Staré články o stavbě modelů parních lokomotiv
Od kolegy modeláře, kterému tímto moc děkuji, se mi do ruky dostaly velmi cenné výstřižky z časopisu Železničář – přesněji z jeho přílohy o modelové železnici.
Občas je možné jednotlivé stránky posbírat po internetu, ale protože se mi dostalo rovnou tří kompletních článků ve výborné kvalitě, snad se nebude nikdo zlobit, když zde tyto hodnotné příspěvky – alespoň dočasně – umístím i pro dnešní modeláře jako inspiraci. Autoři všech článků a kreseb jsou uvedeni přímo v souborech, je vždy viditelný i zdroj, ze kterého čísla časopisu je článek převzatý. Není určitě snahou tu jakýmkoliv způsobem “zpronevěřovat” díla uvedených autorů, ale dnes je výskyt těchto článků spíše náhodný a už prostě nejde jít do krámu a koupit si je v časopise. Jedná se dnes již o legendární příspěvky a s ohledem na jejich kvalitu i kvalitu zpracování nákresů mohou i dnes, téměř po 40ti letech, snad posloužit novodobým modelářům, kteří se už třeba obrátí na stavebnici, ale přesto chtějí mít nějaký kvalitní podklad. Byla by obrovská škoda, kdyby podobné příspěvky upadly v zapomnění. Tak tedy ještě jednou, snad se, milí návštěvníci, případně autoři, nebudete zlobit, že je tu umístíme (pokud ano, neváhejte se ozvat).
Zaujal mě přímo i popis kolegy, který mi obrázky poslal, tak přikládám: Kolegové tady naříkají, že je málo páry, tak něco pro ně. Možno stavět ihned. Tenkrát lepty nebyly, takže musela stačit plechovka guláše. Sníst, odmastit a jde se na věc. Pájet to šlo výborně. Našel jsem, že p. Číž vyrábí odlitky parních lokomotiv ř.423.0, 433.0 a jiné, takže i to se dá použít. Za těch 30 let co jsem byl mimo, se hodně změnilo. Možná by ty nákresy pomohly výrobcům leptů, jsou v měřítku 1:120.
Obrázky je možné rozkliknout na plnou velikost!
První návod na lokomotivu 423.0 je z časopisu Železničář ročník 76, poslední stránka z roku 1977.
Další návod – řada 434.2 z časopisu Železničář 2/1980. Kolega připojil komentář: Tentokrát to bude jednoduché. Stačí vzít lept čtyřkoláka, pokud už to někdo nevyrábí. Stačí prodloužit dýmnici, vytvořit přítokové trubky a parojemy propojit trubkou. Zbytek je stejný.
A do třetice 475.1 z Železničáře 7/1980.
Co bych ještě zmínil, tak je stavba nulkového albatrose ing. Jaroslava Pietrika. Na skeny Železničáře se stavbou jsem narazil kdysi dávno, už ani nevím kde. Snad nebude vadit, když je zde dám k disposici: https://www.flickr.com/gp/131556616@N06/3uv4Rt
Perfektní, potěšilo mně to, podobné články a nákresy mám dlouhá léta . Tenkrát nebyly takové možnosti jako dnes a tak jsme každý článek hltali a vzájemně si je kopírovali . Díky ním jsem realizoval první přestavbu z BR 25 na řadu 365. Někde mám článek ve slovenštině na přestavbu pojezdu na 556
Oprava z BR 23
Po rozkliknutí popisu 434.2 se zobrazí náčrt 423.0 a ten samotný rozkliknout nejde.
Jinak děkuji za podklady. Jsem zastáncem toho, že si postavím co nejvíce modelů pokud možno svépomocí a toto se hodí.
Opraveno, díky.
Vovo, pátý obrázek (titulní stránka s výkresem) nejde rozkliknout.
Jinak díky za supr tipy a triky, potěší.
Na jaře se mi poštěstilo sehnat 422.0 na upraveném (pokráceném) podvozku Br81. Kastle je běžně sehnatelný odlitek, ale původní tvůrce ho silně vylepšil a výsledek vypadá velmi dobře.
Taky mám v plánu 422.0 na novém pojezdu BR81, tak bych chtěl poprosit zda-li by jste mohl zveřejnit pár fotek. Díky.
Příležitostně něco napácham a obešlu. Faktem je, že odlitek kastle má šejdrem báň na komíně a potřebuje dílem upravit a dílem dodělat armatury na kotli a parojemu. Taky bude nutno hodně brousit zevnitř, aby se pod kastli vešlo vše potřebné. Podvozek nikdy na 100% echt nebude, protože naše kusy měly kotoučový kola a ne paprskový. Ale po natření pojezdu na černo si toho neni šance na běžnou pohledovou vzdálenost všimnout, takže to bude vadit jen při detailním pohledu.
Moc děkuji. Budu stavět přímo Arcivévodu Karla po jeho zprovoznění (70. léta). Ano je tam více odišností, ale nejsem hnidopich – je to pro mě prostě srdeční záležitost. Když si vzpomenu, jak mě jako kluka na něm Honza Vaníček vozil na Ledečko a jeho denšní stav, tak je mi více než smutno…
Arcivévodu jsem viděl tuhle sobotu v Chomutově v depozitáři NTM. Vypadá, že na něj od poslední předváděčky před několika lety nikdo nesáh. Ale tak tam vypadá většina exponátů.
Super návody, a k té 475.1 příjde my že část popisu chybý, nebo se pletu?
Lukáši,nepleteš se.Článek je určen zkušenějším modelářům a záměrně je nutí přemýšlet co kde a kam a jak si poradit.
Takže já jako začátečník mám smůlu???
Lukáši,smůlu nemáš.Klidně se do toho pusť.V této klubovně najdeš spoustu rad,jak na to.Já jsem ji sice nedodělal,ale stálo mi to za to.Její torzo se hodí na vrakoviště.V kopřivách vypadá slušně.
Už mám hotove bočnice rámu a mám i rozvody z br 81 i 23 tak to zkusim
Tak jsem nafotil z jara “ukořistěnou” 422.0, sepsal k tomu krátkou zprávu o pozorování a odeslal to do redakce. Pokud to vyleze, snad to někoho inspiruje. Na přestavbu stačil z vercajku vrták, sada piníků, sada šmirglů a pilka. , na zbytek pojezd z Br 81/92, odlitek kastle a placatej (možná opižláním zplacatělej) motor.
Lukáši,držím Ti palce.To,co ti v návodu zdánlivě chybí najdeš v předchozích článcích–423.0 a 434.2.
Taky mám někde výkres k 422.0 v tt, ale do její stavby bych se pouštěl velmi nerad, protože složitost Gölsdorfova rozvodu je pro mě příliš. Nutno podoknout, že tu ještě chybí návod na 387.0 a 477.0. Kdyby někdo chtěl, můžu poslat sken. Ale troufám si říct, že návod na 387.0 je překonán díky stavebnici od Čekula, který je možný napasovat na německou 01 a 03.
To Medvěd: Mohu poprosit o ty skeny ? Chtěl bych si předělat jednu BR23 na “Pseudočeskou” 3xx a nechci na to prznit celou stavebnici od Cekula.
Předem díky. J.
To se také hlasim
Ok pošlu. Sorry za zpoždění, nějak jsem zapomněl číst komentáře. Napište na mejl 840320@seznam.cz
Pokud budete vyrábět ojnice a spojnice a jiná táhla, mohu doporučit kovové vodicí lišty z gumiček z autostěračů. Dá se to i pájet.
Dobry vecer da se to aplikovat na HO. Diky za odpoved