Moduly TEŽ

Stopy po bývalé stanici Štrbské Pleso

20160828_173637Při bádání v podkladech člověk narazí na spoustu zajímavostí. Každý, kdo kdy byl ve Vysokých Tatrách, se asi procházel po okraji Štrbského Plesa. A aniž by to možná tušil, procházel se po bývalé trati a nádraží TEŽ. V dnešním historickém okénku tedy bude modelářsky zajímavé hledání stop starých železničních tratí.

Bádání není pro modeláře vždy nezbytně nutné, ale když už se modeluje skutečná předloha, je to přinejmenším vhodné. Díky tomu jsem získal lepší pohled na celý systém TEŽ, na historii, na detaily z provozu – je to celé tak zajímavé, že to vlastně vydá na samotného končíka. Modelaření je pak najednou “nadstavba” nad zkoumání skutečnosti. Proto chci dnes ukázat, že i sběrem podkladů a procházkou po místech již neexistujíících se dá načerpat inspirace pro modelaření.

Červeně je vyznačená původní trasa, kterou zde několika fotkami projdu. Kdo tam někdy byl, jistě se snadno zorientuje. Nové nádraží je na mapě uprostřed dole pod velkými parkovišti. Z www.mapy.cz, © EUROSENSE s.r.o., © GEODIS Slovakia s.r.o.

spmapy

Cesta začíná mezi zastávkou Popradské Pleso a stanicí Štrbské Pleso. Ve stoupání (je zde dokonce potřeba zdvojený trolejový drát, což je v rámci celé sítě ČSD významná zajímavost) trať přejíždí most a hned za mostem je zvláštní zářez vybočující pryč od trati.

20160828_160835_01

V tomto místě se trať stáčela do oblouku, po dočasnou dobu v době stavby nové stanice Štrbské Pleso zde byla i výhybka.

20160828_160838_01

Spolu s mostem to bude zajímavý motiv pro budoucí modelování. U mostu už je značka oznamující blížící se předvěst do nové stanice. Stará stanice však od tohoto místa byla významně dále.

20160828_160850_01

Zde se trať stáčela ostřeji vpravo.

20160828_160853_01

V tomto úseku zůstaly stromy po vicřici poměrně neporušené, místo se nachází za kopcem, kde vítr neměl takovou sílu.

20160828_160906_01

V podvečerním sluníčku bylo focení náročné. Zde je jen pro představu v dáli pevná značka namísto světelné předvěsti, která označuje “stálou výstrahu” a je jednou z ukázek zjednodušených provozních podmínek na trati.

20160828_160916_01

Těleso trati pokračuje v zářezu stále do stoupání. Zde směrem k bývalé odbočce.

20160828_160758_01
20160828_160743_01
A zde na druhou stranu směrem ke koncové stanici. Je to podezřelé už od začátku – pěší cesta odnikud nikam, poměrně vyšlapaná a přitom končí u železničního mostu a tam nic.

20160828_160937_01

Část cesty je vyplněná betonovými panely.

20160828_160952_01

Pohled od nenápadného rozcestí. Pokud člověk přichází po silnici od Popradského Plesa, podejde nový železniční most a do lesa vede nenápadná pěšina ulevující od chůze po silnici (vpravo). Tak se dá na původní těleso dostat nejsnadněji.

20160828_161004_01

Tady už bývalá trať pokračuje do stoupání, vlevo je silnice ke Štrbskému Plesu a těleso trati zde vede několik metrů nad silnicí. Znát jsou i staré proupustky.

20160828_161026_01

Zde už silnice výškově dohání trať.

20160828_161056_01

Silnice s tratí svůj tvar kopírují.

20160828_161125_01

Zde pak už začíná pěkná pěší stezka souběžně se silnicí.

20160828_161203_01

Pohled z mostu dolů, ty plynulé oblouky jsou pro pěší stezku opravdu podezřelé.

20160828_161236_01

Zde opět původní mostek s novým zábradlím.20160828_161258_01

A stoupání pokračuje směrem k centru Štrbského Plesa.

20160828_161324_01

20160828_161344_01

Občas se stačí ohlédnout a ověřit, že stoupání je opravdu plynulé.

20160828_161431_01

20160828_161547_01

V místě, kde se silnice rozvětvuje, musela trať křižovat silnici.

20160828_161705_01

Až sem je těleso velmi dobře znatelné a plně kopíruje současný chodník.

20160828_161713_01

Za silnicí navazuje další chodník, který obloukem naprosto souhlasí se spodní částí tělesa.

20160828_174857

Dnes jsou už v místě přejezdu stromy a keře a trať v tomto místě nepřipomíná skoro nic.

20160828_174929

Podezřelým zbytkem je například tato patka, i když není přímo u tělesa trati ale trochu bokem.

20160828_175006

Dále trať od křížení pokračuje v opačném oblouku stále do kopce směrem k jezeru. Nyní v pohledu “pozpátku”, tedy fotky dolů ze stoupání proti směru chůze.

20160828_174841

20160828_174818

Opět je to podezřele plynulý chodník.

20160828_174736

20160826_174455

Po krátkém stoupání už se trať blížila přímo na břeh jezera.

20160826_174504

Pak už pokračuje přímo kolem jezera.

20160828_174641

Vlevo je odbočka na výhled na jezero, trať vede doprava.

20160828_174547

Vše je dnes mnohem více zarostlé stromy a keři než dřív.

20160828_174529

20160828_174435

20160828_174417

20160828_174332

20160828_174327

A nyní otočit opět po směru příjezdu k nádraží. Zde už byly staniční koleje. Nádraží bylo dvoukolejné, jen ta nejjednodušší forma pro otočení motorových vozů. Vzadu je původní staniční budova.

20160828_174302

Vlaky tu zastavovaly doslova na břehu jezera. Dnes zde proudí pouze pěší turisté.

20160828_174241

Pohled je na kusou kolej s malým skladištěm. První výhybka začíná přesně dole pod obrázkem. Foto ze stránky SPŽ (link). 

Výhled od bývalé staniční koleje.

20160828_174214
Pozitivní je, že budovy zůstaly zachované. Svému účelu už ale samozřejmě neslouží.

20160828_173637

20160828_173738

20160828_173741

20160828_173801

20160828_173819

20160828_173826

Po obejití staniční budovy trať ještě pár desítek metrů pokračovala mezi budovami. Zde byl šturc a výše viditelné skladiště.

20160828_173843

20160828_173855

Budovy jsem s foťákem obešel, abych měl případnou jednoduchou fotodokumentaci. Především Solisko je hodně přestavěné.

20160828_173912

20160828_173914

20160828_173924

20160828_173956

20160828_173958

20160828_174023

20160828_174026

20160828_174049

Pohled na hotel Solisko se stanicí ze staré pohlednice. Těm kolorovaným pohlednicím se moc věřit nedá – na pohlednici je motorový vůz Ganz ev. č. 1, 2 nebo 3 s přívěsným vozem. Podle některých kolorovaných pohlednic byla barva vozů červená, zde žlutá a jinde zelená. Nebo se přetíraly co dva roky?!

65060_big

Kolejiště starého nádraží bylo poměrně jednoduché. Pouze dvě koleje obysapené pískem, délka cca 30 metrů – tedy pro objetí motorového vozu kolem jednoho až dvou přívěsných vozů. Ve šturcu skladiště s rampou, později používané pouze jako kusá kolej pro odstavování přívěsných vozů. Když nastala doba “električek” EMU 89.0, nádraží se stalo nedostatečným svými parametry i délkou – dvě spojená trojčata by se sem nevešla, a tak byl jeho osud nadobro zpečetěn. V té době již bylo ve výstavbě “nové” Štrbksé Pleso, které je v TTm rozestavěné. Snad třeba časem dojde i na to staré Štrbské Pleso, výhybnu fungující několik měsíců, a celkově obohacení provozu i o staré motorové vozy. Více cenných fotografií se nachází především v monogrfiích EMU49.0 a EMU89.0 od V. Borka.

Výhled na Štrbské Pleso od vjezdu trati k jezeru – typický obrázek, který má doma v albu asi každý. V těchto místech byla také natáčena scéna z Anděla na horách, jak přijíždí rekreanti vlakem k Solisku. Jezero je ve filmu samozřejmě zamrzlé, ale rozeznat se dá rovná plocha dost dobře.

20160826_173336

Tak to je z dnešního putování vše. Kromě několika drobností, dvou mostků a budov v okolí z tratě nezůstalo nic než znatelné těleso. Trať ustoupila turistům, ale až půjdete někdy chodníkem od parkoviště k jezeru/plesu, vzpomeňte si, že ten chodník tam není náhodou 🙂

Jeden myslel na “Stopy po bývalé stanici Štrbské Pleso

  • Před šesti lety jsem si osobně prošel bývalou trasu osobně,je to přesně tak jako tahle fotodokumentace .

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..