Autobusy v TT

Jak se staví Škoda 706 RTO z leptu?

20150530_224725Výstava v Pečkách se blíží, a protože tak nějak “není čas” čekat na finální verzi stavebnice na detailní článek, použil jsem jednu předvýrobní stavebnici k sepsání přibližného postupu, jak se to staví, abyste si udělali představu.

Od ježíška jsem si nadělil nějaké chytré knížky o autobusech, respektive všechno, co bylo k dostaní – sedmistovky, ešky i ertéóčka. Takže zdrojů ke studiu bylo v poslední době dostatek a tak mě to nakoplo pokračovat v projektu začatém už minulý rok. Z knížek jsem také pochytil nějakou moudrost, takže na úvod trocha velmi laické teorie.

Zkratka RTO značí, že se jedná o rámový trambusový osobní “nákladní” automobil. Autobusy jsou stavěné na podvozcích nákladního automobilu, motor mají umístěný vedle řidiče v přední části. Karoserie tedy není samonosná jako u novějších autobusů, je to vlastně jen bouda posazená na rámu s motorem. První prototyp byl vyroben v roce 1956, sériová výroba od roku 1958 do roku 1972 – hodí se tedy pro široké časové období již od padesátých let. Hojně byly také exportovány. Díky své rámové konstrukci jsou vhodné k tahání přívěsů nebo k velkému množství přestaveb na různá odtahová vozidla, přepravníky, stěhovací vozy a další.

Autobusy byly vyráběny na několika místech – ve Vysokém Mýtě, v LIAZu a v Holýšově. Kromě toho byly licenčně vyráběny i v polském Jelczi, k čemuž se dostaneme později. Protože se dnes budeme zabývat linkovou verzí, kterých existují 3 druhy, je dobré osvětlit, jak že se věci mají. Linkové verze se vyráběly hlavně v Liazu a v Holýšově, dočasně také v Karose, přičemž každý podnik si zajišťoval výrobu karosérií sám – proto je možné se u linkové verze setkat se třemi různými provedeními dle místa výroby – nejpatrnější je rozdíl dle provedení nástupních dveří. V Karose (ve Vysokém Mýtě) probíhala stavba linkových verzí spíše provizorně – původně se zde vyráběly hlavně dálkové verze LUX, ale protože dělník musí primárně do továrny a až pak na výlety, došlo ke změně výrobního programu. A aby se nemusely měnit díly karoserie, mají i linkové autobusy z Karosy jen jednodílné ručně ovládané tzv. bouchací dveře. Ostatní verze CAR (z Holýšova a z LIAZu) se liší jinými vstupními dveřmi (dvoukřídlé nebo čtyřkřídlé pneumaticky ovládané). Na ty přijde řada po létě.

V hlavě už mám nápad na nějaký seriál článků o detailním postupu stavby, kde využiji finální stavebnici, ale už tento článek dá představu, jak je/není vlastně to “z leptu neudělatelné” RTO složité. Pro ty, které třeba řada 700 ani Š11 nezajímaly a články vynechali, odkážu právě na stavbu B731 od A do Z a ŠL11 od A do Z, kde je vidět spousta základních tipů a triků jak na leptané autobusy.

Když tedy pominu některé drobnosti, které jsou na této stavebnici jinak, tak tvary se už rozhodně nijak zvlášť měnit nebudou a postup stavby stejně tak.

20150423_153708

Dílů opět není nijak extra moc, drobné díly jsou různé ty nepodstatné blbinky jako blinkry atd.

20150423_153714

Ze spodní strany je celá střecha RTO pěkně vydrážkovaná pro jednodušší ohýbání. Cik-cak jsou čtverce pro usnadnění pájení střešního panelu “zevnitř” což je jeden z tipů od vás, který se dostal už i do stavebnic Š11.

20150423_153723

Stavbu začnu jako vždy tím, že si připravím havní díl. Zde je díl opět jako u Š11 tvořený bočnicemi i střechou v kuse.

20150423_155157

Opět je vidět drážkování zevnitř. Velké díry jsou na dekly, když je bude chtít někdo nechat otevřené.

20150423_155206

Toto je střešní panel, kde jsou také otvory pro dekly.

20150423_155216

Dvě čela, tvarově naprosto shodná. U autobusu se zdá, že je zadní čelo jiné (víc vypouklé) ale je to jen optický klam způsobený tím, že poslední boční okno končí vertikálně, zatímco na čele končí zkoseně a tak navozuje dojem subtilnějšího čela. Dlouho mi trvalo, než jsem tomuto faktu sám uvěřil, pořád jsem v tom zadním čele hledal nějaký rozdíl.

20150423_155244

Dvě příčky pro zpevnění bočnice, opět známé už ze Š11.

20150423_155304

Už jsem to ukazoval i minule, ale celý autobus naohýbám pomocí tohoto. Žiletkovou pilku nepoužívám na řezání, ale využívám její rukojeti jako trubky vhodného průměru pro plynulý ohyb střechy. Zbytek obstarají tyto malé ploché kleště za pár korun.

20150423_164157

Za chvíli mám hlavní tvar naohýbaný, nejprve začnu plynulejším ohybem přes rukojeť pilky a poté kleštěmi postupně doohýbám zahnutější nadokenní části.

20150423_164212

Oblouk je přibližný “dle citu” stejně jako u Š11. Chce to pár fotek a těmi se řídit. Také bočnici je třeba trochu přiohnout, RTO je celkem vypouklé i v bočnici.

20150423_164225

Zde je verze s bouchacími dveřmi, která bude teď v prodeji jako první už na výstavě v Pečkách.

20150423_164235

Abych využil zkušebních plechů co nejvíce, měl jsem rovnou i 1 stavebnici s pneumatickými dveřmi, pro které bude ve stavebnici jen takovýto otvor. Dole je bočnice vyztužená stále leptanou spojkou, takže se bočnice úplně nerozpadne.

20150423_164244

Takto to bude vypadat se čtyřdílnými dveřmi. Tyto verze mají mimo jiné prohozená první dvě okna, před dveřmi je okno menší, protože tyto dveře byly širší než ty bouchací.

20150423_164318

Dveře budou jako díl zvlášť, který se jen ohne dvakrát o 90 stupňů a připájí do připravených zámků.

20150423_164340

Zkušební dvojdílné dveře jsem vyhotovil ze dvou dílů, kromě dveří je zde i rámeček do bočnice.

20150423_164420

Naohýbaná čela – kdo naohýbal čelo na Š11, naohýbá i toto. Jde jen o to vytvořit plynulý ohyb, na koncích trochu více přiohnout.

20150423_164443

Nahoře je pomocná šablonka, která se ohne o 90 stupňů dovnitř a je možno k ní připájet horní rámy oken pro zpevnění konstrukce.

20150423_164454

Je dobré si pohlídat, že obě čela jsou přibližně stejná. Žádná šablona na to nebude, podle mě není třeba, stačí si prohlédnout 1 fotku skutečné předlohy a je vám jasno, jak to má zhruba vypadat.

20150423_164517

Nejprve zpevním bočnice dvěma příčkami jako u Š11, tím je jasně daný tvar bočnic. Pak už je možno čelo připájet – pájím po celé výšce, i když přijdu třeba o kousíček detailů. Ale za tu pevnost a možnost zabroušení to stojí. Kdo je lepší páječ a má lepší vybavení, ten to zvládne čistěji.

20150423_171128

Důležité pro ohyb je, aby čelo sedělo přesně na šířku bočnice.

20150423_171146

Zde je vidět i zapájený horní rám s šablonkou.

20150423_171155

Pak už začnu pomalu ohýbat střešní převisy tak, aby vytvořily pokud možno plynulý přechod k čelu.

20150423_171600

Snažím se většinou zevnitř podepřít každé “ouško” zvlášť nějakým pilníčkem a pak zvenku zatlačením jiným předmětem o drážku dál ohýbám postupně a pomalu, aby vzniknul plynulý přechod.

20150423_171607

Zbytek propájím. Zde opravdu platí, že cín je nejlepší tmel.

20150423_175330

Když je čelo připájené a je jasný tvar střechy, můžu připájet naohýbaný střešní panel.

20150423_175337

A pak už můžu vše přebrousit. V tomto případě mi nedosedla střešení ouška až k čelu cca o 1,5 mm, ale to je tím, že ještě nebyla perfektně odladěná stavebnice – toto bude samozřejmě v prodejní verzi již vyřešeno.

20150423_175345

No každopádně trik je v tom, že když se nepovede na 100 %, nastoupí tmel a pilník a garantuji, že nakonec z toho ten kulatý tvar dostanete.

20150423_175357

Ani na jednom čele není záměrně žádný detail a téměř žádné drážkování, abyste si ho při začišťování nezbrousili nebo naopak nepřetmelili – prostě cílem je vytvořit hladké čelo.

20150423_175404

Horní panel propájím buďto zevnitř, nebo na hranách otvorů deklů.

20150423_175414

Co nezařídí cín, to zařídí tmel, co nezařídí tmel, to zařídí ještě pořád základovka a barva. Není se třeba opravdu bát, že by zůstaly nějaké viditelné ohyby plechu dle vnitřních drážek.

20150423_175832

Detailní pohled na tvar čela.

20150423_175844

Je to plynulý ohyb – opravdu nejlepší radou je nastudovat pár fotek.

20150423_175853

To hlavní tedy mám za sebou, teď už to bude jen o osazování doplňků.

20150423_175904

Stavba mi netrvá o moc déle než stavba autobusu ŠL11. Je tu větší spotřeba cínu a víc broušení, ale opravdu to není nic drastického a oproti ŠL11 nic náročnějšího. Počtem ohybů jsou čela dokonce jednodušší než u Š11, protože zde není žádný protichůdný úhel.

20150423_175919

Testoval jsem různé zkosení čelních skel – jen jsem zastřihnul o kousek horní rámečky, tím dosáhnu většího zkosení sloupku. Komu by se “tovární” zkosení nelíbilo, toto je snadné řešení na nápravu.

20150423_184601

Teď se chvíli zaměřím na druhou stavebnici – se zapuštěnými dveřmi. Dvoudílné dveře jsou maličko užší než čtyřdílné, a tak je otvor trochu menší. Pro ulehčení stavby jsem se rozhodl, že do budoucna budou 3 verze linkové stavebnice, tedy tento vpájený rámeček bude součástí bočnice a nebude se muset pájet.

20150423_190107

Vpájené dveře už každopádně dávají představu, že to sedí dobře.

20150423_190624

Pohled na propájené horní rámy oken.

20150423_191228

A už spájený “Jelcz”. Jelczy se lišily opticky hlavně tím, že neměly zapuštěná světla jako RTO, ale měly světla vystouplá. Nebylo to vždy pravidlem, zákazník si mohl připlatit za zapuštěná světla, naopak české autobusy měly výjimečně světla vystouplá. Důvodem pro jiná světla byly finanční důvody, nebyla za tím rozhodně žádná estetika – klasické světlo bylo prostě levnější. Pro druhý autobus jsem zvolil právě úpravu na Jelcz, abych vyzkoušel vzhled vystouplých světlometů. Pro to musím odstranit malé příčky v otvorech pro světla, které slouží jako pomocná podpora pro vlepení/vpájení zapuštěných světlometů.

20150423_194519

Jelcz spájený a přebroušený.

20150423_194539

Dveře vypadají, myslím, dobře.

20150423_194550

Celkově rozeznat československou výrobu od polské bylo v provozu poměrně složité – díly se mezi sebou při opravách různě míchaly, ani z továrny nechodily jednotné autobusy, prostě v tom byl relativně zmatek. Kdo tedy bude chtít vytvářet konkrétní autobus, ten se neobejde bez konkrétních podkladů. Rozdělení Škoda – Jelcz pro laika můžou být hlavně ty přední světlomety, do dalších detailů není třeba v modelu ve většině případů zacházet.

20150423_194606

Zadní čelo se nelišilo. Rozdílná mohla být poziční světla na bočnici nad okny, ale opět to nebylo pravidlo. Dalším vodítkem byly nápisy Škoda nebo Jelcz na čelech, což ale mohlo záměnou dílu při opravě také snadno zbořit teorii rozlišení.

20150423_194619

Toto čelo je to, které znáte už z nedávného článku, kde se porovnávalo zkosení čel – toto je to více zkosené.

20150423_194629

Nekolik porovnání obou zkosení čel – nakonec jsem pro finální stavebnici zvolil kompromis přesně v půlce.

20150423_194651

20150423_194721

20150423_194729

20150423_194748

Nyní už je na čase osadit světla Jelczovi – elektrikářská dutinka pro vodič 1.5 mm2.

20150423_195053

Nůžkami jsem jí sestříhnul. Nůžky dutinku sice sežvýkají, ale na straně vsazené do vozu to nevadí.

20150423_195128

Nejlepší jsou samozřejmě dutinky pocínované, ty se dají jednoduše zapájet.

20150423_195908

Tím je úprava na Jelcz dokonána. Je potřeba zvolit správné vysunutí dutinky. Já měl jednu dutinku víc než druhou, což opravilo zbroušení frézkou.

20150423_195915

Nyní už stačí jen osadit pár detailů a skříň bude hotová – střešní dekly, nádechy vzduchu na střechu a samozřejmě blatníky. Blatníky je potřeba si lehce naohýbat, aby kopírovaly tvar skříně.

20150501_111721

Dále nárazníky. Ty zkusím osadit až po nástřiku, protože narozdíl od modrého okolí mají zůstat bílé, tak je chci zkusit nastříkat zvlášť.

20150501_111802

Nejprve je propájím v jednom místě. Přední propájím uprostřed. Pak teprve je jako dvouvrstvé ohnu.

20150501_121545

Střešní detaily i blatníky už jsou připájené. U provedení střechy nemám úplně jasno – lišilo se to postupně s vývojem modelů autobusů. Starší neměly malé větráčky, v takovém případě stačí odbrousit půl vrstvy plechu, které ukazují umístění větráčku.

20150501_121637

Přípájím i zrcátka, aby lépe držela.

20150501_121656

Větráčky jsou jen ohnutý plíšek do L, po stranách má tedy škvíry, které je třeba zatmelit.

20150501_121749

Oba autobusy už kompletně osazené.

20150501_121813

Na zadní část přijdou světla, ta ukážu až na konci, protože se do finální stavebnice ještě upravovala. Na zadní i přední čelo pak už přijdou jen SPZ a po nastříkání 4 blinkry.

20150501_121825

Nyní je na řadě interiér – kartonové vrstvy kol jsou už součástí interiéru.

20150502_114722

Jejich skládání je popsáno i v manuálu přiloženém ke stavebnicím.

20150502_114728

Interiér je tentokrát jednodušší, protože má výše položenou podlahu. Povedlo se vyřezat i madla nad sedačky, což jistě perfekcionisté ocení.

20150502_114735

Rám má na sobě pacičky, ty se ohnou takto střídavě a budou sloužit jako podpora pro nalepené kol.

20150502_114917

Nápravy mají na sobě drážky – pokud budete sestavovat leptaná kola, necháte nápravy delší. Pokud budete osazovat odlitá kola, zakrátíte ukroucením nápravu v drážce.

20150502_114938

Leptaných kol je jen šest – dvě přední, dvě zadní na ráfky a dvě zadní na vnějšek.

20150502_115723

Začnu lepením kartonových kol. První vrstvu přilepím vteřiňákem k pacičkám.

20150502_115856

Pak další dvě vrstvy, ty už lepím k sobě disperzí (herkulesem).

20150502_120037

Dozadu jednu vrstvu mezikusů, dopředu už konečný ráfek s pneumatikou.

20150502_120314

V této verzi jsem zkoušel, jak hluboko vyjde kolo do podběhu. Tato půlkola už ve stavebnici nebudou, místo toho kdo bude používat leptaná kola, před nalepením první kartonové vrstvy nalepí nejprve 2 vrstvy podložek. Vše bude popsáno v manuálu na schématu. Podložky budou proto, že odlitá kola jsou trochu silnější, tak aby bylo možno osadit obě verze se stejným zapuštěním v podběhu a aby odlitá kola netrčela ven.

20150502_120452

Dozadu pak už přilepím leptaný ráfek a na to dvě vrstvy kartonu.

20150502_120631

Zatím to vypadá takto – ve finální verzi 2 podložky, 3 kartony, mezikus, ráfek, 2 duté kartony…

20150502_120638

… a jako poslední leptaná vrstva.

20150502_121103

Ve stavebnici se různě povalují rozházené díly náprav. Dopředu přijde jedna vrstva jako dekorace, dozadu se náprava sestavuje z několika vrstev aby byla zhruba souběžně s koncem ráfku, tedy cca 4 – 5 vrstev.

20150502_120758

Autobus v základovce a na kolech pak vypadá takto.

20150502_121335

Zde je vidět, že u testovací stavebnice je ještě kolo moc utopené v podběhu.

20150502_121428

Ale jinak to vypadá fešácky 🙂

20150502_121556

Světla ani masku na RTO ještě neosazuji, abych si je nezalil barvou. Chci je nabarvit samostatně a osadit již na barevný model.

20150502_121611

20150502_121619

20150502_121628

20150502_121637

20150502_121644

20150502_121654

Jak už jsem naznačíl, bude opět možnost použít odlitá kola. Kola jsou tentokrát získaná ve spolupráci s TTauta.cz, tedy se Štěpničkovými. Nejsou to úplně Trilexy, ale jde to s nimi opticky na větší vzdálenost zaměnit – podle mě nevypadají až tak špatně.

20150502_122149

Pro usazení kola je potřeba v něm vyvrtat 1 mm díru pro nasazení na nápravu. Kdo nechce vrtat, ulomí celou nápravu a nalepí jen na nožíčky. Pro správné vyvrtání je každopádně v každé stavebnici tato šablonka, která se ohne kolem kola.

20150502_122107

Uprostřed je otvor 1 mm pro vrták.

20150502_122126

Leptanou šablonku jsem už využil i na stavbu Tatrovek od stejného výrobce, jen tam měla kola trochu větší průměr a otvor byl potřeba 1.5 mm, takže jsem vrtal na dvakrát, ale dalo se to.

20150502_122137

Jelcz už je také v základovce.

20150503_124746

Tam jen bylo třeba pohlídat, že jsou dotmelené otvory kolem dutinek, protože dutinky můžou mít drobnou vůli v otvorech.

20150503_124756

Obtisk obsahuje vše včetně horních nadokenních lišt, lišt na nárazníky a naznačení zadního deklu na čele, pod kterým je schovaná rezerva (to je ten obdélník vpravo nahoře).

20150512_210239

Obtiskávání není složité, kulaté obtisky kopírují svým tvarem zaoblení dobře.

20150515_082507

Je dobré nemít v tuto chvíli ještě osazenou masku, aby se obtisk schoval pod ní. Pokud by už byla maska na místě, řešením je pak použí Hypersol pro zažrání do mříky a znovu přetřít masku barvou.20150515_082515

Zde je vidět onen dekl na zadní čelo, je to jen tenoučká linka evokující jakýsi spoj dílů.

20150515_082523

Pak už můžu natřít rámy oken a zrcátka.

20150526_153104

Obtisky jsou také zkušební, na pár místech mi nevyšly rozměrově a na pár se mi potrhaly, takže tam jsou znatelná místa dotírání štětcem. To bude samozřejmě do finální verze také opraveno.

20150526_153111

Ale každopádně celý autobus je zase obtisknutý jen obtiskovými pruhy, takže kdo si na tento způsob již zvykl, ten o něj nepřijde.

20150526_153118

Pro CAR bude jen modrá verze obtisků. Zatím jsem řešil zadní část protažením pruhů jen do délky, ale samozřejmě vím i o variantách plnomodrého zadního čela.

20150526_153125

Budu muset ještě pohledat podklady pro rozlišení, co bylo častější. Nepamatuje někdo z pamětníků? Můžete případně psát do komentářů.

20150526_153131

Při barevných úpravách je potřeba nezapomenout, že blatníky bývaly hlavně bílé oproti ŠL11, kde byly naopak modré.

20150526_153139

Složený interiér. Vpředu je kryt motoru a malá palubní deska. Sedadlo průvodce a jedno sedadlo pro cstující jsou ještě na vyvýšené podlaze, zbytek už je v běžné úrovni.

20150526_153253

Celý interiér sedí trochu výš, což je dáno hlavně vyššími podběhy autobusu.

20150526_153310

Rozložení sedaček bylo pro všechny verze CAR shodné, takže interiér je univerzální.

20150526_153317

Za řidičem je umístěna bedna.

20150526_153329

Přiloženy jsou dvě “ucpávky” do čel, aby neprosvítalo skrz na podlahu.

20150526_153339

Délka interiéru je omezena délkou rozpěrných příček na čelech, takže je interiér celý trochu “sražený” a pod okny vznikne trochu volného prostoru. S tím se moc dělat nedá, právě proto jsou přiloženy dvě ucpávky.

20150526_225633

Na srovnání spodek s odlitými koly.

20150530_214612

Sedačky jsem natřel červeně – sedačky byly z červené koženky.

20150530_214603

A madla jsou stříbrná.

20150530_214550

Opět to bude jen kulisa že vevnitř něco je, takže jsem se s tím moc netrápil.

20150530_214541

Zasklení zkušebního kusu jsem zatím udělal provizorně z domácích zbytků.

20150530_224725

Jsem zvědavý na to tvarované zasklení, jak dobře to půjde zasklívat.

20150530_224935

Nebýt těch jiných odtínů modré, tak by to nemělo chybu.

20150530_224913

Stěrače jsem natřel stříbrně a sidoluxem přilepil na místo.

20150530_224903

Stačí opět zacvaknout 2x na čelech a 2x na bocích do zámků.

20150530_224850

Tím je hotovo. Madla pěkně svítí, takže interiéru navozují pocit detailnosti.

20150530_224839

Zbývá natřít blinkrya to už je poslední krok.

20150530_224828

Světla jsou “fotoobtisk”, tedy fotka světlometu zmenšená do formy obtisku. Tím světla získají jakýsi reálný barevný šmrnc a odrazy světel.

20150530_224819

Horní lišta je také obtisk, jen budu muset ještě poladit vzor obtisku, aby se netrhala, vychází poměrně jemná.

20150530_224804

A boční lišty udělám víc červené. V reálu je v hliníkové liště červená linka, která se v obtisku ztratila.

20150530_224756

Prostě ještě budou do příštího týdne detaily k dodělání, ale to se stihne 🙂

20150530_224748

Je to prostě trochu na knop, takže se omlouvá, že jste doteď sledovali tak trochu provizorní stavbu.

20150530_224737

Na úplný závěr poslední pro útěchu “horká” novinka, kterou je již finální verze stavebnice. Na ní si můžete prohlédnout finální tvar čela i provedení dalších detailů.

20150526_152946

Pro světla je vzadu jen drážka, tu je potřeba si nezacínovat moc brzy.

20150526_152958

Snad už nebude třeba dalších změn, už jsem z toho nakoukávání tvarů tak zblblý, že už nedokážu posoudit, co je správně 🙂

20150526_153006

Střešní větráčky mají nyní nově zámečky, aby bylo za co je přesně uchytit při pájení – oceníte až při práci s nimi (já to tedy ocenil).

20150526_153015

Nad čelním oknem mi zůstala malá drážka, kterou krásně vytmelí cín. Kdybych přitlačil víc na ohyb střechy při pájení, drážka by zmizela.

20150526_153030

20150526_153041

20150526_153049

Zadní světlo je z tohoto malého dílku nadvakrát ohnutého. Jednou stranou se zasune do zámečku, což zajistí jeho přesné usazení.

20150526_153240

A takto to bude vypadat po osazení.

20150526_153214

Přechod na bok je dobré zatmelit a přebrousit, aby byl hladký jako ve skutečnosti.

20150526_153222

Tento plně nastrojný autobus včetně kol a interiéru bude sloužit v Pečkách na výstavě jako “šahací” – tedy bude možno si ho bez obav vzít do ruky a detailně prohlédnout.

20150526_225708

Kdo se chystáte zastavit, určitě přijďte autobus okouknout a podebatovat nad případnými poznatky, tipy na zlepšení nebo úskalími stavby, autobus tam bude k vidění takto v surovém plechovém stavu.

20150526_225717

Pohled na sestavenou zadní nápravu.

20150526_225916

A na přední kolo. Obě se ještě od minulé verze lehce vylepšily.

20150526_225922

Detailně už jsem stavbu nefotil, protože naprostá většina je shodná s řádky zmíněnými výše v článku a potřeboval jsem stavět trochu rychle, šlo to celkem pěkně od ruky.

20150526_225931

Pod koly jsou již osazeny dvě podložky pro zvětšení odsazení od středu.

20150526_225946

Tím je tedy projekt RTO snad konečně úspěšně uveden v život.

20150526_225730

Teď už bude možno se v průběhu příštích měsíců a let těšit na další verze a modifikace, kterých se nabízí opravdu požehnaně.

20150526_225741

Jako první budou určitě zbylé 2 verze linkových CAR a také městská MTZ.

20150526_225753

Dále bude určitě LUX, časem také ve speciálech Expo 58 nebo Praha – Moskva.

20150526_225819

Dále jsou v plánu určitě také přívěsy, na které už je zrovna na této fotce trochu vidět panel tažného zařízení i s připájeným tažným (funkčním) zařízením – otvor na tenkou osu, kam se zapojí oj přívěsu, zhruba něco jako mají na svých stavebnicích TTauta.

20150526_225801

Přívěsy mohou být ideálním oslím můstkem také k dalším starším autobusům 500HB a 706 RO, ze kterých vycházely, tak se nechtě překvapit… 🙂 Ale to už se bavíme spíše v řádu hodně měsíců až let… I když jeden nikdy neví, občas přijde chuť a něco je nakreslené za chvíli….

20150526_225835

Prosím tedy, abyste hned nevyužili komentáře na svoje další přání a tipy na novinky. Prozatím si užívejte RTO, o kterém mi spousta lidí říkala, že není možné ho z leptu vytvořit…

20150526_225858

Ještě do výstavy dorazí kompletní zasklení, jako bylo u Š11, a pak už bude možno stavebnice případným zájemcům předávat a posílat.

20150526_225906

Porovnání starého (prvního – hodně plochého) čela a nového finálního čela.

20150526_230105

Není to na první pohled moc velký rozdíl, ale výraz autobusu nyní určitě odpovídá skutečnosti zase o něco víc. Takže díky všem, kteří přispěli názorem, poznatkem a další konstruktivní kritkou v čase přípravy stavebnice!

20150526_230127

Ještě jedna perlička, kterou zřejmě nepotěším milovníky autobusů RTO. V knize Autobusy Škoda 706 RTO od Jana Neumanna se právě autor zmiňuje, že ač je dnes vnímám autobus jako pokrokový, byl spíše opak pravdou. Konstrukce autobusu byla zastaralá, motor a další technické vybavení bylo převzato ze starších modelů nákladních automobilů a vycházelo vpodstatě z válečných nebo dokonce předválečnách konstrukcí. Moderní byl pouze design skříně. A moje poznámka k tomu je, že se v tomto případě dá hovořit hlavně o čelech, protože boky jsou navíc docela podobné s předchůdci RO – tedy nešlo o žádný špičkový autobus, ale spíše o provizorní řešení neutěšené situace nedostatku autobusů, vylepšení předchůdce 706 RO a jako provizorní “překlenutí” před dokončením vývoje opravdu nového autobusu, kterým byla až řada Š11 za dlouhých 10 let od začátku výroby RTO. To ale nic nemění na tom, že v TT máme nový (snad) povedený přírůstek do rozrůstající se řady československých autobusů

20150531_001912

Stavebnice můžete zakoupit na e-shopu MojeTT.cz >>>

11 komentářů: „Jak se staví Škoda 706 RTO z leptu?

  • Zdravím tě.
    A musím říct, nebo spíše napsat, že jsem naprosto spokojen. Když si vzpomenu, jak jsi se z počátku zdráhal tomuto autobusu vůbec věnovat, musím konstatovat, že výsledek je famózní. DĚKUJI

  • Zvládl jsem s tvojí pomocí šl 11, tak věřím, že zvládnu i RTO 706. Samozřejmě zase s tvojí pomocí. Díky za parádní model, který jsem vždy chtěl na svém kolejišti. Odlitek jsem si nechtěl kupovat, jelikož nevypadá dobře (silné stěny atd).

  • Famózní úplně skvěle postavené modely.
    ps: nečetl jsem celý text, ale chtěl bych se zeptat jesli budou i další verze např.: MTZ, MEX, LUX, případně i Jelcz P0-1E

  • Zdravím,tak nakonec i ty dveře se podařilo “ošetřit”,tak jsem rád,že bude zase nad čím “nadávat”. 😉 Stavebnice je perfektní a bude-li i “origo” zasklení,jako u Š11 tak to snad zvládnu i já. Osobně se těším na verze stěhovák a Expo Brusel.

  • Nádherná práce, nádherný model.

  • Opět povedený model Vojto…. věřím že ho uděláš i v HO…. 🙂 L.

  • Je to mazec! Dneska jsem ho vyleštil a zítra jde do základovky. Je to super hračka. Děkuji

  • VoVo,Za ty obtisky dotřené štětcem se neomlouvej.Náhodou jsi se trefil do míst,které často korodovaly a po opravě se natřely první lepší modrou.

  • P.S.Na opravách těchto autobusů jsem se vyučil.Autobus na obrázku mi byl povědomý,jenom jsem dlouho nemohl přijít na to,čím.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..