Služební vůz Da od MM
Tento služební čtyřnápravový vůz byl vyráběn naší vagónkou Tatra Smíchov v letech 1955-1962, kdy byla výroba předána do tehdejšího NDR (VEB Wagonbaun Bautzen) i přesto, že vůz byl původně naším prototypem (zdroj Parostroj).
I v případě tohoto vozu se na modelářský trh dostala stavebnice z leptaného plechu při příležitosti konání TT víkendu 2014 v Pečkách od výrobce Modely mašinek, kde měla stavebnice oficiální premiéru. Tehdy jsem si nějaké zakoupil, později i sestavil, ale z důvodu pracovního vytížení již nebyl schopen připravit článek…až nyní.
Stavebnice je nalepena na karton a přebalena proti nežádoucímu poškození strečovou folií, k obsahu stavebnice lze uvést, že vlastně obsahuje planžetu dílů skříně vozu, plech rámu podvozku, planžetu s díly pensylvánských podvozků a sáček s plastovým spojovacím materiálem. Odlitek střechy je ke stavebnici přidáván extra.
Z hlavní planžety jsem vystříhal základní díly skříně, tedy bočnice a strop, potom ještě díly přepážek a vzpěry.
Začal jsem s postupným sestavováním, bočnice do stropu pěkně zapadají, mají výstupky-zámečky, které zapadnou do drážek ve stropu. Nahoře potom stačí zafixovat cínem.
Z přepážek mi ještě chyběla přepážka WC, takže jsem ji doplnil a vletoval do skříně. Taky jsem poprvé vyzkoušel přiložení odlitku střechy.
Na skříni v této chvíli chybí pouze čela, ta jsou tvarovaná, tak uvidíme jak budou vypadat, až se sestaví z těch drobných dílků. Nejdřív jsem naletoval na základní čelo vnitřní pásky (na nich potom budou připevněny návalky), pak jsem přiletoval naohýbané rohy.
Celé sestavy čel jsem pak vletoval do skříně.
Hned potom jsem do bočnic vsadil všechny posuvné dveře a připravil si nadedveřní okapničky. Ty jsem postupně taky nacvakal nad jednotlivé dveře a pod stropem zevnitř zaletoval.
Dále bylo nutné vytvarovat vystouplá okna „kanceláře“ vlakvedoucího, no a potom je usadit a zaletovat na bočnici z obou stran. A ještě zbývají dva malé okapy nad vstupní dveře.
Ještě taky madla po stranách obou čelních dveří.
Celou skříň jsem zlehka začistil od přebytečného cínu, zvlášť jsem se věnoval rohům bočnic, neboť na skutečných vozech jsou pěkně oblé. (Např. u stavebnic vozů Bai od Hekttora se musí rovněž vytvarovat a po sletování také přibrousit).
No a z posledních drobností již zbývají pouze madla podél dveří a na dveře, rovněž tak kliky. (fotka bohužel nic moc…)
A pomalu jsem se pustil do přípravy podvozkové výbavy. Nejdřív nějaké ty podvozkové skříně…
…potom taky schody…
…a ještě vzduchovou výbavu…
…no a všechno na „jedné“ hromádce.
A teď se může připravit rám podvozku, tedy ten pás plechu, na něj v místech proleptaných otvorů přiletovat podpěrné plíšky, pak jsem na něm vyznačil místa, kam přijdou jednotlivé díly přiletovat. (Autor to řeší jako univerzální díl a tudíš umístění podvozkové výbavy není možno vyznačit předem…)
A zbývá připravit pensylvánské podvozky. Nejprve vystříhat a vytvarovat, sletovat a doplnit drobnostmi. (Moc jimi nejsem nadšen, asi by bylo lepší je nahradit novými lisovanými stavebnicemi od ES z Peček).
Takže jsem vyzkoušel kompletnost celého vozu, asi už vypadá jako vůz dle skutečné předlohy, ikdyž zatím bez laku.
Když už jsem jeden vůz postavil, zkusil jsem rovnou postavit i další, ale budu volit trochu jiný postup.
Zase ty bočnice, ale nejdřív jsem je osadil posuvnými dveřmi a vystouplými okny kanceláře, tedy před sletováním skříně budou kompletně osazeny.
Potom ještě ty okapnice.
Připravil jsem si díly na čela a všechny přepážky. Vytvarovat a sletovat. Ještě připravit strop.
Na bočnice jsem ještě pod vstupní dveře přiletoval schůdky.
Teď už bylo možné zkompletovat celou skříň.
A zase ty schůdky pod boční posuvné dveře.
Podvozkovou výbavu, rám a nakonec zase jednotlivé podvozky.
Na závěr jsem si opět nechal všechna madla a kličky dveří.
Pak mohly vozy, resp. jejich polotovary do lakovny. Po postupném nastříkání všech vrstev barev a laků přišly na řadu popisky z nabídky od p. Jirana. A pak zase zalakovat, ještě trochu zapatinovat hlavně střechu, aby tak nesvítila novotou…
Zasklíme jednotlivá okna, potom budou doplněny mříže, které jsem předtím nastříkal šedým odstínem, tak nějak dříve vypadaly. Některá okna byla i vybavena taky černými rámečky, které znázorňují těsnící gumy kolem skel.
Z trubiček a kulatinek jsem vyrobil nárazníky, doplněny byly vyleptanými deskami ze stavebnice. Tyto pak byly spolu s dalšími doplňky – propojovacími vzduchovými hadicemi, návalky a přechodovými plechy natřeny černou barvou.
Vozy jsem dokompletoval, vybavil pružinovými kinematikami Peho a spřáhly Kuehn, nakonec došlo na nárazníky, hadice a taky propojovací kabel el. topení na obě čela (i ten je součástí stavebnice).
Závěrem mohu jen říci – stavebnice nejsou vůbec špatné, staví se dobře, jen ta vzduchová výbava na spodku by byla lepší vyrobit z trubiček a podobného materiálu. A díky MM za jejich snahu o rozšiřování modelového vozového parku našich kolejišť i vitrínových sbírek, dodatečně vozy doplním i o digitálně ovládané osvětlení a už se těším na další typ, tedy ř. DFa…a další vozy.
Moc hezká stavba, o něco podobného se pokouším z odlitku a v markingu ČD 🙂 90. léta. Jen bych potřeboval více foto. Kdyby měl někdo k dispozici tak se prosím ozvěte.
To Jirka: Obdivuhodná ruční práce 🙂
Pěkná práce koupím ještě tento model jako stavebnici někde.
Moc pěkný model a tradičně perfektní práce – dokonce 2 odlišné postupy.
Krásná práce a bude článek i o tom “Pancéřáku” co je na jedné fotce v pozadí?
Zatraceně dobrá práce, nelze nic vytknout, oba pracovní postupy jsou zajímavé, vice se mi líbí ten druhý. Podvozky, asi bych volil podvozky ES Pečky, ale to je věc názoru. Je decentně použita i patina, moc se mi to líbí. Mám prosbu, zda by byl možný článek na stavbu “Pancéřáku”. To by byl dobrý návod na stavbu , jako tento.
Ty rohy teda jednoduchý nebyly,okapničky umí taky provětrat slovník jadrné češtiny,ale výsledek je fajn.Jinak kompletní pojezd vozu pasuje i z Bai ES Pečky.
Moc pěkná práce , Jirka tohle umí ,chce to na něj něco těžšího…
Tyto vozy se fakt stavěly dobře, ostatně i další stavebnice od MM jdou pěkně stavět…a “Panceřák”? Článek nevím, nevím, možná…někdy. Stejně je na něm ještě spooouusta práce…ale jinak díky že se líbí.
Jo, mooc dobrá práce, líbí se mi celkové zpracování, také ten druhý postup je zajímavější. Decentní patina a pootevřené dveře u jednoho vozu jen umocňují ten nádech dob už dávno minulých, nelze než s nostalgií vzpomínat. Ale modely jsou fakticky perfektní, a co bude dál…zajímají mě jak sesterské DFa, tak i ten panceřák.
Tohle je rovněž bezvadné, neprodal bys mi jeden z těchto postavených Da? Hodil by se mi jak Baikám z Peček, tak i k těm osmidveřovým, které jsem před několika lety koupil v Praze v jednom obchůdku.
kvalitně provedená práce, vypadá to suprově