Univerzální most od Auhagenu
Pro potřeby budoucího kolejiště jsem zakoupil stavebnici kamenného mostu od firmy Auhagen. Nevelký pytlík obsahoval několik málo plastových dílů, papírový aršík s dlažbou a obrázek s návodem – vše v oblíbeném enderáckém univerzálním měřítku H0/TT, tedy 1/100.
Toto provedení stavebnice je prezentováno jako silniční most s odpovídajícím typem zábradlí, ale vlastní díly mostu evidentně mohou, a patrně i slouží jako komponenty v rozsáhlejších stavebnicích, například v kamenném železničním viaduktu. Díly zdiva jsou z plastu pískové barvy běžné tvrdosti, horní díl, tvořící vozovku a chodníky, je z o něco měkčího šedého plastu standardního typu. Zábradlí je sice též plast, ale černý a výrazně „gumovější“, než základní komponenty.
Zpracování zděné části je velmi dobré – povrch hrubě přitesaných kvádrů je napodoben velmi dobře a totéž platí i pro spáry mezi kvádry – velmi to usnadní barvení. Svrchní „žlab“ s chodníky a vozovkou je hladký a po stranách je opatřen drážkou na zábradlí. Zábradlí lze považovat za uspokojivé, ale před jeho dalším zpracováním je nutno v části určené pro vsazení do výše zmíněných drážek obrousit četné stopy po vyhazovačích, vystupující porůznu nad povrch.
Vzhledem k tomu, že jsem potřeboval dva krátké jednoobloukové mosty, všechny díly jsem přepůlil. Výrobce s něčím takovým evidentně počítal – dělící rovina je na některých dílech předlisována, jinde alespoň naznačena.
Vzhledem k tomu, že mosty hodlám použít pro železniční účely, upravil jsem povrch chodníků rydlem tak, aby vypadaly jako poskládané z desek. Žlabem vozovky jsem se nezabýval – ten zakryje štěrk s kolejnicí. Rozměry žlabu vozovky umožňují položení rovné H0 koleje s podložím od firmy Fleischmann, případně umístění podloží a zaštěrkování libovolné koleje TT jak rovné, tak i obloukové, pokud bude použita jednooblouková varianta mostu. Na pseudoželezniční jsem upravil i zábradlí – vyřezal jsem po jeho přepůlení většinu svislých příček (zbyly čtyři, rozmístěné jakž takž symetricky), začistil ho a dolepil vodorovné prvky, vytažené nad svíčkou z licího rámečku.
Vlastní lepení je jednoduché a rychlé – mostovka, bočnice a vnitřky oblouků do sebe zapadají bez problémů, stačí přiložit a spoj přetřít lepidlem. Zajímavým most udělá až nátěr a patina. Lze použít jednotný „kabát“ omšelé šedo-černé, ale od věci není nejprve probarvit spáry (bílou či béžovou) a pak dobarvit povrch kvádrů – ať již jednou barvou, nebo různými vhodnými odstíny. Zde závisí na osobních preferencích, mosty se vyskytují od zcela tmavých, přes varianty s viditelnými kontrastními spárami až po vysloveně pestré z různobarevného kamene s výrazně vystupující maltou. Chodníky po okrajích lze také zbarvit dle místních zvyklostí a stavu – mohou mít barvu zašlého pískovce, ale i černošedou. Vlastní žlab pro koleje je vhodné zbarvit v souladu s odstínem používaného štěrku. Zábradlí doporučuji osadit po natření, osobně jsem ho udělal orezlé. Patinu jsem provedl „špinavým lakem“ (různé pigmenty v matném ředěném akrylátu), chodníky jsou upravené nasucho nanesenou směsí „drážní špína“ (výchozí pigmenty rez, červená hlína, černá, prach, světlá rez). Další úpravy budou záviset na situování v terénu.
Pokud se rozhodnete postavit most jako silniční, můžete použít zábradlí v originální podobě, případně ho nahradit kamenným z nějakých vhodných zbytků jiné stavby. Papírovou dlažbu ale v každém případě doporučuji nahradit jakoukoliv lepší plastovou či samolepící (potažmo samolepkou typu „asfalt“) a ještě ji v prostoru vozovky vypodložit deskou vhodné tloušťky – hloubka silničního „žlabu“ je dimenzovaná pro použití H0 kolejiva s podložím, což znamená, že postava v TT by do něj zapadla po kolena. Samozřejmě bude nutno upravit i chodníky (dlažba, obrubníky), pokud celou vrchní část neodbudete povrchovou úpravou „litý beton“.
Stavebnice kamenného mostu od Auhagenu je dobře využitelným polotovarem pro doplnění jakékoliv krajiny, kde potřebujeme menší přemostění jak pro dráhu, tak pro jiné komunikace. Pokud potřebujete most a nehodláte se zdržovat vlastní tvorbou od nuly, ani nemáte finance na hotový či jakýkoliv honosnější kus, je tato stavebnice ideálním řešením.