Přívěs A3S skříňový
Tentokrát jsem se rozhodl se všemi čtenáři podělit o zkušenosti se stavbou doplňku k různým autům nebo volně usazené do krajiny, tedy o přívěs nebo taky jinak řečeno vlečku či maringotku.
Předlohou pro model byl typ A3S, přesné označení spíše A3 JS, z Brandýských strojíren a sléváren, n.p. vyráběných závodem Senica na Hané – tj. přívěs skříňový převážně využívaný k vojenským účelům, ale rovněž i různými podniky k jejich pracovním činnostem. Tuto stavebnici opět připravil p. Štěpnička a to jako upgrade dříve vydané stavebnice, která byla v poslední době již nedostupná. Co více úvodem, pustíme se do stavby. Balení je klasické, sáček s resinovými díly, leptem a návodem.
V inovované stavebnici již převládají leptané díly nad těmi odlévanými, to už jsou jen kola a podlaha. Ostatně v porovnání s tou původní je to krásně patrné. A ty leptané díly jsou opravdu parádní.
Resinové odlitky začistíme a můžeme stavět, začínám skříní, která je celá z leptaného plechu, stačí vytvarovat a….slepit vteřinovým lepidlem? Ano, jde to celkem dobře, p. Štěpnička s tímto počítal a připravil na bočnicích malé plošky, k nimž se po ohnutí přilepí obě čela skříně.
Hrany jsem potom pro „jistotu“ ještě vteřiňákem zatmelil, po vyschnutí bude přebroušeno. Mezitím můžeme doplnit drobnosti, tedy třeba okenice, nebo i překrytí střechy. Okenice jsem některé usadil pod okny a některými jsem naopak okna zakryl. A máme skříň prakticky hotovou.
A nyní podvozkové části. Hlavními částmi zde jsou: zadní náprava, pření otočná náprava a oj. Přední otočnou nápravu – je to jeden díl, stačí vytvarovat podle proleptaných drážek a před doohýbáním vložit i oj do proleptaných otvorů. Takže půjde hezky naklápět.
Zadní nápravu jsem po ohnutí obou dílů k sobě slepil. Pak už nebrání nic k osazení podvozku na odlitek podlahy. Zadní nápravu jsem přilepil vteřiňákem, hned také zástěrky a vpředu plechovou „točnu“, jedná se o díl opatřený drážkou pro zajišťovací čep, do něhož přijde vsadit i přední náprava.
Na podvozek zbývalo ještě dolepit konstrukci pro uložení rezervního kola a je prakticky hotovo. Vlastně ještě zbývají nápravy s koly, to stačí kousek kulatiny Evergreen a resinová kolečka. Ta jsem si trochu navrtal a vlepil jako hřídelky tyčky evergreenu.
Můžeme zkompletovat se skříní, zatím nelepím, až po nastříkání. Taky mi volně zbývají poslední dva díly, tj. rezerva s leptané schůdky. Ty lze buď přilepit na zadní dveře nebo usadit do předleptaných otvorů pod dveře. Ale každopádně to umístím až při konečné montáži.
Vzhledem k tomu, že tu mám ještě jednu stavebnici, tak při její kompletaci budu větší plechové celky k sobě letovat. Opět jsem nejprve připravil skříň, ale nedalo mi to, abych se skříní zase něco neprovedl – klasika – otevřít dveře, alespoň jedny. Sice to trochu práce dalo, žiletková pilka měla zase jednou posvícení, ale dveře se podařilo proříznout a otevřít.
Pak už stačilo jenom sletovat, jak skříň, tak i přeplášťování střední části střechy. Okenice už budu pouze lepit, to jde vcelku rychle, zapadají do předleptaných prohlubní pod okny.
Podvozkové díly podobně jako u první stavebnice, jenom jsem zadní místo lepení zase sletoval. A zaletoval jsem i otočný trn na přední nápravu.
Podvozkové části opět usadím na podlahu skříně zespodu a můžeme následně kompletovat na zkoušku.
Oba přívěsy jsou takto připraveny do lakovny na povrchovou úpravu. A zase základová barva a po zaschnutí nějaký odstín, zatím jsem se ale nerozhodl.
No a když už jsem se začal zabývat těmito stavebnicemi, tak jsem prohrabal své krabice se stavebnicovými zásobami a podařilo se mi najít právě tyto původní ještě celoresinové stavebnice přívěsů. Balení bylo shodné, jenom tehdy nebyly žádné leptané doplňky.
Takže jsem ty resinové díly začistil a pustil se do sestavení. Tehdy byla tato stavebnice řešená jako nefunkční model, vše mělo být slepené k sobě. Udělal jsem alespoň natáčecí přední nápravu. Oje jsem svěsil k zemi. Buď budou tyto maringotky někde odstavené nebo jako náklad na železničním voze dostačující.
Jakmile díly doputovaly do lakovny, zauvažoval jsem nad barevnou modifikací a zvítězila vojenská klasika, potom něco na staveniště a někde možná do podnikového dvorku. Vojenské budou ty původní, na staveniště přijde žlutá jako firemní zbarvení veškeré techniky SSŽ (Stavby silnic a železnic) ve IV. epoše. No a poslední se v šedé barvě vyskytovala u národního podniku Spoje rovněž.
Nyní už stačí zasklít okna a zkompletovat. Ty resinové už zasklívám jednotlivě vyřezanými okny, aby ty skla nebyla zapadlá, odvykl jsem si používat veškeré zasklívací tekutiny, protože se mi prostě nelíbí, ikdyž je to s nimi rychlejší.
Na závěr ještě udělat drobnou patinu, do otevřených dveří staveništní maringotky umístit nějakou figurku a pak už jen vyhledat vhodné místečko v terénu…
Když jsem takto mohl porovnat původní a upgradovanou stavebnici, mohu jen konstatovat, že se snažení p. Štěpničky o vylepšení další stavebnice určitě vyplatilo a modely přívěsů budou jednak lákavější a pochopitelně i věrnější.
pači sa mi koncept kolajiska v bode 0, zato doplnkov a detailov je tam cez tisic :D. Nemyslim to nijak zle, len mi to pride vtipne. Podstata tohto komentaru ale je, že modely vyzeraju paradne. Rozdiel medzi leptom a odliatkom je priepastny.
Tohle se Jirkovi opravdu povedlo, obě stavebnice jsou pěkné , je fakt, že ta z leptu je lepší, obě ale potěší .
Mužu se zeptat kde si sehnal to DH 111 Dolfi.
To je spíš DH 113
http://www.mojett.cz/Produkt/pracovni-stroje/stavebnice-koloveho-rypadla-zts-dh-113
Přesně tak, je to DH-113. Znáte přece jirku… ten když něco takto v pozadí ukáže, tak o tom bude v brzké době určitě článek 🙂 Je to novinka od Aleše Marboa, a myslím že povedená!
Tyhle ex-vojenský maringotky se vyskytujou jako jezedácký či lesácký šatny různě po polích a okrajích lesních porostů, případně jako rekreační objekty podél vody (často doplněné přístavbama). Mívají většinou několik vrstev různé zeleně ve formě stékanců, z pod kterých leze základovka, nebo rez. Celkem slušně se to dá napodobit špatně rozmíchanou akrylátovou ”ruskou polní zelenou” od Agamy v kombinaci s pigmentama od téhož výrobce., případně patinovacíma fixama od Gunze.
Já ti Jirko nevím jestli by jsi sis už neměl rozjet živnost, co další novej modle to skvost…
Dík za upozrnění na typ už sem to taky zjistil a nasel sem i kde se to dá sehnat. Dolfi
Musím dát za pravdu třeba tady komentáři od milost, taky by mě zajímaly ty DH-čka, nebude reportáž ze stavby ?