Cisternový návěs CN-22
Poslední dobou mě stále více baví stavět různé drobnosti pro kolejiště a modely aut k tomu zcela nemyslitelně patří rovněž. A vzhledem k tomu, že preferuji období III.-IV. epochy, tak využívám stavebnic, které nám chystají domácí výrobci, mezi nimiž sortimentem nabízených stavebnic vedou p. Stěpničkové.
V době, kdy nám připravili kontejnerový návěs, také ohlásili další chystaný model, jímž měl být právě cisternový návěs, ale později byly ohlášeny i další chystané modely návěsů, takže se zdálo, že ty cisterny nebudou. Nakonec s končícím létem přichází tedy prvně ohlašovaná stavebnice – cisternový návěs CN-22. Dalo by se říci, že takový model bude jen odlitek a hotovo, ale opak je pravdou, i cisterna může mít dostatek leptaných dílků. Balení je klasika a tak pojďme stavět.
Stavebnice obsahuje kromě již zmiňovaných odlitků a leptu i evegreenové tyče na znázornění potrubí a mosaznou tyč na hřídelky náprav.
Další dosti důležitou součástí stavebnice je i aršík – tentokrát spíše arch obtisků, který p. Štěpnička připravil jak v klasické verzi československé Benziny, s výsostnými znaky ČSLA, a to včetně několika variant „espézetek“. A vzhledem k tomu, že se tato cisterna velmi často využívala i ve východní části našich západních sousedů, tedy v tehdejším NDR, připravil autor i verzi německé společnosti Minol, opět včetně výsostných znaků německé armády a německých „espézetek“. Navíc oba aršíky obsahují i obtisky na tahače.
Odlité díly jsem si začistil od nálitků, opravil jsem sem tam nějakou skulinku – bublinku na odlitcích, mohu říci, že odlitky jsou fakt velmi pěkné.
Hned jsem vyjmul první díl z planžety leptu, a tím je horní pochozí plošinka. Stačí zahnout hrany, potom z přiložených evergreenových kulatinek udělat potrubí a přilepit. Dalším krokem je osazení malých koleček, zde je třeba věnovat zvýšenou pozornost jejich vyjímání z planžety, mě se jich několik někde na stole zatoulalo a už jsem je nenašel, no jo, jsou to tak drobné díly…, tak bylo potřeba je nahradit, skalpelem jsem si tedy nařezal drobné plátky z kulatiny evergreenu a takto chybějící doplnil.
Doplnil jsem skříň armatury na spodek střední části cisterny, už taky vím, co s návěsem udělám, až budu stavět další várku, možná bych se mohl s postupem zase i podělit…
Teď už můžeme přistoupit ke stavbě podvozkové části návěsu, je to prakticky sedm dílků, z nichž se pojezd sestaví. Základna se vytvaruje na bocích a v zadních partiích, kde jsou i světla a tabulka SPZ-tky, slepil jsem si rám náprav a ten následně dolepil k základně, nakonec přijdou i zástěrky a žebřík. Ten ale usadím až nakonec společně s dalším na kotel cisterny.
V mezičase, než proschlo lepidlo na podvozku, jsem ještě zkopletoval jistící páky servisních poklopů a pak je raději hned přilepil na poklopy na cisterně.
Z mosazné tyčky jsem nařízl dvě osky pro nápravy a osku do otoče na spodek nádrže. A taky dvě patky do podpěr, na leptu jsou destičky patek, na ně jsem přiletoval tyčky a do kostry podpěry na skříni armatury jsem navrtal otvory, do nichž jsem ty patky vlepil. Pokud by se nechaly delší, je možno postavit návěs jako trvale odstavený.
Osadil jsem kola s pneumatikami a mohl konečně zkušebně návěs postavit „na kola“, a taky jsem odzkoušel zapřažený návěs do tahačů.
Nakonec jsem tedy osadil již zmiňované žebříky na zadní části návěsu. Před usazováním je dobré si na cisterně vyznačit umístění spodních patek žebříku a navrtat dva otvory, do nichž se zalepí spodek žebříku. Tento návěs jsem kromě patek celý lepil vteřinovým lepidlem. Teď sestavím stejným způsobem i druhou stavebnici, kdy ale mosazné části budu z větší části letovat.
Na druhý pokus se mi podařilo nic nepoztrácet, takže nebylo potřeba vyrábět některé detaily, ihned jsem osadil i jistící páky poklopů, vrchní část návěsu je komplet.
Podvozkové díly jsem vytvaroval, zkosení na zadní části základny jsem proletoval, hned i přiletoval na základnu zástěrky, pak i rám náprav a zase ty patky…
Posledním krokem je opět osazení kol, žebříků a to nač jsem pozapoměl poprvé – klika ručního posuvu mechanismu podpěr.
Zase jsem vyzkoušel spřažení s tahači, určitě bude slušet jak tatrovkám, tak i liazkám. No a když už stavím nové návěsy, navíc zcela specifické, je nutné doplnit i vozový park o další tahače…T 138, 148 a taky Liazy.
Po sestavení putovalo vše do lakovny nejprve do základovky, potom i do specifického zbarvení n.p. Benzina a čs. armády. Potom po zaschnutí barev lesklý lak pod obtisky, aplikovat obtisky, přestřik lesklým lakem a na závěr matným.
Ale zdaleka není hotovo, ještě zkopletovat, copak návěsy, ty budou raz dva, ale tahače – duté kabinky dají hold víc práce. No ikdyž to nebude moc vidět, vím, že tam jsou – figurky řidičů, u liazek i záclonky, madla před předním sklem, hadice, přídavná světla, majáky…
…a takže nejprve základ, tím je cisterna n.p. Benzina,
potom i československé vojsko, tedy ČSLA.
No a teď ještě ty tahače, nejdřív tedy dvě Tatry, T 138 pro vojsko a T 148 pro n.p. Benzina, řiditelné nápravy jsou samozřejmostí.
A zapřažené do cisternového návěsu
Teď ještě ty Liazy, ty tahače přeci jen dají trochu víc práce při dokončování.
Nějaké zbytky se našly, abych vyrobil přídavná světla, majáčky a hadice.
A společné pózování na závěr.
A to je pro tentokrát vše, co bude dál, se uvidí, ale něco se zase pokusím pro Vás připravit.
Stavebnici návěsu ČSSR můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici návěsu DDR můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici tahače Liaz můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Stavebnici návěsu můžete objednat na e-shopu MojeTT.cz >>>
Pěkný , pěkný ,pěkný zase kus historie , takováto tatra zajížděla s návěsem i k nám do Čáslavi.
Tak teď by to chtělo nějakou pěknou stavebnici benzínové stanice a může se zase pěkně modelovat , ještě aby to na to bylo místo kam ty nový pěkný věci dávat..
Jako vždy kus moc povedené práce… takový cisternový návěs se už moc nevidí
Páni Štěpničkovci, za modelárov na Slovensku jedno veľké ĎAKUJEME a už sa na návesy tešíme.
Jirko: naozaj precízna práca a hlavne nápadité možnosti využitia tejto stavebnice, ako je u teba už zvykom. Odo mňa pomyselný palec hore, potom klobúk dole a hlboký predklon. Krásne cisternové súpravy.
Dobrý deň,pod vianočným stromčekom som si našiel túto stavebnicu a tak som sa pustil do stavby podľa tohto článku.Narazil som však na jeden / vlastne dva/ problém a prosím týmto o radu. Neviem nájsť na leptíku piatu istiacu páku poklopu /ani pod hodinárskou lupou/. A druhý, hodne menší problém, je diel č.14.Neviem kam sa umiestňuje,ani v návode ani v tomto článku sa nespomína.Som oproti Vám len taký amatér a možno Vám moje problémy budú smiešne,ale bol by som Vám vďačný za radu.Ďakujem a prajem do Nového roku všetko najlepšie a veľa času na ďalšie krásne modely a zaujímavé články o ich stavbe.
Dobrý den.To všechno je sice pěkně ale co h nulkari jak k tomu přijdou.Jsou ochuzeni o par krasnych věcí do svého kolejiste h0. Nejvíce věcí se vyrábí pro tt (asi k vůli šetření materialu) vždyť h0 je také hodne.Ale asi jsou podradni protože na stránkách je vše v TT.S pozdravem Kouba
Asi se shodneme, že TTčkaři tu nejsou od toho, aby dělali modely / stavebnice pro H0. Je vás H0kářů dost, tak se starejte 🙂 Ono aby se pak náááhodou nezjistilo, že v H0 zas tak nikdo moc nemodelaří, že je to samý sběratel…
Ono toho na H0 není zrovna málo, možná je toho o chlup víc, ale ceny jsou výrazně vyšší. MM Brno, JMPK, p. Večerník, SDV, IGRA, němečtí výrobci,… A na spoustu jsem jistě zapomněl. Někteří z jmenovaných dělají autíčka i na TT, ale H0 víc.