Další hlubiňák, TTen filigránský od TTjeníka
Ani tato zbrusu nová stavebnice z nabídky internetového e-shopu hektor.biz mi neunikla, nedala moc spát, protože jsem se na ni těšil od té doby, co jsem poprvé zahlédl její prototypové díly…
A takhle tedy vypadá obsah stavebnice, za cenu nějakých 990,-Kč je to přijatelné.
Zcela určitě tuto stavebnici nelze doporučit začátečníkům, ale…každý si musí zvážit své možnosti a dovednosti sám. Obsahuje velké množství drobných dílků a tato stavebnice je již poměrně náročná na zpracování. Obsahem stavebnice je hlavně vlastní lept vozu, dále dvě planžety s lepty 2 párů podvozků typu 26-8, aršík s obtisky popisů, dva odlitky brzdových válců a přehledný tištěný návod, to vše uložené do sáčku.
Byl jsem tak zaujat stavbou, že mi občas chybí fotodokumentace, nicméně pro začátek padla volba na gondolu vozu, při troše pozornosti se podařilo dobře vytvarovat ohyby, hned jsem doplnil nosné středové žebro, dále bočnice zvýšeného konce gondoly…
…následovaly bočnice druhého zvýšeného konce a příčná žebra budoucí nákladové plochy gondoly. Nesmí se zapomenout ani na čelní žebra na vyvýšených koncích a před zakrytováním horním dílem také budoucí otočné čepy.
Na ty byly použity upravené šroubky M2, které se musí také zaletovat do předleptaných otvorů.
Potom už můžeme směle zavírat gondolu horním dílem, ten jsem postupně tvaroval podle bočních stěn.
Po zaletování bude celá gondola přebroušena, abych odstranil přebytečný cín. Ale ještě předtím si dávám práci se sestavením první „drobotiny“, tzv. rolnové domky…
…potom konečně mohu osadit čelníky a celou gondolu přebrousit.
Doplním ještě popisné desky, ale hotová gondola určitě není…
Začínám připravovat další sestavu, jeden z rámů podvozku. Bude to taky pěkná piplačka než se to podaří dát dohromady, těch dílů bude taky na každém podvozku dost. Nejdřív tedy spodní základnu a do ní zapadající žebra.
Potom připravit horní základnu a vnější žebra, no ale před vlastní kompletací musí být připraveny a následně usazeny do spodní základny šroubky M2 jako čepy pro dva dvounápravové podvozky. Tyto šroubky, resp. Jejich hlavičky je nutné zbrousit kvůli usazení do mezery mezi žebry.
Když jsem spojil spodní část s tou horní, bylo nutné připravit další díly tvořící doplňkové žebrování, teprve potom je možno usadit i bočnice.
A máme tu první detaily – kotvičky a stupačky…
…potom „točnu“ a středovou desku…
…podstavec pod brzdový válec…
…detaily na čelník – vedení háku, hák, desky pod nárazníky.
Nyní třeba podpěrná konstrukce pro vzduchotechniku…
…brzdové pákoví, zábradlí plošinky…
…roštová podlaha plošinky, mechanismus ruční brzdy, vše osazeno a začištěno.
V zásobnici jsem „vyštrachal“ dva sestavené podvozky, tak došlo na odzkoušení…ale něco tomu chybí…no přeci brzdařská budka. Je to jenom pět dílků, se sestavením to nebude žádný problém.
Hned ten podvozek vypadá líp…
A tak jdeme na kompletaci druhého. Postup stavby bude zachován, teď už je to jednoduché, mám to nacvičené…
Taky připravit drobnosti na výrobu nárazníků. Kulatinku z domácích zásob, čelní desky jsou na planžetě.
Vrátil jsem se ještě ke gondole, abych vyrobil hlavní brzdové potrubí. K tomu postačí i „obyčejný“ drátek, cca prům. 0,4 mm. Zároveň s tím je nutné doletovat na gondolu očka pro potrubí.
Tak můžu sestavit i ty podvozky. Na základny přiletovat ložiskové domky s pružnicemi, středové vystředění pro čepy a nezapomenout zápichy pro jehlová uložení dvojkolí. Pak jen vytvarovat, sletovat a hotovo (no jo, zase jsem byl při stavění rychlejší než při focení).
Tak můžu sestavit i ty podvozky. Na základny přiletovat ložiskové domky s pružnicemi, středové vystředění pro čepy a nezapomenout zápichy pro jehlová uložení dvojkolí. Pak jen vytvarovat, sletovat a hotovo (no jo, zase jsem byl při stavění rychlejší než při focení).
A tohle mi zbylo na planžetě, však se z těch dílků bude něco ještě hodit…
Už začíná vypadat jako pořádný vagón, ale něco stále chybí…
Ještě pro porovnání s dalším rozestavěným hlubiňákem od Malé železnice.
…doplnit brzdovou výbavu, tři vzduchojemy, odlitek brzdového válce, vratná pružina k pákoví…a nějaké potrubí.
A šup s tím do lakovny, pak může začít popisovačka…
…a všechny díly pěkně rozložené, budka šedá, tak to má být…
…stačí celé sestavit a může do provozu…
…ale nejdřív ještě doplnit některé detaily, třeba i barevně …
…potom konečně už do provozu…
…a můžu začít pracovat na dalším kousku.
To už půjde samo…(snad), ale asi zkusím zase nějaký jiný model.
Tak tohle je teda super, to bych už nezvládla, budu muset někoho požádat, aby mi takový hlubiňák postavil. Je vidět, že autor leptu si pořádně vyhrál, ostatně jirkovi patří rovněž palec nahoru za perfektní stavbu…a co náklad?
To vypadá jako hodně práce ven s páječkou.
Velmi pěkné auto máte tam na kolejích.
Nyní vůz vyžaduje pouze elektrického transformátoru nebo něco podobného jako náklad.
“Velmi pěkné auto máte tam na kolejích.”
Není dobré, když překladatel Google namísto kolejových vozidel auto napsal.
Ale učím se jazyk stále … a mohou také nakonec přeložit sám všechno správně. 😉
S pozdravem z Německa
Thomas
Ahoj Jirko,
opět skvělá práce. Už jsem měl strach, že se nikdo nepochlubí.
Docela rád bych viděl (slyšel), jak tento vůz přejíždí přes vyhybky. Těch 8 náprav musí být docela cvrkot. Sám bohužel kolejiště nemám, takže nemám možnost to vyzkoušet, ale když jsem si prototyp zkoušel na několika spojených kolejích, tak se na spojích krásně kovově rozezněl.
TT 3x ZDAR 🙂
tt-jeník: Honzo, díky za pochvalu, je to hlavně díky Tobě, že se daří stavět takhle skvěle do detailu propracované modely, už se těším na další novinky…A tento vůz shlédnout v provozu a nabažit se zvuku dvojkolí přejíždějící vyhýbky…to by se dalo vyřešit, když bys dorazil na nějaké setkání.
velmi dobrá práce při stavbě,a podle fotek i promyšlená
konstrukce,výsledek = výborný vagon
a pro TTáju,každý jednou začínal,netřeba spouštět kalhoty/kalhotky/ když je brod daleko.neboj to dáš!
Podobný hlubiňák jsem před lety stavěl za pomoci dvou LPH stavebnic cisteren a tu gondolu jsem dělal z hliníkového plechu, sice nebyly tolik propracované detaily jako u této stavebnice, ale aspoň něco bylo. Je to parádní kousek. Líbí se mi a chválím promyšlenou stavbu.
Prohlídla jsem si stavebnici, už ji mám také doma, a rozhodně jsem si jistá, že tohle nezvládnu. Ostatně jsem už požádala toho nejlepšího stavitele, jestli by byl tak laskav a postavil mi ho.
Vzkaz pro číru: a kalhoty(kalhotky) klidně spustím, jestli mi ho fakt postaví…
Ještě jednou se k tomuto modelu vracím, zakoupil jsem si tu stavebnici, jejím podrobným prostudováním a dále tohoto krásně fotograficky i textově zpracovaného postupu jsem nakonec usoudil, že bych to asi takhle nepostavil. Nechceš mi ho, jirko, prosím, postavit?