Kolejiště a doplňky

Čuby a makety přestavníků v TT od Hekttora

DSCN0849Jako drobný doplněk do kolejiště jsem si pořídil leptané ‘‘čuby‘‘ od Hekttora. Vyrábí se v měřítcích H0 a TT. Vzhledem ke klesající kvalitě zraku jsem se tímto doplňkem rozhodl doplnit svůj ‘‘kochací kroužek‘‘ v měřítku H0, protože v TT už bych je asi neviděl.

Leptaná planžeta umožňuje sestavit celkem deset zarážek známých díky svému tvaru jako ‘‘čuby‘‘ a jednoduchý stojan. Každá čuba se skládá ze dvou dílů – spodku a madla. Jedinci s kvalitním zrakem a příslušnou praxí je asi budou letovat, já jsem je jednoduše lepil vteřiňákem a pak natíral barvou kovu a následně černou. Stejně jsem natřel i stojan. V současnosti jsou čuby i stojany na ně žluté, ale můj kochací kroužek je stylizován do druhé epochy a tehdy žlutá barva obvyklá nebyla.

DSCN0845

DSCN0847

Čuby se stojanem jsou jednoduchý doplněk, který ale může pěkně oživit některé partie kolejiště.

DSCN0849

DSCN0850

DSCN0852

Na chystané kolejiště jsem se rozhodl doplnit i pár dalších detailů, které mě dosud míjely. Jedním z nich jsou leptané makety výhybkových přestavníků. Sice existují stavebnice pohyblivé, ale nejsou určeny pro kolejivo Kuehn, takže jsem zvolil pevné od Hekttora. Ty lze osadit k libovolnému kolejivu a jediná ‘‘porucha‘‘ je v jejich případě ztráta. Objednal jsem si slušnou zásobu, vše přišlo v pytlíku s jednoduchým návodem

DSCN0838

Na planžetě jsou díly na dva přestavníky. Jeden se skládá ze čtyř mosazných dílů, na planžetě jich tedy najdeme osm. Přestavník tvoří nosný sloupek, páka se závažím, výměnové návěstidlo tvaru krabice (lucerna) a spodní kování. Správně by k závaží měla být dodělána ještě rukojeť z tenkého drátu (z vlastních zdrojů), ale tu jsem vynechal, protože díl je za hranicí mých rozlišovacích schopností. Návod pak uvádí ještě díl 6, ale nějak jsem nezjistil, co by to mělo být a z jakého materiálu. Osobně před instalací přestavníky nalepím na trámek buď ze zápalky, nebo modelářského nosníku podobného průřezu.

DSCN0839

DSCN0840

Vlastní sestavení je jednoduché – vyřežeme díly z planžety, přehneme podle návodu spodek sloupku, aby se jeho poloviny přesně kryly, poskládáme krabičku návěstidla (lucernu) a páku se závažím. U skládaných dílů je nutná přesnost – zejména u páky se závažím, která má tři vrstvy a otvory ve spodní části se musí dokonale krýt. Po seskládání postupně díly slepíme – na sloupek nalepíme lucernu, na čep ve spodní části sloupku závaží a na ozuby ve spodní části sloupku nalepíme kování. Slepený přestavník nabarvíme buďto Surfacerem, nebo nějakou základovou na kov a po zaschnutí této vrstvy provedeme finální nátěr. Lucernu jsem nejprve nabarvil na bílo a pak načernil ‘‘plechové‘‘ části černým lihovým fixem. Zbytek jsem natřel černým akrylátem. Doplnění barevné úpravy závaží provedu až před osazením na konkrétní místa. Stavebnice je celkem jednoduchá a výsledek příjemně oživí vzhled stanice, byť výsledek je hodnotitelný spíš pod lupou.

DSCN0841

DSCN0844

5 komentářů: „Čuby a makety přestavníků v TT od Hekttora

  • K výhybkovému výměníku: Napsat “Vlastní sestavení je jednoduché” a potom zveřejnit tyto fotky, no nevím?!

  • Jednoduchý to je. Akorát malý – reálná velikost je necelej centimetr a po umístění na kolejiště zbyde jen dobrej pocit, že to tam je, protože z běžný manipulační vzdálenosti to skoro není vidět. Focený na makro to vypadá děsně, ale nikde netvrdím, že se mi to perfektně povedlo. Jsem rád, že jsem u těch mikrodílů dostal průchozí díry tam, kde měly bejt a šlo to tudíž sestavit. Doporučuju k montáži použít stojanovou lupu.

  • pěkné jen ty čuby neměly by být žluté ? nebo se dříve použivala černá barva a žlutá až později ?

  • Za první reubliky žlutý těžko, tehdy tahle barva byla poněkud drahá a v kombinaci s černou asi dost neoblíbená (státní barvy Rakousko-Uherska). Počítam, že žlutá se na dráze začla šířit až koncem 60.let. Co jsem kdysi (cca 1976) viděl zblízka, pod mizernou otřískanou žlutou byl nějaký tmavý kvalitní nátěr. Většinou ale nešla barva z těch pár zbylých fleků moc určit – čuby byly otřískané na kov, rezavé a zašmírované. bezpečnostní pruhy na hranách perónů a průjezdů byly až do poloviny 80.let černobílé, pak se teprv objevovala žlutá..

  • Mně se osvědčilo díly nevylamovat zcela z leptu, ale podstavec tam nechat a do něj nasunout a sestavit zbytek, líp se s tím pak dělá. Po nabarvení vystřihnout a instalovat.
    Viz třeba http://tt120.webnode.cz/products/cast-pata-prichod-civilizace/ – asi v půlce.

    Milostt: Žlutá barva celé závaží) je jen na dálkově ovládaných výhybkách, takže i dnes je jich hodně v černobílém provedení. Pro info – bílou barvou je natřena ta polovina závaží, která je nahoře, když je výhybka přestavena v základní poloze.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..