Rychlokontejnery 1C na krátký zimní večer
Pořád se mi doma válí pár kontejnerů od SDV, a pořád ne a ne chuť je postavit. Když před vánoci opadl ten největší shon, dostal jsem chuť udělat něco pro svůj klid a pro vaše čtení, tak jsem se do nich rozhodl pustit.
Byl prosincový večer, venku tma jak v pytli, ideální čas na něco jednoduššího a rychlejšího, co si ale budu moct odškrtnout z dlouhého seznamu nedokončených projektů.
Jsou modely, které k sobě poutají hodně pozornosti. A pak jsou v dnešní době plné novinek modely, které té pozornosti mají hodně málo. To je i případ těchto kontejnerů. Přitom se jedná určitě o něco, co nás bude díky své univerzálnosti provázet životem opět spoustu let, stejně jako ostatní stavebnice od SDV. Kdysi jsem stavěl už jeden kontejner 1C – ten byl z plastu a kartonu od Malé Železnice, jehož článek můžete navštívit. To byl však trochu jiný typ, především s násypnými otvory ve střeše.
Že jsou u každé stavebnice Kbkks od SDV přibaleny dva kontejnery, to už jistě všichni víte. Že se dají sehnat kontejnery i zvlášť jako sada 6 ks, to už možná taky víte. Ale jak se s nimi pracuje a co se s nimi dá vytvořit, to ještě možná nevíte. Tak dnes se to dozvíte.
Kontejnery mají předlohu ve starších přepravních kontejnerech 1C dle standardu ISO, tedy dvacetistopé kontejnery (na délku). Délka je po přepočtu “na naše” 6,1 metru, maximální hmotnost nákladu v kontejneru 24 tun (tedy lze v něm převážet prakticky cokoliv, co budete na kolejišti potřebovat simulovat). Starší předloha je zvolena proto, aby byly kontejnery využitelné i do epochy IV a tím posloužily jako vhodný náklad pro širší spektrum období.
SDV dodává kontejnery jako samostatný produkt – v krabičce je 6 ks kontejnerů.
Všechny jsou lisované v šedé barvě.
Přiložen je návod včetně rozmístění obtisků. Návod snad ani u takto triviálně jednoduché stavebnice nebude potřeba.
A sada obtisků.
Druhá varianta je, že si člověk pořídí stavebnici Kbkks, kde dostane 2 kontejnery v ceně stavebnice. Pokud chce na voze vozit něco jiného, kontejnery zbydou. To je hlavně můj případ, tedy se pustím dnes do dvou kousků. Na stavbu vozu Kbkks se můžete podívat ve starším článku. Dílů je jen pár, ostatně je to jen krabice.
Lisování je pěkně čisté, téměř bez otřepů. Plast je přiměřeně měkký, takže se dobře okrajuje.
Po vyřezání a začištění jsou díly během 5ti minut připravené ke slepení. Tuto stavebnici kontejnerů určitě doporučuji úplně komukoliv – je to opravdu to nejjednodušší, co můžete sehnat. A je to plast, tedy se to lepí lepidlem na plastikové modely. Pozor je potřeba dát jen u tří dílů. Čelo s vraty má páky zavíracího mechanismu, ty by měly přijít asi na spodní část kontejneru (to jsou ty výstupky v prním horizontálním prolisu). A za druhé jsou bočnice chytře vyřešeny jako variabilně oboustranné – jedna strana má prolisy po celé délce, jedna strana je má vynechané. Už před sestavením je tedy třeba se rozhodnout pro verzi s nebo bez, a neudělat každou stranu jinou.
Nějaké ty zbytky uvnitř se mohou klidně nechat. Podlaha a střecha mají na sobě jednak drážku a jednak i výstupky, takže se s osazováním bočnice nemůžete splést.
Lepil jsem rychle, abych chytil pravoúhlost pomocí osazení všech čtyř stěn ihned po sobě. Pak už jen přiklopit střechu.
Každý kontejner má na spodním dílu 4 výstupky v rozích. Naopak na horním dílu má v rozích 4 otvory. Ty slouží vždy pro stohování kontejnerů na sebe, aby na sebe přesně zapadly. Metoda známá již z kontejnerů BTTB.
Jenže ouha, při posazení na vagón BTTB jsou výstupky na kontejneru moc daleko od sebe.
Takže kontejner na šířku nezapadne do obou – tady je vidět, že přesahuje poměrně dost. To je docela škoda, možná bych kvůli tomu konečně i zreinkarnoval tento prehistorický vůz. Jediná šance bude tedy kontejner přilepit (dá se i např. oboustrannou páskou, že).
Zde jsou vidět oba druhy boků.
Protože jsem použil kontejnery ze stavebnice Kbkks, zbyly mi na ně dvě sady obtisků černou barvou.
Já jsem ale oba nechtěl mít šedivé, a tak jsem se rozhodl pro revoluci. Bylo to 50 na 50, bohužel jsem to zrovna netrefil. Ve tmě jsem chytil kontejner a začal stříkat. Kontejner bez prolisu na boku dostal červenohnědou, a ten druhý dostal šedou, a to jsem to chtěl přesně obráceně. Obojí je stříknuto jen základovou barvou ve spreji.
Zrovna pro ten bez prolisu jsem chtěl využít loga Intrans. Na červenohnědý by se navíc hodily nápisky komplet v bílé. Ale nevadí, budeme improvizovat 🙂
Variantou je použít obtisky dodávané jinými výrobci, nebo rosťopišovu sadu na 7 ks kontejnerů krátkých i dlouhých z našeho e-shopu.
Oba obtisky tedy dostaly černé popisky, u červenohnědého kontejneru jsem trochu líznul stříbrnou zavírací mechanismus. Moc to nejde, mechanismus je moc jemný i na velmi jemný štětec. Na světle šedý jsem uplatnil tříminutovou pigmentovou patinu. Namočit štětec do pigmentu, šmrdlat, znovu namočit, šmrdlat (to vše nasucho), zbytek ofoukat, a hotovo.
Pak už jen matným lakem (opět ze spreje) a je hotovo.
No, ani to nebolelo. Takovou dobu se mi do toho nechtělo, a teď to bylo snadné, rychlé i zábavné. I pokud si potřebujete natrénovat techniky patinování, tak takto jednoduchý model je na to úplně ideální.
Zde už na svém “domovském” vozu Kbkks. A nebojte se, že byste kontejnery nevyužili. Co mé uši slyšely, tak nás čekají novinky pro přepravu kontejnerů jak po silnici, tak po kolejích… A to zase bude jeden z těch typů stavebnic, které budou určitě víc na výsluní…
užasně vypadající. jen jeden drobný dotaz. neměl by být popis červeného kontejneru spíše v bílé barvě?
Jojo, to jsem zapomněl poznamenat – ve stavebnicích SDV jsou jen černé obtisky, což je vpodstatě omezuje na tvorbu pouze šedých kontejnerů. Na tom červenohnědém by měly být bílé popisky, ale prostě nebyly, tak jsem dal černé 🙂
Obtisk s bílými popisy CSKD INTRANS dělá, nebo aspoň dělal p. Jiran
Chodim do prace kolem nakladoveho nadrazi na Zizkove. Ted ho vyklizeji a videl jsem na sobe dva cerveny kontiky CSKD INTRANS. A jeden mel napisy bile a druhy cerne. Takze to je asi jedno….