Další novinka od MŽ – Vase s brzdařskou budkou
Po delší odmlce a relativní modelářské nečinnosti jsem zavítal na letošní TT víkend do Peček, kde jsem se mimo jiné setkal i s pány z Malé železnice. Představovali zde své nové stavebnice, v našem měřítku připravili další novinku, a sice otevřený nákladní vůz ř. Vase, nyní s plošinkou a brzdařskou budkou.
Mimo jiné se zaměřili i na velikost HO, určitě pro tyto příznivce potěšující zpráva. Způsob balení stavebnic není potřeba nikomu asi již připomínat…
Z obsahu asi jenom, že je podstatně rozšířen tištěný obrazový návod na sestavení…nafotil jsem pouze titulní a zadní stranu, jinak bych to tu zahltil fotkami návodu…
K vlastní stavebnici není asi co dodat, klasika od tohoto výrobce, jak jsme již zvyklí.
Takže jsem začal takovými drobnostmi jako díly vlastní korby a podvozku. Stačí vycvakat, začistit drobné otřepy a můžeme zkompletovat. Lepím to osvědčeným způsobem – rozpouštědlem…
Po slepení korby zespodu doplním příčná žebra a podélný hlavní nosník. Dále základ plošinky.
A nyní můžeme přichystat vnější žebrování vozu, to je opět vyřezáno z kartonu, takže po vyjmutí z aršíku stačí přiložit na stěnu a napustit, krásně se to přilepí…
…samozřejmě postupně, bočnice i čela…
…a takhle to pak vypadá. Konečně to začíná připomínat vagón.
Co dál? Usadím závaží a konečnou vrstvu podlahy.
Tak ještě stupačky k plošince…
…a hned potom sestavit brzdařskou budku…jak základ, tak i vrchní vrstvu…
…zábradlí k plošince (mimochodem, pěkně jemně vypálené), děrované stupáky a podlahu plošinky .
Teď to nechám proschnout a mezitím se vrhnu na sestavení podvozků. Opět černý základ a kartonové detaily, pochopitelně v příslušenství jsou mosazná ložiska.
Ta jsem nejprve gelovkou zalepil, potom vrtáčkem „upravil“ zahloubení, následně podvozky zkompletoval.
Nechal proschnout a později je doplnil o vrchní detailní vrstvu a ložiskové domky.
Zbývá dotvořit vykládací vrátka…
…ale cosi se mi na nich nelíbilo, tak jsem mrknul na fotky na parostroji.cz…a doplnil je o takové prolomení. Ale to nebylo vše…taky madla pod nárazníky (na straně bez plošinky prostě chyběla, taky tažné háky a vázací oka pod horní hranou korby. Ty jsem vytvaroval z drátku prům. 0,18 mm.
Vzhledem k dobovým fotkám jsem vůz vybavil raději starším typem kulatých nárazníků, leptanou stupačkou a taky závěskami pro „konce“. Pěkně ve své plné kráse před lakem…ale něco se mi při pohledu na sestavený vůz nezdálo, tak jsem vytáhl další stavebnici a taky jednu starší ještě bez plošinky…
…začal porovnávat a přišel na to…nové bočnice jsou vyšší, takže po nanesení vrchní detailní vrstvy není patrná mezera mezi bočnicí a ovládací hřídelí výsypných klapek…tak to musím u dalšího vozu napravit!
Nezbylo mi nic jiného, než se pustit do dalšího vozu (stejně by k jeho stavbě dřív nebo později došlo).
Základní postup jsem zachoval, ale před vlepením podélného nosníku na podvozek jsem prostě odpiloval ty spodní přesahy bočnic a jednoho čela.
Dále sestavení probíhalo ve stejném duchu. Zase přišlo na řadu doplnění o vázací oka, tentokrát i veškerá madla budou kovová.
Vzhledem k tomu, že mi tento vůz stejně nezůstane v domovském depu, je požadavek na kovové zábradlí, to se hodí např. z leptíku od kolegy Vova…
…a co chybí? No zase ta budka…tak sestavit, ale s požadavkem na otevřené dveře, tak to využiju pouze tu vrchní vrstvu a nějak to sestavím…
…ale vznikl mi další řešitelný problémek…na to porovnávání jsem otevřel tu starší stavebnici, no tak ji taky rovnou použiju…
O dalších detailech se tu již nehodlám rozepisovat, postup stejný jako u těch dvou předcházejících… sestavené polotovary frčí do lakovny a dokud nebudou připravené pro popisy, nechci je ani vidět!
Máme to v laku (i tom lesklém pod obtisky), tak můžeme začít popisovat…
Obtisky tentokrát použiju také ty z nabídky MŽ…obsahují dvě různá čísla vozů, tak mi to akorát vyjde.
Na popsané vozy s plošinkou je ale potřeba doplnit podstatnou drobnost…chybějící ruční brzdu, která není součástí stavebnice, výborně se mi hodilo, že mi při stavbě “filigránských” vozů (o jejich stavbách se zmíním možná někdy později), byly tyto brzdy navíc, takže jsem je použil zde.
Vozy jsem ihned zapatinoval, díky osvětlení se ale lesknou a patina se ztrácí…připravil si podvozky a dvojkolí ke kompletaci.
Jako kinematik jsem použil osvědčené výrobky firmy Peho…a spřáhla Tillig
Dokončené vozy mohou do provozu…třeba za brejlovce, ale spíše se bude později hodit nějaká párovka
…a ještě bližší pohledy na tyto vozy
ještě ve spřažení s vozy Eas od SDV
a nakonec u tunelu na starém kolejišti
A co příště? Jedna novinka od p. Štěpničky…tak se těšte.
Mám z Peček a z dřívějška taky zásobu k stavbě, jen ten čase není…
Co se týká bočnic, tipl bych si, že větší výška je tam schválně, aby se hřídel, volně umístěná v prostoru pod bočnicí, neulomila při prvním uchopení modelu do ruky. Ale Tvoje řešení je excelentní, udělal bych to samé (a ano, taky by na to padly dva modely ;-))
Jinak palec nahoru i pro MŽ, jejich poslední modely (např, hlubinový vůz) jsou zas o kus detailnější a mnohem precizněji vypálené, jen tak dál!
Ahoj , popíše mi niekto učel brzdárskych budok a kolko ich museo byt vo vlaku ? dakujem
Než se začalo brzdit “ústředně” z lokomotivy (ilustrovaný popis různých systémů vlakových brzd je na netu), byl brzdař na každém voze anebo na dvojici, která musela být zařazena brzdami k sobě.
Na lesních a průmyslových dráhách a retro železnicích se tak brzdí dodnes. Strojvůdce signalizuje píšťalou a brzdaři točí klikami…
(Budka je luxusní úpravou pracoviště.)
Zdravím,
tak to je krásná práce od MZ, jen tak dále pánové. Jak budou penízky, hned jich vezmu větší množství.
To je teda mazec, rovnou tři kousky najednou…pěkné.
Abych řekl pravdu, Vase s otevřenými dveřmi budky je fakt luxusní. Paráda. Ať se daří i u dalších modelů.
Moc pěkné, líbí se mi stavebnice, ale zpracování je excelentní, tam není co vytknout, hlavně vůz po úpravě, taky jsem na to koukal a po odlehčení to vypadá mnohem líp.