Nákladní vozy

Další hlubiňák, TTen filigránský od TTjeníka

DSC_2937.thumbnailAni tato zbrusu nová stavebnice z nabídky internetového e-shopu hektor.biz mi neunikla, nedala moc spát, protože jsem se na ni těšil od té doby, co jsem poprvé zahlédl její prototypové díly…

A takhle tedy vypadá obsah stavebnice, za cenu nějakých 990,-Kč je to přijatelné.

DSC_2715

Zcela určitě tuto stavebnici nelze doporučit začátečníkům, ale…každý si musí zvážit své možnosti a dovednosti sám. Obsahuje velké množství drobných dílků a tato stavebnice je již poměrně náročná na zpracování. Obsahem stavebnice je hlavně vlastní lept vozu, dále dvě planžety s lepty 2 párů podvozků typu 26-8, aršík s obtisky popisů, dva odlitky brzdových válců a přehledný tištěný návod, to vše uložené do sáčku.

DSC_2716

Byl jsem tak zaujat stavbou, že mi občas chybí fotodokumentace, nicméně pro začátek padla volba na gondolu vozu, při troše pozornosti se podařilo dobře vytvarovat ohyby, hned jsem doplnil nosné středové žebro, dále bočnice zvýšeného konce gondoly…

DSC_2718

DSC_2719

…následovaly bočnice druhého zvýšeného konce a příčná žebra budoucí nákladové plochy gondoly. Nesmí se zapomenout ani na čelní žebra na vyvýšených koncích a před zakrytováním horním dílem také budoucí otočné čepy.

DSC_2720

DSC_2721

DSC_2722

Na ty byly použity upravené šroubky M2, které se musí také zaletovat do předleptaných otvorů.

DSC_2723

DSC_2724

Potom už můžeme směle zavírat gondolu horním dílem, ten jsem postupně tvaroval podle bočních stěn.

DSC_2725

DSC_2726

Po zaletování bude celá gondola přebroušena, abych odstranil přebytečný cín. Ale ještě předtím si dávám práci se sestavením první „drobotiny“, tzv. rolnové domky…

DSC_2728

DSC_2729

DSC_2730

DSC_2731

…potom konečně mohu osadit čelníky a celou gondolu přebrousit.

DSC_2732

DSC_2733

DSC_2734

Doplním ještě popisné desky, ale hotová gondola určitě není…

DSC_2750

Začínám připravovat další sestavu, jeden z rámů podvozku. Bude to taky pěkná piplačka než se to podaří dát dohromady, těch dílů bude taky na každém podvozku dost. Nejdřív tedy spodní základnu a do ní zapadající žebra.

DSC_2753

DSC_2754

DSC_2755

DSC_2756

Potom připravit horní základnu a vnější žebra, no ale před vlastní kompletací musí být připraveny a následně usazeny do spodní základny šroubky M2 jako čepy pro dva dvounápravové podvozky. Tyto šroubky, resp. Jejich hlavičky je nutné zbrousit kvůli usazení do mezery mezi žebry.

DSC_2757

DSC_2758

DSC_2759

DSC_2760

Když jsem spojil spodní část s tou horní, bylo nutné připravit další díly tvořící doplňkové žebrování, teprve potom je možno usadit i bočnice.

DSC_2761

DSC_2762

DSC_2763

A máme tu první detaily – kotvičky a stupačky…

DSC_2764

DSC_2765

…potom „točnu“ a středovou desku…

DSC_2766

…podstavec pod brzdový válec…

DSC_2772

DSC_2773

…detaily na čelník – vedení háku, hák, desky pod nárazníky.

DSC_2774

Nyní třeba podpěrná konstrukce pro vzduchotechniku…

DSC_2775

DSC_2776

…brzdové pákoví, zábradlí plošinky…

DSC_2777

…roštová podlaha plošinky, mechanismus ruční brzdy, vše osazeno a začištěno.

DSC_2778

DSC_2780

DSC_2781

V zásobnici jsem „vyštrachal“ dva sestavené podvozky, tak došlo na odzkoušení…ale něco tomu chybí…no přeci brzdařská budka. Je to jenom pět dílků, se sestavením to nebude žádný problém.

DSC_2783

DSC_2784

DSC_2785

DSC_2786

DSC_2787

Hned ten podvozek vypadá líp…

DSC_2788

A tak jdeme na kompletaci druhého. Postup stavby bude zachován, teď už je to jednoduché, mám to nacvičené…

DSC_2804

DSC_2805

DSC_2806

DSC_2807

DSC_2808

DSC_2809

DSC_2810

DSC_2811

DSC_2812

DSC_2813

DSC_2814

DSC_2815

Taky připravit drobnosti na výrobu nárazníků. Kulatinku z domácích zásob, čelní desky jsou na planžetě.

DSC_2816

Vrátil jsem se ještě ke gondole, abych vyrobil hlavní brzdové potrubí. K tomu postačí i „obyčejný“ drátek, cca prům. 0,4 mm. Zároveň s tím je nutné doletovat na gondolu očka pro potrubí.

DSC_2817

DSC_2818

DSC_2819

DSC_2820

Tak můžu sestavit i ty podvozky. Na základny přiletovat ložiskové domky s pružnicemi, středové vystředění pro čepy a nezapomenout zápichy pro jehlová uložení dvojkolí. Pak jen vytvarovat, sletovat a hotovo (no jo, zase jsem byl při stavění rychlejší než při focení).

DSC_2822

DSC_2823

DSC_2824

DSC_2825

DSC_2826

DSC_2827

Tak můžu sestavit i ty podvozky. Na základny přiletovat ložiskové domky s pružnicemi, středové vystředění pro čepy a nezapomenout zápichy pro jehlová uložení dvojkolí. Pak jen vytvarovat, sletovat a hotovo (no jo, zase jsem byl při stavění rychlejší než při focení).

A tohle mi zbylo na planžetě, však se z těch dílků bude něco ještě hodit…

DSC_2828

Už začíná vypadat jako pořádný vagón, ale něco stále chybí…

DSC_2829

DSC_2830

DSC_2831

DSC_2832

Ještě pro porovnání s dalším rozestavěným hlubiňákem od Malé železnice.

DSC_2867

…doplnit brzdovou výbavu, tři vzduchojemy, odlitek brzdového válce, vratná pružina k pákoví…a nějaké potrubí.

DSC_2868

DSC_2873

A šup s tím do lakovny, pak může začít popisovačka…

DSC_2887

…a všechny díly pěkně rozložené, budka šedá, tak to má být…

DSC_2905

…stačí celé sestavit a může do provozu…

DSC_2906

…ale nejdřív ještě doplnit některé detaily, třeba i barevně …

DSC_2938

DSC_2939

DSC_2937

…potom konečně už do provozu…

DSC_2929

DSC_2930

DSC_2933

DSC_2934

DSC_2935

…a můžu začít pracovat na dalším kousku.

DSC_2944

To už půjde samo…(snad), ale asi zkusím zase nějaký jiný model.

9 komentářů: „Další hlubiňák, TTen filigránský od TTjeníka

  • Tak tohle je teda super, to bych už nezvládla, budu muset někoho požádat, aby mi takový hlubiňák postavil. Je vidět, že autor leptu si pořádně vyhrál, ostatně jirkovi patří rovněž palec nahoru za perfektní stavbu…a co náklad?

  • To vypadá jako hodně práce ven s páječkou.
    Velmi pěkné auto máte tam na kolejích.
    Nyní vůz vyžaduje pouze elektrického transformátoru nebo něco podobného jako náklad.

  • “Velmi pěkné auto máte tam na kolejích.”
    Není dobré, když překladatel Google namísto kolejových vozidel auto napsal.
    Ale učím se jazyk stále … a mohou také nakonec přeložit sám všechno správně. 😉
    S pozdravem z Německa
    Thomas

  • Ahoj Jirko,
    opět skvělá práce. Už jsem měl strach, že se nikdo nepochlubí.
    Docela rád bych viděl (slyšel), jak tento vůz přejíždí přes vyhybky. Těch 8 náprav musí být docela cvrkot. Sám bohužel kolejiště nemám, takže nemám možnost to vyzkoušet, ale když jsem si prototyp zkoušel na několika spojených kolejích, tak se na spojích krásně kovově rozezněl.
    TT 3x ZDAR 🙂

  • tt-jeník: Honzo, díky za pochvalu, je to hlavně díky Tobě, že se daří stavět takhle skvěle do detailu propracované modely, už se těším na další novinky…A tento vůz shlédnout v provozu a nabažit se zvuku dvojkolí přejíždějící vyhýbky…to by se dalo vyřešit, když bys dorazil na nějaké setkání.

  • velmi dobrá práce při stavbě,a podle fotek i promyšlená
    konstrukce,výsledek = výborný vagon
    a pro TTáju,každý jednou začínal,netřeba spouštět kalhoty/kalhotky/ když je brod daleko.neboj to dáš!

  • Podobný hlubiňák jsem před lety stavěl za pomoci dvou LPH stavebnic cisteren a tu gondolu jsem dělal z hliníkového plechu, sice nebyly tolik propracované detaily jako u této stavebnice, ale aspoň něco bylo. Je to parádní kousek. Líbí se mi a chválím promyšlenou stavbu.

  • Prohlídla jsem si stavebnici, už ji mám také doma, a rozhodně jsem si jistá, že tohle nezvládnu. Ostatně jsem už požádala toho nejlepšího stavitele, jestli by byl tak laskav a postavil mi ho.
    Vzkaz pro číru: a kalhoty(kalhotky) klidně spustím, jestli mi ho fakt postaví…

  • Ještě jednou se k tomuto modelu vracím, zakoupil jsem si tu stavebnici, jejím podrobným prostudováním a dále tohoto krásně fotograficky i textově zpracovaného postupu jsem nakonec usoudil, že bych to asi takhle nepostavil. Nechceš mi ho, jirko, prosím, postavit?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..