Laaps-y z podvozků BTTB
Další můj výtvor z podvozku BTTB na kontejnery, vlastně to byl ze všech můj první pokus o přestavbu. Měl jsem 2 staré kousky s vyjetými rozsochami a tak si řekl, že nic nezkazím, když se přestavba nepovede. Jednou jsem viděl na nádraží stát odstavené vagony typu Laaps-y naložené kmeny stromů a tak bylo vyřešeno, co bude předloha stavby.
Použil jsem k tomu plastové destičky z hobby marketů, jednu o síle 1 mm, druhou slabší síly 0,5 mm. Ze silnější jsem si nařezal proužky široké 2 mm, které jsem začal lepit na podlahu vozu. Tu jsem nikterak neupravoval. Poté jsem vyřezal a přilepil čela vozu.
Pak jsem začal lepit boční klanice, na čela žebříčky firmy Hekttor, na čela jsem postupně začal lepit výztuže ze slabší destičky.
Mezi tím než klanice zaschly po lepení, jsem dolepil kola ruční brzdy, kotvičky, žebříček pod podlahu, původní stupačky uřezal a nahradil leptanými, na čela dolepil madla a jelikož jsem měl talíře nárazníků ulámané, vyrobil jsem z destičky náhražku talířů.
Dále jsem pod podlahu nalepil cedule pro popisy. Prostor pro kinematiku jsem tentokráte neřešil, protože originální uchycení na strunu fungovalo dobře, tak jsem jej ponechal. Ještě jsem na čelo přilepil kousek hranolku.
Nevydržel jsem to a chtěl vidět, jak bude případně vypadat vagon s nákladem dřeva.
Poté jsem se rozhodl na místo původní podlahy dolepit krablovaný plech.
Ze zbytku vroubkované destičky jsem si vyrobil imitaci napínáků popruhů a na druhou stranu vozu upínací body s oky pro ukotvení popruhů, z drátku jsou vyrobeny ještě páky k napínákům popruhů.
Pak už nebránilo nic tomu, aby mohly vozy dostat nástřik základovkou, poté přišla na řadu červenohnědá, po laku byli některé klanice na vrchu dotřeny žlutou barvou, stejně tak žlutou dostali kotvičky, boky stupaček, madel na čelech, dotřeny byli přestavovače a kola ruční brzdy červeně a v neposlední řadě byli modrou naznačeny i stočené popruhy, pokud budou vozy naloženy, bude přes náklad natažený popruh vyrobený z modré elektrikařské pásky s háčkem z drátku na konci.
Svou tmavošedivou barvu dostala také podlaha, pak přišli na řadu obtisky od Malé železnice, které jsem po předchozích zkušenostech přelakoval bezbarvým lakem pro lepší pevnost při nanášení. Po nanesení a usazení obtisků vodičkami agama přišel na řadu finální nástřik matným bezbarvým lakem. Vozy jsou osazeny mosaznými ložisky a jednostranně izolovanými dvojkolími Tillig, průměru 7,7mm.
No a tak už teď stačí nasbírat a nařezat větvičky jako náklad a je hotový další kousek, na to že jsem přemýšlel o jeho cestě k recyklaci, si s ním v dílně poradili a vrátili přinejmenším do vitríny, nebo do provozu 🙂
Rád prispejem komentárom k týmto vagónikom. Je to až neuveriteľné ako pekne a verne sa dajú prestavať tieto staré vagóniky z produkcie BTTB. Viem, že sa jedná o zložitejšiu prestavbu, ale vidím že tá námaha sa oplatila. Už teraz priznávam, že sa o takúto prestavbu vo svojom voľnom čase určite pokúsim. Cisternové súpravy a súpravy klanicových vagónov s nákladom dreva sú moje najobľúbenejšie, takže chcem poďakovať o perfektný nápad ako upraviť tieto plošinové vagóniky na peknú súpravu naloženú kládami dreva. Odo mňa palec hore !!!