Bližší pohled na nákladní vůz Hbbillns Roco
Za výhodnou cenu jsem sehnal od kolegy krytý vůz Hbbillns od firmy Roco. Na podobný vůz jsem měl spadeno už poměrně dlouho, a tak jsem byl rád, že jsem ho sehnal. Prozatím lehká recenze pro zájemce o koupi podobného vozu.
Vůz do páté a šesté epochy určitě zapadne, dnes jsou jeho různé modifikace používané v provozu poměrně často. Roco je v TT poměrně nováčkem a portfolio jeho vozů nabízí jen několik druhů a jednu lokomotivu (Ragulin). Uvidíme, jak se Roco rozhodne do budoucna směřovat své aktivity do TT.
Toto na mě vykouklo po vybalení z krabičky.
Kolega aplikoval na bočnice obtisk loga ČD.
Ten šel dolů snadno – stačilo sloupnout.
Krabička je taková poměrně chatrná, především v prostoru průhledné fólie.
Vůz vypadá na první pohled pěkně a robustně.
Skříň je metalickou barvou jako v reálu.
Vypadá to efektně, ovšem celé to na mě působí trochu plastovým dojmem.
Na voze určitě potěší, že je to prostě nové Roco a ne 40 let stará forma Zeuke.
Popisky jsou velmi kvalitní, ostré a čitelné.
Po vozu jsou rozházeny “záplaty”.
Čelo vozu je jednodušší a je v barvě plastu.
Slícování dílů je ovšem velmi dobré.
Šachta pro spřáhlo zde je, je ovšem nutné jí “rozcvaknout” podobně jako třeba u kinematik Loco.
Kinematiky jsou zabudované přímo ve vozu.
Detaily jako kotvičky a kola ruční brzdy jsou vylisovaná v podvozku, takže jejich upadnutí opravdu nehrozí.
Kovová kola jsou samozřejmostí.
Ovšem rozsochy jsou plastové a vůz byl po ročním provozu natolik “vyjetý”, že už se skoro ani nespřahoval. Neuložení dvojkolí v kovu bych viděl jako velkou provozní nevýhodu.
Chvíli jsem si lámal hlavu s rozložením vozu – nejprve vypáčit střešní díl.
A potom oddělit skříň vozu zacvaknoutou na čtyřech zobácích podvozku – chce to hodně roztáhnout.
Na spodku vozu mají být zřejmě šroubky pro upevnění závaží.
Ty tam ovšem nebyly, a tak závaží plandalo. Přilepil jsem ho dvěma kapkami vteřiňáku.
Co mě na voze překvapilo už po vyndání z krabičky, byla jeho hmotnost. Vůz má na délku 130 mm, měl by tedy mít dle normy 32.5 g. Má však 55 gramů, což je opravdu hodně. Na konec dlouhé (a lehké) soupravy to opravdu nebude to pravé ořechové.
Vůz je to určitě pěkný. Jako oživení vozového parku ho lze jednoznačně doporučit. Vzledu určitě prospěje patina, kterou plánuji včetně opravy vyjetých rozsoch a dalších drobností.
Zdravím, k rozebírání vozu, střechu nemusíme páčit, roztáhnem jen boky a západky na čelech je taky třeba odehnout. Závitové otvory jsou po čistícím zařízení, asi ten vůz byl čistící, ostatní vozy je nemají.Vozy od Roca zpočátku výroby byly z odolné tzv. mastné hnoty, otvory se nevybrušovaly, asi soudruzi zlepšovatelé šetří v TT, u HO si to nedovolí.Tu poznámku 40 let vymažte, při zahájení výroby TT u ROCO bylo někde zveřejněno, že modely vozů a formy jsou od firmy Brawa, která převzala v 60. letech ROKAL. Největší překvapení, ale čeká Vás a všechny provozovatelé KKK s novým spřáhlem Tillig, až budete spojovat dva vozy k sobě, nepůjde to, jen pomocí pinzety, taktéž při jízdě v protisměrném oblouku se vozy zahákmou nárazníky. kde je chyba? Kulisa KKK je krátká, to aby s klasickým spřáhlem byly vozy blíže. Nové spřáhlo Roco nezavádělo, jen montuje, ale nezkouší. Já jsem si zhotovil nové delší kulisy,ty se mění tak, že se nadzvedne závaží, kulisy vloží, vymezí se vůle(původně je velká i v samotném držáku spřáhla) pak přilepí.Ještě pozn. kulisy nelze rozřezat a lepit, jsou z té hmoty co byl původní odolný rám.
Pavel
Ve vozovém parku mám dva tyto vozy a mám i podobnou zkušenost jako Pavel. Potvrzuji, že Roco vynalezl “Extra KKK”. Dva vozy Roco Hbbillns v běžném provozu k sobě prostě nespřáhnu 🙁 Uvažoval jsem o zkrácení nárazníků, ale po zralé úvaze a spršce nadávek na rakouské soudruhy jsem si řekl, že je prostě nebudu řadit za sebe a basta. Jinak co se týče např. slícování dílů a ostrosti popisků – to je na jedničku.
Ahoj VoVo. Na tvé stránky jsem narazil v odkazech jiných stránek, ani už nevím, kde to bylo. 🙂 Moc se mi líbí, takže se stávám jejich občasným návštěníkem (aby mi žádná novinka neutekla). Dva vozy spřažené k sobě jsou opravdu a doslova “nárazník na nárazník”, měl jsem možnost si to okouknout a vyzkoušet v prodejně, ve však v provozu. Dovolím si ještě doplnit, že Roco dělá 2 lokomotivy, tou druhou je pára BR 80. Pracuje se už na třetí, kterou je BR 44 (na tu jsem fakt zvědav). 🙂 Přeji mnoho úspěchů v další modelářské činnosti.
Díky všem za doplnění. Kolega, od kterého jsem vagón bral, mi poslal nějaké doplňující info – jednalo se opravdu o čistící vůz, proto ty otvory pro šrouby. Čistící vůz se však moc neosvědčil, do kopce ho téměř V100 ani nevytáhla (zřejmě záleží na sklonu stoupání), proto došlo k demontáži. To bude asi i důvod vyšší hmotnosti,
Míchale, na tu BR 80 jsem úplně zapomněl, díky 🙂
Kde bych mohl sehnat tenhle čistící vůz? Já jsem ho našel pouze bez těch nápisů. http://vlacky.com/foto_modely/4_kolejiste/modely_2007_2/foto.php?fname=foto&index=34
To je potisk pro děti 😉