Hlubiňák pro převoz transformátorů jak má být…
…podruhé od Malé železnice. Už jsem jednou stavěl tyto vozy, ale neodpovídaly verzi původních vozů, tedy tomu, co opouštělo brány českých vagónek, takže tentokrát se budu při stavbě modelu snažit co nejvíce přiblížit této skutečnosti.
Vlastní stavebnici asi již nikomu představovat nemusím, základem jsou vypálené hlavní díly do černého plastu různých tlouštěk.
Stavbu opět začínám přípravou obou hlavních rámů podvozků, zároveň v nich upravuji i otvory pro podvozky typu 26-2, nebudou se upevňovat nasazením a pootočením o 90 st., ale vlepím do podvozků matičky M3, podvozky se potom jednoduše připevní pomocí šroubků.
No a jakmile mám toto za sebou, dolepím na rámy držáky stupaček, pak i stupačky a točnice pod gondolu.
Následují kartonové doplňky v podobě zábradlí, ta jsou zapotřebí zpevnit, nejlépe asi prolitím řídkým vteřiňákem.
Takže nyní rámy nechávám řádně proschnout a připravím si zatím k sestavení gondolu.
Nejdřív obě bočnice a nosná čela. A ještě spodní žebra, aby se gondola nezkroutila. Navíc jsem čela „vyztužil“ pláty olova, pro zvýšení hmotnosti celé sestavy.
Potom je nutné připravit krajní domky, na nichž bude gondola zavěšena mezi podvozky. I zde jsem nakonec k finálnímu spojení použil matičky a šroubky, shodným způsobem jako u podvozků, při přípravě jsem byl nedočkavý a pozapomněl zadokumentovat. A ještě jsem připravil i žebra k domkům.
Opět jsem celou sestavu nechal řádně proschnout a v tomto mezičase se pro změnu pustil do sestavení podvozků. Jedná se o podvozky typu 26-2-8, rovněž z nabídky Malé železnice. Stavebnice je samostatná, obsahuje 2 ks podvozků, kromě návodu i mosazná ložiska.
Nejdřív zalepím ložiska do bočnic, potom díly podvozků zkompletuji, doplním brzdové zdrže. Nakonec ještě doplním papírové masky podvozků včetně ložiskových domků. Opět nechávám proschnout.
Beru zpět do parády rámy podvozků, musí se doplnit další detaily, nejprve ty papírové, tedy přestavovače, také čelníky, ty doplňuji o tažné háky. Co teď následuje je už taková ta „nimračka“, vyrábím si detaily – spojovací tyče mezi přestavovači vpravo a vlevo, brzdové rozvody, rozvaděče, vzduchojemy a brzdové válce včetně podpěr.
Ještě by to chtělo nějaké kotvičky a nárazníky, všechno používám mosazné pro maximální možné zvýšení váhy sestaveného vozu.
Pak ho zkušebně dávám dohromady, zdá se, že z něho zase bude fešák. Ale dobově mu takhle bude něco chybět, jsou to brzdové budky. Chvíli pátrám v zásobách – mám to, dva výlisky jsou na světě, můžeme pokračovat.
Sestavení obou budek je otázkou chvilky. Osazovat napevno zatím nebudu, jenom vyzkouším. A vůz je prakticky hotov, zbývá povrchová úprava, jo a ještě náklad.
Ještě navíc takový porovnávací náhled…
Takže trafo, je to opět stavebnice, hromada různě velkých obdélníčků, které stačí po vyřezání z desky začistit a slepit. Následuje doplnění žeber a krytů. Hotovo a všechno posílám lakýrníkům.
Celý vůz bude v černé barvě, pouze budky budou šedé. Obtisky použijeme opět z nabídky Malé želenice. Zvýrazníme detaily přestavovačů, kotvičky, držáky koncovek…
Podvozky nakonec osadíme dvojkolími , kinematikami Peho se spřáhly a můžeme zkompletovat s rámy, nakonec upevníme i gondolu a vůz je prakticky hotov.
Doplníme náklad v podobě obřího transformátoru a vůz je již hotov
Pošleme ho do provozu na trať, asi spolu s dalšími hlubinnými vozy. Zatím to budou ty v poslední době postavé, ale časem asi opráším i ty starší, které jsem stavěl celé svépomocí někdy před 10-15 lety.
A na závěr jsem ještě přeložil “tráfko” na ten filigránský hlubiňák ze stavebnice od TT-jeníka.
Všem příjemné kochání nad stavbou. Je to zábavička a relax.
Dovolím si poznámku: stavebnice od MŽ představuje vůz vyráběný v Polsku v Konstal Chorzow.
Super asi si musí taky začít kupovat tyhle stavebnice i když zich mám strach nejsem moc skušenej modelář no co něják se musí začít
@Anonymní zkus na začátek něco jednoduchého. Malá železnice má třeba vůz Vtr nebo G10…
Anonymní: Začni celoplastovými vozy od SDV, tyhle plastopapírové hybridy od Malé železnice nejsou pro začátečníky, byť to tu někteří jedinci tvrdí..
Jinak pokud by někdo toužil nafotit nějaké hlubiňáky na živo, tak celý stádo je jich odstavený na nádraží v Koterově.
Dík za radu skusím co my radíte
Právě, že já bych řekl, že zrova tohle je pro začátečníky a ostatní jsou pro zkušené modeláře. Byl jsem na jednom workshopu a po vysvětlení pánem z malé železnice jsem v tom našel kouzlo. Navíc doma jsem jeden vůz zkazil – zavolal jsem a bylo mi řečeno, že mám poslat fotku zničeného modelu, že se nějaký pán podívá a zhodnotí míru poškození – B-) do týdne jsem měl celou novou stavebnici doma 🙂 . Zalapal jsem po dechu a nechápal přístup. Za mě jako začátečníka mohu jen a jen doporučit
dovětek pro Anonymní: zkuste se podívat tady na mojett.cz na recenze modelů od malé železnice například http://www.mojett.cz/15537 – a udělejte si obrázek o stavbách sám
Anonymní: Přes tvrzení pana Blažeje jsem přesvědčen, že stavebnice od Malé železnice pro začátečníky nejsou ani omylem. Rozhodně ne pro úplné začátečníky! Už proto, že ze stavebnic SDV lze postavit kompletní vůz z toho, co je v krabici. Pro pytlíkáče Malé železnice je potřeba řadu dílů dokoupit samostatně, protože obsahují jen to, co se dá bez problémů vylaserovat. Navíc už v základu kombinují několik druhů materiálu, což může být pro začátečníka-samouka problém.
Když jsme viděl stavebnici těchto vozů tak se mi zdála taková nijaká . ale když vidím co z toho Jirka dokáže vytvořit , tak se mi to začína líbit . Ještě být tak zručnej jako Jirka …….
Ani já si nemyslím, že by tyhle stavebnice byly jen pro začátečníky, přeci jen se tu musí některé drobnosti dodělávat, něco se musí i dokoupit.
Nyní mám doma úplnou novinku od MŽ, ta už se rozhodně do žádného pytlíku nevejde a hned na první pohled se mi zamlouvá.
medvěd: Tato stavebnice má sice představovat vůz vyráběný v Polsku, ale ten základ je totožný s vozem, který vyráběly naše vagónky, takže se ze stavebnice po záměně některých dílů, tedy podvozků, a doplnění brzdařských budek nechá postavit i ryze česká verze hlubiňáku.
jirka: Ak to nie je tajné, čo to bude tentoraz?
Pěkně vytuněná stavebnice, a že se ti ty hlubiňáky rozrůstají. Souhlasím se Střelcem, že většina stavebnic od Malé železnice není vůbec pro začátečníky. Jen tak dál, to je správná modelařina.
Hallo,
ich mochte einen Scherlastwaggon mit Trafo bauen Spur TT. Wo bekomme ich so ein Kit her. Kann mir da einer helfen ?
Danke
Dieter Apitz aus Dresden