Plošinák z podvozku BTTB
Při návštěvě u Tilliga jsem narazil na výlisky podvozků z produkce BTTB pro převoz kontejnerů, nebo byly prodávány s nákladem se dvěma nákladními auty IFA. Podvozky byly holé, bez strunek na spřáhla a šachet, taktéž bez závaží, za příjemnou cenu, tak jsem jich několik zakoupil pro případné zprovoznění.
Když jsem se je rozhodl zprovoznit, řekl jsem si, co by se dalo z těchto podvozků udělat jiného, napadl mne plošinák a začal přestavbu. Základ je plastový výlisek.
Ten jsem obrousil a zbavil výstupků pro uchycení kontejnerů, uřezal stupačky, boční uložení pro klanice a celou podlahu zbrousil na smirkovém papíru do roviny.
Z balzy síly 0,8mm jsem si nařezal plátky balzy na potřebnou délku a šířku, tu jsem udělal o něco širší. Do balzy jsem vyřezal šroubováčkem drážky naznačující spáry mezi prkny, někdy jsem jej prořízl skrz, ale nevadí, přilepí se postupně na podvozek po kouskách nebo v celku, záleží jak se povede, či jak se to lépe komu lepí. Na kraje jsem ještě přilepil 2mm pásky, síly 1 mm z plastové tabulky, u třech jsem je nalepil ještě na podlahu, jako výztuhu rámu a mezi ně, vlepil připravenou balzu vteřinovým lepidlem.
Po nalepení jsem přečnívajicí balzu odřezal žiletkovou pilkou a zbrousil.
Na boky a čela vozů jsem nalepil 1 mm silnou a 2,5mm nařezané proužky destičky, nárazníky jsem později uřezal, aby byly nahrazeny nárazníky a podkladnicemi od SDV, doporučuji uřezat hned na začátku, je to snadnější než to pižlat později 🙂
Spodek podvozku jsem začistil tak, aby se dala vložit nakonec kinematika krátkého spřáhla taktéž od SDV model.
Chtěl jsem si udělat představu a tak jsem osadil mosazná ložiska a kovová dvojkolí Tillig průměru 7, 7mm a zkušebně položil náklad co jsem měl po ruce.
Poté jsem dolepil na čela vozu bočnice, po stranách si rozměřil a naznačil místa pro navrtaní děr vrtáčkem 0,9mm na klanice a po navrtaní a zatlačení klanic do rámu, rozmýšlel zda je nechat pohyblivé nebo napevno, nakonec jsem je zakápl lepidlem, protože některé při pohybu a skládání vyjížděly z rámu a nechtěl jsem riskovat jejich ztrátu.
Dále jsem mezi klanice navrtal vrtákem 0,4mm díry pro háčky na lokomotivy od hekttora jako náhrada za vázací oka. Na podlahu jsem doplnil stupačky, kola ruční brzdy a po stranách pod vůz vyřezal a nalepil tabule na popisy z destičky síly 0, 5mm.
Ještě doplněny kotvičky a na cedule schránky na dokumenty.
Tím by byla hruba stavba dokončena a můžou do lakovny. Jako vždy základní barva a na ni pak používám barvy ze sprejů od Dupli-color, řadu Aerosol ART, na tyto dva vozy jsem použil černou, kterou jsem si odstříkl do bralenky a naředil nitro-ředidlem 2:1 ve prospěch barvy (převzato z webu mnitka com). Zkoušel jsem to ze zvědavosti a pomalu rozšiřuji postupným nákupem barevnou škálu, dobře se stříkají, rychle schnou a základovku s vrchním nástřikem se dá zvládnout během dvou hodin, podle množství vrstev, asi jediný problém je, že pokud se nastříkané věci poté lepí k sobě, tak lepidlo vteřinové nebo na plasty lehce naleptává barvu, to jen tak pro zajímavost 🙂
Tady již zpět po nástřiku, nanesení obtisků a domalování a zvýraznění štětcem klanice, háčky, boky stupaček, červeně natřeny kola brzdy a na čelech červené odrazky, podlaha zašpiněná patinátorem prach, celé přestříknuté matným bezbarvým lakem a znovu podlaha přejetá patinátorem písek a přes něj prach a znovu sříknuté matným lakem. Obtisky jsou ze sady na Faccs od Detailu a logo ČD je malé ze zbytků z obtisků na motorák 810 od Detailu.
Ještě jsem dolepil leptané tabulky ČD. Na závěr ještě pár fotek s nákladem podle uvážení, tady spíš jen tak pro představu, nebo jednu z možností. Přestavby mne baví, i když asi ne vždy úplně odpovídá značení nebo sám vůz skutečné předloze, i když se snažím udělat přestavbu nebo stavbu samotnou co nejvěrněji podle fotek pokud jsou dostupné.
Docela by mě zajímalo, jakou řadu to má představovat. Že by Kns? Pak by měly být vozy černé.
Škoda, že vozy nebyly upraveny jako kontejnerové – podobají se některým skupinám vozů Lgs DB.
Tady je evidentní, že šlo o modelaření čistě pro radost, a to je potřeba ocenit především 🙂 Jeden tenhle spodek mám už asi 100 let doma, a chtěl jsem z něj právě udělat ten kontejnerový vůz. Ale v dnešní době Kbkks a podobných…
Přesně tak,bavi mne modelareni jako takové a když na nějakou fotku,ikdyz není vidět značení najdu a líbí se mi,reknu si proč nezkusit si něco vyrobit nebo předělat sám doma,o to je potěšení větší,kdyz výsledek vypadá k světu a až tolik mi nevadí když úplně neodpovídá předloze,ne že bych nechtěl být precizní,ale není to na tovární výrobu,tak něco slevim z nároků.
Odkial su cela a klanice? Daju sa zakupit ako nahradny diel?
Klanice jsou ND k vozům Res nebo Kns – např. TI00326770 (bude víc druhů dle barvy) a ta čela jsem kdysi taky někde potkal.
Klanice i čela a k tomu ještě dvě stupačky a dvě kola ruční brzdy prodávají u tilliga jako náhradní díl a vychází na nějakých necelých 50 korun.
Pěkná práce, jen ta balsa má s ohledem na měřítko nereálnou strukturu… v reálu by ty rýhy byly obrovské.