Nákladní vozy

Plošinák z podvozku BTTB

image074-001Při návštěvě u Tilliga jsem narazil na výlisky podvozků z produkce BTTB pro převoz kontejnerů, nebo byly prodávány s nákladem se dvěma nákladními auty IFA. Podvozky byly holé, bez strunek na spřáhla a šachet, taktéž bez závaží, za příjemnou cenu, tak jsem jich několik zakoupil pro případné zprovoznění.

Když jsem se je rozhodl zprovoznit, řekl jsem si, co by se dalo z těchto podvozků udělat jiného, napadl mne plošinák a začal přestavbu. Základ je plastový výlisek.

image001-001

Ten jsem obrousil a zbavil výstupků pro uchycení kontejnerů, uřezal stupačky, boční uložení pro klanice a celou podlahu zbrousil na smirkovém papíru do roviny.

image004-001

image006-001

image008-001

Z balzy síly 0,8mm jsem si nařezal plátky balzy na potřebnou délku a šířku, tu jsem udělal o něco širší. Do balzy jsem vyřezal šroubováčkem drážky naznačující spáry mezi prkny, někdy jsem jej prořízl skrz, ale nevadí, přilepí se postupně na podvozek po kouskách nebo v celku, záleží jak se povede, či jak se to lépe komu lepí. Na kraje jsem ještě přilepil 2mm pásky, síly 1 mm z plastové tabulky, u třech jsem je nalepil ještě na podlahu, jako výztuhu rámu a mezi ně, vlepil připravenou balzu vteřinovým lepidlem.

image010-001

image012-001

image014-001

image016-001

image018-001

Po nalepení jsem přečnívajicí balzu odřezal žiletkovou pilkou a zbrousil.

image019-001

image022-001

image024-001

image026-001

Na boky a čela vozů jsem nalepil 1 mm silnou a 2,5mm nařezané proužky destičky, nárazníky jsem později uřezal, aby byly nahrazeny nárazníky a podkladnicemi od SDV, doporučuji uřezat hned na začátku, je to snadnější než to pižlat později 🙂

image028-001

image030-001

Spodek podvozku jsem začistil tak, aby se dala vložit nakonec kinematika krátkého spřáhla taktéž od SDV model.

image032-001

Chtěl jsem si udělat představu a tak jsem osadil mosazná ložiska a kovová dvojkolí Tillig průměru 7, 7mm a zkušebně položil náklad co jsem měl po ruce.

image034-001

image036-001

image038-001

Poté jsem dolepil na čela vozu bočnice, po stranách si rozměřil a naznačil místa pro navrtaní děr vrtáčkem 0,9mm na klanice a po navrtaní a zatlačení klanic do rámu, rozmýšlel zda je nechat pohyblivé nebo napevno, nakonec jsem je zakápl lepidlem, protože některé při pohybu a skládání vyjížděly z rámu a nechtěl jsem riskovat jejich ztrátu.

image040-001

image044-001

image046-001

image048-001

image050-001

image052-001

image054-001

image056-001

Dále jsem mezi klanice navrtal vrtákem 0,4mm díry pro háčky na lokomotivy od hekttora jako náhrada za vázací oka. Na podlahu jsem doplnil stupačky, kola ruční brzdy a po stranách pod vůz vyřezal a nalepil tabule na popisy z destičky síly 0, 5mm.

image058-001

image060-001

Ještě doplněny kotvičky a na cedule schránky na dokumenty.

image062-001

image064-001

image066-001

image068-001

Tím by byla hruba stavba dokončena a můžou do lakovny. Jako vždy základní barva a na ni pak používám barvy ze sprejů od Dupli-color, řadu Aerosol ART, na tyto dva vozy jsem použil černou, kterou jsem si odstříkl do bralenky a naředil nitro-ředidlem 2:1 ve prospěch barvy (převzato z webu mnitka com). Zkoušel jsem to ze zvědavosti a pomalu rozšiřuji postupným nákupem barevnou škálu, dobře se stříkají, rychle schnou a základovku s vrchním nástřikem se dá zvládnout během dvou hodin, podle množství vrstev, asi jediný problém je, že pokud se nastříkané věci poté lepí k sobě, tak lepidlo vteřinové nebo na plasty lehce naleptává barvu, to jen tak pro zajímavost 🙂

image070-001

Tady již zpět po nástřiku, nanesení obtisků a domalování a zvýraznění štětcem klanice, háčky, boky stupaček, červeně natřeny kola brzdy a na čelech červené odrazky, podlaha zašpiněná patinátorem prach, celé přestříknuté matným bezbarvým lakem a znovu podlaha přejetá patinátorem písek a přes něj prach a znovu sříknuté matným lakem. Obtisky jsou ze sady na Faccs od Detailu a logo ČD je malé ze zbytků z obtisků na motorák 810 od Detailu.

image072-001

image074-001

image076-001

image078-001

image080-001

image082-001

image084-001

image086-001

image088-001

image090-001

image092-001

image094-001

image096-001

image098-001

image100-001

image102-001

image104-001

image106-001

image108-001

image110-001

image112-001

image114-001

image116-001

image118-001

Ještě jsem dolepil leptané tabulky ČD. Na závěr ještě pár fotek s nákladem podle uvážení, tady spíš jen tak pro představu, nebo jednu z možností. Přestavby mne baví, i když asi ne vždy úplně odpovídá značení nebo sám vůz skutečné předloze, i když se snažím udělat přestavbu nebo stavbu samotnou co nejvěrněji podle fotek pokud jsou dostupné.

image120-001

image122-001

image124-001

image126-001

image128-001

image130-001

image132-001

image134-001

7 komentářů: „Plošinák z podvozku BTTB

  • Docela by mě zajímalo, jakou řadu to má představovat. Že by Kns? Pak by měly být vozy černé.

    Škoda, že vozy nebyly upraveny jako kontejnerové – podobají se některým skupinám vozů Lgs DB.

  • Tady je evidentní, že šlo o modelaření čistě pro radost, a to je potřeba ocenit především 🙂 Jeden tenhle spodek mám už asi 100 let doma, a chtěl jsem z něj právě udělat ten kontejnerový vůz. Ale v dnešní době Kbkks a podobných…

  • Přesně tak,bavi mne modelareni jako takové a když na nějakou fotku,ikdyz není vidět značení najdu a líbí se mi,reknu si proč nezkusit si něco vyrobit nebo předělat sám doma,o to je potěšení větší,kdyz výsledek vypadá k světu a až tolik mi nevadí když úplně neodpovídá předloze,ne že bych nechtěl být precizní,ale není to na tovární výrobu,tak něco slevim z nároků.

  • Odkial su cela a klanice? Daju sa zakupit ako nahradny diel?

  • Klanice jsou ND k vozům Res nebo Kns – např. TI00326770 (bude víc druhů dle barvy) a ta čela jsem kdysi taky někde potkal.

  • Klanice i čela a k tomu ještě dvě stupačky a dvě kola ruční brzdy prodávají u tilliga jako náhradní díl a vychází na nějakých necelých 50 korun.

  • Pěkná práce, jen ta balsa má s ohledem na měřítko nereálnou strukturu… v reálu by ty rýhy byly obrovské.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..