Kontejnerový návěs pro „liány“
Už už jsem se chystal zase po dlouhé době napsat nějaký článek o stavbě vagónu nebo lokomotivy, ale tohle mi prostě nedalo spát…musel jsem se pustit do připravované novinky, která by se co nejdříve měla objevit v nabídce p. Štěpničky.
Tolik nám ty návěsy za „liany“, jak se Liazům přezdívá, chybí, doufám, že to je první vlaštovka a další budou záhy následovat…
A jak se to v poslední době u Štěpničkových jeví…lepty jdou stále více dopředu, u této stavebnice to platí aspoň dvojnásob, kromě kol a podpěry je již celá stavebnice z leptu (anebo mosazi), protože vyobrazené mosazné profily jsou již součástí této stavebnice. Pochopitelně budou součástí stavebnice i návody, já všechny stavebnice (a to nejen od ttauta.wz.cz) stavím bez nich.
A dost bylo řečí…musíme jít stavět, abychom s tím trochu pohnuli. Takže z planžety vyjmeme hlavní díl, tedy celý rám návěsu. Začistíme ho a můžeme naohýbat.
Dále si vyjmeme díl č. 10, což je vrtací šablonka pro podpěrné nosníky pod kontejner. Do něho si z přiloženého mosazného hranolku připravíme dvě podpěry délky 20,5 mm, v přední budou dva otvory pro čepy kontejneru a dva otvory pro mosaznou spojovací tyč.
A pokud máme připravené hranolky, můžeme se konečně pustit do letování, tentokrát plně doporučuji, jde to mnohem lépe sestavit, než když se to lepí.
Po sletování rámu s podpěrnými nosníky mohou přijít na řadu blatníky, ty vytvarujeme s předleptaných dílů, dále z přiložených profilů, tedy tyče prům. připravíme dvě závěsné tyče pro blatníky, které vložíme do otvorů a sletujeme společně s blatníky v rámu.
Na závěr letovacích prací ještě zadní čelo s nosníkem, světly a espézetkou…
A už tu máme pohled na kompletně sletovaný návěs, tedy aspoň co se týče mosazných částí.
No a takto nějak by to mohlo vypadat společně s kozlem…tedy tahačem od Liazu…
Tak ještě nějaký ten kontejner…po ruce je nejblíž ze zásob ten od SDV. Stačí vzít výlisky, vycvakat, začistit a slepit, otázka chvilky.
A po chvilce tu máme sestavu – mosaz a plast, kontejnerový návěs a kontejner, klidně i s kozlíkem…
A to bych nebyl já, abych to kvůli vašim potencionálním dotazům nezkusil i pouze lepit. Takže ještě jednou, připravíme rám, naohýbáme, do něho po předchozím navrtání a označení vlepím ty podpěrné příčníky z mosazných hranolů.
Raději si to zkontroluji na sestaveném kontejneru a pokračuju s blatníky a podpěrami pro spojovací tyče.
Zde jsem trochu narazil – došla mosazná tyčovina, tak ji nahradí tyč od Evergreen-u, ještě doplnit spodní desku pro otočný čep a mohlo by to být.
Vlastně neee, blatníky schází, takže vytvarovat, připravit závěsné tyče a kompletovat.
Tak musíme doplnit ještě jeden z odlívaných dílů, a to je podpěra návěsu, vzhledem k tomu, že mi jaksi upadlo kolečko, nic se neděje, v leptíku je i příprava pro verzi s klikou a kulatými patkami podpěrných nožiček, tak to tady máme.
Prostě se mi to líbí…
A co dál? Doplním odlitá kola a návěsy pošlu do lakovny. A co mezitím?
Už jsem se zmiňoval o kozlech, jak se mezi kamioňáky přezdívá návěsovým tahačům, sice jsem je už stavěl, ale zatím pouze ve verzi Liaz 100, verze L 110 se tak trochu liší…sklopná kabina je největší odlišnost, dále díky tomu jiné stupačky, boční plechy na nárazníky verze 110 nemá, naopak navíc má třetí stěrač na čelním skle… to jsou ty nejviditelnější změny.
Tak musíme upravit boční stupačky, tedy odstřihnout spodní část podle vyobrazení (jak je ryska tužkou na stupačce), potom vytvarovat a přilepit nové stupačky na vnitřní hranu nárazníku.
Teď i ten tahač ještě naženu do lakovny, snad to tam stihnou…“Vygůglil“ jsem si totiž prospektovou fotku tahače s návěsem – prostě se mi ta barevná kombinace líbí. Žlutý je jak tahač, tedy kabina, černý rám, tak i návěs, který je žlutý celý. Tak se necháme překvapit, jaké to bude.
Návěsy bude stačit po návratu z lakovny jen zkompletovat, tedy doplnit kola, pak ještě zvýraznit světla a doplnit také SPZ.
A takhle už vypadají zapřažené do tahačů…a samozřejmě také naložené
Vyzkoušel jsem naložit i kontejner tovární, tedy nejspíš něco z německé produkce, ten tak dobře nesedí
A ještě ten tahač Liaz 110.551 podle prospektu…dodatečně ho také doplním o hadice jako ty starší tahače.
Je to krásná oddechová stavebnička, ale hlavně konečně další návěs pro naše tahače.
Pánům Štěpničkovým opět patří díky a budeme se těšit na další novinky, snad to bude opět návěs.
naprostá pecka
Z čeho jsou ty hadice? Pružinka z propisky?
S těmi kontejnery to je opravdu “bohužel” záměrně – při přípravě návěsu byl vzorem kontejner SDV, ten je ale o trochu širší, než původní kontejnery z NDR. Návěs je výslovně nabízen jako “kompatibilní na SDV kontejnery”. Rosťopiš mi to kdysi vyprávěl, proč to tak je – už si to přesně nepamatuju, třeba upřesní. SDV kontejnery nepasují ani na starší dvouosé vozy BTTB, nedávno jsem to zmiňoval v článku o kontejnerech.
Nejde o to, že by byl kontejner jinak veliký. Jak SDV, tak BTTB kontejnery (i tenhle kotlový od LOCO) jsou rozměrově správně. Rozdíl je v rozmístění záchytných rohových výstupků. SDV je má modelově správně, ostatní je mají vesměs dál od okraje kontejneru (vzniklo to kvůli otevíracím dveřím u Zeükeho). Při upevňování na vagonech se ale kontejnery nechytají ta tyhle výstupky (to platilo pouze u prvních sérií kontejnerových plošiňáků Zeüke), nýbrž za výstupky trčící z vagonku a na ty se všechny kontejnery chytnou spolehlivě. Pokud chce někdo na tenhle návěs nakládat i jiné kontejnery než SDV, po mírném zvětšení zachytávacích otvorů v příčkách nebude problém (tím se vyruší rozdílné rozteče). A pak je tu taky možnost napevno náklad přilepit… Jinak samozřejmě další pěkný model, tohle jsem asi před burzou neměl vidět 😀
Co na tohle říct? U Jirky jsem si již dávno zvykl na perfektní práci. A dnešní článek a fota jsou toho jen dokladem . Liány jak ze žurnálu, navíc super doplňky , hadice, spz ,navíc pohyblivé nápravy otevřené dveře v měřítku kde na tohle ještě moc zvyklí nejsme . Takže za mě jasná top práce .. A navěs v podstatě celý s leptu i to je jasný signál od Štěpničků že jdou pořád kupředu a máme se na co dalšího těšit
No jo, pár týdnů se nepodívám, a zase je tu pěkný doplněk, díky pánům Štepničkovým, a jirkovi za púerfektní provedení a prezentaci. Jen tak dál.