Recenze

Patrové vozy ČD Bmto – lepší než jsme čekali

100_8349Zprávy o přípravě dvoupatrových vozů Bmto od firmy Kuehn (Kühn, chcete-li) už jsou tu déle jak rok. Původní termín “podzim 2008” vzal samozřejmě brzy za své a tak jsme se dočkali až v polovině dubna 2009. Stálo to čekání za to? Pár obrázků mých nových přírůstků…

Původně jsem stavbu plánoval svépomocí buďto z leptu nebo z plastových tabulek po vzoru KŽM Praha 3. A to i po zjištění, že se tyto vozy připravují do sériové výroby. Mohly za to především vozy od TT Clubu, které mě skrz fotky nepřesvědčily (naživo jsem je neviděl). Proto jsem se obával u “neověřeného” výrobce, jakým prozatím Kuehn přeci jen je, jestli to bude stát opravdu za to. Po veletrhu v Norimberku 2009 ale prosákly na veřejnost první fotky nulté série (kromě těch propagačních) a bylo rozhodnuto.

V tu chvíli mi přišlo 900 Kč za stavebnici leptu opravdu dost, když za stejnou cenu dostanu hotový vůz se vším všudy. Stavba svépomocí padla také, protože továrnímu modelu bych se nepřiblížil ani zdaleka.

Nakonec jsem se i přes nepříznivou finanční situaci rozhodl a dva vozy v zimě 2009 předobjednal s tím, že tyhle posázavské evergreeny prostě musím mít 🙂 Konečně je mám doma a tak se podělím o pár fotek s těmi, kteří je ještě třeba neviděli (i když po nájezdu, který se konal na tyto vozy na sobotní pražské, burze už vás asi moc nezbývá). Původně měla být burza až následující víkend. Já bych měl vozy doma dříve a byl bych spokojený. Ale burza se posunula o týden dopředu a rázem jsem poslední, kdo vozy má, to je k naštvání 😀 A ještě o pár korun dražší. Na burze se vyskytovaly za 800 Kč kus, což je velmi pěkná cena za tak atraktivní model.

Pro zájemce o historii skutečných vozů opět pár odkazů: Patrové vozy Bap/Bmo/Bmto a Historie rekreační dopravy na Posázavském pacifiku.

Model přijel v krabičce (kupodivu).

100_8326

Nutno říct, že ve velmi dobré krabičce… Krabička je vylisovaná z plastu, takže ochrana modelu dokonalá.

100_8317

Samotný vůz je uložen v plastovém lůžku.

100_8448

Na dně krabičky jsou kromě krátkého manuálu v němčině dolepovací hadice na čela vozu.

100_8445

Po rozbalení přišlo to pravé potěšení. Už jsem je sice viděl na pár fotkách, ale nic se nevyrovná vlastní zkušenosti.

100_8349

Vozy jsou osazeny klasickými očkovými spřáhly do normované šachty s kinematikou. Spřáhla jsou v barvě podvozku, což je milý detail. Hned na úvod však přistoupím k jejich výměně.

100_8328

Na spojení obou vozů do pevné soupravy použiju zacvakávací Peho spřáhla.

100_8337

Na kraje soupravy klasická Tillig spřáhla.

100_8347

Co že to znamená to “spojení nárazník na nárazník”? 🙂 Zde při spojení pomocí spřáhel Tillig.

100_8342

A zde pomocí spřáhel Peho. Mezera se ještě zmenšila. Vozy projíždějí krásně jak oblouky tak i protioblouky R310, pouze za cenu nemodelvého vzhledu. Ale to je při délce vozu pochopitelné. Výměnu spřáhel mezi vozy doporučuji, i pokud používáte starší “očková”. Za ten pohled to stojí!

100_8335

Na podvozcích je trochu vidět, že jsou v barvě plastu.

100_8352

Drobné detaily (v tomto případě například madla na koncích vozu) jsou jen potisk – ovšem natolik přesvědčivý, že dokud na ně nesáhnete, neuvěříte.

100_8354

Všechny popisky jsou dokonale čitelné. Dom. st. Praha ONJ? Pro moje účely naprosto vyhovuje 🙂

100_8359

Dveře včetně madel jsou provedeny do posledního detailu plasticky.

100_8361

Okna jsou provedena taktéž velmi precizně, na jejich orámování by se možná hodila spíše tmavě šedá než černá.

100_8362

Když jsem uchopil vůz za boky v prostoru oken, okna lehce “zapadla” do vozu. Naštěstí se po chvíli opět vrátila na své původní místo, proto při chytání vozdu do rukou to chce trochu opatrně. Na okapu nade dveřmi je trochu poznat, že je tisknutý. .

100_8373

Kovová kola i podvozky jsou připraveny pro sběr proudu k dodatečné instalaci osvětlení (to se mě zatím netýká) a jsou oboustranně izolovaná.

100_8378

Kinematiky zabudované do vozu.

100_8379

Celé podvozkové partie jsou velmi detailně řešené.

100_8382

Čelo opět velmi detailní.

100_8365

Přechovodé můstky jsou zvášť a působí to hned lépe.

100_8367

I madla přechodových dveří jsou na svém místě.

100_8371

Barvy na hraně jsou provedené dobře.

100_8391

Interiér je uvnitř vozu komplet červený a velmi detailně provedený.

100_8383

Přechody barev jsou super ostré.

100_8388

Okna WC jsou zatřená.

100_8393

Nová spřáhla vozům sluší.

100_8404

Vůz působí jako taková pořádná nudle díky své délce.

100_8409

Zapojeno dočasně za 749 265 s kinematikami. Pří jízdě v prvním voze mě vždy fascinovalo, jak se těsně před přechodovými dveřmi míhalo čelo Zamračené.

100_8419

Při spojení s V100 Tillig je vidět, že nárazníky sedí o kousek níže.

100_8425

Už jsem začal připravovat před soupravu odpovídající hnací vozidlo.

100_8431

Modely bych do budoucna rád napatinoval do provozního stavu (pokud není vůz zrovna na cestě z dílen, tak minimálně střecha a podvozky “stojí za to”).

100_8375

Ale to až někdy jindy, zatím si budu užívat čistých vagónů 🙂

100_8390

Co k tomu dodat? Asi nic… PERFEKTNÍ MODEL za příjemnou cenu! Proti tomu, čím je občas Tillig schopen nás zásobovat jako “horkými novinkami” je to opravdu příjemná změna.

100_8397

12 komentářů: „Patrové vozy ČD Bmto – lepší než jsme čekali

  • Zdravím musím říci že tyto vozy jsou opravdu luxusní já je měl objednané už odedne kdy onich padla první zmíńka a řekl bych že to čekání se určitě vyplatilo i když jsem čekal dobrých třičtvrtě roku. přišli mi 4 kousky a opravdu luxus přesně jak tady rozepisuješ 🙂

  • tak na tohle se určitě vyplatilo čekat

  • Kde se dají koupit ? Až udělám zamračenou 2 by se mi hodily 😀

  • Nejlevnější byly minule na burze za 800 Kč jeden. Jinak je mají nejlevnější na netu asi na lok-shop.cz.

  • Musel jsem si také 2 vzít,je to prostě bomba,a ta jízda nárazník na nárazník je fakt zážitek!Doporučuji všem!!

  • Jo, sotva jsem je na lok-shopu uviděl, věděl jsem, že je musím mít. Jako malej jsem s nima ještě v barvách ČSD jezdil jen jednu stanici ze Zbraslavi na Jarov a pak pěšky zpátky. Takovej malej výlet pro caparta s babičkou, ale i na tu jednu stanici jsem musel sedět nahoře a pak jsme málem nestíhali vystoupit. :-))
    Jinak musím souhlasit, že provedení je fakt super. A to i ve srovnání s Tilligem. Jestli bude Kuehn takhle pokračovat, všechna čest…

  • dlhsie som uvazoval ci kupit tieto patrove vozne alebo nie, nakolko som mal zbytocne prachy tak som si povedal ze patrove vozne vo vozovom parku nemam a nebolo by zle teda nejake objednat. tak som poriesil tieto a veru mozem povedat ze sa jedna fakt o spickovy model. vyborne jazdne vlastnosti, detailne prevedenie, pekne ostre popisy, parada.

  • Já jsem ho už viděl na pražské burze minulý rok před vánoceni, ale nevypadá jako pořádná nudle. Mě se zdá, že je spíš kratší než obyčejný rychlíkový vůz, ale nevím metr jsem u sebe neměl a zatím jsem ho nechtěl kupovat.

  • Je to fakt luxus, je mi jich líto, ale časem půjdou do modré se žlutyma proužkama

  • my to nedělali z plastu ale z pepíru ale jink veše prese moc pekna budu se inspirovat

  • No já chtěl ten papír zaměnit za plastové tabulky Evergreen, tak proto 🙂

  • Nemáte někdo fotku, obrázek, jak dolepit dolepovací dily na čela? Díky 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..