První čtveřice vozů Eas od SDV
Jakmile se na trhu před vánoci v r. 2014 objevila tato stavebnice z produkce pražské modelářské firmy SDV dalšího ryze českého nákladního vozu, neváhal a obrátil se na p. Podubenského s objednávkou prozatím pouze čtyř stavebnic (mimo jiných…). Záhy mi přišel balíček…takže ještě přes vánoce jsem mohl začít stavět.f
No a balení stavebnice nemusím nikomu představovat, klasická všem známá krabička…
…a obsah taky ne, tištěný návod je samozřejmostí,
ale tohle je to, co já z této stavebnice použil…díly již po začištění…
…a naopak, tohle je to, co mi zbylo a nepoužiju to.
Lehce jsem začistil a slepil korbu na rovné podložce. Nic těžkého. A ta podlaha bude jistě zajímavá.
Nejlépe před sestavením je vhodné začistit výstupky od vyhazovačů na výliscích. Je potřeba si jednotlivé díly pečlivě prohlédnout.
A můžu sestavovat i ty další tři.
Ale podvozky – ty ze stavebnic využiju jen dva páry, nejdřív je vybavím ložisky a potom sestavím.
No a další dva páry, to už jsou ty staré všem známé typ 28-2 od LPH , v mém podání už upravené, tedy probroušené otvory, ne jen pouze naznačené, jak to bylo původně za LPH. Myslím, že takto ty podvozky jsou již někde o třídu výše.
Proschlé korby můžu konečně začít opatřovat detaily z leptu (z přiložených planžet).
Je to makačka, čtyři kousky najednou, ale dá se to zvládnout…
Takhle by mohly být připraveny k povrchovce. Ale pořád přemýšlím nad další úpravou.
Takže udělám jeden „pořádně dobitý“, bočnice zevnitř profrézuju-jako že jsou potlučené, zvenčí „popatlané“ vteřinovou, tím se znázorní právě ty potlučené stěny, na skutečných vozech zařazených v letitém provozu – nic neobvyklého. A ještě doplněné kousky destičky tl. 0,18 mm pro znázornění oprav zkorodovaných míst, tedy vysazení těch zkorodovaných míst a nahrazení díly nového plechu.
Všechny vozy nakonec poženu do lakovny, nejdřív jako vždy základovku, která to všechno sjednotí, potom červenohnědou, lesklý lak pod obtisky, obtisky, atd., atd. Už to tu bylo popsáno mockrát…k tomu se už nebudu fakt vracet…
V rámci povrchovky jsem i trochu „vylepšil“ podlahy. Vzhledem k tomu, že jsou kombinací dřeva a kovových plátů, rozhodl jsem se to tak i naznačit. Možná někdo namítne, stejně to nebude vidět, ale pro ten pocit…
Správné nápisy musely dostat i podvozky.
Než ty díly proschnou po zalakování, mohu si připravit ještě kola ručních brzd, doplnit je hřídelkami, tedy naletovat na odpovídající drátky…nakonec průzkumem skutečného vozu lze jen konstatovat, že ty kola mají samostatné přídržné desky těsně pod bočnicemi.
Vozy mám již i opatřené patinou, takže zbývá kompletace podvozků, nejdřív závaží, potom rám s kinematikami…
…nakonec i podvozky, tedy 4x typ Y25 a 4x typ 26-8. Muhu jen říci, že staré podvozky od LPH bez problémů pasují, jdou nahradit.
Ještě jsem se pustil do úpravy přiložených nákladů. Potřebuji ty náklady vyndávat běžně ta provozu a osvědčil se mi způsob vyklápění zbroušených špalíků…Ale to není jediná úprava, ještě to vylisované uhlí překryju skutečným nadrceným uhelným prachem.
A tak jako výměnnou alternativu jsem zvolil kmeny stromů… Na čela vozů byly také doplněny vzduchové hadice, předtím pochopitelně do kinematik usazeny správné šachty opatřené posledním typem spřáhel.
Na závěr ještě zapózování vozů na rozestavěném úseku trati , vozy se starším typem podvozků budou nakonec odeslány do kralupského depa.
A ještě jednotlivé dvojice vozů
Sice po roce, ale přeci jen, vozy jsem sestavil, ale čas na článek…tak do Nového roku 2016 všem modelářům jen to nej…nej…nej…
Pekne sa nám to tu rozbieha. Ako na Nový rok, tak po celý rok…:-)
super jako vždy
Děkuji za popis použití podvozků 26-2.8. Jako vyznavač starších epoch dávám přednost této verzi vozu
No, na podvozky pozor, Jirka se dopustil docela závažné chyby. Vozy s kombinovanou podlahou nikdy tyhle starší podvozky neměly, prostě s takovými jezdí jenom vozy Eas 11, žádné jiné, natož Eas-u. Nejlepší je koupit vozy už od výrobce s těmihle podvozky (v nabídce to je), je záruka, že to bude 100% autentické včetně obtisku.
Jinak můžeš Jirko prozradit víc k nákladu? ty klády vypadají docela autenticky, kam to chodíš kácet? Zajímalo by mě co to je za strom nebo keř, zatím jsem s přírodními větvičkami nebyl úplně spokojený, buď se to kroutí nebo loupe, tohle rozhodně vypadá jako z těch lepších, tak snad je to i trvanlivé…
Zdravím,
musím se přiklonit k názoru Rosti: třicetjedničkové vozy nikdy neměli pružnicové podvozky
Já bych se zastal Jirky , právě doma probíhá výměna podvozků u vozu Balm s leptu od Hekttora , zkrátka na kolejišti dělají neplechu (i když jsou s plechu).Učím se holt dělit do vitríny a na provoz .No a provoz chci mít spolehlivý a bezproblémoví.Já bych také volil starší podvozky ,navíc v TT s půl metru nebo metru pohledové strany už to na kolejišti stejně není moc rozeznatelné.Pokud to bude vůz do vitríny tak pak bych ho chtěl tip ťop ..
Jenomže tady to není o funkčnosti. Oba typy podvozků jsou plastové, do obou Jirka nasázel mosazná ložiska. Tudíž ty vozy musí uvést do pohybu i profukující průvan škvírou okna na opačném konci bytu 🙂 Zkrátka kombinace téhle podlahy, těchhle podvozků a těchhle nápisů je zazmatkování v touze spestřit vozový park, ne nějaká konstruktérská úvaha…
Moc pěkné , i když nejsem zastáncem vozů “špindějro strakáči” v tomhle případě je i jejich patina perfektní, jako v opravdovém provozu
No zdar, nádherná práce, smekám a také díky za inspiraci, jak modely postavit, díky za bohatou obrazovou galerii ke každé prezentované stavbě, toje vynikající sledovat,jak ty modely postupně rostou.
Rostopiš: nechápu tu tvoji příšerně negativní kritiku, ty podlahy uložených vozů stejně vidět nebudou a označení vozů z 1m na kolejišti také bude nepostřehnutelné. Náhodou tady jirka předvádí špičkovou práci, kterou ledaskdo nezvládá, úpavy nákladů, aby je bylo možné vyjímat, to je velmi inspirativní… o perfektní patině, kterou já horkotěžko zvládám, ani nemluvím.
Jirko, nenech se odradit takovými negativními komentáři a pokračuj v dalších modelech, zase se nám pochlub, abychom mohli čerpat další inspirace, píšu za “1*”
Byly doby, kdy se takováto improvizace považovala za vítanou – když byly jen Easy od Detailu, kdo do nich instaloval podvozky 26-2.8 byl frajer. Ale dnes, když SDV vyplivlo takovou variaci stavebnic, kdy dostanete do ruky kompletní vůz odpovídající skutečnosti včetně podvozků, podlahy a odpovídajícího čísla, je takováto “záměna pro oživení” dávno pasé. Z tohoto pohledu má Rosťopiš naprostou pravdu a jirkova invence není poprvé, kdy zamíchal hrušky s jablky ze smyslu do nesmyslu – o tom nemá cenu se přít. A rozhodně to není žádná příšerně negativní kritika – naopak nechápu tento komentář ve smyslu “rychle to zachránit”. Rosťopiš staví, píše, jeho práce je rovněž špičková, a tak má na trochu toho názoru nárok. Rozhodně si Rosťopiš nemá potřebu někde přihřívat ego ani si psát pochvalné komentáře sám, jako tu občas předvádí jiní…
Přidávám se k těm, co dávají Jirkovi palec nahoru. Určitě mají Rosťopis a Vovo pravdu v tom, že podlahy v kombinaci s podvozky a s popisy nepatří k sobě, ale je to skutečně detail, kterého si všimne pouze skutečný znalec při velmi pečlivém studování modelu a hodnotu modelu a práce by to nemělo znehodnotit!!! Každopádně forma kritiky by měla mít nějakou rozumnou mez. Jirka uvádí, že ty modely vyráběl o vánocích 2014 a mám dojem, že verzi Eas 11 uvedla firma SDV na trh až v lednu nebo únoru 2015, takže ani nemohl mít k dispozici ty správné podlahy a potisky. Určitě je správné nejen chválit, ale i upozorňovat na chyby, protože to by jinak nikoho z nás neposunulo dál a nikdo z nás není bezchybný. Kdyby tady tato diskuse nebyla, vůbec bych informaci o vozech Eas, podvozcích, podlahách a popisech nezískal. Děkuji všem diskutujícím a modelujte, uveřejňujte, diskutujte a připomínkujte!!!
Z čeho udělat ty klády?