkuji za odkaz, nápadů je tam teda spousty, ještě najít na vše čas

  • Přijde mi škoda, když se v jiných fórech řeší kdejaká ptákovina – tahle mašina má špatně okýnko a tahle má málo šikmý výfuk, a pak se mávne rukou nad čtyřnápravovým vozem o hmotnosti 180 tun. Přitom k modelovosti nemají zrovna daleko. Pod oba vozy dej podvozky Y25, odstraň nesmyslné nápisy, plynovku popiš přepravou něčeho lehkého, třeba vodíku 23 UN 1049. To “falešné” Jumbo doplň o horní plnění, žebříček k plnícímu hrdlu a gaspendl (trubka po boku vozu – viz třípohleďáky a fotky v odkazech níže) + bílý proužek se šipkou zhora dolů okolo celého kotle (označení gaspendlu), pověs na ní cedule 33 UN 1203, červené plameny a chcíplé ryby v kosočtvercích a jsi modelově úplně někde jinde. Jinak na stránách výrobců a provozovatelů vagonů najdeš třípohleďáky na různé vozy včetně těch lomených cisteren. Kromě Legiosu namátkou třeba tady Atir: http://www.atir-rail.com/en/our-types-of-wagons/ , RYKO http://www.rykoplus.cz/ , Railco http://www.railco.eu/Produkty a mnoho dalších. Přeju hodně zdaru.

  • Dobrý den!

    Mám na stole překlad, v němž je zmíněn gaspendl. Mohl bych se zeptat, k čemu slouží?

    Předem děkuji za odpoověď.

    Honza

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..