Přestavba patráků od BTTB potřetí
I já jsem se před dvěma lety rozhodl přestavět starou patrovou jednotku Bp od BTTB. Články tu už byly dva, tak i já přispěji troškou do mlýna. Doma se mi válela dvouvozovka, tak jsem dokoupil vložené díly a po vzoru “VoVa” a “Juraje” se pustil do úpravy.
Stavbu jsem si ozvláštnil a hlavně ztížil několika nápady, tak snad v některém naleznete inspiraci. 🙂
Na začátek se chci omluvit, že fotky jsou v dost různém prostředí, ale ne vždy je po ruce papír a navíc model je dlouhý přes 60 cm, takže by to chtělo hodně papíru a to by mi ochránci přírody moc nepoděkovali 🙂
Aniž bych práce dokumentoval, jednotku jsem podle předchozích článků dodělal. Jenže to mělo „pár“ chyb. Co bylo špatně?
1) Model jsem štětcoval. S patřičným vybavením a zkušenostmi i tohle jde, ale já nesplňoval ani jedno.
2) Okna jsem zasklíval barvou na sklo, což bylo sice poměrně rychlé, ale nevzhledné a hlavně nebylo vidět do interiéru, který jsem si jako vždy pořádně vymazlil 🙂
3) Tmelení jsem neznal, takže to tak vypadalo…
Po tom všem jsem se rozhodl jednotku půjčit Zejmimu, který rozhodně ví, jak s odbarvením postupovat. Nejdříve ale pár fotek původního provedení.
Čelo B. Nekvalita tmelení, otřesný nátěr a zasklení…
Na jednom z vložených článků je dobře vidět, jak se zachovala ona barva na sklo. Staré fotky jsou bohužel v hodně nízké kvalitě, ale obrázek si z toho snad jde vytvořit…
Model po odbarvení, několika úpravách a v základovce.
Kromě dotmelení, které jsem už udělal sám, jsem doplnil větrače podobně, jak mají na Bpjo- tedy později na Btjo- být. Sice by jich mělo být šest nad oknem místo pěti, ale bylo mi líto (i peněžence) ty staré odbrušovat, tak jsem doplnil jen ty „vyčuhující“. Určitě to vypadá líp, než bez nich.
Odstín základovky docela odpovídá, navíc jednotka bude silněji patinovaná, proto nemusím stříkat světle šedou. Vymaskováno na Zeleň na vagóny- akrylovka od Agamy.
Výsledek mě mile překvapil, protože jsem maskování dost odflákl. Jediná viditelnější vada je strhnutí barvy na střeše článku C- na fotce nejblíže.
A napatinováno. Byl to můj první pokus s pistolí, tak jsem s tím trochu bojoval… Upozorňuji, že fotky dost zvýrazňují.
Po téměř půl roce jsem jednotku vytáhl na jarní sluníčko. Od listopadu přibyly např. obtisky od Jacka, leptané dvojky od Hekttora (nebyly v saděpřímo na Bp, dokoupil jsem je snad jako dvojky na Balm/ Bix) a zasklení. To je provedeno nastříháním průhledných víček od jogurtů a příčky jsem napodobil z profilů Evergreen 0.75x 0,5 mm nabarvených hliníkově.
Za tu dobu se stihla patina hezky „zažrat“ do střechy a vytvořila jemnější přechody. Přesto ale musím přiznat, že patina není úplně v pořádku- možná ani množství není nereálné (jdou najít i špinavější kusy a jak jsem říkal, tohle má být jeden z posledních provozních kusů), ale problém je spíš v provedení- proužky by měly být mnohem tenčí a mělo by jich být o mnoho více. Kdo si tedy chce patinu pistolí nacvičit, určitě zkuste něco menšího. Čelo je nedodělané, zatím jsem na něj namaloval lucerničky a aplikoval obtisk s tabulkou laků.
Na co jsem se dlouho těšil, byly obtisky grafitti od Rosťopiše. Tyhle jednotky ke konci provozu jezdily značně posprejované, na druhou stranu by byla škoda ničit takhle model celý, takže jsem je nanesl jen na jednu stranu. Pokud by se na to prostě nemohl dívat, stačí jednotku otočit a dělat, že měl někdo zájem to vyčistit :-). Krajní části krajních článků měli podle dobových fotek sprejeři nejradši, tam jsem tedy nanesl největší obtisk.
Kromě toho jsem na různá místa aplikoval černé malé nápisy, hlavně tam, kde budou aspoň trochu vidět, tedy na světlá místa, jako piktogram zákazu kouření.
Vložené články. Nahoře z Rosťovy sady, dole jsem si nápis nakreslil sám. Okna ještě potřebují příčky.
Nápis “RHS” jsem si nevymyslel, nevěděl jsem, co udělat, tak jsem si vzpomněl na film Gympl a oblíbený kousek hlavních postav v této podobě.
Za posprejovaná okna jsem černou akrylovkou vytvořil vrstvičku, aby při osvětlení jednotky světlo prosvítalo skrz jen lehce.
Článek A se zabarveným oknem WC a rámečky krajních oken od p. Banka.
“Áčko” a okenní příčky jsem dělal dřív, než obtisky, takže jsem grafitti musel nanášet přes ni. Tady se to ještě povedlo (v levé horní části jsem jenom zaretušoval špatně vystřižený obtisk)…
Tady jsem už vnitřní stranu okna musel zatřít krémovou, aby potrhání nebylo tak znát. U označení Btjo 920 jsem obtisk strhal párátkem, aby posunovači věděli, s čím mají čest 🙂
Jednotka má představovat kus právě po náletu sprejerů a jednoho z posledních kusů této jednotky, takže už není zájem o čištění… Tabulka Č_D je od Pojezdů.EU.
Celá jednotka v celé své kráse- nejdříve posprejovaná půlka…
A „čistá“.
Výstava, na které jsem jednotku s laskavým svolením VoVa jednotku vystavil, se blížila, takže jsem trochu pohnul kostrou a patráky dodělal. Ty už jsou zasklené, příčky jsou všude, kde mají být, a zbývají tak jen některá madla a další detaily, které popíšu dále.
Čelo článku B. Dosadil jsem zkosené nárazníky SDV na lokomotivy, chybí zásuvky a kabel elektrického vytápění.
Madla jsem nastříkal Krvavou červení a dolepil natupo.
Na začátku jsem básnil o interiéru, tak tady ho konečně ukážu.
Plastové výlisky byly plastově žluté, takže jsem je musel nabarvit kompletně. Na boku jen tak pro efekt Černá.
Koženka byla v těchto vozech zelená, takže jsem je nabarvil původním odstínem jednotky před rekonstrukcí. Podlaha je nějakou šedou, topení na bocích Hliníkem a madla u uličky z drátu také Hliníkem.
Teď je konečně jednotka hotová. Přestavba trvala s půlroční přestávkou dva roky, takže jsem moc rád, že to mám za sebou. Ono by ani nebyl problém udělat čtyři stejné vagóny, ale zasklít celou jednotku okno po oknu byla šílenost… Takže pokud se na něco podobného chystáte, dobře si promyslete, jestli to opravdu stojí za tu námahu a spoustu nudných večerů… Tak poslední fotky restíků, které jsem dělal až naposled. Na čelo jsem osadil kabel elektrického vytápění a tečkou krémové lihovky naznačil upozorňovací piktogram vysokého napětí. Třemi červenými tečkami jsem napodobil zásuvky.
Do podvozků jsem nasadil dvojkolí o průměru 8.3 mm natřené Rzí.
Když se tak podívám na tu patinu, trochu jsem si také mohl dát pozor, aby všechny vozy byly stejně. Sice se na konci provozu vozy mezi jednotkami prohazovaly, ale jednotné by to vypadalo lépe…
Snad jsem vám nasadil brouka do hlavy a jestli třeba něčím inspiroval, tak moje snaha byla aspoň k něčemu dobrá! Budu moc rád, když se k modelu vyjádříte v komentářích, protože rady od zkušenějších si moc vážím. Tak snad brzy u dalšího článku nashledanou!
Stavba této patrové jednotky společně s dalšími modely je také popsána na mých stránkách fuska.mojett.cz 🙂
Very nice!