Co nové u Štěpničků: žádná Tatra – Liaz 100/110
V posledních únorových dnech mi byla doručena drobná zásilka, ale také velké překvapení. Po otevření balíčku na mě vykoukl sáček se zbrusu novou stavebnicí nákladního vozidla Liaz.
Tu páni Štěpničkové avizovali na svých stránkách www.ttauta.cz drobným písmem pod tabulkou připravovaných novinek jako model v dlouhodobém výhledu. Liazku – kromě Tatry, další typické nákladní auto našich silnic jistě každý zná, o vzniku těchto vozidel je na „netu“ toho rovněž dostatek k vyhledání, tak se raději pustím hned do stavby.
Kromě resinových dílů jsou součástí stavebnice opět i leptané doplňky.
Na planžetách jsou takové díly jako blatníky, stupačky, masky chladiče, žebra pod korbu, zadní čelo,…
Některé odlité díly bylo nutno začistit, ale už to mám připravené…
…nejdřív zkompletuji podvozek. Zde mám připravené i zbrusu nové řízení přední nápravy včetně přípravku na vystředění čepů. Prostě pan Štěpnička připravil i takovýto detail k maximální spokojenosti modelářů.
Po sestavení podvozku musela být provedena nezbytná zkouška „sestavení“, podvozek osazený koly alespoň s kabinou…
…a teď přijde na řadu leptík…začnu asi s předními blatníky. Ty stačí naohýbat a zezadu přilepit naznačené trubkové držáky. A hned s nimi pod kabinu.
Další jsou na řadě stupačky, ty jsem po vytvarování ještě raději zafixoval přeletováním, přeci jen spodní oblouk stupačky by mohl být náchylný na odlomení. A potom hned taky přilepit zespodu na kabinu pod dveře.
Zbývá rozmístit drobné resinové díly na rám podvozku, a to včetně držáku rezervního kola, který je také jako leptaný na planžetě. Tedy za kabinou nejdřív nádrže na obě strany, vlevo dále brzdové vzduchojemy a skříňka na nářadí. Vpravo pak ten držák rezervy.
A z planžety ještě zadní blatníky a žebra pod korbu, vše přijde přilepit zespodu na korbu spolu se zbylými bednami na příslušenství.
Protože mám k vozu resinovou kabinu, musím maskovací páskou přelepit okna…
Na podvozek přidat zadní čelo a pod přední nárazník dvě stupačky, aby si řidič nebo závozník mohli vylézt poladit stěrače a ostřikovače…
Zbývalo na kabinu dosadit zpětná zrcátka a masku chladiče. A přidal jsem madla před čelní sklo, aby se řidič měl čeho zachytit až poleze k ostřikovačům a neulomil si stěrače.
Už tu mám Liazku v plné „předlakové“ parádě…(ach ta čeština)
A co to tu mám ještě? Že by další „líza“? Je to tak, ale kabina je jinačí, tu mám radši.
Zase „dáme“ podvozek a zase natáčecí přední kola…a hned ještě ty stupačky pod nárazník a taky spoiler.
Nyní přední blatníky a stupačky, ale ta kabina je nějaká jiná…tak to bude asi dutá, jsou v ní sedačky, jak bývá zvykem u dutých kabin tatrovek…
Když už jsem začal dělat na spodku kabiny, tak udělám i vrch, ten je… jak jinak…z leptu, jsou dvě varianty, časná a pozdní verze. Liší se tvarem bočních oken. No, mám tu časnou verzi.
Byl to ale skok…fotka žádná a už je kabina komplet na podvozku…ale stejně na sestavení není nic těžkého, v odlitku jsou nepatrné prohlubně, do nichž zapadnou výstupky na spodní hraně leptané kabiny (pozor na to a neodstranit si je!!).
A zadní blatníky, pak i žebra a všechno zas na zespodu na korbu…
…dvě líazky jsou na světě a co že to u nich za hromádku?
Tak do třetice, sestavit řiditelnou přední nápravu, podvozek…
…doplnit nádrže, vzduchojemy, schránky, rezervu,…a připravit se na kabinu!
Pitváme a pitváme…dveře jsou mimo, vyztužil jsem je slabými drátky, aby se lépe nechaly potom upevnit zpět ke kabině.
Pitvat budeme i leptík, vrchní část dveří …
…připravené dveře hned i se zrcátky, ještě volant doplnit hřídelí.
Blatníky a stupačky zespodu kabiny.
Korba je dokonce leptaná a už i naohýbaná, tak doplnit žebra, blatníky a schránky…
…ještě sklopím půlku levé bočnice (už abych měl nějakou „Destu-ještěrku“, bude moci aspoň skládat palety s cihlami).
A doplním „uši“ na nárazník…
…dělníci můžou zatím něco skládat, zatímco řidič hledá pod sedačkou pracovní rukavice, aby jim pomohl s tím sudem dolů, když nemají žádnou mechanizaci…
No jo, tak auta pošlem do lakovny a připravíme si zbrusu nový aršík obtisků, pěkné logo ČSAD n.p., taky „espézetky“ a označení TIR …„tiráci“ (mezinárodní kamionová přeprava, dříve nutnot, dnes už nepoužívané). A něco navíc – logo Metrostav.
A takhle vypadají liazky po lakovně a osazení obtisky, těsně před konečným sestavením.
Poslední pohledy na kabiny, kromě skel jim něco chybí…natřít interiéry.
Konečně můžu provést finální kompletace…
A všechny tři v plné parádě…
…ještě tak do soupravy správný přívěs BSS PV 22.16, oblouky a oplachtovat…
…a Liaz od Metrostavu…příště přiveze plné palety cementu…
Podle mého názoru se pánům Štěpničkům tohle auto vydařilo, co vím, tak master kabiny vznikl 3D technologií, přijemným překvapením byl zároveň připravený leptík natáčení kol přední nápravy.
Pro ty, kteří toto nepreferují, je na hlavním leptu přední náprsnice připravena jako pevná, a ty obtisky, jsou taky super.
První krůček k další modelové řadě náklaďáků pro naše kolejiště se určitě vydařil. Takže díky za práci odvedenou na přípravě stavebnic!!!
No a toto mi teda fakt po dlhom čase urobilo “modelársku” radosť, parádička, super vecička.
Stavebnici jsem měl (nesloženou) už v ruce, vypadá opravdu výborně – prostě technologie pokročily a je to dobře. Zrovna dneska jsem úplně stejný dlouhý valník potkal, tak jsem ho chvíli prohlížel, a na co mě už přivedl Rosťopiš – že ta přední maska je možná trochu užší než by měla být. Co by mě taky zajímalo, jak natřít tak jemně tu masku a světla? Ta světla jsou na tom zrovna dost stěžejní, tak je potřeba to nepohnojit 🙂
Jirko, jedním slovem perfektní , moc se mi to líbí. Detaily jsou úžasné . To se při pohledu srdce jen směje. A ještě volám hosana- Štěpničkové snad přestali “Tatrovat”. Ale jinak jejich stavebnice hodnotím jak perfektní a zajímavé.
Co se týče nepřesností na kabině, už to s výrobcem řeším, bude to napraveno, chystají se taky jinačí kolečka. Tenhle přístup je fakt parádní, Liazka bude zase ozdobou sbírek.
Tak moje Liazka úspěšně sestavena. Nelze jinak, než před touhle štěpničkovic novinkou smeknout. Dílky přesně zapadají, kabina je provedená pěkně a né že né. Sériové stavebnice nabízejí rozšířené čelní masky (v odlitku kabiny je pro ně zatím užší zahloubení, ale i to bude do budoucna opraveno), zadní kola jsou vylepšená o mohutnější liazácký náboj nápravy. Pár dílků je volitelných. No, těšme se na další mutace, protože nakročeno je parádně.
Již při stavbě těch Liazek jsem věděl, že zadní kola jsou spíše tatrovácká, taky mě p. Štěpnička ujistil, že do běžné prodejní sítě půjde stavebnice již doladěná. Na těchto modelech budou dodatečně zadní kola vyměněna za ty správná…s většími náboji. Ale i přes tento drobný “handycap” se mi prostě tahle auta líbí…
Po Tatrách zase pěkný kousek…