Silniční vozidla

Tatra 138/148 AM-55 aneb Tatry nekončí

DSC_5728Uvedením stavebnic vozidel řady Liaz si možná mnozí z nás pomysleli, že budou konečně již jiná nákladní vozidla než nejrozšířenější tatrovky, ale těmto vozům rozhodně neodzvonilo. O další modifikaci Tatry jsme byli všichni p. Štěpničkou informování v rubrice připravovaných modelů, i přesto jsem byl překvapen, že je již nová stavebnice na světě.

Tentokrát je to zatím velmi chybějící varianta domíchávače betonových směsí, typ AM-55, určený pro Tatry řady 138 a 148. Balení stavebnice je již známá klasika, samozřejmě včetně návodu, tak se rovnou můžeme vrhnout na stavbu.

DSC_5633

U resinových dílů nástavby je patrné velmi pěkné zpracování masterů technologií 3D tisku a následně i kvalitní odlití těchto dílů. Počítáním dílů na planžetě doplňkového leptu pomalu zjišťuji, že začíná i u těchto tatrováckých stavebnic převládat počet leptaných dílů nad resinovými, prostě vývoj jde u Štěpničkových stále kupředu, a to je velmi dobře.

DSC_5634

DSC_5636

Nejdříve tedy resinové díly začistit, je to otázka chvilky, pokud už modelář má s těmito stavebnicemi nějakou zkušenost. Já tedy preferuji duté kabiny, ty sice dají práce se začištěním více, pochopitelně se jedná o oblasti oken, ale aspoň lze kabinky později doplňovat figurkami apod. Ty duté kabiny ještě trochu profrézuji v přední části kolem blatníků, aby měla natáčecí kola více prostoru, a taky jsem celkově zeslabil stěny celé kabiny.

DSC_5637

DSC_5638

A už se můžeme pustit do vlastní stavby, začínám vždycky podvozkem, sestavit nejdříve řízení přední nápravy, tedy použití doplňkového leptíku natáčení přední nápravy, i toto se dá sestavit za malou chvilku, jenom je potřeba si hlídat vzdálenost mezi původní nápravou a leptaným kloubem, a to 1,85 mm mezi krajem páteře a hranou leptaného dílu kloubu. Když osazuji přední kola natáčecími klouby z leptíku, využívám k vystředění přiložený přípravek, mám jich za tu dobu několik, takže jeden je vytvarovaný pro levé a druhý pro pravé kolo.

DSC_5639

DSC_5641

DSC_5642

DSC_5644

DSC_5645

Potom ještě doplnit torzní tyče z přiložené kulatinky Evergeenu, potom již osadit kola na zadní nápravu a zkompletovat tu přední , jako natáčecí čepy do předleptaných otvorů používám drátek o prům. 0,3 mm, naposledy osazuji spojovací tyč, kterou zajišťuji kousky bužírky stažené předtím z drátku. Nesmíme zapomenout ještě na pružiny zadní nápravy.

DSC_5646

DSC_5647

DSC_5648

Začištěné kabiny doplním o příčky do oken, jak čelního, tak i bočních, opět stačí použít kousky drátku. Nedalo mi to, abych nevyzkoušel sestavit resinové díly do sebe.

DSC_5650

DSC_5651

Ještě se vracím ke kabinám, doplňuji tykadla, zpětná zrcátka a ty odříznuté boční dveře k jedné kabině.

DSC_5652

DSC_5653

Teď tedy máme komplet resinové díly, musíme se nyní pustit do dílů z leptu. Nejdříve správně vytvarovat podpěru – díl č. 1, od správného a přesného vytvarování závisí potom dobré usazení míchacího bubnu. Tento leptaný díl potom přilepíme na rám tak, aby zadní hrana lícovala s hranou rámu.

DSC_5654

DSC_5655

K zadním výčnělkům přilepíme poslední resinový díl – tedy výsypku, do jejíž horní části jsem ještě zalepil trychtýř vytvarovaný z leptíku. Já to celé sestavoval „nasucho“, tedy neslepené, ale vzdálenost mezi zadní hranou podpěry a přední hranou motoru by měla být cca 29 mm. Přitom nádoba se usadí tak, že vepředu se opře o skříň agregátu a vzadu musí zapadnout do výčnělků na podpěře, tj. do ložisek. Když vše odpovídá, můžeme pokračovat. A takhle nějak by ta sestava měl vypadat komplet.

DSC_5656

DSC_5657

DSC_5658

DSC_5659

Takže nyní jsou na řadě blatníky. Jsou to opět leptané díly, které se musí zase vytvarovat. Doporučuji v místech ohybu drážky projet zalamovacím nožem pro snadnější ohýbání. Jakmile jsou hotové, nad zadní světla uděláme stínítka, jsou to dva drobné pásky plechu, ty stačí ohnout a kapkou vteřinového lepidla přilepit do vyznačených drážek nad světly.

DSC_5660

DSC_5661

DSC_5662

DSC_5663

DSC_5664

Zbývá sestavit obslužný žebřík s plošinkou, podpěru žlabu a přídavné žlaby. Při sestavování podpěry je dobré dávat pozor na správné vytvarování úchytu, ten je totiž trochu excentrický, takže delší částí přilepíme nahoru. Žebřík s plošinou vytvarujeme, zafixujeme zábradlí a potom dole přilepíme na blatník a nahoře bočně k podpěře u výsypky, v podpěře je pro plošinku vyleptaný montážní otvor.

DSC_5665

DSC_5667

Už zbývají jen doplňky, to jsou ty žlaby, celkem čtyři, pro správné vytvarování slouží leptané kopyto. Já jsem použil rukojeť běžného jehlového pilníku odpovídajícího průměru cca 3 mm. A potom konzolky pro upevnění žlabů na blatníky. To je vše, ještě můžu uvést, že celou stavebnici včetně leptaných sestav jsem v tomto případě fixoval pouze vteřinovým lepidlem.

DSC_5668

DSC_5669

DSC_5670

DSC_5672

DSC_5673

DSC_5674

Mám tu ještě druhou stavebnici, bude to Tatra 148. Sestavu resinových dílů blíže rozvádět už nemusím, zde není nic neobvyklého, pouze se liší jinou kabinou.

DSC_5671

DSC_5675

DSC_5676

A opět začínáme u nástavby správným vytvarováním podpěry – dílu č. 1. Ohýbá se drážkami dovnitř, přitom ty dva malé skoro křížky na bočnicích budou tvořit později vodící ložiska pro nádobu, ohýbají se směrem dovnitř, kde vytvoří jakousi vodící drážku – vodící ložiska pro nádobu domíchávače. Nyní jsem tuto sestavu sletoval.

DSC_5677

DSC_5678

DSC_5679

Dále jsem si připravil blatníky a násypku. Po vytvarování vše sletováno a začištěno pilníčkem.

DSC_5680

DSC_5681

DSC_5682

Nyní jsem do podpěry zalepil odlitek výsypky a do něho rovnou i trychtýř násypky. Odlitek výsypky by měl být rovnoběžný s hlavní hranou podpěry.

DSC_5683

DSC_5684

DSC_5685

Podpěru jsem opět přilepil na rám zadní hranou slícovanou s rámem a vyzkoušel zase sestavu. Potom i blatníky, jejich přesné usazení je dobré kontrolovat se zadními koly pojezdu auta. K jejich přilepení slouží dva výčnělky, které stačí ohnout a pak usadit na plochu rámu. Dále vytvarovat žebřík s plošinkou, ve spojích a ohybech vyztužit cínem a nezapomněl jsem ani na ta stínítka nad světly.

DSC_5686

DSC_5689

DSC_5690

Na závěr opět podpěru žlabu a vlastní žlaby. Taky nesmím zapomenout na interiéry kabin, když je mám duté, tady stačilo doplnit volanty z novinkového doplňkového leptíku. Ty jsem později natřel světle šedou barvou, tak jako to bývalo ve skutečných vozech .

DSC_5691

DSC_5693

DSC_5692

DSC_5694

Ještě udělám před lakováním kontrolu sestavení obou vozidel, abych nemusel nastříkané díly dále upravovat. To se snad podařilo, i když sestavit je takhle „nasucho“ byla docela fuška, pořád mi někde něco odpadávalo, ale trochu jsem si vypomohl tak, že na nástavbě agregátu a náhradního kola jsem si přilepil kousky destiček, aby to nesklouzávalo. Vše nyní poputuje do lakovny.

DSC_5695

DSC_5696

DSC_5697

DSC_5698

DSC_5699

Barevné kombinace jsem volil takovou tu klasiku, nejrozšířenější je asi oranžová, potom tu sytě žlutou, kterou v době největší slávy používala firma Stavby silnic a železnic. Náš webový pomocník, přítel google totiž moc fotografií těchto vozidel nenalezne. Doplnil jsem obtisky „espézetek“ a na žlutou i to logo stavebního podniku a přichystal si zasklení kabin z krycí fólie od lepidla.

DSC_5708

Po zasklení oken už nebrání nic celé kompletaci obou Tater.

DSC_5709

Na montáž se mi osvědčilo nejprve slepit skříň agregátu domíchávače s nádobou, vzhledem k tomu, že již před lakováním jsem podpěru přilepil na rám podvozku, nyní lze krásně usadit nádobu do ložisek v podpěře a přilepit skříň agregátu k rámu, rozměr této sestavy by měl být cca 29,5 mm, aby zbylo místo pro osazení skříňky na nářadí a náhradní kolo. Stejné by to mělo být i u dalšího kompletovaného auta. Nakonec přilepím kabiny a bude skoro hotovo.

DSC_5710

DSC_5711

DSC_5712

DSC_5713

Ještě doplnit stěrače a už by mohla být auta definitivně připravená k vyjetí do terénu kolejiště. Vlastně když mám otevřené dveře řidiče…ten se právě chystá nastoupit, v ruce má desky s dodacími listy, na které staveniště má náklad namíchaného betonu dovézt…

DSC_5714

DSC_5717

DSC_5718

DSC_5719

DSC_5720

DSC_5722

DSC_5723

DSC_5725

A ještě společné pózování obou Tater.

DSC_5726

DSC_5728

Tak, kolegové modeláři, nezapomeňte vyrazit na lednovou burzu ke Štěpničkovým pro zbrusu novou stavebnici, je super a za to jim opět patří velký dík.

DSC_5730

Stavebnici můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

12 komentářů: „Tatra 138/148 AM-55 aneb Tatry nekončí

  • Tyhle Tatry “míchačky” jsem obdivoval už od dětství, proto jsem moc rád, že je konečně na světě. Jirko, i veřejně ještě jednou – chválím článek, je to jako nebe a dudy, je vidět, že sis dal záležet i na fotodokumentaci i na popisu, takovéto články ANO! 🙂

  • A já to oranžovou jezdil u “Monťáků” (Montované stavby Praha). Pěkné! 🙂

  • Krásne mašiny, viem si vedľa nich predstaviť T815 AM365, to by bola krásna zostava… precízne navrhnutá stavebnica, profesionálne postavený model, klobúk dolu.
    Off topic otázka na autora článku: čože sa to tam priplietlo do záberu na tretej fotke od konca? vidím tam spojárske farby…

  • Tak toto je vysoká modelářská škola. Tuhle Tatru musím také mít. Prosím, jenom se chci pozeptat, čím zasklíváš kabinu?
    Bakalář Tomislav

  • Další laskomina od JIrky , tohle je paráda to se bude vozit beton na stavbu . Bravo Jirko ..

  • Co k tomu dodat, prostě řečeno: další dobrá stavebnice, a Jirkovo perfektní zpracování do konečné podoby, nemá to chybu .

  • Ahoj. Potřboval bych poradit. Tatru jsem si pořídil ale mám problém s lepidlem, žádné z těch co používám tuhle hmotu nějak nelepí. Je to již druhý model u kterého jsem se s tím setkal. Používám lepila Cement Tamiya , Extra cement Tamiya, Kirbi (takové socialistické ve velké lahvičce) a běžný sekunďák, některé drobnosti co potřebuju aby držely fest lepím chemoprenem. Bohužel tuhle hmotu to nenaleptává a tudíž nelepí. Dík

  • No, na tohle běžná lepidla nefungují, protože to je naprosto jiný druh plastu, který už nejde chemicky narušit. Na jakékoliv odlévané stavebnice prostě platí jedině vteřiňák. Není potřeba žádný speciální, někdo preferuje gelový, někdo naopak řídký.. Ale jedním vrzem to jde vteřiňákem colé sestavit včetně plechovývh doplňků.

  • Ahoj,nemáte někdo pocit,že u modelu je ta vlastní míchačka(myšleno samotná nádoba)menší,než by v poměru ke zbytku Tatry měla být?Já jsem totiž tenhle pocit měl okamžitě,jakmile jsem na těhlech stránkách uviděl model poprve.A to jen jak jsem si pamatoval tohle auto ze silnic.Když jsem si pak prohlíd fotky z odkazů pavel74,tak jsem se v tom ještě víc utvrdil.Na druhou stranu-neměl jsem ten model zatím v ruce,znám ho jen z fotek.Takže třeba se mi to jen zdá…,ale zdá se mi to hodně… tak to tady prostě”házím do placu”jako téma k disduzi.

  • Hm…tak k žádný disKuzi nedošlo…,ale nic to nemění na tom,že se mi ta nádoba zdá malá.

  • Tak tuhle stavebnici jsem si už taky pořídil, jsem rád, že p. Štěpnička konečně tohle auto připravil. A prezentované sestavení je taky super.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..