Nákladní vozy

Další novinka od MŽ – Vase s brzdařskou budkou

DSC_3277Po delší odmlce a relativní modelářské nečinnosti jsem zavítal na letošní TT víkend do Peček, kde jsem se mimo jiné setkal i s pány z Malé železnice. Představovali zde své nové stavebnice, v našem měřítku připravili další novinku, a sice otevřený nákladní vůz ř. Vase, nyní s plošinkou a brzdařskou budkou.

Mimo jiné se zaměřili i na velikost HO, určitě pro tyto příznivce potěšující zpráva. Způsob balení stavebnic není potřeba nikomu asi již připomínat…

DSC_3109

Z obsahu asi jenom, že je podstatně rozšířen tištěný obrazový návod na sestavení…nafotil jsem pouze titulní a zadní stranu, jinak bych to tu zahltil fotkami návodu…

DSC_3111

K vlastní stavebnici není asi co dodat, klasika od tohoto výrobce, jak jsme již zvyklí.

DSC_3112

Takže jsem začal takovými drobnostmi jako díly vlastní korby a podvozku. Stačí vycvakat, začistit drobné otřepy a můžeme zkompletovat. Lepím to osvědčeným způsobem – rozpouštědlem…

DSC_3113

DSC_3114

DSC_3115

Po slepení korby zespodu doplním příčná žebra a podélný hlavní nosník. Dále základ plošinky.

DSC_3116

DSC_3117

DSC_3118

A nyní můžeme přichystat vnější žebrování vozu, to je opět vyřezáno z kartonu, takže po vyjmutí z aršíku stačí přiložit na stěnu a napustit, krásně se to přilepí…

DSC_3121

DSC_3122

…samozřejmě postupně, bočnice i čela…

DSC_3125

DSC_3124

…a takhle to pak vypadá. Konečně to začíná připomínat vagón.

DSC_3126

Co dál? Usadím závaží a konečnou vrstvu podlahy.

DSC_3127

DSC_3128

Tak ještě stupačky k plošince…

DSC_3129

DSC_3130

…a hned potom sestavit brzdařskou budku…jak základ, tak i vrchní vrstvu…

DSC_3131

DSC_3134

…zábradlí k plošince (mimochodem, pěkně jemně vypálené), děrované stupáky a podlahu plošinky .

DSC_3135

DSC_3136

Teď to nechám proschnout a mezitím se vrhnu na sestavení podvozků. Opět černý základ a kartonové detaily, pochopitelně v příslušenství jsou mosazná ložiska.

DSC_3132

Ta jsem nejprve gelovkou zalepil, potom vrtáčkem „upravil“ zahloubení, následně podvozky zkompletoval.

DSC_3133

DSC_3137

DSC_3138

Nechal proschnout a později je doplnil o vrchní detailní vrstvu a ložiskové domky.

DSC_3139

Zbývá dotvořit vykládací vrátka…

DSC_3142

…ale cosi se mi na nich nelíbilo, tak jsem mrknul na fotky na parostroji.cz…a doplnil je o takové prolomení. Ale to nebylo vše…taky madla pod nárazníky (na straně bez plošinky prostě chyběla, taky tažné háky a vázací oka pod horní hranou korby. Ty jsem vytvaroval z drátku prům. 0,18 mm.

DSC_3143

Vzhledem k dobovým fotkám jsem vůz vybavil raději starším typem kulatých nárazníků, leptanou stupačkou a taky závěskami pro „konce“. Pěkně ve své plné kráse před lakem…ale něco se mi při pohledu na sestavený vůz nezdálo, tak jsem vytáhl další stavebnici a taky jednu starší ještě bez plošinky…

DSC_3146

DSC_3147

…začal porovnávat a přišel na to…nové bočnice jsou vyšší, takže po nanesení vrchní detailní vrstvy není patrná mezera mezi bočnicí a ovládací hřídelí výsypných klapek…tak to musím u dalšího vozu napravit!

DSC_3148

DSC_3149

Nezbylo mi nic jiného, než se pustit do dalšího vozu (stejně by k jeho stavbě dřív nebo později došlo).

DSC_3150

DSC_3151

DSC_3152

DSC_3153

DSC_3154

Základní postup jsem zachoval, ale před vlepením podélného nosníku na podvozek jsem prostě odpiloval ty spodní přesahy bočnic a jednoho čela.

DSC_3155

DSC_3159

DSC_3160

DSC_3163

DSC_3164

Dále sestavení probíhalo ve stejném duchu. Zase přišlo na řadu doplnění o vázací oka, tentokrát i veškerá madla budou kovová.

DSC_3166

DSC_3167

DSC_3168

Vzhledem k tomu, že mi tento vůz stejně nezůstane v domovském depu, je požadavek na kovové zábradlí, to se hodí např. z leptíku od kolegy Vova…

DSC_3169

DSC_3170

…a co chybí? No zase ta budka…tak sestavit, ale s požadavkem na otevřené dveře, tak to využiju pouze tu vrchní vrstvu a nějak to sestavím…

DSC_3182

DSC_3183

…ale vznikl mi další řešitelný problémek…na to porovnávání jsem otevřel tu starší stavebnici, no tak ji taky rovnou použiju…

DSC_3173

DSC_3174

DSC_3175

DSC_3176

DSC_3177

DSC_3178

DSC_3179

O dalších detailech se tu již nehodlám rozepisovat, postup stejný jako u těch dvou předcházejících… sestavené polotovary frčí do lakovny a dokud nebudou připravené pro popisy, nechci je ani vidět!

DSC_3180

DSC_3181

Máme to v laku (i tom lesklém pod obtisky), tak můžeme začít popisovat…

DSC_3200

Obtisky tentokrát použiju také ty z nabídky MŽ…obsahují dvě různá čísla vozů, tak mi to akorát vyjde.

DSC_3201

Na popsané vozy s plošinkou je ale potřeba doplnit podstatnou drobnost…chybějící ruční brzdu, která není součástí stavebnice, výborně se mi hodilo, že mi při stavbě “filigránských” vozů (o jejich stavbách se zmíním možná někdy později), byly tyto brzdy navíc, takže jsem je použil zde.

DSC_3202

Vozy jsem ihned zapatinoval, díky osvětlení se ale lesknou a patina se ztrácí…připravil si podvozky a dvojkolí ke kompletaci.

DSC_3214

Jako kinematik jsem použil osvědčené výrobky firmy Peho…a spřáhla Tillig

DSC_3215

DSC_3216

Dokončené vozy mohou do provozu…třeba za brejlovce, ale spíše se bude později hodit nějaká párovka

DSC_3274

DSC_3275

…a ještě bližší pohledy na tyto vozy

DSC_3277

DSC_3278

DSC_3280

ještě ve spřažení s vozy Eas od SDV

DSC_3281

a nakonec u tunelu na starém kolejišti

DSC_3283

DSC_3282

A co příště? Jedna novinka od p. Štěpničky…tak se těšte.

7 komentářů: „Další novinka od MŽ – Vase s brzdařskou budkou

  • Mám z Peček a z dřívějška taky zásobu k stavbě, jen ten čase není…

    Co se týká bočnic, tipl bych si, že větší výška je tam schválně, aby se hřídel, volně umístěná v prostoru pod bočnicí, neulomila při prvním uchopení modelu do ruky. Ale Tvoje řešení je excelentní, udělal bych to samé (a ano, taky by na to padly dva modely ;-))

    Jinak palec nahoru i pro MŽ, jejich poslední modely (např, hlubinový vůz) jsou zas o kus detailnější a mnohem precizněji vypálené, jen tak dál!

  • Ahoj , popíše mi niekto učel brzdárskych budok a kolko ich museo byt vo vlaku ? dakujem

  • Než se začalo brzdit “ústředně” z lokomotivy (ilustrovaný popis různých systémů vlakových brzd je na netu), byl brzdař na každém voze anebo na dvojici, která musela být zařazena brzdami k sobě.
    Na lesních a průmyslových dráhách a retro železnicích se tak brzdí dodnes. Strojvůdce signalizuje píšťalou a brzdaři točí klikami…
    (Budka je luxusní úpravou pracoviště.)

  • Zdravím,

    tak to je krásná práce od MZ, jen tak dále pánové. Jak budou penízky, hned jich vezmu větší množství.

  • To je teda mazec, rovnou tři kousky najednou…pěkné.

  • Abych řekl pravdu, Vase s otevřenými dveřmi budky je fakt luxusní. Paráda. Ať se daří i u dalších modelů.

  • Moc pěkné, líbí se mi stavebnice, ale zpracování je excelentní, tam není co vytknout, hlavně vůz po úpravě, taky jsem na to koukal a po odlehčení to vypadá mnohem líp.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..