Úvaha nad zástavbou na modulu, aneb kam s ním
Schválně jsem zvolil matoucí název, vypadá to, že se bude řešit uložení modulů někde ve špajzu. Ale není tomu tak. V poslední době se mi sice povedlo slušně zredukovat zásoby budov a různého “nejezdícího” příslušenství, ale stejně mám občas choutky na nějaký ten domek…
Ale stavět domky jen tak zbůhdarma mě nebaví. Postavím domek, a tím to končí. Kolejiště nemám, na dioráma je to relativně škoda, když už se s tím piplá, tak zahodím takovou stavbu do krabice a občas si na ní jen tak vzpomenu. Navíc je v poslední době tolik krásného přislušenství na trhu, z čeho už se to oproti době před 5-ti lety staví jedna báseň, že to člověka prostě láká. Tak jsem si říkal, jestli bych nemohl vymyslet něco smysluplnějšího.
Navíc celkem postrádám nějaké dioráma na focení autobusů a podobného čtyřkolového zvířectva. A taky další důvod, v poslední době si začínám celkem všímat různých staveb – ať už jsou staré, nové, pěkné či omšelé, prostě mě dokáže ledacos zaujmout. Tak bych si rád třeba právě nějakou zajímavou menší stavbu zamodeloval a umístil někam do prostoru. Je to zvláštní, ale v poslední době celkem “ujíždím” na čemkoliv nemovitém, postaveném mezi roky 1900 a 1960. A protože člověk nemá peníze na modely 1:1, tak by si to postavil alespoň v 1:120 (a více než 120x levnější).
Napadl mě modul – ale žádné nudlovky. Prostě normální normovaný modul. 20 modulů už asi v životě stejně nepostavím, abych měl nějakou smysluplnou nudlovku, tak si postavím 2 plnohodnotné moduly, užiju si jejich stavbu, a pak je někomu strčím, ať je vecpe občas do layoutu pro potěchu mojí a snad i ostatních. Navíc je šance, že něco o rozměru čtvrt čtverečního metru snad i v životě dokončím.
Když se člověk podívá po modulech, je toho na modulovkách už hodně zajímavého hotového. Jsou tam spousty krajiny, nádraží, skladiště, továrny… Ale nikde žádné město nebo vesnice. Kromě čestných výjimek, jako jsou Konopaslikovy Kobylky v Nku, toho opravdu moc k vidění není. Tak jsem přemýšlel, proč tomu tak je. A že bych rád vymyslel onu otázku “kam s ním” – tedy kam s městem na modul v TTčku?
Chvíli jsem přemýšlel, co všechno by se dalo na modul nacpat, a po chvíli mi to došlo – ono se tam nic nevejde. Když vezmu, že šířka modulu je 400 mm (mluvím o TT), a z toho 80-90 mm zabírá samotné těleso tratě, tak to vychází nějakých 300 mm děleno dvěma půlkami, tedy po každé straně cca 150-160 mm volného prostoru. Když se podívám na nabídku budov, tak nějaké domky a malé bytovky se pohybují v rozměrech 80 – 130 mm, což zabere celou volnou šířku modulu. A přitom málokde stojí v reálu domy přilepené přímo u trati, kromě původních stanic koňky, dílen, bytovek pro železniční zaměstnance a vechtroven… Není tedy vlastně prostor se pořádně architektonicky vyřádit, pokud nechci vyloženě traťový modul o šířce 60 cm a víc.
Abych to proložil pár obrázky, zkusil jsem si to nakreslit. Předpokládám nějakou standardní délku cca 800 mm, šířku 400 mm. Uprostřed vede těleso trati, trať kříží silnice – protože co by to bylo za vesnici bez silnice. Modrá je malá prodejna potravin na návsi, na které staví autobusy. Malou Jednotu připravují Šikulové / Igra. Okolo jednoty vede užší asfaltka na panelové parkoviště (tmavě šedé), u kterého stojí bytovka (žlutá) a naproti ní 3 garáže (černá) – obojí se mi líbí od KB-modelu. Naproti jednotě je jeden osamocený Šumperák (růžová) od KB-modelu nebo od Awepe. Ale už ten je hodně přiražený k silnici a zahradu si musí člověk domyslet. Nějaké oplocení nepřichází v úvahu, pokud chce člověk zachovat modul jako solitér a nepokračovat na dalším. Pod tratí vede další užší cesta do vilek, v rozumné míře od silnice se vejdou jen nějaké malé řadovky (80×80 cm), něco na způsob toho, co vyrábí Malá Železnice ve své starší řadě stavebnic, jen to sestavit jako řadovku. To celé opět až na hranu modulu, tedy žádné zahrádky a téměř žádné předzahrádky. Druhá varianta je budovy useknout vpůli a nechat jen štíty směřující do kolejiště, ale to se mi moc nelíbí.
Rychlé hození do 3D ukáže, o co by se zhruba v tomto podání jednalo. Je vidět, že místo Šumperáku může být možná jen další bytovka, a to ještě vybydlená, protože tak blízko u trati nebude chtít nikdo bydlet. Náměstíčko vyjde celkem dobře a při hodně velkém snažení by se malé řadovky na jižní stranu vešly, ale rozhodně to nebude ve smyslu architektonického orgazmu, ale bude se muset člověk hodně uskromnit. Domy bude potřeba přirazit přímo k chodníku, čímž celý layout ztratí vzdušnost.
Druhou variantou je otočit řadovku “dveřmi ven z layoutu”, tedy že k trati bude zahrádka a vstup bude z imaginárního vnějšku modulu. Ale je to pořád hrozně stísněné. Napadá mě, že takto blízko trati ani žádné stavby pořádně neexistují.
Když bych zkusil podobně hodit do modelu nějaké menší město, tak myslím, že už se nevejdu vůbec nijak, snad kromě konfigurace ala Kobylky – tedy zadními částmi domu k trati, kdy trať jakoby “prořízne” zástavbu skrz, a ulice se pak odehrávají už částečně mimo layout. V TT totiž máme samozřejmě o něco méně místa. Nějaké domy od Auhagenu existují, nebo by nebyl problém vyrobit si svoje, ale pořád to bude tlačenice příliš blízko trati. Jakýkoliv dům má na šířku alespoň 80 mm (což je asi 10 metrů v reálu). A nemůžu si prostě vybavit žádnou situaci, kde koleje opravdu míjejí ve městě činžovní domy v takové blízkosti, aby se to dalo pěkně modelovat. Možná v Praze na pár místech (Karlín a Vyšehrad). Zajímavá trať je také například skrz centurm Neratovic, ale na jedné straně je osmimetrová silnice a na druhé patnáctimetrový trávník, čili u budov už jsme opět “mimo layout”.
Mou představou není vytvořit “co nejmenší domky” ale vybrat si nějaké zajímavé domy / vily / činžáky, a ty ztvárnit v modelu zhruba v odpovídajícím měřítku, ale pokud z nich nechci jen utvořit zeď na okraji modulu bez okolí, asi jsem bez šance…
Je tedy nedostatek prostoru nakonec důvod, proč vlastně žádné město na modulech není? Řešil někdo něco podobného, nebo máte k tomu nějaké vlastní poznatky, jak toto řešit? Určitě rád uvítám diskuzi v komentářích 🙂
Když se kouknu u nás na vesnici (Malá Skála) je trať přímo zástavbou. Domy jsou teda spíš “zády” k trati. A co třeba udělat na modulu železniční most a tu zástavbu soustředit k silnici. viz. Železný Brod. Dům je od osy koleje asi 5m vzdálený. Trochu byl projel mapy.cz a určitě by se dalo najít dost míst kde trať je blízko zástavbě.
Co mě tak napadá z pražského prostředí, tak třeba taková velká Hrabovka by mohla být zajímavým námětem – trať procházející kolem činžovních domů a poté překonávající silnici ocelovým mostem. Sice se bojím, jak do toho vpasovat normované čelo modulu a jak je to se vzdálenostmi domů od koleje (však by se daly přiblížit, stejně to nebude moc poznat), ale minimálně jako diorama by to nemuselo být špatné.
Víc místa mezi tratí a okrajem modulu? Co ho takhle koncipovat příčně? Trať vedoucí napříč polovinou modulu, tedy v délce 40ti cm. Vzniklé širší okraje, které původně měly být délkou, věnovat zástavbě. Formát a sjízdnost modulu zůstanou zachovány, účel splní.
Dá se to řešit všelijak. Modul nemusí nutně být obdélník a trať nemusí nutně vést některou osou modulu. Pokud zůstane zachován spojovací charakter modulovky, zbytek je úplně volný.
No a co modul bez kolejí? Udělat dva: na tom kolejovém mít rovnou trať, přejezd a boršus kolem dráhy, a vedle něj připojit druhý, s kusem ulice, barákama a bus zastávkou.
Je nutné mít koleje přímé a ještě prostředkem?Určitě je nějaký modul,který nemá kolej v podélné ose.Pokud nikoli,tak si na modulu kolej posunout buď k popředí
nebo pozadí.Aby vybočení na cca 800 milimetrech nebylo tak drastické,je přece možné rozložit to na dva moduly.
Vzhledem k tomu, že zatím mám “jen” 20 modulů, a jak VoVo, uvádíš, ti dávám plně za pravdu, zatím nikdo městečko na moduly neudělal, už jsem nad touto problematikou trochu přemýšlel, já řešení mám, které už mám i rozpracované – nesmíš zapomínat, že moduly se většinou sestavují do tzv. transportních beden, (pro neznalé: dva moduly shodných rozměrů se přiloženými bočnicemi sešroubují krajinou proti sobě, tím je krajina chráněna proti poškození). Vzhledem k tomu, že různých budov mám již dostatek a traťových modulů hlavně obloukových není nikdy dost, rozhodl jsem se pro variantu dvojmodulu, kdy krajní čela jsou normované šířky 400mm a vnitřní čela jsem si udělal excentrická, kdy od osy koleje na jednu stranu jsem je rozšířil cca na dvojnásobek, Tím vznikla po sešroubování těchto dvou modulů už celkem pěkná stavební plocha pro část obce a taky na další dvojici pro zcela typický český statek, žádné Auhagen stavby…No a druhou možností je už zmiňovaný traťový modul rozšířený po celé délce druhým modulem. Možností je více, normovaná šířka 400 mm se rozhodně nemusí dodržet!
Nikdy som sa nevenoval modulom, zdalo sa mi to náročnejšie z hľadiska manipulácie (nohy, deliace roviny, konektory, atď…), ale napokon som našiel toľko výhod ( jednoduchá údržba, manipulácia, možnosť dostavovať a rozširovať koľajisko v podstate bez úprav a v neposlednom rade aj reálna prevádzka modelov), že som stavbu nového koľajiska vyriešil modulovo. Neprebral som žiadnu normu na čelá, nikam s tým chodiť nebudem, len nevidím problém použiť prechodové kusy, teda moduly atypické s typizovaným čelom na jednej strane a vlastným na druhej, teda napr. rozširujúci kus zo 400mm na napr. 1000, či už jednostranne, alebo oboj. Stolár to vyrobí v pohode a problém s mestom je vyriešený. Ja mám naprojektované tri stanice, Cífer, Trnavu, a Leopoldov, teda hlavnú trať a dve veľké stanice. Moduly voľnej trate majú rozmer 1000 x500x100 ( s tým môže manipulovať ešte jeden človek bez problému), aby aj tam vošla dajaká stanica a zastávka bez toho, aby jej na krk číhal obvodový rám. Stanice majú moduly rozšírené smerom do miestnosti, teda len jednu stranu podľa potreby, aby to dajako vyzeralo.Za moduly som nafotil reálne pozadie v danom modelovanom úseku pre max realitu. Zapojenie el. som dodržal normy, keby náhodou ma niekedy napadlo s tým niekam ísť sa „hrať“. Trať je dvojkoľajová, budovy budú postavené podľa podkladov uvedených staníc z roku cca 82÷86, na koncoch koľajiska budú dva skriňové moduly, v ktorých budú helixy z prevádzkovej výšky koľajiska až na zem a späť, to upravím tak, aby som na vracajúcu sa súpravu nečakal týždeň a mašiny sa zbytočne neničili jazdeným po neviditeľných úsekoch ( možno tam vyriešim skryťáky ). Moduly u mňa oproti klasickému vláčkodromu jednoznačne vedú.
A co využít obloukový modul a město umístit uvnitř.Trutnov-směr od Pilníkova.
V souvislosti s tratí skrz Neratovice stojí za zmínku Spolana. Pravda, železniční doprava už tam není dávno ten rachot, co býval za komiků, ale stejně… vždy když mám možnost nakouknout, tak to bere u srdce. Koleje, potrubí, koleje potrubí, těch technologií a těch detailů, co by se dalo vymodelovat! Údržbu v hadrákách, co prchá před obvyklým únikem chlóru, výbuch PVC, povodně, Greenpeace vyvěšující ilegálně transparent STOP DIOXIN, exkurze dětí z místní školy čumící do vodního kanálu, ve kterém teče pastelově modrá voda ze které se kouří, krápníky na střiži, prostě koncert. Pořám si maluji, že to jednou postavím… kdo ví.
Moduly, moc zajímavé řešení. přesto že mám místo na poměrně slušně veliké kolejiště, být o nějaký ten pátek mladší, asi bych do výroby modulů pustil. Je to přesně tak jak JIRKA popisuje. Souhlasím s jeho názorem.
VoVo a co Kolín směrem na Prahu? Je to sice dvojkolejka a je tam škaredá opěrná zeď, ale trať vede v zástavbě, podél ní silnička, Labe…
Po dlouhé době jsem se dostal k internetu.Trošku mi tento článek připomenul produkty od malé železnice.Svého času měli něco podobného s názvem MOKOKO.Bohužel v současnoti na stránkách nejsou ani v katalogu nebo jak to nazvat.Měli více modulů (tunel,modul s mostem)
tak jsem se konečně dostal k tomu, abych si dočetl diskuzi k článku až do konce. Musím trošku oponovat, viděl jsem na TT modulech město a sice u německých kolegů, kde se jim k panelákům vešlo i dětské hřiště a jeden soudruh tam dokonce před barákem šamponoval trabanta – někde v útrobách mého HDD mám určitě nějakou fotku. Já osobně stavím na 3,5m dlouhém modulu kus trati, procházející Jaroměří http://mapy.cz/s/hccZ a vešlo se mi tam i čp. 681 a 682 ulice Bavlnářská mírným zkrácením rozlohy přilehlé zahrady mezi bytovkou a tratí – ale to je spíše ústupek pro místní patrioty, aby se tam našli – jedná se o cca 15 metrů ve skutečnosti, které jsem musel ubrat. Beru to jako nutné zl, daň za to, že si tam chci postavit tu bytovku a garáže, kde má děda bydlení a garáž.
mimochodem, Vojto, vše spěje k tomu, že příští sobotu můžeš začít tvořit, máš dost dost polystyrenu, nebo chceš trochu z mých 30m3 pučit ??? 🙂
Jenom 2 poznámky:
1. Tady je přesně důvod, proč jsou webovky C. Arendta http://www.carendt.com/ (dej mu pámbu věčnou slávu…) plné kulis znázorňujících města a fabriky.
2. Těch míst, kde dráha prochází městskou zástavbou doslova po ulici, by se našlo”něurekom”, napadá mě třeba průtah staré Tišnovky brněnskými Zábrdovicemi a Husovicemi, Vysoké Mýto nebo ČHŽ, kde v prodloužení na Dobroč je světová rarita – trasa trati vedená přímo na fotbalovém hřišti mezi hrací plochou a hledištěm… 😀 Ony ty úzkorozchodky vůbec dávají spoustu námětů, viz třeba pálffyovská úzkrozchodka 600 mm v Horných Orešanoch, která vedla po návsi od kostela ke škole…:-D