B951E – poslední opravdová Karosa
V rámci posunu po časové ose do současnosti i minulosti jsem si stanovil takový pomyslný milník v bodě, kdy přestaly Karosy být skutečnými Karosami a začaly být Ivecem. Právě na konci časové osy (nejblíže dnešku) je řada 950, což je poslední autobus postavený na základě klasické “sedmistovky”.
Cokoliv novějšího už je jiné konstrukce, a pro mě modelářsky zatím poměrně nezajímavé. I když věřím, že za pár let přijde čas, kdy budou všechny ty Arwaye a Axery a podobné obchodní názvy postupně historičtější a oblíbenější, ale dnes to nebude. Vyloženě pro radost jsem si proto připravil z řady 950 konkrétně městskou předlohu, která mě vzhledově tak nějak zaujala nejvíc – a to její modernizované provedení B951E. B951E je první měšťák, který využívá technologie lepených skel (B951 je měla ještě v gumě) a díky černým rámečkům tedy vypadá trochu odlišně třeba od řady 930. Samozřejmě další výrazný rozdíl je v zadním čele, které je rovné. Pak už je rozdíl proti B931 jen v provedení nádechů v přední masce.
Stavebnice je tentokrát vyloženě “na míru”, tedy žádná sedmistovka s dodatečnými díly. Vše je tak již připraveno přímo pro stavbu tohoto provedení. Přesto obsahuje všechny díly a provedení známé už ze starších devítistovek.
B951 je oproti B931 delší zhruba o to malé zadní okno za dveřmi, díky kterému se navýšila sice délka autobusu, ale také kapacita cestujících – je to poznat na jedné řadě sedaček navíc. V kloubovém provedení je to tak nejdelší Karosa, co kdy asi byla vyrobená.
Kompletně nový je i interiér, který samozřejmě využívá zavedených principů, ale má nové sedačky a samozřejmě je o jednu řadu sedaček prodloužený jako ve skutečnosti.
Zde se hodí zmínit, že již dlouhodobě ke všem devítistovkám patří čela od Rosťopiše, která se dodávají ke všem stavebnicím řady 900. Rosťopišovi se nelíbilo původní provedení “přelepování” čela, a tak vytvořil čelo komplet znovu, kdy se odstraní sedmistovkové díly a místo nich se pájí nová příčka a na ní pak naohýbané dva díly čela (nárazník a maska). Stejně tak tomu je tedy i zde.
Začnu opět naohýbáním dílů – střechy do stran i střechy vpředu.
Bočnice naohýbat jako vždy pod lehkým úhlem. V mosazném stavu jsou fotky ze stavby verze B951 (bez E), tedy ještě se skly v gumách, jinak uspořádané okenní příčky a jiná přední maska, ale stavebnice je již připravena na verzi E se skly lepenými.
Zadní čelo je samozřejmě zase nové, toto je čelo pro verzi “bezE”, verze “E” má jinak řešené mřížky nad krytem motoru.
Naohýbané přední a zadní čelo.
Připájená střecha k bokům a vepředu připájená příčka. Pokud jde o stavbu verzí 930 a 940, tak je potřeba dostat čelo přesně do této podoby, tedy odstranit celé přední zkosení a přední boční trojúhelníková okna. Střechu už pájím také po celém obvodu, původně jsem to Rosťopišovi rozmlouval, ale pro potřeby naohýbané střechy je to ideální. Mám tak jistotu, že bude spoj pevný, pravidelný a půjde dobře zabrousit.
Připájené zadní čelo. Nahoře je hrana, kterou bude třeba zabrousit trošku do oblinky.
Do zadního čela vsazená světla a zevnitř připájená. Když bych je připájel zvenku, asi bych si je zalil cínem.
Do předního čela se pak kromě příčky pak už může napájet přední naohýbané čelo (nárazník a maska) a pod střechu pro definování tvaru ploché čelo střechy.
Zadní čelo vypadá stejně. Opět příčka a poté teprve “obalit” samotným čelem.
A po zabroušení to bude vypadat takto. Na zadní čelo je ještě přidaný nárazník.
Přední čelo kompletní.
U nárazníku vyjde trochu schod, což odpovídá skutečnému plastovému nárazníku.
A dvě devítistovky – vlevo s novou maskou (dva otvory vedle sebe) a vpravo se starší maskou (otvory nad sebou). Ve stavebnic B951E je novější maska s otvory vedle sebe. V ostatních stavebnicích devítistovek je starší maska. Záměnu by šlo řešit přetmelením a jen obtiskem.
Kloubáček jsem si udělal vyloženě v 1 kusu jen tak pro radost. Když by byl zájem o stavebnici kloubáku, ozývejte se prosím do mailu, a na základě zájmu by se časem nechala vyrobit jednorázová série – je potřeba závazný zájem alespoň na 5 kusů stavebnic.
Na střeše jsou otvory pro vsazení “pyramidky” jako krytu antén. Pokud u starších devítistovek otvory nejsou (jako že nejsou) tak se připájí pyramidka prostě natupo na střechu (pro starší autobusy dodávám pyramidku bez zámků, tedy se připájí rovnou na tupo). Klimatizace je u autobusu také volitelná, navíc některé jí mají uprostřed střechy a některé posunuté nad kabinu řidiče, takže její usazení není určeno žádnou drážkou.
Hlavní pájení tedy komplet.
Také jsem nařezal do černého kartonu digitální ukazatele, které se nejlépe podlepí zevnitř zasklení. Tyto ukazatele je možné sehnat i k ostatním devítistovkám, kde dávají smysl, nebo je možné je dodatečně poptat za symbolickou cenu na mailu. Případně můžu poslat rozměry (které si ostatně můžete oměřit v autobuse sami), a můžete si je nastříhat sami doma zdarma 🙂 Prostě postupně člověk nachází další drobná vylepšení jak se propracovat blíže k dokonalosti – a tak by to asi mělo být 🙂 Na druhou stranu je mi jasné, že už je všemožných doplňků taková hromada, že by se v tom jeden ztratil. Ale ke každé stavebnici balit všechno nemá smysl, protože by to zbytečně zvyšovalo cenu pro ty, kteří to nevyužijí, a navíc by pak vznikaly hybridní modely s využití doplňků, které třeba spolu vůbec nedávají smysl. Proto se postupně u všech stavebnic v e-shopu zavádí systém “zatrhávátek” kde si můžete všechno příslušenství zaklikat.
Tady už je celý autobus v laku.
Osazeny byly mezi tím ještě zrcátka a nad dveře “zvonky”.
Obtisky jsou opět na míru, konkrétně na pražský autobus. Kdo by toužil po jiném, může využít jen část obtisků a zbytek si nastříkat.
Okenní rámečky musím opět natřít černě – mohl bych i nastříkat, ale kvůli tomu se mi nechce rozbalovat pistoli. Zblízka na fotkách to černé natírání vypadá samozřejmě trochu “nic moc” ale při běžném pohledu to nijak do očí nebije.
Rosťopišova čela jsou poměrně citlivá na barevné zpracování. Když se to nepovede (jako mně) a udělají se světla a mřížka moc vysoké, působí to pak trochu “zdrcle” na šířku. Možná bych i tipl, že to Rosťopiš trošku na šířku zdrcl sám, ale barevným provedením se to dá hodně ovlivnit.
Maska a další drobnosti jsou už pak samozřejmě zase z obtisku. Součástí všech stavebnic s klimatizací je nově i malý obtisk, aby klimatizace nepůsobila tak mdle.
Autobus jsem si připravil hlavně pro sebe, aby ozvláštnil mojí skromnou sbírku, ale pokud by někdo měl zájem o stavebnici, tak několik jich je volných k prodeji (aktuálně už pouze 1 ks).
Dostupnost bude “příležitostná” protože se leptají s jinými stavebnicemi dohromady. Nechci jít cestou “prodáváme jen limitované edice” pokud to není vyloženě nutné, ale i s ohledem na udržení zvládnutelného množství druhů neplánuji tyto “speciální” stavebnice všeobecně držet dlouhodobě skladem a je možné, že až se tato série doprodá, tak bude trvat hodně dlouho, než budou další – což platí ostatně u většiny stavebnic, které jsou na e-shopu označené jako vyprodané. Pokud tedy některé z těchto stavebnic nejsou, je potřeba poslat dotaz e-mailem a domluvíme se na postupu individuálně.
Na květnovou výstavu v Pečkách (tentokrát bude Mašinka o týden dříve, tedy snad poslední týden v květnu) chystám vzít velkou sbírku autobusů (několik desítek kusů) a tento kousek bude určitě mezi nimi, takže kdo bude chtít vidět na živo opravdu širokou paletu barev a typů, bude mít šanci.
Vojto pěkná práce,jako vždy.A koukam na číslo vozu a schodou okolností stoji u nas na dílně a čeka ho výměna motoru 🙂
Vypadá to moc hezky, neodpustím si jeden postřeh. Při stavbě Agory jsem pocínoval pěknou kapkou zrcátko, pochopitelně zvenku a výsledkem je, řekl bych, slušně naznačené plastové zrcátko o přiměřené tloušťce…
Zdravím 🙂 ,
krásná práce. Já jsem před vánoci konečně dokončil pro kamaráda z Trutnova přestavbu LC 936 Náchodské CDS – stavěno z lepené 736 s použitím dílů na 930.
Jsem kamarád spíš se stříkací pistolí , než s kompem , ale donutím se k tomu dodat na forum fotky 🙂
Tohle je určitě stavebně přívětivější . Bude v budoucnu i 954?
Za tu 954ku bych se taky přimlouval, u nás jich u ČSAD jezdí poměrně dost v různých variantách, takže bych je určitě uživil. 🙂
Noo čela jsou otestovaná, tak třeba časem proč ne 🙂
Tak už i v Praze se nám z těchto vozidel staly muzejní kousky – to to letí…
Akorát v H0 pořád ještě nejsou:-(