Kolejiště a doplňky

Recyklovaná výtopna

DSCN0160Vyvrbila se mi potřeba opravdu malé jednomístné výtopny na lokálku. Vzhledem k tomu, že v momentální nabídce se nic takového nevyskytuje (vše je velikosti Kácov, nebo větší), pomohl jsem si na blíže neurčitou dobu recyklací 35 let staré plastové dvoumístné hrázděné výtopny od enderácké firmy Mamos. V současnosti ji vyrábí a v několika přebalech prodává Auhagen.

Původní výtopnu jsem celkem snadno rozebral na základní stavební celky. Pak jsem jako měřítko pro krácení stěn použil dříve popsanou Br89 od PMT. S jistou rezervou to vycházelo na tři okna. Nastala první fáze stavby – příprava dílů. Jako první jsem pokrátil podélné stěny, po nich následovala čelní stěna s vraty a zadní stěna. Vznikly mi tak poloviny čelních dílů, které jsem slepil a spoje zakryl oloupaným hrázděním ze zbytků stavby. Dolepené trámy jsem po vytvrzení lepidla zabrousil. Upravil jsem tvar vrat z pětiúhelníkového na klasický obdélníkový. Obdobně jsem naporcoval a slepil podlahu s výřezem pro kolejnici – bohužel jsem posléze po zabroušení řezu musel na zadní straně doplnit materiál – úbytek při řezání a broušení byl poněkud větší. V oblasti vjezdu jsem musel upravit otvory pro čepy vrat. Předělal jsem původní vrata na obdélníková a pokračoval recyklací střechy – z té jsem vyřezal dvě poloviny nové střechy a převzal celou střešní nástavbu, komín od kamen a ventilační komíny. Nově vytesané díly stěn jsem pak nabarvil cihlovou barvou (zdivo) a černohnědou (trámy). Do spár zdiva jsem po zaschnutí vpreparoval bílý pigment. Další díly byly přetřeny v obvyklé barvě materiálu.

DSCN0015

DSCN0016

DSCN0018

DSCN0020

Po důkladném proschnutí jsem se pustil do lepení. Nejprve přišly na řadu boční stěny a zadní stěna. Při pokusu dopasovat přední stěnu jsem zjistil, že jsem se poněkud přepočítal a podlaha mi vyšla o kousek delší. Chybějící délku stěn jsem dohnal hranolkem evergreenu čtvercového průřezu (3x3mm), kterým jsem nastavil hrázdění. Při instalaci čelní stěny povolily letité panty vrat, takže jsem je zalepil na pevno v otevřené poloze. Dobarvil jsem doplněk hrázdění, nalepil střechu ze dvou polovin a doprostřed instaloval ventilační nástavbu. Následovalo doplnění střešního hřebene z nějakých zbytků a nalepení upravených a pokrácených ventilačních komínů. Na ty jsem zhotovil stříšky z tenkého plechu. Nakonec jsem instaloval okapy. Následovalo zkusmé vložení kolejnice a zasunutí lokomotivy.

DSCN0022

DSCN0025

DSCN0039

Finální úpravou byla oprava a doplnění nátěrů, které následovala lehká patinace celé stavby „špinavým lakem“. Výsledkem je malá, náležitě zašlá hrázděná výtopna, kterou „na place“ doplní zásoby uhlí a nějaké drobné stavby. Případné značení a nápisy doplním, až je budu mít k dispozici – pokud se v mezičase neobjeví na trhu stavba lépe zapadající do mých představ.

DSCN0160

DSCN0161

DSCN0162

14 komentářů: „Recyklovaná výtopna

  • Nechcem sa sa dotknúť autora tejto výtopne, ale vidiac tento ” modelársky horor” tak som sa neovládol. Tomuto zasvineniu stavebnice hovoriť lehká patina to je silná káva …. Zagebrenie modelu patinátorom to podľa mňa nie je patina. Dobre spravená patina model posunie na vyššiu úroveň ( videl som tu v rubrike hnacie vozidlá ” čmeliaka” s krásnou patinou, tam klobúk dolu ) ale vie ho aj úplne zničiť aj keď som toho názoru, že ani nebolo veľmi čo ničiť … Udivuje ma odvaha niektorých ľudí ešte aj vystaviť na obdiv takúto hrôzu, sorry ale toto sa inak ani hodnotiť nedá

  • Řekl bych, že autor masivním zasviněním boků chtěl docílit bílých spár mezi cihlami, to by se podařilo, pokud by je více setřel, takhle to moc dobroty nedělá… Dočkáme se někdy fotek kolejiště na které Střelec tuhle stavbu postavil?

  • Hnusná – žejo? Těžce jsem se při páchání povrchovky inspiroval skutečnou výtopnou ve Volarech. Ale mám to jako dočasné řešení, než se objeví něco malého v klasickém provedení. Jinak je v plánu segmentovka Líny podle MF. Materiál je víceméně po kupě, cca do června budu v neschopnosti po operaci z minulýho tejdne, tak snad stihnu aspoň klíčovej segment. Loni jsem stavěl něco jinýho – http://diskuze.modely.biz/viewtopic.php?f=1&t=9290

  • je to jeden grc, najkrajsia vytopna pre jednu loko s mensim rozmerom je vytopna Ledecko, mal si poriesit to a nie tento vygrc.

  • Ledečko je na chystanej segment moc dlouhý i bez vodárny. Původně jsem ho chtěl s tim, že vodárnu udělam samostatně, ale i tak bych musel krátit výtopnu o dýlku jednoho okna. Proto zatim použiju recyklát a budu doufat, že někdo vyrobí krátkou výtopnu o délce do 10-12 cm.

  • Vtipně a dobře předělaná výtopna ale je tu ale. Nechci se nějak dotknout , ale všeho moc škodí . Byla by nádherná, jako nově opravená .

  • Protože nejsem mistr světa ve stavbě výtopen a patinaci. nemohu než poděkovat autorovi článku, že obětoval svůj čas a vytvořil příspěvek k možnosti využití starých plastových výlisků. Vždy mne znovu udiví přísnost některých kritiků, jejichž vlastní produkce dosahuje kvality nevelké, někdy až zoufalé

  • Myslím, že zbytečně ostrá slova by ukonejšila fotka za přirozeného světla. Nebylo by možno vyfotit stavbičku někde za polostínu venku? Nebo alespoň na parapetu okna?

  • Ešte raz musím reagovať na tému recyklovaná výtopňa. mojim cieľom nebolo urážať autora spomínaného článku, sú ľudia ktorým to stačí čo tu vidíme, mne osobne síce nie, ale je v poriadku keď si to robí pre vlastné potešenie. Ale keď už to chcem vystaviť tak musím zniesť aj kritiku. Ostatne sám autor uznáva že je hnusná, takže nechápem “nie majstra sveta” za jeho potrebu urážať kritiku tých ktorým sa to nepáči. A je jedno na koho tým mieril. Mňa udivuje istota toho “modelára” ktorý prácu kritika nevidel ani z rýchlika ale vyjadruje svoje presvedčenie o zúfalej úrovni jeho produkcie preto lebo si dovolil kritizovať …. Podľa seba súdim Teba ? Ja osobne som v modelárčine perfekcionalista, , z rúk nevypustím model za ktorý by som sa musel hanbiť, som väčším kritikom svojej práce, ako hocikto iný, nepotrebujem si tu nechávať masírovať ego vystavovať a nechať sa vychvaľovať aké je to krásne, robím to proste pre svoje uspokojenie aj keď by som to hocikedy mohol dokázať, že s úrovňou mojej produkcie to nevelké, či zúfalé nie je. Len neviem či niemajster sveta by svojou produkciou niekoho oslnil, ak áno tak sa na to tešíme asi viacerí … K téme treba sa vrátiť trebárs aj k starým technikám kartónu napusteného roztokom plastu, drevenej dýhe a iným prírodným materiálom podklady na “naše” remízy sa na nete dajú tiež nájsť a omnoho krajšie, takže nevidím dôvod pokúšať sa oživiť Frankenštaina … Z tej nemeckej remízy by som snáď použil plastové okná aj tie by sa dali vyrobiť vlastnoručne z plastových tabuliek.

  • Tady nejde o to že “to někomu stačí” – to by ses zase dotknul té většiny, která má i z takového článku kvalitní námět na svojí tvorbu – ať už jak pojmout stavbu, jakým směrem se vydat, jak patinovat nebo naopak jak už nepatinovat. Můžeme se dohodnout, že perfekcionisty takový článek nenadchne, ale modeláře, kteří doma takovou stavbu mají a je jim líto jí vyhodit to třeba inspiruje – a nemusí to nutně stavět úplně stejně. Střelec má svůj styl, to ano. Je to palice dubová, fotky fotí pořád stejně přesvícené i přes dobře mířené rady, ale dodává sem články o budovách, o kterých se jinak moc nepíše. A toho já si cením. K té “německé” remíze opatrně. Na Slovensku možná ne, ale v Čechách věc ne zcela nevšední – viz například pražská výtopna Zlíchov, která je do délky sice delší, ale do konstrukce stavby naprosto totožná!

  • Lepší fotky ”zevnitř” nebudou. Z mýho svéhlavýho outdoorovýho kompaktu je nevydoloval ani profesionální fotograf. Slušně ten šrot funguje jen venku na krajinu, ale ani tam ne vždycky. Na blízko na malý věci se chová naprosto nevyzpytatelně.

  • Je zřejmé, že každému se líbí něco jiného. Střelec má u mě palec nahoru za nápad. Do patiny kecat nebudu, nic jsem nezpatinoval, nemám zkušenost. Co se týče výtopny Zlíchov, model ji velmi dobře vystihuje. Kdyby té bílé bylo méně, odpovídala by i barevně. Ve Fulneku také stála hrázděná remíza. Osobně postrádám u modelu malou dílnu. Mám dojem, že i kdyby remíza sloužila jen pro nocování či odstavení lokomotivy, dílnička by tam byla. Ale mohu se mýlit.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..