Programovací kolej DCC přímo v kolejišti
Pro programování adres dekodérů jsem chtěl mít od začátku přímo v kolejišti kolej, která by byla nejlépe přepínatelná a mohla sloužit jako běžná provozní nebo jako programovací. Delší dobu jsem si lámal hlavu jak na to, až jsem přišel na opravdu jednoduché řešení.
Takové řešení je samozřejmě známé, ale předpokládá vlastnictví “normální” centrály, která má výstup pro programovací kolej zvlášť. Velmi jednoduché řešení je dvoupólový dvoupolohový přepínač – toto řešení je detailně popsáno na webu Honzíkových vláčků.
Já jsem však čelil jinému problému. Kolejiště chci rozjezdit na tom nejjednodušším řešení, tedy na sestavě Roco Multimaus a zesilovači 10764. Ten má jen jeden výstup do kolejiště. Pro programovací kolej je nutné kabely přepojit do kompletně izolované koleje. Nevýhoda je, že taková kolej se pak nedá projíždět v provozu, nebo se nedá mezi úseky přejíždět, a to mi přišlo nepraktické – hlavně v mém případě, kdy bude kolejiště plné třídílných jednotek, se kterými se hůř manipuluje.
Proto jsem uvažoval, jak pomocí nějakého přepínače přepínat programovací kolej mezi dvěma způsoby zapojení i za provozu. A nakonec jsem na to přišel. Řešení spočívá pouze ve čtyřpólovém přepínači a jeho správném zapojení. Původně mi Zejmi (kterého považuju za odborníka na elektro) doporučil soustavu relé, která vyšla asi na 400 Kč a týden zapojování – pro mě, elektrotupana, naprosto nepoužitelné.
Celou situaci jsem si ještě zkomplikoval tím, že kolej bude v nádraží, kde bude osazená zpětná vazba (S88), a bylo tedy potřeba zohlednit i jí. Pokud by zpětná vazba použita nebyla, pak je možné odebrat poslední (spodní) pól přepínače.
Nejsem ani moc dobrý kreslíř na technické výkresy, tak omluvte nepřesnosti, ale snad to odpovídá.
Vývody z centrály se připojí na dva kontakty čtyřpólového přepínače (je samozřejmě možné použít i dva dvoupólové, jen je potřeba pohlídat, že budou vždy oba přepnuty stejně). Při přepnutí přepínače “nahoru” je
- zapojen vývod do programovací koleje,
- druhý kontakt je nezapojený,
- třetí kontakt vede druhý pól do programovací koleje,
- čtvrtý kontakt je opět nezapojený.
Provozní koleje jsou od programovacího signálu kompletně odizolované. Všechny ostatní vývody z programovací koleje končí ve slepé větvi před přepínačem a nepřenáší signál nikam dál.
Při přepnutí přepínače “dolů” je
- na prvním kontaktu připojený jeden pól programovací koleje,
- na druhém kontaktu připojený jeden pól i pro zbytek kolejiště,
- na třetím kontaktu připojený druhý pól vedoucí do provozního kolejiště, případně do modulu zpětné vazby,
- na čtvrtém pólu je připojená zpětná vazba do programovací koleje.
Možná to vypadá na první pohled zbytečně složitě, ale cílem bylo kompletně odpojit programovací kolej od zbytku. Při vynechání jednoho (jakéhokoliv) kontaktu na přepínači se bude jedna část signálu přenášet z programovací koleje zpět (např. přes modul zpětné vazby) na ostatní části kolejiště, což je nežádoucí, jak ukazuje následující obrázek – přes červený kontakt se přenáší signál ve směru šipek z programovací koleje do zbytku nerozpojeného kolejiště. Je tedy potřeba přes čtvrtý pól právě rozpojit i tento kontakt.
Při nepoužití zpětné vazby je tedy zapojení shodné, osazení nebo neosazení zpětné vazby nemá na toto zapojení vliv.
Provozní situace tedy bude, že vlak přijede na programovací kolej kde zastaví. Přepne se přepínač do polohy programovací, nastaví se požadovaná adresa lokomotivy, přepínač se přepne zpět a vlak odjede kterýmkoliv směrem pryč.
Je potřeba dát pozor na hodnoty přepínače, aby zvládl proud posílaný centrálou do kolejí, což je kolem 3A.
Určitě jsem neobjevil nic nového, ale třeba to někoho inspiruje, že i tak jednoduché řešení je možné. Možná to přijde většině modelářů tak triviální, až je to samozřejmě, ale co já se něčeho takového nahledal a nic… Pak už zbývá jen pohlídat, aby se neprogramovalo při přepínači přepnutém na provozní stav 🙂
Vojto, tedy nechci rýpat, ale:
– horní přepínací kontakt je zbytečný, jelikož v obou polohách spíná proud na to samou kolej, lze nahradit drátem
– druhý kontakt odpojuje černý drát od zbytku kolejiště, OK
– třetí kontakt ve verzi s vazbou – OK, prog kolej přímo nebo přes vazbu
– čtvrtý kontakt ve verzi s vazbou – OK, odpojuje vazbu
Ovšem:
– ve verzi bez vazby jsou třetí i čtvrtý kontakt zbytečné, projdi si cesty “červeného proudu” na posledním obrázku.
Tedy: ve verzi s vazbou stačí 3 kontakty, ve verzi bez vazby jen jeden (odpojit jeden pól zbytku kolejiště od centrály).
Kdyžtak udělám schéma a pošlu.
V pohodě, já budu moc rád za každé zjednodušení, dokud to bude dávat smysl! Ten horní – asi to fakt tak bude. Ostatní – pokud to chci galvanicky oddělit celé, tak ostatní 3 póly mi vyšly jako potřebné, pokud stačí odpojit jeden pól, tak pak máš určitě pravdu. Nic jednoduššího jsem nikde nenašel, takže pokud se to zjednoduší a využije do budoucna, budu rád! I takhle mi to ale funguje ke spokojenosti, ve chvíli přepnutí mi do ostatních kolejí žádný proud skutečně nejde.